- כ"ב תשרי ה'תשפ"ד 07/10/2023מצב חירום - מענה ומידע לציבור
לבריאות
כיצד להתמודד עם דיכאון בקרב ילדים ובני נוער?
ד' אלול ה'תשע"ו 07/09/2016
מערכת ′פיתה′
דיכאון בילדים שלא אובחן ולא קיבל טיפול נאות, עלול להתפתח למחלה כרונית שתחזור ותופיע בהתקפים לאורך החיים.
מדי שנה ב-10 בספטמבר, מצוין יום המודעות הבין-לאומי למניעת התאבדויות. במסגרת זו מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים, נותנים כמה טיפים, כיצד להתמודד עם הנושא.
ד"ר סילבנה פניג, מנהלת המערך לרפואה פסיכולוגית, במרכז שניידר לרפואת ילדים: "מדי שנה יש כ- 250 ביקורים במיון הקשורים לניסיונות אובדניים. קיימת חשיבות רבה להעלאת מודעות ההורים על חשיבות האיתור המוקדם של דיכאון בקרב ילדים ובני נוער. ככל שמחלת הדיכאון תזוהה בשלב מוקדם יותר, כך סיכויי ההחלמה ומניעת הסיבוכים הנלווים הינם גבוהים יותר".
ד"ר פניג
לדבריה, המונח דיכאון מתאר מצב נפשי המאופיין ברגשי עצב, אומללות וייאוש. רוב האנשים חווים דיכאון זמני בנקודת זמן מסוימת בחייהם. מדיכאון עלולים לסבול לא רק מבוגרים, אלא גם ילדים ומתבגרים. דיכאון בילדים ונוער איננו שלב חולף או חלק מתנודות נורמאליות במצב הרוח בגיל ההתבגרות, אלא מחלה קשה וקטלנית שניתנת לזיהוי ופוגעת במיליוני ילדים מתחת לגיל 18 בארץ ובעולם.
כ-2-3% מהילדים (1 בכל כיתה) וכ-8% מהמתבגרים (2-3 בכיתה) באוכלוסייה הכללית סובלים מדיכאון. עד גיל 13 השכיחות בקרב בנים ובקרב בנות היא זהה ולאחר מכן השכיחות בקרב בנות הינה גבוהה פי 3 מאשר בקרב בנים. דיכאון, כמו חרדה, הינו הפרעה נפשית המוגדרת כבעיה מופנמת. בדיכאון וגם ובחרדה הילד בעצמו סובל אך לא בהכרח מפגין את הסבל שלו כלפי חוץ, או מדווח על כך להוריו. זאת, לעומת בעיות מוחצנות כגון היפראקטיביות והפרעות התנהגות, הגלויות לעין ומכבידות על הסביבה ולכן ניתנות לאיתור מהיר וטיפול.
פרופ' אלן אפטר, מומחה עולמי בנושא דיכאון ואובדנות בילדים ומתבגרים, מנהל את מכון חקר הילד במרכז שניידר מציין: " הסיבוכים שעלולים להתפתח מדיכאון שאינו מטופל בגיל צעיר הם התדרדרות בלימודים ונשירה מבית הספר, שימוש בסמים ואלכוהול, הפרעות אכילה, הפרעות התנהגות וחרדה, בידוד חברתי ואף סכנת אובדנות. ב- 80% מהמקרים אצל הפונים לעזרה חלה הטבה תוך מספר שבועות, אך ללא טיפול מתאים סימני הדיכאון עלולים להימשך ולהחמיר עד כדי סיכון אובדני. טיפול יעיל עשוי למנוע את חזרת הדיכאון".
תמונת דיכאון שהופיעה בקמפיין
במרפאה למצבי רוח במרכז שניידר לרפואת ילדים עובדים פסיכיאטרים ופסיכולוגים, המציעים יחד טיפול משולב: פסיכולוגי, סביבתי ותרופתי. שיטת הטיפול קרויה CBT (ראשי התיבות של Cognitve Behavioral Therapy) . בשיטה טיפול זו לא נכנסים לסיבות הדיכאון ולא מחפשים תובנה לחיי הנפש העמוקים של הילד, אלא מתייחסים לסימפטום הדיכאון ומקנים לילד כלים להתמודד עם הדיכאון והשלכותיו. ילדים עם דיכאון מטופלים במרכז שניידר במסגרת סדנה פרטנית להתמודדות עם מצבי רוח. הטיפול בסדנה מאפשר טווחי זמן ארוכים יותר בין ההתקפים וזיהוי סימנים מקדימים למניעת ההתקף הבא. במישור ההתנהגותי מעודדים את הילד לחזור בהדרגה לפעילויות שנהג ליהנות מהן לפני המשבר ולחזור לרמת התפקוד הקודמת הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית. מעודדים אותו לעסוק בפעילות ספורטיבית באופן קבוע, כיוון שפעילות זו גורמת להפרשת אופיאדים במוח - המביאים לשיפור מצב הרוח.
העבודה עם הילד כוללת לפעמים גם לימוד של מיומנויות שונות - כמו מיומנויות חברתיות וניהול זמן - אשר יאפשרו לו להתמודד בצורה טובה יותר בעתיד במצבים שגורמים לו היום למצוקה. במהלך הסדנה מקבל הילד מטלות לביצוע בבית: יומני מעקב של אירועים שגרמו למצבי הרוח כולל זיהוי המחשבות והרגשות שהתעוררו במצבים אילו; ניסיון לייצר מחשבות אלטרנטיביות יותר חיוביות ותרגול של מיומנויות שנלמדות בסדנה.
במקביל, וכחלק בלתי נפרד מהמערך הטיפולי, מערבים את ההורים כשותפים עיקריים לטיפול בילד, מספקים להם כלים להתמודדות של כל המשפחה ומדריכים אותם על דרכי מתן התמיכה. כמו כן, מערבים את הסביבה הרחבה יותר של הילד כמו בית הספר, על מנת לסייע ליצירת אווירה תומכת ומותאמת לצרכיו האישיים של כל ילד.
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
lkjXIgcwRlXQ
Your article was exnlleect and erudite.
Mccade
11/10/2016 20:18:13
מדי שנה ב-10 בספטמבר, מצוין יום המודעות הבין-לאומי למניעת התאבדויות. במסגרת זו מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים, נותנים כמה טיפים, כיצד להתמודד עם הנושא.
ד"ר סילבנה פניג, מנהלת המערך לרפואה פסיכולוגית, במרכז שניידר לרפואת ילדים: "מדי שנה יש כ- 250 ביקורים במיון הקשורים לניסיונות אובדניים. קיימת חשיבות רבה להעלאת מודעות ההורים על חשיבות האיתור המוקדם של דיכאון בקרב ילדים ובני נוער. ככל שמחלת הדיכאון תזוהה בשלב מוקדם יותר, כך סיכויי ההחלמה ומניעת הסיבוכים הנלווים הינם גבוהים יותר".
ד"ר פניג
לדבריה, המונח דיכאון מתאר מצב נפשי המאופיין ברגשי עצב, אומללות וייאוש. רוב האנשים חווים דיכאון זמני בנקודת זמן מסוימת בחייהם. מדיכאון עלולים לסבול לא רק מבוגרים, אלא גם ילדים ומתבגרים. דיכאון בילדים ונוער איננו שלב חולף או חלק מתנודות נורמאליות במצב הרוח בגיל ההתבגרות, אלא מחלה קשה וקטלנית שניתנת לזיהוי ופוגעת במיליוני ילדים מתחת לגיל 18 בארץ ובעולם.
כ-2-3% מהילדים (1 בכל כיתה) וכ-8% מהמתבגרים (2-3 בכיתה) באוכלוסייה הכללית סובלים מדיכאון. עד גיל 13 השכיחות בקרב בנים ובקרב בנות היא זהה ולאחר מכן השכיחות בקרב בנות הינה גבוהה פי 3 מאשר בקרב בנים. דיכאון, כמו חרדה, הינו הפרעה נפשית המוגדרת כבעיה מופנמת. בדיכאון וגם ובחרדה הילד בעצמו סובל אך לא בהכרח מפגין את הסבל שלו כלפי חוץ, או מדווח על כך להוריו. זאת, לעומת בעיות מוחצנות כגון היפראקטיביות והפרעות התנהגות, הגלויות לעין ומכבידות על הסביבה ולכן ניתנות לאיתור מהיר וטיפול.
פרופ' אלן אפטר, מומחה עולמי בנושא דיכאון ואובדנות בילדים ומתבגרים, מנהל את מכון חקר הילד במרכז שניידר מציין: " הסיבוכים שעלולים להתפתח מדיכאון שאינו מטופל בגיל צעיר הם התדרדרות בלימודים ונשירה מבית הספר, שימוש בסמים ואלכוהול, הפרעות אכילה, הפרעות התנהגות וחרדה, בידוד חברתי ואף סכנת אובדנות. ב- 80% מהמקרים אצל הפונים לעזרה חלה הטבה תוך מספר שבועות, אך ללא טיפול מתאים סימני הדיכאון עלולים להימשך ולהחמיר עד כדי סיכון אובדני. טיפול יעיל עשוי למנוע את חזרת הדיכאון".
תמונת דיכאון שהופיעה בקמפיין
במרפאה למצבי רוח במרכז שניידר לרפואת ילדים עובדים פסיכיאטרים ופסיכולוגים, המציעים יחד טיפול משולב: פסיכולוגי, סביבתי ותרופתי. שיטת הטיפול קרויה CBT (ראשי התיבות של Cognitve Behavioral Therapy) . בשיטה טיפול זו לא נכנסים לסיבות הדיכאון ולא מחפשים תובנה לחיי הנפש העמוקים של הילד, אלא מתייחסים לסימפטום הדיכאון ומקנים לילד כלים להתמודד עם הדיכאון והשלכותיו. ילדים עם דיכאון מטופלים במרכז שניידר במסגרת סדנה פרטנית להתמודדות עם מצבי רוח. הטיפול בסדנה מאפשר טווחי זמן ארוכים יותר בין ההתקפים וזיהוי סימנים מקדימים למניעת ההתקף הבא. במישור ההתנהגותי מעודדים את הילד לחזור בהדרגה לפעילויות שנהג ליהנות מהן לפני המשבר ולחזור לרמת התפקוד הקודמת הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית. מעודדים אותו לעסוק בפעילות ספורטיבית באופן קבוע, כיוון שפעילות זו גורמת להפרשת אופיאדים במוח - המביאים לשיפור מצב הרוח.
העבודה עם הילד כוללת לפעמים גם לימוד של מיומנויות שונות - כמו מיומנויות חברתיות וניהול זמן - אשר יאפשרו לו להתמודד בצורה טובה יותר בעתיד במצבים שגורמים לו היום למצוקה. במהלך הסדנה מקבל הילד מטלות לביצוע בבית: יומני מעקב של אירועים שגרמו למצבי הרוח כולל זיהוי המחשבות והרגשות שהתעוררו במצבים אילו; ניסיון לייצר מחשבות אלטרנטיביות יותר חיוביות ותרגול של מיומנויות שנלמדות בסדנה.
במקביל, וכחלק בלתי נפרד מהמערך הטיפולי, מערבים את ההורים כשותפים עיקריים לטיפול בילד, מספקים להם כלים להתמודדות של כל המשפחה ומדריכים אותם על דרכי מתן התמיכה. כמו כן, מערבים את הסביבה הרחבה יותר של הילד כמו בית הספר, על מנת לסייע ליצירת אווירה תומכת ומותאמת לצרכיו האישיים של כל ילד.
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
lkjXIgcwRlXQ
Your article was exnlleect and erudite.
Mccade
11/10/2016 20:18:13
ידיעות בקצרה
כתבות
פרשת השבוע ′מצורע′- שבת הגדול-"תן לי דקה להתרגל אליך שובSTEP BY STEP-"…
19/04/2024
ספורט
"בשביל הספורט" טור דעה מאת שי מייבסקי "מי הבא בתור ומי בתור הבא" ("איך קוראים לאהבה שלי", יהודה פוליקר ויעקב גלעד) אליך רב"ש
10/04/2024
כתבות
אירוע פלילי חמור הלילה בפ"ת
09/04/2024
כתבות
כמה חנייה שתרצו
31/03/2024
חינוך
החינוך הדתי פ"ת - בידיו
27/03/2024
מקומי
נעצר בחשד שחטף תיקים מנשים בעיר
26/03/2024
כתבות
מי קיבלו בעירייה את הסמכויות בתיקים החשובים לציבור ה′סרוג′?
22/03/2024
מקומי
ההצעה הראשונה של האופוזיציה בעירייה
13/03/2024
נדל"ן
תחזיקו טוב; מלון נוסף יוקם בפ"ת
12/03/2024
מקומי
הנשים המובילות בפ"ת
10/03/2024
מלחמת "חרבות ברזל" בפתח תקווה
מתפללים לשחרורם
14/11/2023