- כ"ב תשרי ה'תשפ"ד 07/10/2023מצב חירום - מענה ומידע לציבור
כתבות
פרשת השבוע "נצבים"
כ"ו אלול ה'תשע"ח 06/09/2018
מערכת "פיתה"
נצבים
ערך האחריותיות – מחויבות אנרגטית
במהלך פגישת סטטוס של מיכאל מנהל המפעל עם 20 מנהליו על מנת לעקוב אחר התקדמות המשימה המאתגרת, מיכל הודיעה שמאחר והיא לא הבינה את ההיגיון העומד מאחורי המשימה היא לא ביצעה אותה, חבל לה לבזבז זמן על דברים מיותרים. ציון ציין בגאווה כי מצא דרך יעילה יותר לביצוע המשימה ברבע מהזמן ושהמשימה תחת אחריותו הושלמה כבר לפני יומיים. התעמקות בשיטה של ציון הראתה בעיקר עיגול פינות ואי הקפדה על נהלים וכללים מה שיאלץ את מחלקתו לבצע את המשימה שוב מהתחלה. ואשר המנהל החייכן והמחויב נרתם למשימה, אך מאחר ולא הבין אותה לעומק תפוקותיו לא עונות על הנדרש.
ההשפעה של גישות שלושת המנהלים על השרשרת הארגונית היא מהותית, שכן החוליות החלשות הן אלה שמשפיעות על התכל"ס העיסקי, המוניטין ועל רמת תסכול עמיתיהם לעבודה.
על כל מנהל לראות את המכלול ואת מטרת-העל הארגונית ולא רק להתמקד במטרה הספציפית של מחלקתו. שרשרת הערך הארגוני מורכבת מחוליות עצמאיות לכאורה, שמטרתן ליצור חיבור סינרגתי שיוביל להשגת התוצאות הרצויות לארגון. על מנת ליצור סינרגיה זו על חברה להשקיע, בין היתר, בערך האַחְרָיוּתִיּוּת. אַחְרָיוּתִיּוּת (accountability) בעולם הארגוני מתייחס למידה בה העובד רואה בתוצאות התהליך כולו חלק מאחריותו ולא רואה את אחריותו (responsibility) אך ורק על חלקו וחובתו בתהליך.
על כך בפרשת השבוע פרשת ניצבים שם נאמר:
"הַנִּסְתָּרֹת–לַיהוָה, אֱלֹהֵינוּ; וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ, עַד-עוֹלָם–לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דברים כט, כח)
הפסוק מבחין בין הנסתרות שהן לה' והנגלות שהן לאדם.
נשאל,
מה הן 'הַנִּסְתָּרֹת' ומה הן 'הַנִּגְלֹת'?
ולמה האחריות שונה כלפי כל אחת מההתנהגויות – "הַנִּסְתָּרֹת—לַיהוָה" ו-"והַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ"?
ישנן 2 גישות להסביר את הנושא:
- הנסתרות והנגלות = טעמי המצוות – רמב"ם מתייחס לרזי התורה וטעמי המצוות שאינם גלויים לנו 'כנסתרות' וטוען כי אל לו לאדם לקחת אחריות ולקבוע כי הוא מקיים רק את המצוות שטעמן גלוי לו, אלא מחויבותו היא לכל המצוות גם לאלה שטעמן נסתר ממנו. פירוש הכתב והקבלה משלים את פירוש רמב"ם בהתייחסו גם לחשיבות התהליך, שכן, גם כשהתכלית ידועה ישנה חשיבות לדרך שלא תמיד נהירה ולרוב לא פחות חשובה. לכן יש לעבור את התהליך הרצוי כדי להגיע לתכלית הרצויה. כך למשל אם מטרת מצווה היא לסייע לאדם להגיע לתכלית מסוימת במידות ובהתנהגות, אל לו להניח כי מותר לו לעשות עבירות כל עוד הוא משיג את התכלית. על כן אחריות האדם הינה גם בעלת רובד של אחריותיות שכן, לא רק לתוצאה אלא גם לתהליך כולו.
- הנסתרות והנגלות = עבירות על ציווי תורה רש"י מתייחס לנסתרות כעבירות הנעשות בסתר בעוד הנגלות הן אלה הנעשות בגלוי. על כן אַחְרָיוּתִיּוּתנו כחברה להגיב ולהוקיע התנהגות גלויה לא רצויה ולא להראות סובלנות לכך. יתרה מזו, התנהגות לא רצויה גלויה הנעשית במכוון יש בכוחה התרסה ומרידה ועליה להיות מגובה בתגובה משמעותית ואף מרתיעה. אך כשההתנהגות נסתרת אין לנו כחברה אחריות כלפי החוטא ולכן הנסתרות לה', האחריות לענישה וללמידה היא בידי ה'. בנוסף, בכדי לשמר את שרידות העם, התגובה עפ"י הפסוק תתחלק "לָנוּ וּלְבָנֵינוּ", על פני הדורות וכך כל דור ישא חלק מהעונש.
כשקיימת רמה נמוכה של תחושת אחריותיות בקרב העובדים היא באה לידי ביטוי בנסתרות ובנגלות. למשל בדחייה או אי השלמת משימות חשובות מאחר והסיבה לא ידועה (מיכל), עשיית המינימום הנדרש והיעדר אחריות על איכות העבודה העיקר לעמוד ביעד בכל מחיר (ציון) וטעויות לא רצויות (אשר). יתרה מזו, היא גם יוצרת תרבות של תירוצים והאשמות. לכאורה מדובר בעניין פנימי אלא יש לזכור שחוסר המחויבות והאנרגיה בארגון אינו נסתר גם מעיני הלקוחות, שכן אי עמידה בהתחייבויות מבחינת תכולות, לוחות זמנים ואיכות התפוקות מתבטאת, בין היתר, בריבוי תקלות, עלייה במספר התלונות ואי חידוש חוזים.
הטמעת ערך האחריותיות – המחויבות האנרגטית הוא נושא ניהולי שאסור להתעלם ממנו. תפקיד המנהל הוא להעמיק את רמתו של ערך זה בקרב עובדיו: להקדיש לו תשומת לב וזמן, ללמוד לפתור מצבים מעין אלה ולפעול להטמעת התנהגויות רצויות בארגון. שכן, מטרות משותפות המוגדרות היטב, מוסכמות וברורות לכולם וחברי הארגון מחויבים להצלחתם המשותפת, הינה יסוד עיקרי להצלחה במימוש היעדים הארגוניים.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
נצבים
ערך האחריותיות – מחויבות אנרגטית
במהלך פגישת סטטוס של מיכאל מנהל המפעל עם 20 מנהליו על מנת לעקוב אחר התקדמות המשימה המאתגרת, מיכל הודיעה שמאחר והיא לא הבינה את ההיגיון העומד מאחורי המשימה היא לא ביצעה אותה, חבל לה לבזבז זמן על דברים מיותרים. ציון ציין בגאווה כי מצא דרך יעילה יותר לביצוע המשימה ברבע מהזמן ושהמשימה תחת אחריותו הושלמה כבר לפני יומיים. התעמקות בשיטה של ציון הראתה בעיקר עיגול פינות ואי הקפדה על נהלים וכללים מה שיאלץ את מחלקתו לבצע את המשימה שוב מהתחלה. ואשר המנהל החייכן והמחויב נרתם למשימה, אך מאחר ולא הבין אותה לעומק תפוקותיו לא עונות על הנדרש.
ההשפעה של גישות שלושת המנהלים על השרשרת הארגונית היא מהותית, שכן החוליות החלשות הן אלה שמשפיעות על התכל"ס העיסקי, המוניטין ועל רמת תסכול עמיתיהם לעבודה.
על כל מנהל לראות את המכלול ואת מטרת-העל הארגונית ולא רק להתמקד במטרה הספציפית של מחלקתו. שרשרת הערך הארגוני מורכבת מחוליות עצמאיות לכאורה, שמטרתן ליצור חיבור סינרגתי שיוביל להשגת התוצאות הרצויות לארגון. על מנת ליצור סינרגיה זו על חברה להשקיע, בין היתר, בערך האַחְרָיוּתִיּוּת. אַחְרָיוּתִיּוּת (accountability) בעולם הארגוני מתייחס למידה בה העובד רואה בתוצאות התהליך כולו חלק מאחריותו ולא רואה את אחריותו (responsibility) אך ורק על חלקו וחובתו בתהליך.
על כך בפרשת השבוע פרשת ניצבים שם נאמר:
"הַנִּסְתָּרֹת–לַיהוָה, אֱלֹהֵינוּ; וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ, עַד-עוֹלָם–לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דברים כט, כח)
הפסוק מבחין בין הנסתרות שהן לה' והנגלות שהן לאדם.
נשאל,
מה הן 'הַנִּסְתָּרֹת' ומה הן 'הַנִּגְלֹת'?
ולמה האחריות שונה כלפי כל אחת מההתנהגויות – "הַנִּסְתָּרֹת—לַיהוָה" ו-"והַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ"?
ישנן 2 גישות להסביר את הנושא:
- הנסתרות והנגלות = טעמי המצוות – רמב"ם מתייחס לרזי התורה וטעמי המצוות שאינם גלויים לנו 'כנסתרות' וטוען כי אל לו לאדם לקחת אחריות ולקבוע כי הוא מקיים רק את המצוות שטעמן גלוי לו, אלא מחויבותו היא לכל המצוות גם לאלה שטעמן נסתר ממנו. פירוש הכתב והקבלה משלים את פירוש רמב"ם בהתייחסו גם לחשיבות התהליך, שכן, גם כשהתכלית ידועה ישנה חשיבות לדרך שלא תמיד נהירה ולרוב לא פחות חשובה. לכן יש לעבור את התהליך הרצוי כדי להגיע לתכלית הרצויה. כך למשל אם מטרת מצווה היא לסייע לאדם להגיע לתכלית מסוימת במידות ובהתנהגות, אל לו להניח כי מותר לו לעשות עבירות כל עוד הוא משיג את התכלית. על כן אחריות האדם הינה גם בעלת רובד של אחריותיות שכן, לא רק לתוצאה אלא גם לתהליך כולו.
- הנסתרות והנגלות = עבירות על ציווי תורה רש"י מתייחס לנסתרות כעבירות הנעשות בסתר בעוד הנגלות הן אלה הנעשות בגלוי. על כן אַחְרָיוּתִיּוּתנו כחברה להגיב ולהוקיע התנהגות גלויה לא רצויה ולא להראות סובלנות לכך. יתרה מזו, התנהגות לא רצויה גלויה הנעשית במכוון יש בכוחה התרסה ומרידה ועליה להיות מגובה בתגובה משמעותית ואף מרתיעה. אך כשההתנהגות נסתרת אין לנו כחברה אחריות כלפי החוטא ולכן הנסתרות לה', האחריות לענישה וללמידה היא בידי ה'. בנוסף, בכדי לשמר את שרידות העם, התגובה עפ"י הפסוק תתחלק "לָנוּ וּלְבָנֵינוּ", על פני הדורות וכך כל דור ישא חלק מהעונש.
הטמעת ערך האחריותיות – המחויבות האנרגטית הוא נושא ניהולי שאסור להתעלם ממנו. תפקיד המנהל הוא להעמיק את רמתו של ערך זה בקרב עובדיו: להקדיש לו תשומת לב וזמן, ללמוד לפתור מצבים מעין אלה ולפעול להטמעת התנהגויות רצויות בארגון. שכן, מטרות משותפות המוגדרות היטב, מוסכמות וברורות לכולם וחברי הארגון מחויבים להצלחתם המשותפת, הינה יסוד עיקרי להצלחה במימוש היעדים הארגוניים.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
ידיעות בקצרה
ספורט
"בשביל הספורט" טור דעה מאת שי מייבסקי "מי הבא בתור ומי בתור הבא" ("איך קוראים לאהבה שלי", יהודה פוליקר ויעקב גלעד) אליך רב"ש
10/04/2024
כתבות
אירוע פלילי חמור הלילה בפ"ת
09/04/2024
כתבות
כמה חנייה שתרצו
31/03/2024
חינוך
החינוך הדתי פ"ת - בידיו
27/03/2024
מקומי
נעצר בחשד שחטף תיקים מנשים בעיר
26/03/2024
כתבות
מי קיבלו בעירייה את הסמכויות בתיקים החשובים לציבור ה′סרוג′?
22/03/2024
מקומי
ההצעה הראשונה של האופוזיציה בעירייה
13/03/2024
נדל"ן
תחזיקו טוב; מלון נוסף יוקם בפ"ת
12/03/2024
מקומי
הנשים המובילות בפ"ת
10/03/2024
מלחמת "חרבות ברזל" בפתח תקווה
מתפללים לשחרורם
14/11/2023