- כ"ב תשרי ה'תשפ"ד 07/10/2023מצב חירום - מענה ומידע לציבור
כתבות
פרשת השבוע ′וילך′-שבת שובה
ד' תשרי ה'תש"פ 03/10/2019
גליה אלמליח-הרמן
וילך – פרשת שובה
אנוכי – הגורם האנושי
פעמים קורה שיש חריגה / תקלה / כשל / סטייה מהמצופה / פער בין המצוי לרצוי וכו’.
הדרך האופטימלית לנהל ולטפל בתוצאה הלא רצויה שהתקבלה ולוודא אי הישנותה בעתיד, היא להתמקד לא רק בסימפטום – במה שנראה על פני השטח, אלא גם להשקיע מאמץ בהבנת וניתוח סיבת השורש – בסיבה הבסיסית שיצרה את הפער.
קיימים מגוון הסברים לקבלת תוצאה לא רצויה ולביצוע לקוי, רובם טמונים בגורם האנושי וכוללים סיבות כגון: חוסר מיומנות, חוסר ניסיון, אי הכרת / אי יישום נהלי העבודה, או חוסר בידע מקצועי נדרש. וכשאחד מגורמים אלה חסרים, נוצרת קרקע פורייה לניחושים ולטעויות. מנגד, ישנם גם מצבים שבהם כל הידע והמידע ידוע, וסיבת השורש יכולה לנבוע משיקול דעת מוטעה או ניתוח שגוי של נתונים.
חשיבות ההשקעה בגילוי סיבת השורש, אם כן, היא על מנת לתת מענה נכון לכשל שהתגלה בטווח המידי וכן בטווח הארוך – באופן שימנע הישנותו בעתיד.
על כך בפרשת השבוע, פרשת וילך שם נאמר:
“וְאָנֹכִ֗י הַסְתֵּ֨ר אַסְתִּ֤יר פָּנַי֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא עַ֥ל כׇּל־הָרָעָ֖ה אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֑ה כִּ֣י פָנָ֔ה אֶל־אֱלֹהִ֖ים אֲחֵרִֽים׃” (דברים ל”א, י”ח).
עפ”י פשוטו של מקרא ניתן להסביר כי ה’ יסתיר פניו מעם ישראל מאחר ופנו לעבוד אלוהים אחרים, רוצה לומר, שהסתרת הפנים (=התנתקות) היא תגובה להתנהגות ישראל שרצו אלוהים אחרים.
פירוש נוסף של הכתב והקבלה, שמבחין בין 2 סוגי הסתרת פנים:
- הסתרת פנים מהעם כחלק ממצב שלילי – זו המוזכרת בפסוק הקודם (י”ז): “וְחָרָה אַפִּי בוֹ בַיּוֹם-הַהוּא וַעֲזַבְתִּים וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם” מתפרש שכאשר יעזבו את אלוהים ויפרו את בריתו, אז ההסתרה תאפשר הענשת העם. שכן נאמר מיד בהמשך “ומצאהו רעות רבות וצרות”.
- הסתרת פנים מהחטא כחלק ממצב חיובי – זו המוזכרת בפסוק להלן (י”ח) כאשר העם יעשו תשובה, אסתיר עיני מרעתם אשר עשו ואקבלם ברצון. שכן נאמר “הסתר אסתיר עַ֥ל כׇּל־הָרָעָ֖ה” – אתעלם מהרעה אשר עשו קודם.
פירוש נוסף רואה בשרשרת הפסוקים (ט”ז-י”ח) תהליך של פעולה – תוצאה – ניתוח סיבת השורש, בחטא בני ישראל שכן:
הפעולה – “וַעֲזָבַנִי, וְהֵפֵר אֶת-בְּרִיתִי” (פסוק ט”ז) הפרת ההסכם והברית ע”י העם.
התוצאה – כעס ה’ וענישת בני ישראל (כמתואר בפסוק י”ז)
סיבת השורש – מוסבר בפסוק י”ח במילה “ואנוכי”- האנוכיות של העם היא הגורם להפרת הברית ומכאן לנתק בין ה’ ובין ישראל. “ואנכי”- כאשר האדם דואג רק לעצמו בצורה אנוכית.
ונראה כי הקשר לימי תשובה ולשבת זו, כי העם נקרא לשוב לאלוקיו על ידי ביטול האגו והאנוכיות, אשר מהווה סיבת שורש לתוצאות לא רצויות.
היכולת להתעמק ולחפש את שורש הדברים דורשת בעיקר הקצאת זמן וראייה אמיצה לעיני הכשל. הנטייה של ארגונים רבים למצוא פתרונות מהירים לבעיה או לחלופין אשמים לבעיה, מבלי לרדת לעומק הדברים לרוב אינו מספק פתרון לסיבת השורש כלל. אמנם לעיתים הוא מאפשר להרוויח עוד קצת זמן, אך גם זה מוגבל, עד שהכשל יתגלה שוב בפעם הבאה.
כאמור, פעמים רבות הכשל קשור ב-‘אנוכי’ – בגורם האנושי – לעיתים עודף ביטחון עצמי, יוהרה ואגו אשר מונעים מהאדם לשאול ולברר את אשר חסר לו. כחלק מהפקת הלקחים, אם כן על האדם לבדוק קודם את עצמו, כך שהבנת ‘אנוכי’ כסיבת השורש מהווה כאמור גם את הפתרון ארוך הטווח לבעיה שנוצרה. אמנם לרוב הפתרונות לסיבות השורש אינן מורכבות או יקרות אך בכוחם לחסוך משאבים רבים ומוניטין שנבנה בעמל כפיים. אל תוותרו – פשוט תשאלו למה?
שבת שלום כתיבה וחתימה טובה
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
וילך – פרשת שובה
אנוכי – הגורם האנושי
פעמים קורה שיש חריגה / תקלה / כשל / סטייה מהמצופה / פער בין המצוי לרצוי וכו’.הדרך האופטימלית לנהל ולטפל בתוצאה הלא רצויה שהתקבלה ולוודא אי הישנותה בעתיד, היא להתמקד לא רק בסימפטום – במה שנראה על פני השטח, אלא גם להשקיע מאמץ בהבנת וניתוח סיבת השורש – בסיבה הבסיסית שיצרה את הפער.
קיימים מגוון הסברים לקבלת תוצאה לא רצויה ולביצוע לקוי, רובם טמונים בגורם האנושי וכוללים סיבות כגון: חוסר מיומנות, חוסר ניסיון, אי הכרת / אי יישום נהלי העבודה, או חוסר בידע מקצועי נדרש. וכשאחד מגורמים אלה חסרים, נוצרת קרקע פורייה לניחושים ולטעויות. מנגד, ישנם גם מצבים שבהם כל הידע והמידע ידוע, וסיבת השורש יכולה לנבוע משיקול דעת מוטעה או ניתוח שגוי של נתונים.
חשיבות ההשקעה בגילוי סיבת השורש, אם כן, היא על מנת לתת מענה נכון לכשל שהתגלה בטווח המידי וכן בטווח הארוך – באופן שימנע הישנותו בעתיד.
על כך בפרשת השבוע, פרשת וילך שם נאמר:
“וְאָנֹכִ֗י הַסְתֵּ֨ר אַסְתִּ֤יר פָּנַי֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא עַ֥ל כׇּל־הָרָעָ֖ה אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֑ה כִּ֣י פָנָ֔ה אֶל־אֱלֹהִ֖ים אֲחֵרִֽים׃” (דברים ל”א, י”ח).
עפ”י פשוטו של מקרא ניתן להסביר כי ה’ יסתיר פניו מעם ישראל מאחר ופנו לעבוד אלוהים אחרים, רוצה לומר, שהסתרת הפנים (=התנתקות) היא תגובה להתנהגות ישראל שרצו אלוהים אחרים.
פירוש נוסף של הכתב והקבלה, שמבחין בין 2 סוגי הסתרת פנים:
- הסתרת פנים מהעם כחלק ממצב שלילי – זו המוזכרת בפסוק הקודם (י”ז): “וְחָרָה אַפִּי בוֹ בַיּוֹם-הַהוּא וַעֲזַבְתִּים וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם” מתפרש שכאשר יעזבו את אלוהים ויפרו את בריתו, אז ההסתרה תאפשר הענשת העם. שכן נאמר מיד בהמשך “ומצאהו רעות רבות וצרות”.
- הסתרת פנים מהחטא כחלק ממצב חיובי – זו המוזכרת בפסוק להלן (י”ח) כאשר העם יעשו תשובה, אסתיר עיני מרעתם אשר עשו ואקבלם ברצון. שכן נאמר “הסתר אסתיר עַ֥ל כׇּל־הָרָעָ֖ה” – אתעלם מהרעה אשר עשו קודם.
הפעולה – “וַעֲזָבַנִי, וְהֵפֵר אֶת-בְּרִיתִי” (פסוק ט”ז) הפרת ההסכם והברית ע”י העם.
התוצאה – כעס ה’ וענישת בני ישראל (כמתואר בפסוק י”ז)
סיבת השורש – מוסבר בפסוק י”ח במילה “ואנוכי”- האנוכיות של העם היא הגורם להפרת הברית ומכאן לנתק בין ה’ ובין ישראל. “ואנכי”- כאשר האדם דואג רק לעצמו בצורה אנוכית.
ונראה כי הקשר לימי תשובה ולשבת זו, כי העם נקרא לשוב לאלוקיו על ידי ביטול האגו והאנוכיות, אשר מהווה סיבת שורש לתוצאות לא רצויות.
היכולת להתעמק ולחפש את שורש הדברים דורשת בעיקר הקצאת זמן וראייה אמיצה לעיני הכשל. הנטייה של ארגונים רבים למצוא פתרונות מהירים לבעיה או לחלופין אשמים לבעיה, מבלי לרדת לעומק הדברים לרוב אינו מספק פתרון לסיבת השורש כלל. אמנם לעיתים הוא מאפשר להרוויח עוד קצת זמן, אך גם זה מוגבל, עד שהכשל יתגלה שוב בפעם הבאה.
כאמור, פעמים רבות הכשל קשור ב-‘אנוכי’ – בגורם האנושי – לעיתים עודף ביטחון עצמי, יוהרה ואגו אשר מונעים מהאדם לשאול ולברר את אשר חסר לו. כחלק מהפקת הלקחים, אם כן על האדם לבדוק קודם את עצמו, כך שהבנת ‘אנוכי’ כסיבת השורש מהווה כאמור גם את הפתרון ארוך הטווח לבעיה שנוצרה. אמנם לרוב הפתרונות לסיבות השורש אינן מורכבות או יקרות אך בכוחם לחסוך משאבים רבים ומוניטין שנבנה בעמל כפיים. אל תוותרו – פשוט תשאלו למה?
שבת שלום כתיבה וחתימה טובה
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
ידיעות בקצרה
ספורט
"בשביל הספורט" טור דעה מאת שי מייבסקי המשכיות בספורט
28/03/2024
חינוך
החינוך הדתי פ"ת - בידיו
27/03/2024
מקומי
נעצר בחשד שחטף תיקים מנשים בעיר
26/03/2024
כתבות
מי קיבלו בעירייה את הסמכויות בתיקים החשובים לציבור ה′סרוג′?
22/03/2024
מקומי
ההצעה הראשונה של האופוזיציה בעירייה
13/03/2024
נדל"ן
תחזיקו טוב; מלון נוסף יוקם בפ"ת
12/03/2024
מקומי
הנשים המובילות בפ"ת
10/03/2024
מלחמת "חרבות ברזל" בפתח תקווה
מתפללים לשחרורם
14/11/2023