- כ"ב תשרי ה'תשפ"ד 07/10/2023מצב חירום - מענה ומידע לציבור
כתבות
פרשת השבוע ′בראשית′ גם אחראי וגם אשם
כ"ה תשרי ה'תשפ"ב 01/10/2021
גליה אלמליח-הרמן
בראשית
גם אחראי וגם אשם
איך יודעים בתהליך מסוים – מי אחראי ועל מה? מי אחראי הביצוע? ומי ה-accountable? את מי צריך רק ליידע בסטטוס? ועם מי צריך להתייעץ לפני שלבים קריטיים?
מטריצת R.A.C.I מסייעת בהגדרת תחומי אחריות ומעורבות של בעלי עניין בכל היבטי ושלבי התהליך. R.A.C.I ראשי תיבות של ארבע פונקציות בכל תהליך:
- Responsible האדם או הצוות בעלי האחריות לביצוע בפועל של התהליך/ התפוקה.
- Accountable אדם אחד בעל אחריות ניהולית על התהליך, תפוקותיו, השפעות ומשמעויות.
- Consulted אנשי המקצוע והמומחיות איתם יש להתייעץ כחלק מהתהליך.
- Informed האנשים שיש לעדכן ולסנכרן בסטטוס התקדמות הביצוע.
אמנם מילוי המטריצה, לעיתים מאתגר, לא פשוט ומעורר ויכוחים ושאלות. עם זאת, הניסיון מראה, כי בשעה שהיא מוגדרת וברורה לכל בעלי העניין, הפעילות השוטפת הופכת לפשוטה יותר. שכן בשל הירידה ברמת העמימות, פחות דברים נופלים בין הכיסאות, פחות תקלות. הבהירות משפיעה גם על האווירה בתוך הצוותים ובין הממשקים (=בארגון ומחוץ לארגון).
על כך בפרשת השבוע, פרשת בראשית, שם נאמר:
“וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-קַיִן, אֵי הֶבֶל אָחִיךָ; וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי” (בראשית ד’, ט’)
לשאלת ה’: איה אחיו, קין עונה שתי תשובות: (א) לא ידעתי (ב) השומר אחי אנוכי.
נשאלת השאלה,
האם שתי התשובות הכרחיות? מה מוסיפה התשובה השניה? האם שאלת ה’ הכרחית – הרי ה’ יודע מה קרה וקין ידע שה’ יודע…
נשיב,
מטרת שאלת ה’ עפ”י רש”י: “להיכנס עמו בדברי נחת, אולי ישיב: אני הרגתיו וחטאתי לך”. נראה כי אין מטרת השאלה לקבל אינפורמציה אלא שאלת פתיחה לשיח. העובדה שה’ אינו שואל את אדם או את חוה – כאילו אומר – אני יודע שאתה אחראי – תודה במעשה. קין ביודעו שה’ מטיל עליו האחריות כי יודע מה קרה, טוען שלא יודע מה עם הבל כי הוא לא השומר שלו, מי שאחראי לשמור עליו זה אתה (ה’). הגמרא במסגת חולין דף ז’: “אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה”. כנראה שאתה (ה’) החלטת לסלק את הבל מן העולם ועל כן אין זו אחריותי, כי גם אם עשיתי המעשה, הרי זה היה רצונך שיעשה וזו היתה גזירה מלפניך.
אך כאן טעותו של קין. שכן האדם הוא בעל בחירה חופשית ובבחירתו תלויה עשיית הטוב והרע, ואין גזירה על אדם שיהיה רע או טוב. רשע או צדיק. ומכיון שהריגת הבל נעשתה בבחירתו החופשית של קין (=שהרי לא היה מי שיכפה עליו) האחריות היא עליו – יכול ‘להאשים‘, אם ירצה, את האגו, תחושת העלבון והכעס.
שימוש במטריצת R.A.C.I מאפשר תיאום ציפיות וחלוקת תפקידים ואחריות בין כל בעלי העניין בתהליך מסוים, ומאפשר למנהל הפרויקט, לצוות ולהנהלה הבכירה, לקבל תמונה ברורה של מי אחראי על מה, לווסת עומסי עבודה ולנצל באופן מיטבי יותר את המשאבים הקיימים וכן מאפשר תקשורת טובה יותר בין חברי הצוות. R.A.C.I אמנם לא יבטיח העדר מחלוקות או העדר כשלים, אך בכוח מודל זה להפחית את החיכוכים ולהגביר התקשורת, התפוקות והאיכות. ערך האחריות אינו מאפשר להטיל אשמה על אחרים, אלא נטילת אחריות על הכל – על מה שקרה וגם על מה שלא קרה… במקרה לעיל, קין בהחלט נושא באחריות באשמה ובתוצאות העגומות.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
גם אחראי וגם אשם
איך יודעים בתהליך מסוים – מי אחראי ועל מה? מי אחראי הביצוע? ומי ה-accountable? את מי צריך רק ליידע בסטטוס? ועם מי צריך להתייעץ לפני שלבים קריטיים?
מטריצת R.A.C.I מסייעת בהגדרת תחומי אחריות ומעורבות של בעלי עניין בכל היבטי ושלבי התהליך. R.A.C.I ראשי תיבות של ארבע פונקציות בכל תהליך:
- Responsible האדם או הצוות בעלי האחריות לביצוע בפועל של התהליך/ התפוקה.
- Accountable אדם אחד בעל אחריות ניהולית על התהליך, תפוקותיו, השפעות ומשמעויות.
- Consulted אנשי המקצוע והמומחיות איתם יש להתייעץ כחלק מהתהליך.
- Informed האנשים שיש לעדכן ולסנכרן בסטטוס התקדמות הביצוע.
על כך בפרשת השבוע, פרשת בראשית, שם נאמר:
“וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-קַיִן, אֵי הֶבֶל אָחִיךָ; וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי” (בראשית ד’, ט’)
לשאלת ה’: איה אחיו, קין עונה שתי תשובות: (א) לא ידעתי (ב) השומר אחי אנוכי.
נשאלת השאלה,
האם שתי התשובות הכרחיות? מה מוסיפה התשובה השניה? האם שאלת ה’ הכרחית – הרי ה’ יודע מה קרה וקין ידע שה’ יודע…
נשיב,
מטרת שאלת ה’ עפ”י רש”י: “להיכנס עמו בדברי נחת, אולי ישיב: אני הרגתיו וחטאתי לך”. נראה כי אין מטרת השאלה לקבל אינפורמציה אלא שאלת פתיחה לשיח. העובדה שה’ אינו שואל את אדם או את חוה – כאילו אומר – אני יודע שאתה אחראי – תודה במעשה. קין ביודעו שה’ מטיל עליו האחריות כי יודע מה קרה, טוען שלא יודע מה עם הבל כי הוא לא השומר שלו, מי שאחראי לשמור עליו זה אתה (ה’). הגמרא במסגת חולין דף ז’: “אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה”. כנראה שאתה (ה’) החלטת לסלק את הבל מן העולם ועל כן אין זו אחריותי, כי גם אם עשיתי המעשה, הרי זה היה רצונך שיעשה וזו היתה גזירה מלפניך.
אך כאן טעותו של קין. שכן האדם הוא בעל בחירה חופשית ובבחירתו תלויה עשיית הטוב והרע, ואין גזירה על אדם שיהיה רע או טוב. רשע או צדיק. ומכיון שהריגת הבל נעשתה בבחירתו החופשית של קין (=שהרי לא היה מי שיכפה עליו) האחריות היא עליו – יכול ‘להאשים‘, אם ירצה, את האגו, תחושת העלבון והכעס.
שימוש במטריצת R.A.C.I מאפשר תיאום ציפיות וחלוקת תפקידים ואחריות בין כל בעלי העניין בתהליך מסוים, ומאפשר למנהל הפרויקט, לצוות ולהנהלה הבכירה, לקבל תמונה ברורה של מי אחראי על מה, לווסת עומסי עבודה ולנצל באופן מיטבי יותר את המשאבים הקיימים וכן מאפשר תקשורת טובה יותר בין חברי הצוות. R.A.C.I אמנם לא יבטיח העדר מחלוקות או העדר כשלים, אך בכוח מודל זה להפחית את החיכוכים ולהגביר התקשורת, התפוקות והאיכות. ערך האחריות אינו מאפשר להטיל אשמה על אחרים, אלא נטילת אחריות על הכל – על מה שקרה וגם על מה שלא קרה… במקרה לעיל, קין בהחלט נושא באחריות באשמה ובתוצאות העגומות.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
ידיעות בקצרה
ספורט
"בשביל הספורט" טור דעה מאת שי מייבסקי "מי הבא בתור ומי בתור הבא" ("איך קוראים לאהבה שלי", יהודה פוליקר ויעקב גלעד) אליך רב"ש
10/04/2024
כתבות
אירוע פלילי חמור הלילה בפ"ת
09/04/2024
כתבות
כמה חנייה שתרצו
31/03/2024
חינוך
החינוך הדתי פ"ת - בידיו
27/03/2024
מקומי
נעצר בחשד שחטף תיקים מנשים בעיר
26/03/2024
כתבות
מי קיבלו בעירייה את הסמכויות בתיקים החשובים לציבור ה′סרוג′?
22/03/2024
מקומי
ההצעה הראשונה של האופוזיציה בעירייה
13/03/2024
נדל"ן
תחזיקו טוב; מלון נוסף יוקם בפ"ת
12/03/2024
מקומי
הנשים המובילות בפ"ת
10/03/2024
מלחמת "חרבות ברזל" בפתח תקווה
מתפללים לשחרורם
14/11/2023