כתבות
קואליצייה בין עירונית לקידום התחבורה הציבורית בגוש דן
ח' כסלו ה'תשע"ה 30/11/2014
חברי רשויות במטרופולין הגדול התייאשו כנראה מתפקוד משרד התחבורה בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית במרחב, ולכן, ביוזמת מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב (מרצ), התכנס 'פורום מטרופולין גוש דן לתחבורה'בהשתתפות סגני ראשי ערים וחברי מועצה הממונים על התחבורה ברשויות המקומיות ברחבי המטרופולין.

במפגש השתתפו נציגים מרמת גן, פתח תקווה, גבעתיים, בת ים, רעננה, כפר סבא, ראש העין והוד השרון. במפגש השתתפו גם הגב' בקי שליסלברג שריכזה את כתיבת פרק התחבורה בוועדת ספיבק-יונה וגב' סטלה אבידן יועצת לשיתוף ציבור.
בעקבות דו"ח ועדת טרכטנברג, שהצביע כבר ב-2011 על הצורך בהקמת רשות תחבורה מטרופולינית, ועקב הפער הקיים בין הרצון של הרשויות המקומיות לשתף פעולה בנושאי תחבורה לבין המצב בפועל שמקשה על שיתוף פעולה זה, הכריזו נציגי הרשויות המקומיות במטרופולין גוש דן על הקמת קואליציה שתפעל לקידום הקמת רשות מטרופולינית לתחבורה במטרופולין גוש דן.
סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, מיטל להבי, פתחה את הכנס והציגה את מצב התחבורה במטרופולין, את הצורך בתחבורה ציבורית יעילה כחלק מהתשובה ליוקר המחייה, להגברת השוויון, ביזור מגורים ועירוב תרבותי ואת הקשיים העומדים בפני הרשויות המקומיות המבקשות לקדם תחבורה ציבורית ותחבורה אלטרנטיבית לרכב הפרטי בתחומן.
עוד ציינה להבי כי "הקמת רשות מטרופולינית לתחבורה היא צו השעה. על אף הקביעות החוזרות ונשנות בדו"ח טרכטנברג, דו"ח ועדת ספיבק-יונה, וכן דו"חות מבקר המדינה, הממשלה לא פעלה ולא פועלת להקמת רשות מטרופולינית. עלינו כסגנים ונבחרי ציבור מוטלת המשימה לפעול ולקדם הקמת רשות כזו מראייה של טובת האזרחים ברשויות המקומיות".
ישראל פרידמן, ראש אגף תנועה בעיריית פתח תקווה אמר כי על הקואליצייה לקידום תחבורה ציבורית במטרופולין לקיים מפגשים תכופים ולקיימם גם יחד עם אנשי מקצוע מהרשויות המקומיות וממשרדי הממשלה הרלוונטיים. פרידמן אשר ייצג את עיריית פ"ת ואת ראש העיר איציק ברוורמן,הוסיף בדיון: "העומס התחבורתי על העיר פתח תקוה הוא גדול מנשוא, בעיקר עכשיו לאחר שנסגר המת"צ בז'בוטינסקי. אני מסכים עם סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, מיטל להבי שטוענת כי על מנת לספק פתרונות תחבורתיים לשלושה וחצי מיליון תושבי גוש דן יש להעביר סמכויות ממשרד התחבורה לרשויות המקומיות".
רועי ברזילאי, עיריית רמת גן אמר כי נבחרי ציבור שהם הרגולטורים ברשויות, חייבים להתעלות מעל המחלוקות בין הרשויות ולדאוג לאינטרס הציבורי הכללי.
מיכאל מלמד, עיריית ראש העין אמר כי ראש העין זוכה לתקציבים בגלל שמדובר בפרויקט לאומי, אבל עדיין התחבורה מבוססת על תכנון מלפני 40 שנה וכך קורה שתושב ראש העין שרוצה להגיע לירושלים צריך לנסוע קודם לאלעד או לפתח תקווה ורק משם לקחת אוטובוס נוסף לירושלים. "אנחנו צריכים להסתכל על טובת התושבים בכל הערים ולא רק באינטרס עירוני צר, זה האינטרס המשותף. ולכן צריך להתחיל עם ניסוח אמנה ואז השמיים הם הגבול", הוסיף.
להבי סיכמה ואמרה – אם דו"ח טרכטנברג לא מיושם על ידי הממשלה מלמעלה למטה, חובה עלינו לפעול במסגרת הכלים שבידינו כדי ליישם את ההמלצות החשובות שעלו מהדו"ח מלמטה למעלה.
על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר, נהגי ישראל מבזבזים מדי יום 7.1 מיליון שעות בנסיעה אל מקום העבודה וממנו. עומסי התנועה והפקקים גורמים להפסד של 15 מיליארד ₪ בשנה למשק וההוצאה המשפחתית השנתית הממוצעת על תחבורה מגיעה לכ 6,000 ₪ בשנה – פי 12 ממשפחה ממוצעת במדינות ה- OECD. בראיה לעתיד המצב נראה עוד פחות טוב, כאשר בשנת 2030, הפסד שעות העבודה בגין גודש התנועה בכבישים צפוי לעלות למשק 25 מיליארד שקל בשנה. כל נוסע ברכב צפוי לבזבז בפקקים מעל שעה נוספת בממוצע ביום. בהתאם לכך, סך השעות המבוזבזות בגודש בדרכים יגיע ל-850 מיליון שעות בשנה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

במפגש השתתפו נציגים מרמת גן, פתח תקווה, גבעתיים, בת ים, רעננה, כפר סבא, ראש העין והוד השרון. במפגש השתתפו גם הגב' בקי שליסלברג שריכזה את כתיבת פרק התחבורה בוועדת ספיבק-יונה וגב' סטלה אבידן יועצת לשיתוף ציבור.
בעקבות דו"ח ועדת טרכטנברג, שהצביע כבר ב-2011 על הצורך בהקמת רשות תחבורה מטרופולינית, ועקב הפער הקיים בין הרצון של הרשויות המקומיות לשתף פעולה בנושאי תחבורה לבין המצב בפועל שמקשה על שיתוף פעולה זה, הכריזו נציגי הרשויות המקומיות במטרופולין גוש דן על הקמת קואליציה שתפעל לקידום הקמת רשות מטרופולינית לתחבורה במטרופולין גוש דן.
סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, מיטל להבי, פתחה את הכנס והציגה את מצב התחבורה במטרופולין, את הצורך בתחבורה ציבורית יעילה כחלק מהתשובה ליוקר המחייה, להגברת השוויון, ביזור מגורים ועירוב תרבותי ואת הקשיים העומדים בפני הרשויות המקומיות המבקשות לקדם תחבורה ציבורית ותחבורה אלטרנטיבית לרכב הפרטי בתחומן.
עוד ציינה להבי כי "הקמת רשות מטרופולינית לתחבורה היא צו השעה. על אף הקביעות החוזרות ונשנות בדו"ח טרכטנברג, דו"ח ועדת ספיבק-יונה, וכן דו"חות מבקר המדינה, הממשלה לא פעלה ולא פועלת להקמת רשות מטרופולינית. עלינו כסגנים ונבחרי ציבור מוטלת המשימה לפעול ולקדם הקמת רשות כזו מראייה של טובת האזרחים ברשויות המקומיות".
ישראל פרידמן, ראש אגף תנועה בעיריית פתח תקווה אמר כי על הקואליצייה לקידום תחבורה ציבורית במטרופולין לקיים מפגשים תכופים ולקיימם גם יחד עם אנשי מקצוע מהרשויות המקומיות וממשרדי הממשלה הרלוונטיים. פרידמן אשר ייצג את עיריית פ"ת ואת ראש העיר איציק ברוורמן,הוסיף בדיון: "העומס התחבורתי על העיר פתח תקוה הוא גדול מנשוא, בעיקר עכשיו לאחר שנסגר המת"צ בז'בוטינסקי. אני מסכים עם סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, מיטל להבי שטוענת כי על מנת לספק פתרונות תחבורתיים לשלושה וחצי מיליון תושבי גוש דן יש להעביר סמכויות ממשרד התחבורה לרשויות המקומיות".
רועי ברזילאי, עיריית רמת גן אמר כי נבחרי ציבור שהם הרגולטורים ברשויות, חייבים להתעלות מעל המחלוקות בין הרשויות ולדאוג לאינטרס הציבורי הכללי.
מיכאל מלמד, עיריית ראש העין אמר כי ראש העין זוכה לתקציבים בגלל שמדובר בפרויקט לאומי, אבל עדיין התחבורה מבוססת על תכנון מלפני 40 שנה וכך קורה שתושב ראש העין שרוצה להגיע לירושלים צריך לנסוע קודם לאלעד או לפתח תקווה ורק משם לקחת אוטובוס נוסף לירושלים. "אנחנו צריכים להסתכל על טובת התושבים בכל הערים ולא רק באינטרס עירוני צר, זה האינטרס המשותף. ולכן צריך להתחיל עם ניסוח אמנה ואז השמיים הם הגבול", הוסיף.
להבי סיכמה ואמרה – אם דו"ח טרכטנברג לא מיושם על ידי הממשלה מלמעלה למטה, חובה עלינו לפעול במסגרת הכלים שבידינו כדי ליישם את ההמלצות החשובות שעלו מהדו"ח מלמטה למעלה.
על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר, נהגי ישראל מבזבזים מדי יום 7.1 מיליון שעות בנסיעה אל מקום העבודה וממנו. עומסי התנועה והפקקים גורמים להפסד של 15 מיליארד ₪ בשנה למשק וההוצאה המשפחתית השנתית הממוצעת על תחבורה מגיעה לכ 6,000 ₪ בשנה – פי 12 ממשפחה ממוצעת במדינות ה- OECD. בראיה לעתיד המצב נראה עוד פחות טוב, כאשר בשנת 2030, הפסד שעות העבודה בגין גודש התנועה בכבישים צפוי לעלות למשק 25 מיליארד שקל בשנה. כל נוסע ברכב צפוי לבזבז בפקקים מעל שעה נוספת בממוצע ביום. בהתאם לכך, סך השעות המבוזבזות בגודש בדרכים יגיע ל-850 מיליון שעות בשנה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה