כתבות
מבקר המדינה: על עפ"ת לקבוע תבחינים שוויוניים בחינוך
ז' טבת ה'תשע"ה 29/12/2014
מערכת ′פיתה′
דוח מבקר המדינה, שפורסם היום, יום שני, בהתייחס לשניים 2009-2013 העלה ממצאים חמורים בהליך קבלת ההחלטות של עיריית פתח תקווה בנושא ההקצבות לחינוך המוכר ומתן תמיכות למוסדות חינוך מוכרים ולמוסדות דת.
אחת ממסקנות המבקר היא ש: "על העירייה לנהוג ביתר זהירות בכספי הציבור ולהקפיד על הקצאות באופן שוויוני ושקוף, וכן על העירייה לטפל באופן מידי ביישום ההמלצות העיקריות".
המבקר קובע, בהתיחס לשנים 2009-2013:
הליך קבלת ההחלטות בעניין התבחינים שלפיהם תקצבה העירייה במסלול חוק נהרי את מוסדות החינוך המוכרים בשיעור העולה על 75% מהתקציב המוקצה למוסדות חינוך רשמיים היה פגום מיסודו, והייתה בו פגיעה בכללי השוויון והמשפט המינהלי.
העירייה הקצתה כספים למוסדות חינוך מוכרים, במסלול חוק נהרי, על פי מספר התלמידים הכולל בכל מוסד בלי שהפחיתה ממנו את מספר תלמידי החוץ הלומדים במוסד. העירייה תמכה בעמותות המפעילות גני ילדים בחינוך חובה במסלול חוק נהרי אף שמסלול זה נועד רק לבתי ספר. העירייה תקצבה את ההסעות למוסדות החינוך המוכרים במסלול חוק נהרי, אף שמאמצע שנת 2012 העירייה הייתה אמורה לדעת שהמסלול המיועד לנושא זה הוא מסלול התמיכות.
נמצאו ליקויים של ממש ברישום הפרוטוקולים של הוועדה המקצועית לתמיכות בעיריית פתח תקווה, שהיא הוועדה העירונית הממליצה בפני מועצת העירייה על בקשות לתמיכה כספית במוסדות.
הוועדה המקצועית לתמיכות אישרה את התבחינים בשנים 2013-2009 באיחור, ובשל כך התבחינים הובאו לאישור מועצת העירייה בלא שניתנה לחברי המועצה האפשרות לבדוק אותם, ולעתים אף ללא חוות דעת של היועצת המשפטית של העירייה.
הוועדה המקצועית לתמיכות החליטה לשנות תבחינים בלא שנימקה את החלטתה ובלא שהציגה לחברי המועצה את מלוא המידע הרלוונטי בנושא.
מאמצע שנת 2012 התעלמה הוועדה המקצועית לתמיכות מהנימוקים וההסברים שבחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה ובפסקי הדין, אשר הבהירו מדוע אין לחייב במסלול חוק נהרי רשות מקומית לתקצב את לימודיהם של תלמידי חוץ הלומדים במוסדות החינוך המוכרים בתחומה.
עד שיושמו מסקנות ועדת טרכטנברג בתחילת שנת הלימודים התשע"ג (ספטמבר 2012), השתתפה העירייה בתקצוב עמותות ממגזרים מסוימים, שהפעילו גני ילדים במסגרת חינוך טרום-חובה, וכן מימנה שיפוצי קיץ ודמי שכירות לאותם גנים, אף שחלק לא מבוטל מאוכלוסיית פתח תקווה שאינו שייך למגזרים הללו שילם עד אותו מועד שכר לימוד מלא עבור גני ילדים פרטיים.
הנימוקים וההסברים שבחוות דעת היועץ המשפטי לממשלה ובפסקי הדין כוחם יפה גם לגבי מסלול התמיכות. הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי, הנודעת גם בשם ועדת טרכטנברג על שמו של העומד בראשה, הייתה ועדה ציבורית שמינה ראש הממשלה באוגוסט 2011 במטרה לבחון ולהציע פתרונות למצוקת יוקר המחיה בישראל.
מבקר המדינה קבע: " על העירייה לקבוע תבחינים שוויוניים למתן תמיכות לכל מוסדות החינוך המוכרים בשני המסלולים - מגני הילדים עד כיתה י"ב - באופן המביא בחשבון את עמדת המדינה ואת פסקי הדין העוסקים ביחסים בין החינוך הרשמי לחינוך המוכר. על הוועדה המקצועית לתמיכות ומועצת העירייה לדון בתבחינים ולפרסם אותם לידיעת הציבור, בהתאם לעקרון השקיפות".
"לנוכח הליקויים שנמצאו בפעילותה של הוועדה המקצועית לתמיכות בתחום התבחינים ובאופן שבו ניהלה מועצת העירייה את הדיונים בנושא, על העירייה לשקול את האפשרות שצוינה בנוהל תמיכות, ולפיה ניתן למנות ועדת משנה של מועצת העירייה לעניין תמיכות, שתעסוק בנושא התבחינים. ועדת משנה כאמור עשויה להגביר את הפיקוח והמעורבות הציבורית בנושא התבחינים ואף לשפר את איכות הטיפול המקצועי בכל הנוגע לאישור התבחינים".
"על העירייה להפסיק את מימון ההסעות למוסדות החינוך המוכרים במסלול חוק נהרי. כמו כן עליה לבחון את האפשרות המשפטית לקזז מהכספים הניתנים לאותם מוסדות את הסכומים ששילמה להם בעבר בעד ההסעות".
"על העירייה והעומד בראשה לרענן את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה העוסקות בניגוד עניינים של נבחרי ציבור ולהקפיד כי חברי המועצה יימנעו מכל טיפול בנושא שעלול להביאם לידי ניגוד עניינים, לרבות השתתפות בדיונים פורמליים ואף בפורומים בלתי פורמליים וכן לקבוע הסדר ניגוד עניינים שעליו יחתום כל חבר מועצה שיש לו ניגוד עניינים בנושא כלשהו'.
המבקר הגיע להמלצות אלה לאחר שקבע כי הוועדה המקצועית לתמיכות לא קבעה כנדרש כללים שבהתאם להם יתבצע הפיקוח על השימוש בכספי התמיכות, ואף לא קבעה באיזה אופן ידווח לה המפקח, שהוא עובד הרשות המקומית שתפקידו לקיים את הפיקוח, על ממצאי בדיקותיו.
בשנים 2012 ו-2013 לא בוצעו כלל ביקורות שטח בעמותות בתחום התרבות התורנית, שלא לפי נוהל תמיכות המחייב קיום ביקורים במוסדות אלה ב"תכיפות הראויה בנסיבות העניין".
עוד מצא מבקר המדינה כי בדיקת רואי חשבון שמינתה העירייה בשנת 2012 העלתה כי כל כספי התמיכות שהוקצו לפעילות התרבות התורנית משמשים למימון מלגות לאברכים שאינם עוסקים בהנחלת התרבות התורנית. העירייה גם התעלמה מקביעתה של היועצת המשפטית שלה כי נוהג זה פסול מיסודו והוא אינו עומד בקנה אחד עם מטרת נוהל תמיכות.
קביעה נוספת של במקר המדינה היא כי העירייה לא אסרה על אחד מחברי מועצת העירייה להימנע מלעסוק בנושאים שבהם יש לו ניגוד עניינים - תקצוב מוסדות החינוך המוכרים, לרבות קבלת עדכונים בנושאים אלה והשתתפות בדיונים לא פורמליים העוסקים בהם.
תגובת דובר העירייה, חזי חקאק לדו"ח: הדו״ח מתייחס לתקופה שקדמה לבחירתו של ראש וההנהלה הנוכחיים. מתחילת הכהונה, הנהלת העיר מטפלת בהסדרת הנושאים הללו, בהתאם לנדרש עפ״י כל דין.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
אחת ממסקנות המבקר היא ש: "על העירייה לנהוג ביתר זהירות בכספי הציבור ולהקפיד על הקצאות באופן שוויוני ושקוף, וכן על העירייה לטפל באופן מידי ביישום ההמלצות העיקריות".
המבקר קובע, בהתיחס לשנים 2009-2013:
הליך קבלת ההחלטות בעניין התבחינים שלפיהם תקצבה העירייה במסלול חוק נהרי את מוסדות החינוך המוכרים בשיעור העולה על 75% מהתקציב המוקצה למוסדות חינוך רשמיים היה פגום מיסודו, והייתה בו פגיעה בכללי השוויון והמשפט המינהלי.
העירייה הקצתה כספים למוסדות חינוך מוכרים, במסלול חוק נהרי, על פי מספר התלמידים הכולל בכל מוסד בלי שהפחיתה ממנו את מספר תלמידי החוץ הלומדים במוסד. העירייה תמכה בעמותות המפעילות גני ילדים בחינוך חובה במסלול חוק נהרי אף שמסלול זה נועד רק לבתי ספר. העירייה תקצבה את ההסעות למוסדות החינוך המוכרים במסלול חוק נהרי, אף שמאמצע שנת 2012 העירייה הייתה אמורה לדעת שהמסלול המיועד לנושא זה הוא מסלול התמיכות.
נמצאו ליקויים של ממש ברישום הפרוטוקולים של הוועדה המקצועית לתמיכות בעיריית פתח תקווה, שהיא הוועדה העירונית הממליצה בפני מועצת העירייה על בקשות לתמיכה כספית במוסדות.
הוועדה המקצועית לתמיכות אישרה את התבחינים בשנים 2013-2009 באיחור, ובשל כך התבחינים הובאו לאישור מועצת העירייה בלא שניתנה לחברי המועצה האפשרות לבדוק אותם, ולעתים אף ללא חוות דעת של היועצת המשפטית של העירייה.
הוועדה המקצועית לתמיכות החליטה לשנות תבחינים בלא שנימקה את החלטתה ובלא שהציגה לחברי המועצה את מלוא המידע הרלוונטי בנושא.
מאמצע שנת 2012 התעלמה הוועדה המקצועית לתמיכות מהנימוקים וההסברים שבחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה ובפסקי הדין, אשר הבהירו מדוע אין לחייב במסלול חוק נהרי רשות מקומית לתקצב את לימודיהם של תלמידי חוץ הלומדים במוסדות החינוך המוכרים בתחומה.
עד שיושמו מסקנות ועדת טרכטנברג בתחילת שנת הלימודים התשע"ג (ספטמבר 2012), השתתפה העירייה בתקצוב עמותות ממגזרים מסוימים, שהפעילו גני ילדים במסגרת חינוך טרום-חובה, וכן מימנה שיפוצי קיץ ודמי שכירות לאותם גנים, אף שחלק לא מבוטל מאוכלוסיית פתח תקווה שאינו שייך למגזרים הללו שילם עד אותו מועד שכר לימוד מלא עבור גני ילדים פרטיים.
הנימוקים וההסברים שבחוות דעת היועץ המשפטי לממשלה ובפסקי הדין כוחם יפה גם לגבי מסלול התמיכות. הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי, הנודעת גם בשם ועדת טרכטנברג על שמו של העומד בראשה, הייתה ועדה ציבורית שמינה ראש הממשלה באוגוסט 2011 במטרה לבחון ולהציע פתרונות למצוקת יוקר המחיה בישראל.
מבקר המדינה קבע: " על העירייה לקבוע תבחינים שוויוניים למתן תמיכות לכל מוסדות החינוך המוכרים בשני המסלולים - מגני הילדים עד כיתה י"ב - באופן המביא בחשבון את עמדת המדינה ואת פסקי הדין העוסקים ביחסים בין החינוך הרשמי לחינוך המוכר. על הוועדה המקצועית לתמיכות ומועצת העירייה לדון בתבחינים ולפרסם אותם לידיעת הציבור, בהתאם לעקרון השקיפות".
"לנוכח הליקויים שנמצאו בפעילותה של הוועדה המקצועית לתמיכות בתחום התבחינים ובאופן שבו ניהלה מועצת העירייה את הדיונים בנושא, על העירייה לשקול את האפשרות שצוינה בנוהל תמיכות, ולפיה ניתן למנות ועדת משנה של מועצת העירייה לעניין תמיכות, שתעסוק בנושא התבחינים. ועדת משנה כאמור עשויה להגביר את הפיקוח והמעורבות הציבורית בנושא התבחינים ואף לשפר את איכות הטיפול המקצועי בכל הנוגע לאישור התבחינים".
"על העירייה להפסיק את מימון ההסעות למוסדות החינוך המוכרים במסלול חוק נהרי. כמו כן עליה לבחון את האפשרות המשפטית לקזז מהכספים הניתנים לאותם מוסדות את הסכומים ששילמה להם בעבר בעד ההסעות".
"על העירייה והעומד בראשה לרענן את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה העוסקות בניגוד עניינים של נבחרי ציבור ולהקפיד כי חברי המועצה יימנעו מכל טיפול בנושא שעלול להביאם לידי ניגוד עניינים, לרבות השתתפות בדיונים פורמליים ואף בפורומים בלתי פורמליים וכן לקבוע הסדר ניגוד עניינים שעליו יחתום כל חבר מועצה שיש לו ניגוד עניינים בנושא כלשהו'.
המבקר הגיע להמלצות אלה לאחר שקבע כי הוועדה המקצועית לתמיכות לא קבעה כנדרש כללים שבהתאם להם יתבצע הפיקוח על השימוש בכספי התמיכות, ואף לא קבעה באיזה אופן ידווח לה המפקח, שהוא עובד הרשות המקומית שתפקידו לקיים את הפיקוח, על ממצאי בדיקותיו.
בשנים 2012 ו-2013 לא בוצעו כלל ביקורות שטח בעמותות בתחום התרבות התורנית, שלא לפי נוהל תמיכות המחייב קיום ביקורים במוסדות אלה ב"תכיפות הראויה בנסיבות העניין".
עוד מצא מבקר המדינה כי בדיקת רואי חשבון שמינתה העירייה בשנת 2012 העלתה כי כל כספי התמיכות שהוקצו לפעילות התרבות התורנית משמשים למימון מלגות לאברכים שאינם עוסקים בהנחלת התרבות התורנית. העירייה גם התעלמה מקביעתה של היועצת המשפטית שלה כי נוהג זה פסול מיסודו והוא אינו עומד בקנה אחד עם מטרת נוהל תמיכות.
קביעה נוספת של במקר המדינה היא כי העירייה לא אסרה על אחד מחברי מועצת העירייה להימנע מלעסוק בנושאים שבהם יש לו ניגוד עניינים - תקצוב מוסדות החינוך המוכרים, לרבות קבלת עדכונים בנושאים אלה והשתתפות בדיונים לא פורמליים העוסקים בהם.
תגובת דובר העירייה, חזי חקאק לדו"ח: הדו״ח מתייחס לתקופה שקדמה לבחירתו של ראש וההנהלה הנוכחיים. מתחילת הכהונה, הנהלת העיר מטפלת בהסדרת הנושאים הללו, בהתאם לנדרש עפ״י כל דין.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה