כתבות
אשכנזי ורוצה אישור המועה"ד פ"ת להתחתן בין ל"ג בעומר לשבועות? לא בטוח שתקבל
י"ט ניסן ה'תשע"ה 08/04/2015
מערכת ′פיתה′
בואו תדמיינו אתכם כזוג צעיר ומאוהב, שהחלטתם לבוא בברית הנישואין. שניכם אשכנזים, והתאים לכם להתחתן מתישהו בין ל"ג בעומר לשבועות. זכרתם מהישיבה התיכונית ומהאולפנה, שאשכנזים מותר להם להתחתן אחרי ל"ג בעומר. מאושרים סגרתם על אולם, ואז שמתם פעמכם לבניין המועצה הדתית פ"ת. ישבתם מול רשם הנישואין, והופ...הנהרה שעל פניכם הפכה באחת למבוכה. "אני לא מאשר להתחתן בין ל"ג בעומר לשבועות". הלו, רגע, אנחנו ווזווזים, תסבירו לו. אפילו אמא שלי התחתנה אחרי ל"ג בעומר ולפני שבועות (אומנם לא בפתח תקווה), תנסו לשכנע אותו. נאדא. כלום. חברים, לא להתייאש. תגידו לו יפה (או לא יפה) תודה, לכו לרבנות אחרת ותראו שאין כל בעיה. שיהיה במזל טוב.
.jpg)
חתונה יהודית. מתוך ויקיפדיה. ציור: יוסף ישראלס 1903
תלוש מהמציאות? ממש לא. זה מה שקרה באחרונה לזוג צעיר, הבחורה מכאן, הבחור מאיזור אחר. במחלקת הנישואין במועצה הדתית פ"ת, לשם הגיעו, דחה אותם רשם הנישואין בטענה שהוא לא מאשר חתונות בין ל"ג בעומר לשבועות. למה? ככה. כי אסור. אבל האשכנזים נוהגים שכן? מה לו (לרשם) ולאשכנזים. לו היו נופלים על רשם נישואין אחר, אשכנזי גם הוא, סביר שלא הייתה מתעוררת כלל בעיה. אפילו בפ"ת. (אז למה שלא ינחו מראש זוגות אשכנזים ללכת לרשם נישואין אשכנזי וזוגות ספרדיים לרשם ספרדי? קצת מסובך, כנראה...). (ומה עם זוג מעורב? אולי שאילתא לכבוד הרב הראשי?).
מה עשה הזוג שלנו? הלך לו למקום בו מתגורר הבחור, נרשמו שם, וקיבלו 'אור ירוק' ללא בעיה. (מעניין מה היה עושה זוג לא דתי שנתקל בחומה הזו. קפריסין? חתונה 'אלטרנטיבית' עם קופאש'/ מירב מיכאלי?).
אז מה, ככה? כל רשם נישואין עושה כרצונו? באמת חשוב אם הוא – רשם הנישואין אשכנזי – ולא מה הזוג?
הלכנו להנחיות שהוציא הרב איתמר טובול, מנהל מחלקת אישות וגירות והמפקח על הנישואין ברבנות הראשית לישראל ומצאנו בזו הלשון: (הנחייה שהוציא ב-ו' ניסן השנה, 6 באפריל 2015):
מועדים מורשים לעריכת נישואין בימי ספירת העומר ובין המצרים התשע"ד
מועצת הרבנות הראשית לישראל קבעה לאחר דיון את המועדים המאושרים לסידור קידושין כדלקמן:
ימי בין המצרים:
עדות המזרח – מיום א' באב עד י' באב בחצות היום.
עדות אשכנז – מיום י"ז בתמוז עד י' באב בחצות היום.
ימי ספירת העומר:
עדות המזרח – עד יום ל"ד בעומר בבוקר (יט אייר)
עדות אשכנז – כפי הוראת המורשה לנישואין בעירו.
אין לערוך חו"ק בין א' באייר לל"ג בעומר.
יום כ"ח באייר – נקבע זה מכבר ע"י הרבנות הראשית לישראל כיום שניתן לערוך בו נישואין.
ערב י"ז בתמוז – היות והדבר נתון במחלוקת פוסקים, יש לנהוג כהכרעת הרב המורשה לנישואין בעירו.
בכל הימים שנהגו שלא לערוך חו"ק רשאי המורשה לנישואין בעירו להקל במקרים מיוחדים לאחר נימוק וצירוף הטעמים לתיק הנישואין.
בכל הקשור למתן אישור לסידור חופות עבור עולי תימן, הדבר ייקבע ע"י המורשה לנישואין בעירו". סוף ציטוט.
ובכן, בחזרה לסיפור שלנו.
פנינו בשאלות לאותו רב טובול, אך לא קיבלנו תשובות. לענ"ד ניתן היה לצפות שאישור הנישואין ביום זה או אחר יינתן בהתאם לעדה של הזוג ולא לעדה של רשם הנישואין. אבסורד זו מילה ממעיטה לתאר מצב הזוי זה במועצה הדתית פ"ת. גם משם לא קיבלנו תגובתו של הרב אריה ספיר, ראש מחלקת הנישואין.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
.jpg)
חתונה יהודית. מתוך ויקיפדיה. ציור: יוסף ישראלס 1903
תלוש מהמציאות? ממש לא. זה מה שקרה באחרונה לזוג צעיר, הבחורה מכאן, הבחור מאיזור אחר. במחלקת הנישואין במועצה הדתית פ"ת, לשם הגיעו, דחה אותם רשם הנישואין בטענה שהוא לא מאשר חתונות בין ל"ג בעומר לשבועות. למה? ככה. כי אסור. אבל האשכנזים נוהגים שכן? מה לו (לרשם) ולאשכנזים. לו היו נופלים על רשם נישואין אחר, אשכנזי גם הוא, סביר שלא הייתה מתעוררת כלל בעיה. אפילו בפ"ת. (אז למה שלא ינחו מראש זוגות אשכנזים ללכת לרשם נישואין אשכנזי וזוגות ספרדיים לרשם ספרדי? קצת מסובך, כנראה...). (ומה עם זוג מעורב? אולי שאילתא לכבוד הרב הראשי?).
מה עשה הזוג שלנו? הלך לו למקום בו מתגורר הבחור, נרשמו שם, וקיבלו 'אור ירוק' ללא בעיה. (מעניין מה היה עושה זוג לא דתי שנתקל בחומה הזו. קפריסין? חתונה 'אלטרנטיבית' עם קופאש'/ מירב מיכאלי?).
אז מה, ככה? כל רשם נישואין עושה כרצונו? באמת חשוב אם הוא – רשם הנישואין אשכנזי – ולא מה הזוג?
הלכנו להנחיות שהוציא הרב איתמר טובול, מנהל מחלקת אישות וגירות והמפקח על הנישואין ברבנות הראשית לישראל ומצאנו בזו הלשון: (הנחייה שהוציא ב-ו' ניסן השנה, 6 באפריל 2015):
מועדים מורשים לעריכת נישואין בימי ספירת העומר ובין המצרים התשע"ד
מועצת הרבנות הראשית לישראל קבעה לאחר דיון את המועדים המאושרים לסידור קידושין כדלקמן:
ימי בין המצרים:
עדות המזרח – מיום א' באב עד י' באב בחצות היום.
עדות אשכנז – מיום י"ז בתמוז עד י' באב בחצות היום.
ימי ספירת העומר:
עדות המזרח – עד יום ל"ד בעומר בבוקר (יט אייר)
עדות אשכנז – כפי הוראת המורשה לנישואין בעירו.
אין לערוך חו"ק בין א' באייר לל"ג בעומר.
יום כ"ח באייר – נקבע זה מכבר ע"י הרבנות הראשית לישראל כיום שניתן לערוך בו נישואין.
ערב י"ז בתמוז – היות והדבר נתון במחלוקת פוסקים, יש לנהוג כהכרעת הרב המורשה לנישואין בעירו.
בכל הימים שנהגו שלא לערוך חו"ק רשאי המורשה לנישואין בעירו להקל במקרים מיוחדים לאחר נימוק וצירוף הטעמים לתיק הנישואין.
בכל הקשור למתן אישור לסידור חופות עבור עולי תימן, הדבר ייקבע ע"י המורשה לנישואין בעירו". סוף ציטוט.
ובכן, בחזרה לסיפור שלנו.
פנינו בשאלות לאותו רב טובול, אך לא קיבלנו תשובות. לענ"ד ניתן היה לצפות שאישור הנישואין ביום זה או אחר יינתן בהתאם לעדה של הזוג ולא לעדה של רשם הנישואין. אבסורד זו מילה ממעיטה לתאר מצב הזוי זה במועצה הדתית פ"ת. גם משם לא קיבלנו תגובתו של הרב אריה ספיר, ראש מחלקת הנישואין.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה