- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
דעות
רישיון נהיגה בישראל- חייו של ′למ"ד′ / אבירן בכר
ז' אב ה'תשע"ה 23/07/2015
אבירן בכור
עם בוא הקיץ, הגיע החופש הגדול אותו בני נוער מנצלים על מנת להוציא רשיון נהיגה. אלו משקיעים כסף וזמן רב בלימודי הנהיגה וכבר מפנטזים על הרגע בו יחזיקו את מפתחות הרכב של הוריהם. אך הבעיה מתחילה דווקא בישורת האחרונה- כשמגיע הזמן להיבחן. כיום בישראל תלמיד צריך לחכות כשלושה עד ארבעה חודשים למבחן (טסט).
כשתלמיד נכשל בטסט עליו להמתין כל כך הרבה זמן בין טסט לטסט, כך שהוא מאבד בזמן זה את כשירותו ומיומנות הנהיגה שלו יורדת. כתוצאה מכך התלמיד צריך לקחת עוד שיעורי נהיגה ולהשקיע עוד כסף על מנת להיות מוכן לטסט הבא. כמו כן, על הלחץ הטבעי שהתלמיד נמצא בו לפני הטסט מתווסף לחץ נוסף- הוא יודע שאם הוא ייכשל, הוא ייאלץ להמתין שלושה חודשים עד לטסט הבא.
בני נוער רבים שרוצים לממן את לימודי הנהיגה בעצמם ולא להסתמך על הוריהם מתחילים ללמוד נהיגה בכיתה י"ב ועושים זאת בקצב המתאים ליכולת הכלכלית שלהם. לעיתים הם אינם מספיקים להוציא רשיון נהיגה בזמן סביר ולכן נאלצים להתגייס לצבא ללא רשיון נהיגה. כחיילים אין להם מספיק זמן בבית ולכן אין להם זמן להגיע לשיעורים, להיבחן באופן מסודר ולקבל את רישיון הנהיגה המיוחל. הדבר יוצר מצב אבסורדי בו תלמיד ינהג על טנק או יטיס מטוס לפני שיקבל רשיון לרכב.
גם אנשים מבוגרים נפגעים ממצוקת המבחנים. יש אנשים שמבקשים ללמוד על רכב משא, אוטובוס, מונית, מבחני שלילה והמרה וכו' על מנת לפרנס את משפחתם וכעת הם נאלצים להמתין שלושה חודשים ללא עבודה רק כדי להיבחן. בזמן זה רובם לא עובדים ולכן המצוקה אצלם גדולה אף יותר.

קצת מספרים: נכון להיום ממתינים לטסט ברחבי הארץ כ- 100 אלף תלמידים, כאשר יש בארץ תקן ל 150 בוחנים אך בפועל יש רק 126 בוחנים שעובדים. משרד התחבורה מודע לבעיה ומנסה לגייס בוחנים החל מנובמבר 2014. אך כידוע לכולנו במדינת ישראל הכל זז לאט. משרד התחבורה קלט בחודש אוגוסט 2015 שישה בוחנים חדשים אך לא לקח בחשבון את העובדה שמצד שני, בסוף כל שנה ישנם בוחנים שיוצאים לפנסיה, כך שלמעשה המצב אף החמיר. למשרד התחבורה יש אפשרות לאייש עוד כ- 30 תקנים של בוחנים ולהקל על מצוקת התלמידים, אך לא נעשה דבר.
במצב הקיים מורי הנהיגה שרוצים לתת שירות טוב לתלמידים עומדים בין הפטיש לסדן. התלמידים והוריהם באים אל מורה הנהיגה בדרישה שידאג לטסט, אך המורה שנאלץ לעבוד מול משרד התחבורה, לא מצליח לספק את המבחנים מאחר ולמשרד התחבורה אין מספיק בוחנים.
כאמור, הגענו לאן שהגענו משום שמשרד התחבורה לא מתכנן לטווח רחוק, לא מגייס מספיק בוחנים ולא נערך לזה שבסוף כל שנה פורשים בוחנים. אין ספק כי דרושה רפורמה מקיפה במשרד התחבורה בתכנון ובגיוס כוח אדם למערך הבוחנים.
תלמיד/הורה יקר, אתה צודק! מגיע לך שירות טוב, מגיע לך להיבחן תוך פרק זמן סביר! הכתובת לתלונות נמצאת במשרד התחבורה.
הכותב הוא יו"ר ארגון מורי הנהיגה ברמלה ולוד
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
nPclXRiGDSjILGtkm
Son of a gun, this is so helufpl!
Honey
11/10/2016 20:34:17
כשתלמיד נכשל בטסט עליו להמתין כל כך הרבה זמן בין טסט לטסט, כך שהוא מאבד בזמן זה את כשירותו ומיומנות הנהיגה שלו יורדת. כתוצאה מכך התלמיד צריך לקחת עוד שיעורי נהיגה ולהשקיע עוד כסף על מנת להיות מוכן לטסט הבא. כמו כן, על הלחץ הטבעי שהתלמיד נמצא בו לפני הטסט מתווסף לחץ נוסף- הוא יודע שאם הוא ייכשל, הוא ייאלץ להמתין שלושה חודשים עד לטסט הבא.
בני נוער רבים שרוצים לממן את לימודי הנהיגה בעצמם ולא להסתמך על הוריהם מתחילים ללמוד נהיגה בכיתה י"ב ועושים זאת בקצב המתאים ליכולת הכלכלית שלהם. לעיתים הם אינם מספיקים להוציא רשיון נהיגה בזמן סביר ולכן נאלצים להתגייס לצבא ללא רשיון נהיגה. כחיילים אין להם מספיק זמן בבית ולכן אין להם זמן להגיע לשיעורים, להיבחן באופן מסודר ולקבל את רישיון הנהיגה המיוחל. הדבר יוצר מצב אבסורדי בו תלמיד ינהג על טנק או יטיס מטוס לפני שיקבל רשיון לרכב.
גם אנשים מבוגרים נפגעים ממצוקת המבחנים. יש אנשים שמבקשים ללמוד על רכב משא, אוטובוס, מונית, מבחני שלילה והמרה וכו' על מנת לפרנס את משפחתם וכעת הם נאלצים להמתין שלושה חודשים ללא עבודה רק כדי להיבחן. בזמן זה רובם לא עובדים ולכן המצוקה אצלם גדולה אף יותר.

קצת מספרים: נכון להיום ממתינים לטסט ברחבי הארץ כ- 100 אלף תלמידים, כאשר יש בארץ תקן ל 150 בוחנים אך בפועל יש רק 126 בוחנים שעובדים. משרד התחבורה מודע לבעיה ומנסה לגייס בוחנים החל מנובמבר 2014. אך כידוע לכולנו במדינת ישראל הכל זז לאט. משרד התחבורה קלט בחודש אוגוסט 2015 שישה בוחנים חדשים אך לא לקח בחשבון את העובדה שמצד שני, בסוף כל שנה ישנם בוחנים שיוצאים לפנסיה, כך שלמעשה המצב אף החמיר. למשרד התחבורה יש אפשרות לאייש עוד כ- 30 תקנים של בוחנים ולהקל על מצוקת התלמידים, אך לא נעשה דבר.
במצב הקיים מורי הנהיגה שרוצים לתת שירות טוב לתלמידים עומדים בין הפטיש לסדן. התלמידים והוריהם באים אל מורה הנהיגה בדרישה שידאג לטסט, אך המורה שנאלץ לעבוד מול משרד התחבורה, לא מצליח לספק את המבחנים מאחר ולמשרד התחבורה אין מספיק בוחנים.
כאמור, הגענו לאן שהגענו משום שמשרד התחבורה לא מתכנן לטווח רחוק, לא מגייס מספיק בוחנים ולא נערך לזה שבסוף כל שנה פורשים בוחנים. אין ספק כי דרושה רפורמה מקיפה במשרד התחבורה בתכנון ובגיוס כוח אדם למערך הבוחנים.
תלמיד/הורה יקר, אתה צודק! מגיע לך שירות טוב, מגיע לך להיבחן תוך פרק זמן סביר! הכתובת לתלונות נמצאת במשרד התחבורה.
הכותב הוא יו"ר ארגון מורי הנהיגה ברמלה ולוד
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
nPclXRiGDSjILGtkm
Son of a gun, this is so helufpl!
Honey
11/10/2016 20:34:17