כתבות
ברוורמן: פ"ת בהנהגתי כבר אינה עיר מנמנמת – והשדרוג יימשך
י"ג כסלו ה'תשע"ו 25/11/2015
מערכת "פיתה"
זה כשנתיים מכהן עו"ד איציק ברוורמן כראש עיריית פתח-תקווה. לעומת ה'רעשים' הרבים בבניין העירייה, נוכח מספר בכירים שהוא הראה להם את הדרך החוצה, נראה כי בסך הכל העסק מתנהל סביר וכולם שם מבינים טוב מי כאן 'בעל הבית'. תחת כובע ראש העיר מחזיק ברוורמן גם בכובע ראש מינהל החינוך, אותו עזב מי שהיה מספר 2 שלו איציק ישראל, גם בכובע ראש מינהל שפ"ע הגדול, גם בראש אגף הנוער והצעירים שהוחזק קודם לכן בידי שונשיין, בקיצור – רב-תפקידים. האם מדובר בפנומן או באדם ריכוזי ביותר? 'פיתה' נפגשה עם הקודקוד לשיחת סיכום במלאת שנתיים לכהונתו. הרושם הוא שיש לו כוונות מאוד ארוכות טווח לתפקיד. שתי קדנציות, כבר אמרנו?
ש. הגעת לתפקיד ראש העירייה לאחר שנים שכיהנת כחבר הנהלה וכסגן. עתה, שנתיים בתפקיד ראש העירייה, אכן "דברים שרואים מכאן (מתפקיד ראש העירייה) לא רואים משם? הופתעת ממשהו?
בכל שנותיי בעירייה, כולל בשנים שכיהנתי כסגן ראש העיר, לא הרבה ממה שקרה פה ידעתי. לא הרבה ידעתי ולא הרבה הבנתי. אף אחד מחברי ההנהלה, כולל סגני ראש העיר, לא ממש מעודכן ומעורב בהרבה מהדברים המתרחשים כאן. ראש העיר עומד בראש הפרמידה לבדו. רק הוא רואה את התמונה כולה ורק הוא אמור להתמודד עם מכלול השיקולים. גם כשמדובר בסגנים, כל אחד אחראי לתחום מסוים ואילו ראש העיר אמור לתכלל את הכל, לשקול בין מכלול השיקולים ולהכריע. כמובן יש גם דברים חסויים המגיעים ממשרדי הממשלה, המשטרה וכדומה – שחייבים להישאר אצל ראש העיר. נכון, עד שנבחרתי לראשות העיר ונכנסתי לעומק העבודה, לא ידעתי עד כמה משמעותי התפקיד הזה ובפני איזה התלבטויות הוא עומד וצריך להכריע.
קחו למשל את נושא הקצאות הקרקע למטרות ציבוריות. הצרכים מרובים, ונציגי כל סקטור מעלים בפניי את הצרכים האמתיים שלהם. אבל מה לעשות שהיקף הקרקעות מוגבל? כאן עלי, כראש עיר, להכריע למי להקצות את הקרקע. ברור שאנחנו עושים זאת על פי שיקול מקצועי נטו, אבל כל מי שמגיש בקשה בעניין בטוח שהבקשה שלו היא הכי מוצדקת. ובכלל, כאשר אני בא להחליט בסוגיות מעין אלה, אני עושה זאת מתוך חשיבה לטווח רחוק. מה נכון לפ"ת שבעוד עשר ועשרים שנה. שהרי, אם לא נחשוב כבר היום בחשיבה הזו, נמצא עצמנו מהר מאוד עומדים בפני קשיים ובעיות שיהיה קשה מאוד לתקן אותם.
ש. שנתיים בתפקיד. מאזן ביניים ותוכניות לעתיד.
כאשר נבחרנו שמנו לעצמנו מטרה: לתת לתושבי פתח תקווה את איכות החיים שמגיעה להם, עם מעטפת של שירות באיכות גבוהה של העירייה. אני שמח לשמוע הן מתושבים בפתח תקווה והן מאנשים מחוצה לה כי העיר עברה בשנתיים האלה שינוי משמעותי. שהיא לא אותה עיר שינה, עיר מנומנמת כפי שהיה הדימוי שלה. ההדים החיוביים הם גם על כך שכיום פתח תקווה פועלת עם מינהל תקין, עם שקיפות, עם הרבה יותר תמורה לארנונה. במגוון תחומים. עובדה היא כי יותר ויותר משפחות, ברובן צעירות, בארות לגור בפתח תקווה לאחר שבררו ומצאו כי כאן מקבלים הרבה יותר בחינוך, באיכות הסביבה, בתרבות הפנאי, ובכלל. אני מאוד שבע רצון מכ-35 חניונים שפיתחנו בשנתיים האלה במספר מקומות בעיר, חניונים שנתנו תשובה מצוינת לבעיות החניה הקשות שהיו באזורי התעשייה והבילוי.
הציפיות לשנים הבאות? לעשות את הדברים עוד יותר טוב. אנחנו גם עומדים להתחיל חפור את האגם בפארק הגדול שייהפך לאתר בילוי ופנאי מיוחד במינו שבעתיד יהיה ברצף עם הפארק שייבנה בנווה גן מזה ועם הפארק העתידי בירקונים מזה הצפוי להיות עם ריאות ירוקות עצומות. אנחנו משקיעים סכומים מכובדים בשדרוג גן יד לבנים כולל שימור חדר האוכל ההיסטורי שבמקום, נבנה בריכה בעמישב, מתנ"ס חדש בתקומה, נשדרג את המתנ"סים בשכונות יוספטל, שעריה, אחדות, את השטח ליד הספורטק בכוונתנו להפוך למתחם פנאי ובילוי, ועוד ועוד.
ש. עם כל הכבוד לשימור חדר האוכל שציינת, האם שימור בית הכנסת הגדול לא קודם לו? הרי כבר יש תוכניות שימור מפורטות בגינו, והחלטה בעניין כבר נתקבלה מזמן?
גם שימור בית כנסת הגדול הוא חלק מהתוכניות שלנו. בשלב הזה אנחנו מטפלים בבעיות בטיחות שבמקום, ובהמשך נטפל גם בשימור.
ש. קבלנים טוענים כי עצרת את הבנייה בפ"ת וכי אינך רוצה בדירות חדשות נוספות בה. אתה במלחמה אתם?
זה נכון שאני רוצה למנוע בנייה מופרזת, כזו שאח"כ לא אוכל לתת לתושבי העיר הזאת את השירותים המגיעים להם. בתחילת כהונתי, כאשר הקבלנים שמעו אותי מתבטא בנושא, הם היו די בהלם. כיום, גם הקבלנים מבינים שיש צדק בעמדה שלי, המקבלת חיזוק מאנשי מקצוע ומראשי רשויות אחרות שאמצו אותה. אני נמצא בהדברות עם הקבלנים. זה טבעי שהם מנסים לקדם את האינטרסים שלהם.
ש. התמ"א– חיזוק מבנים למקרים של רעידות אדמה, הפך לאמצעי לחידוש מרכזי הערים בהרבה מקומות. בפ"ת, כך הרושם, העסק הזה תקוע. ולא מהיום.
מניתי אנשי מקצוע חיצוניים שיתנו רעיונות כיצד לחדש את מרכז העיר. התמונה במרכז העיר באמת סבוכה, אך גם עניין התמ"א שם הוא מרוכב ביותר, שכן ערך הקרקע שם אינו גבוה כך שהיזמים דורשים להגדיל משמעותית את זכויות הבנייה, וכן יש במרכז העי בעיה רצינית של צפיפות, כולל בתנועת כלי הרכב. אני בהחלט מחפש דרכים כיצד להחיות את מרכז העיר בלי להיכנס לגידול משמעותי במספר יחידות הדיור שם.

ש. מתחם סרקין. העירייה עושה קולות שהיא מתנגדת ואף התבטאת שלא תאפשר בנייה ולו של יחידת דיור אחת לפני שייפתרו בעיות התנועה. אבל בתכלס', אם הרגולטור ירצה – הוא יבנה, גם אם העירייה תתנגד. אני טועה?
נכון ולא נכון. גם הרגולטור מבין שאם הוא רוצה לבנות בסרקין בטווח הנראה לעין, זה חייב להיות דרך שיתוף-פעולה אתנו. בלי זה הרמת המיזם הזה תיקח לו שנים על גבי שנים. כשהגעתי לתפקיד ראש העיר, הופעלו עלי לחצים מכל משרד אפשרי. ממשרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, התחבורה, רשות מקרקעי ישראל – כולם שם חשבו שראש עירייה חדש בפ"ת לא יעמוד על רגליו האחוריות מולם. היום השיח איתם הוא כבר אחר. כך גם במפגש שקיימנו איתם השבוע. הבעיה הגדולה היא התחבורה. לא רק בסרקין אלא בכל העוטף. בלי פתרון ישים ונכון – לא אתן לבנות שם. אם יימצא הפתרון הנכון – ניתן יהיה למנף את פתח תקווה לטובת כל הגורמים המעורבים. פ"ת בהחלט תוכל להרוויח, אם רק נדע לשמור על כמות דירות סבירה שייבנו שם. לצערי, המדינה איננה חושבת על כל ההיבטים קדימה. למשל, הצעתי להם שיאריכו את הרכבת ב'קו האדום' (שאמורה להיות מוכנה בעוד 7 שנים) גם לסרקין, במקום שהקו יסתיים במרכז פ"ת. זה יכול להיות חלק מהפתרון. אבל מסתבר, שכדי להתחיל לחשוב על פתרון שכזה, צריך לקבל החלטת ממשלה, למצוא תקציב, להקים ועדה, בקיצור – אולי בעוד 30 שנה. הם בהחלט חייבים להציג בפנינו תשובה לבעייתיות של כביש 40. בלי זה – אין על מה לדבר.
ש. העירייה בראשותך הגיע בינואר-ספטמבר לגירעון של כ-10 מיליון שקל. האופוזיציה טוענת כלפיך כי ריבוי התקנים החדשים שדחפת, לטענתם משיקולים פוליטיים, היא הסיבה לגירעון.
נמצא את הדרכים כדי לסיים את השנה באיזון. הטענה כי הגירעון נובע מתוספת מיותרת של תקנים אינה נכונה, והראיה לכך היא שמרכיב השכר בתקציב לא עלה עקב הוספת התקנים. נכון שיש גידול בהוצאות השכר בגלל תוספת תקנים של סייעות, גננות וכדומה הנובעת מהגידול במספר התושבים בפתח תקווה. מה מצפים, שלא נעמיד גננת? כן, גם התוספת של סייעת שנייה לגן, כפי שהחליט שר החינוך, מכבידה עלינו ב-2 מיליון שקל שלנה שכן המשרד מממן רק 80 אחוז מתוספת זו. כאמור, את 2015 אני מאמין שנסיים באיזון. הבעיה האמתית היא 2016, בה יתנקזו כל ההוצאות האלה של סייעת שנייה ועוד ומאידך גיסא אין מספיק עלייה בהכנסות.יכולתי לעשות מה שעשו כ-100 ראשי רשויות ולבקש את העלאת הארנונה ב-5 אחוזים, וכך הבעיות התקציביות היו נפתרות. אבל אני נאמן להבטחתי שלא לייקר את הארנונה מעבר להצמדה שבחוק, 1.27 אחוז.
ש. אז באת ו'המצאת' את מס שטחי ציבור שהתכוונת להשית על תושבים, ובינתיים הנהלת הקואליציה בלמה זאת.
כדאי להבין את התמונה כדבעי. עד כה כאשר העירייה פיתחה פארקים וגנים ציבוריים – מי שילם את זה? כלל תושבי העיר, באמצעות הארנונה שלהם. בוא ניקח לדוגמא את נוה-גן. קבלנים ששיווקו שם יחידות דיור הבטיחו לרוכשים פארק גדול. הבטיחו – על חשבון הקופה העירונית הכוללת. מדוע זה צריך להיות כך? כשם שהיזמים/קבלנים משלמים לעירייה היטלים ואגרות בנייה על מדרכות וכבישים הסמוכים לפרויקט שהם בונים, נכון וראוי שאותם יזמים יממנו גם את הגינה הציבורית הסמוכה. כך, אגב, מקובל ברוב רובן של הרשויות המקומיות. בפ"ת, משום מה, עד כה לא הנהיגו את זה בחוק העזר העירוני וחשבנו שהגיע הזמן כן להנהיג את זה שהיזמים יממנו את השטחים הציבוריים, שהרי אלה גם משביחים את מחירי הדירות שהם מוכרים. הבאתי את ההצעה להטיל מס שצ"פ, וחשוב להדגיש, הכוונה היא רק על פרויקטים חדשים שיהיו, לא על דירות קיימות. התברר, שיש בג"ץ הדורש שוויוניות. שלא להפלות בין דירות קיימות לחדשות. פנינו למשרד הפנים ולייעוץ משפטי כדי לקבל מענה על זה, שרק פרוייקטים חדשים ישאו בנטל הזה. רק כשנקבל את התשובה – נקדם את זה לאישור המועצה.
ש. מי שמסתובב במרכז העיר אינו יכול שלא להתרשם מהמספר הגדל והולך של פליטים ומחפשי עבודה מאפריקה. עוד מעט תצטרך לבנות להם בית ספר? ככל שאני יודע, יש כבר דרישה לגני ילדים עבורם.
הסוגייה הזו היא בעיה אמיתית. הם נמשכים לפתח תקווה הן בגלל מקומות עבודה המעסיקים אותם – ואינני יכול למנוע זאת והן בגלל שיש כאן אפשרויות מגורים המתאימות להם. דירות קטנות וכדומה. אנחנו מנסים להתמודד עם התופעה הזו באמצעות מאבק בלתי מתפשר בפיצול דירות, ורק השבוע קיימו המשטרה והעירייה מבצע מקיף בנושא. בנוסף, המשטרה גם סגרה באחרונה מספר בתי עסק שפתחו הפליטים האלה עבור בני הקהילה שלהם. אכן, יש דרישה לפתוח עבורם גן ילדים, ועל פי החוק, אנחנו חייבים לספק להם מסגרות חינוך.
ש. העירייה מתנהלת כבר זמן רב ללא ראש מנהל חינוך, ללא ראש מינהל שפ"ע, בעיות מול משרד הפנים באשר לחוקיות מינוי מבקרת העירייה, ללא מנכ"ל למקפת. אז ממה נפשך. אם לא צריך פונקציונרים אלה – בטל את התקנים, אם צריך – מנה מתאימים לתפקיד.
אני כראש העיר מחזיק גם בראש מנהל החינוך ובראש מנהל השפ"ע. אני עובד בפול טיים ג'וב ואני שמח שנכנסתי לתחומים אלה. בתחום החינוך – יש הרבה דברים שצריך לעשות בהם חשיבה מחדש. איציק ישראל עשה עבודה נהדרת אבל היו דברים שהיינו חלוקים בהם. למשל, התפיסה שלי היא שיש מנהלים בשטח ותלונות/בקשות של תושבים צריכות לעבור קודם דרכם. איציק נהג לטפל בכל דבר, קטן כגדול. בתחום השפ"ע– אנחנו עושים מהפכה ממש. נתתי למנכ"ל העירייה את כל הסמכויות בעניין והוא מוביל את המהפכה. לכשזו תסתיים – נשחרר מכרז.
ש. לסיום, נציגי החרדים האשכנזים מרגישים פגועים ממך, ובכלל זה הרב יגאל רוזן מנהיגם הרוחני. איזה חתול שחור עבר ביניכם?
העירייה בראשותי פועלת לטובת כל הציבור, כולל החרדים, הדתיים והחילוניים, מתוך ראיה כוללת והוגנת של הצרכים והדחיפות. מי שחושב שאני נוהג שלא כשורה – שיבושם לו. אני שלם עם הדרך ומאמין בה.
תגובות
(2 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
2.
כל הכבוד.
ראש העיר הכי טוב שהיה פה בעיר בענק. שאפו ברוורמן.
דניאל
30/11/2015 04:36:30
1.
ראש העיר
אדוני ראש העיר הפקידה החמודה שלך ואשתך היקרה יודעים שאני גר ברכב כבר מעל לשנתיים בלי מקלחת בלי חשמל ועם הרבה חובות אם הם לא מצאו לנכון ליידע אותך עליך לשלוח אותם הביתה אם הם יידעו אותך אתה צריך ללכת הביתה איפה הדאגה איפה החמלה אין דבר כזה באמת שתמכתי בך ותליתי שלטים למענך ואני לא אעשה זאת שוב כתבות מילים מילים על מעשים הכל טוב ויפה אבל לא לשלוח אפילו חבילה אחת לחג במשך כל הזמן הזה או שמיכה או סוודר זהו הרוע האמיתי של האנשים שאתה ממנה כולם מקבלים כח ונהיים רעים כל נבחר ציבור היום מקבל כח לפגוע באזרח ועושה זאת בלי בושה אבל לעזור אם מישהו רוצה עזרה שיחכה עוד שנתיים עד הבחירות הבאות החמלה נפתחת פעם בארב שנים ונסגרת עם תוצאות הבחירות בוא נראה כמה אתה גיבור לענות לי אני בטוח שפוסט זה ישאר יתום
אברהם
29/11/2015 19:36:11
ש. הגעת לתפקיד ראש העירייה לאחר שנים שכיהנת כחבר הנהלה וכסגן. עתה, שנתיים בתפקיד ראש העירייה, אכן "דברים שרואים מכאן (מתפקיד ראש העירייה) לא רואים משם? הופתעת ממשהו?
בכל שנותיי בעירייה, כולל בשנים שכיהנתי כסגן ראש העיר, לא הרבה ממה שקרה פה ידעתי. לא הרבה ידעתי ולא הרבה הבנתי. אף אחד מחברי ההנהלה, כולל סגני ראש העיר, לא ממש מעודכן ומעורב בהרבה מהדברים המתרחשים כאן. ראש העיר עומד בראש הפרמידה לבדו. רק הוא רואה את התמונה כולה ורק הוא אמור להתמודד עם מכלול השיקולים. גם כשמדובר בסגנים, כל אחד אחראי לתחום מסוים ואילו ראש העיר אמור לתכלל את הכל, לשקול בין מכלול השיקולים ולהכריע. כמובן יש גם דברים חסויים המגיעים ממשרדי הממשלה, המשטרה וכדומה – שחייבים להישאר אצל ראש העיר. נכון, עד שנבחרתי לראשות העיר ונכנסתי לעומק העבודה, לא ידעתי עד כמה משמעותי התפקיד הזה ובפני איזה התלבטויות הוא עומד וצריך להכריע.
קחו למשל את נושא הקצאות הקרקע למטרות ציבוריות. הצרכים מרובים, ונציגי כל סקטור מעלים בפניי את הצרכים האמתיים שלהם. אבל מה לעשות שהיקף הקרקעות מוגבל? כאן עלי, כראש עיר, להכריע למי להקצות את הקרקע. ברור שאנחנו עושים זאת על פי שיקול מקצועי נטו, אבל כל מי שמגיש בקשה בעניין בטוח שהבקשה שלו היא הכי מוצדקת. ובכלל, כאשר אני בא להחליט בסוגיות מעין אלה, אני עושה זאת מתוך חשיבה לטווח רחוק. מה נכון לפ"ת שבעוד עשר ועשרים שנה. שהרי, אם לא נחשוב כבר היום בחשיבה הזו, נמצא עצמנו מהר מאוד עומדים בפני קשיים ובעיות שיהיה קשה מאוד לתקן אותם.
ש. שנתיים בתפקיד. מאזן ביניים ותוכניות לעתיד.
כאשר נבחרנו שמנו לעצמנו מטרה: לתת לתושבי פתח תקווה את איכות החיים שמגיעה להם, עם מעטפת של שירות באיכות גבוהה של העירייה. אני שמח לשמוע הן מתושבים בפתח תקווה והן מאנשים מחוצה לה כי העיר עברה בשנתיים האלה שינוי משמעותי. שהיא לא אותה עיר שינה, עיר מנומנמת כפי שהיה הדימוי שלה. ההדים החיוביים הם גם על כך שכיום פתח תקווה פועלת עם מינהל תקין, עם שקיפות, עם הרבה יותר תמורה לארנונה. במגוון תחומים. עובדה היא כי יותר ויותר משפחות, ברובן צעירות, בארות לגור בפתח תקווה לאחר שבררו ומצאו כי כאן מקבלים הרבה יותר בחינוך, באיכות הסביבה, בתרבות הפנאי, ובכלל. אני מאוד שבע רצון מכ-35 חניונים שפיתחנו בשנתיים האלה במספר מקומות בעיר, חניונים שנתנו תשובה מצוינת לבעיות החניה הקשות שהיו באזורי התעשייה והבילוי.
הציפיות לשנים הבאות? לעשות את הדברים עוד יותר טוב. אנחנו גם עומדים להתחיל חפור את האגם בפארק הגדול שייהפך לאתר בילוי ופנאי מיוחד במינו שבעתיד יהיה ברצף עם הפארק שייבנה בנווה גן מזה ועם הפארק העתידי בירקונים מזה הצפוי להיות עם ריאות ירוקות עצומות. אנחנו משקיעים סכומים מכובדים בשדרוג גן יד לבנים כולל שימור חדר האוכל ההיסטורי שבמקום, נבנה בריכה בעמישב, מתנ"ס חדש בתקומה, נשדרג את המתנ"סים בשכונות יוספטל, שעריה, אחדות, את השטח ליד הספורטק בכוונתנו להפוך למתחם פנאי ובילוי, ועוד ועוד.
ש. עם כל הכבוד לשימור חדר האוכל שציינת, האם שימור בית הכנסת הגדול לא קודם לו? הרי כבר יש תוכניות שימור מפורטות בגינו, והחלטה בעניין כבר נתקבלה מזמן?
גם שימור בית כנסת הגדול הוא חלק מהתוכניות שלנו. בשלב הזה אנחנו מטפלים בבעיות בטיחות שבמקום, ובהמשך נטפל גם בשימור.
ש. קבלנים טוענים כי עצרת את הבנייה בפ"ת וכי אינך רוצה בדירות חדשות נוספות בה. אתה במלחמה אתם?
זה נכון שאני רוצה למנוע בנייה מופרזת, כזו שאח"כ לא אוכל לתת לתושבי העיר הזאת את השירותים המגיעים להם. בתחילת כהונתי, כאשר הקבלנים שמעו אותי מתבטא בנושא, הם היו די בהלם. כיום, גם הקבלנים מבינים שיש צדק בעמדה שלי, המקבלת חיזוק מאנשי מקצוע ומראשי רשויות אחרות שאמצו אותה. אני נמצא בהדברות עם הקבלנים. זה טבעי שהם מנסים לקדם את האינטרסים שלהם.
ש. התמ"א– חיזוק מבנים למקרים של רעידות אדמה, הפך לאמצעי לחידוש מרכזי הערים בהרבה מקומות. בפ"ת, כך הרושם, העסק הזה תקוע. ולא מהיום.
מניתי אנשי מקצוע חיצוניים שיתנו רעיונות כיצד לחדש את מרכז העיר. התמונה במרכז העיר באמת סבוכה, אך גם עניין התמ"א שם הוא מרוכב ביותר, שכן ערך הקרקע שם אינו גבוה כך שהיזמים דורשים להגדיל משמעותית את זכויות הבנייה, וכן יש במרכז העי בעיה רצינית של צפיפות, כולל בתנועת כלי הרכב. אני בהחלט מחפש דרכים כיצד להחיות את מרכז העיר בלי להיכנס לגידול משמעותי במספר יחידות הדיור שם.

ש. מתחם סרקין. העירייה עושה קולות שהיא מתנגדת ואף התבטאת שלא תאפשר בנייה ולו של יחידת דיור אחת לפני שייפתרו בעיות התנועה. אבל בתכלס', אם הרגולטור ירצה – הוא יבנה, גם אם העירייה תתנגד. אני טועה?
נכון ולא נכון. גם הרגולטור מבין שאם הוא רוצה לבנות בסרקין בטווח הנראה לעין, זה חייב להיות דרך שיתוף-פעולה אתנו. בלי זה הרמת המיזם הזה תיקח לו שנים על גבי שנים. כשהגעתי לתפקיד ראש העיר, הופעלו עלי לחצים מכל משרד אפשרי. ממשרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, התחבורה, רשות מקרקעי ישראל – כולם שם חשבו שראש עירייה חדש בפ"ת לא יעמוד על רגליו האחוריות מולם. היום השיח איתם הוא כבר אחר. כך גם במפגש שקיימנו איתם השבוע. הבעיה הגדולה היא התחבורה. לא רק בסרקין אלא בכל העוטף. בלי פתרון ישים ונכון – לא אתן לבנות שם. אם יימצא הפתרון הנכון – ניתן יהיה למנף את פתח תקווה לטובת כל הגורמים המעורבים. פ"ת בהחלט תוכל להרוויח, אם רק נדע לשמור על כמות דירות סבירה שייבנו שם. לצערי, המדינה איננה חושבת על כל ההיבטים קדימה. למשל, הצעתי להם שיאריכו את הרכבת ב'קו האדום' (שאמורה להיות מוכנה בעוד 7 שנים) גם לסרקין, במקום שהקו יסתיים במרכז פ"ת. זה יכול להיות חלק מהפתרון. אבל מסתבר, שכדי להתחיל לחשוב על פתרון שכזה, צריך לקבל החלטת ממשלה, למצוא תקציב, להקים ועדה, בקיצור – אולי בעוד 30 שנה. הם בהחלט חייבים להציג בפנינו תשובה לבעייתיות של כביש 40. בלי זה – אין על מה לדבר.
ש. העירייה בראשותך הגיע בינואר-ספטמבר לגירעון של כ-10 מיליון שקל. האופוזיציה טוענת כלפיך כי ריבוי התקנים החדשים שדחפת, לטענתם משיקולים פוליטיים, היא הסיבה לגירעון.
נמצא את הדרכים כדי לסיים את השנה באיזון. הטענה כי הגירעון נובע מתוספת מיותרת של תקנים אינה נכונה, והראיה לכך היא שמרכיב השכר בתקציב לא עלה עקב הוספת התקנים. נכון שיש גידול בהוצאות השכר בגלל תוספת תקנים של סייעות, גננות וכדומה הנובעת מהגידול במספר התושבים בפתח תקווה. מה מצפים, שלא נעמיד גננת? כן, גם התוספת של סייעת שנייה לגן, כפי שהחליט שר החינוך, מכבידה עלינו ב-2 מיליון שקל שלנה שכן המשרד מממן רק 80 אחוז מתוספת זו. כאמור, את 2015 אני מאמין שנסיים באיזון. הבעיה האמתית היא 2016, בה יתנקזו כל ההוצאות האלה של סייעת שנייה ועוד ומאידך גיסא אין מספיק עלייה בהכנסות.יכולתי לעשות מה שעשו כ-100 ראשי רשויות ולבקש את העלאת הארנונה ב-5 אחוזים, וכך הבעיות התקציביות היו נפתרות. אבל אני נאמן להבטחתי שלא לייקר את הארנונה מעבר להצמדה שבחוק, 1.27 אחוז.
ש. אז באת ו'המצאת' את מס שטחי ציבור שהתכוונת להשית על תושבים, ובינתיים הנהלת הקואליציה בלמה זאת.
כדאי להבין את התמונה כדבעי. עד כה כאשר העירייה פיתחה פארקים וגנים ציבוריים – מי שילם את זה? כלל תושבי העיר, באמצעות הארנונה שלהם. בוא ניקח לדוגמא את נוה-גן. קבלנים ששיווקו שם יחידות דיור הבטיחו לרוכשים פארק גדול. הבטיחו – על חשבון הקופה העירונית הכוללת. מדוע זה צריך להיות כך? כשם שהיזמים/קבלנים משלמים לעירייה היטלים ואגרות בנייה על מדרכות וכבישים הסמוכים לפרויקט שהם בונים, נכון וראוי שאותם יזמים יממנו גם את הגינה הציבורית הסמוכה. כך, אגב, מקובל ברוב רובן של הרשויות המקומיות. בפ"ת, משום מה, עד כה לא הנהיגו את זה בחוק העזר העירוני וחשבנו שהגיע הזמן כן להנהיג את זה שהיזמים יממנו את השטחים הציבוריים, שהרי אלה גם משביחים את מחירי הדירות שהם מוכרים. הבאתי את ההצעה להטיל מס שצ"פ, וחשוב להדגיש, הכוונה היא רק על פרויקטים חדשים שיהיו, לא על דירות קיימות. התברר, שיש בג"ץ הדורש שוויוניות. שלא להפלות בין דירות קיימות לחדשות. פנינו למשרד הפנים ולייעוץ משפטי כדי לקבל מענה על זה, שרק פרוייקטים חדשים ישאו בנטל הזה. רק כשנקבל את התשובה – נקדם את זה לאישור המועצה.
ש. מי שמסתובב במרכז העיר אינו יכול שלא להתרשם מהמספר הגדל והולך של פליטים ומחפשי עבודה מאפריקה. עוד מעט תצטרך לבנות להם בית ספר? ככל שאני יודע, יש כבר דרישה לגני ילדים עבורם.
הסוגייה הזו היא בעיה אמיתית. הם נמשכים לפתח תקווה הן בגלל מקומות עבודה המעסיקים אותם – ואינני יכול למנוע זאת והן בגלל שיש כאן אפשרויות מגורים המתאימות להם. דירות קטנות וכדומה. אנחנו מנסים להתמודד עם התופעה הזו באמצעות מאבק בלתי מתפשר בפיצול דירות, ורק השבוע קיימו המשטרה והעירייה מבצע מקיף בנושא. בנוסף, המשטרה גם סגרה באחרונה מספר בתי עסק שפתחו הפליטים האלה עבור בני הקהילה שלהם. אכן, יש דרישה לפתוח עבורם גן ילדים, ועל פי החוק, אנחנו חייבים לספק להם מסגרות חינוך.
ש. העירייה מתנהלת כבר זמן רב ללא ראש מנהל חינוך, ללא ראש מינהל שפ"ע, בעיות מול משרד הפנים באשר לחוקיות מינוי מבקרת העירייה, ללא מנכ"ל למקפת. אז ממה נפשך. אם לא צריך פונקציונרים אלה – בטל את התקנים, אם צריך – מנה מתאימים לתפקיד.
אני כראש העיר מחזיק גם בראש מנהל החינוך ובראש מנהל השפ"ע. אני עובד בפול טיים ג'וב ואני שמח שנכנסתי לתחומים אלה. בתחום החינוך – יש הרבה דברים שצריך לעשות בהם חשיבה מחדש. איציק ישראל עשה עבודה נהדרת אבל היו דברים שהיינו חלוקים בהם. למשל, התפיסה שלי היא שיש מנהלים בשטח ותלונות/בקשות של תושבים צריכות לעבור קודם דרכם. איציק נהג לטפל בכל דבר, קטן כגדול. בתחום השפ"ע– אנחנו עושים מהפכה ממש. נתתי למנכ"ל העירייה את כל הסמכויות בעניין והוא מוביל את המהפכה. לכשזו תסתיים – נשחרר מכרז.
ש. לסיום, נציגי החרדים האשכנזים מרגישים פגועים ממך, ובכלל זה הרב יגאל רוזן מנהיגם הרוחני. איזה חתול שחור עבר ביניכם?
העירייה בראשותי פועלת לטובת כל הציבור, כולל החרדים, הדתיים והחילוניים, מתוך ראיה כוללת והוגנת של הצרכים והדחיפות. מי שחושב שאני נוהג שלא כשורה – שיבושם לו. אני שלם עם הדרך ומאמין בה.
תגובות
(2 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
2.
כל הכבוד.
ראש העיר הכי טוב שהיה פה בעיר בענק. שאפו ברוורמן.
דניאל
30/11/2015 04:36:30
1.
ראש העיר
אדוני ראש העיר הפקידה החמודה שלך ואשתך היקרה יודעים שאני גר ברכב כבר מעל לשנתיים בלי מקלחת בלי חשמל ועם הרבה חובות אם הם לא מצאו לנכון ליידע אותך עליך לשלוח אותם הביתה אם הם יידעו אותך אתה צריך ללכת הביתה איפה הדאגה איפה החמלה אין דבר כזה באמת שתמכתי בך ותליתי שלטים למענך ואני לא אעשה זאת שוב כתבות מילים מילים על מעשים הכל טוב ויפה אבל לא לשלוח אפילו חבילה אחת לחג במשך כל הזמן הזה או שמיכה או סוודר זהו הרוע האמיתי של האנשים שאתה ממנה כולם מקבלים כח ונהיים רעים כל נבחר ציבור היום מקבל כח לפגוע באזרח ועושה זאת בלי בושה אבל לעזור אם מישהו רוצה עזרה שיחכה עוד שנתיים עד הבחירות הבאות החמלה נפתחת פעם בארב שנים ונסגרת עם תוצאות הבחירות בוא נראה כמה אתה גיבור לענות לי אני בטוח שפוסט זה ישאר יתום
אברהם
29/11/2015 19:36:11