כתבות
עיריית פ"ת מסתערת על הנגשת מוסדות החינוך לבעלי צרכים מיוחדים
י"ח טבת ה'תשע"ו 30/12/2015
מערכת ′פיתה′
חשבתם על ילד בעל צרכים מיוחדים הלומד בבית ספר רגיל, אך בגלל מוגבלותו הפיסית לא יכול, למשל, להגיע למעבדה הממוקמת בקומה השלישית של מבנה בית הספר? זוהי רק דוגמא אחת, למה שבעבר נאלצו ילדים עם צרכים מיוחדים להתמודד עימם במוסדות החינוך. היום, יש להודות ולברך, המצב הרבה הרבה יותר טוב. כן, גם בפתח תקווה. גם החוק להנגשת מוסדות ציבור שנחקק בשנים האחרונות (ומחייב הנגשתם עד 2021) וגם העלאת המודעות לנושא, עשו את שלהם.
בפתח תקווה, למשל, לפני כשנה וחצי נערך סקר מקיף לקבל תמונה אמיתית על הצרכים, ויו"ר ועדת הנגישות בעירייה, איציק ישראל, גיבש צוות בניהול רכז הנגישות העירוני המהנדס איגור רבינוב, עובדי מינהל הנדסה רחלה מועלם ואדריאן שונבלום שטיפל בנושא. מתברר, שכדי להנגיש את כל מוסדות הציבור בפתח תקווה כדבעי, יש צורך ב-286 מיליון שקל (עד 2021), כסף שיבוא גם מקופת העירייה אך גם – ובתקווה שבעיקר – ממשרדי הממשלה השונים.
אמרו – ועשו, והגדילו את הוצאות העירייה לנושא לכדי 5-7 מיליון שקל בשנה, השאיפה להגדיל ל-10 מיליון.
אתמול, יום שלישי, קיימה ועדת החינוך העירונית של פ"ת, בראשות סגן ראש העיר עו"ד איתי שונשיין, דיון מקיף (ורציני) בנושא הנגשת מוסדות החינוך בפ"ת לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
.jpg)
בישיבה. ברוורמן, שונשיין וחה"כ קורן
בדיון השתתפו כל הגורמים העירוניים שיש להם יד ורגל בנושא, כולל ראש העיר איציק ברוורמן, יו"ר הוועדה איתי שונשיין, חבר המועצה איציק ישראל המכהן גם כיו"ר נגישות עירונית, חבר המועצה ישראל פרידמן, רמי הופנברג ראש מנהל החינוך, רויטל שפירא מנהל אגף העל יסודי, פיני דקטר אחראי בינוי באגף החינוך, איגור רבינוב מנהל אגף דרכים ורכז נגישות, אלי מור יו"ר ועד ההורים העירוני, נציגי מועצת התלמידים בעיר, נציגי המורים בעיר ועוד. אורחת פעילה הייתה חברת הכנסת נורית קורן שהיא יו"ר משותפת של השדולה למען שילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה.

עו"ד איתי שונשין אמר, בין השאר, כי כל בתי הספר החדשים בעיר נבנו מלכתחילה עם כל ההנגשה הנדרשת, כך שרוב הבעיות הן במוסדות הישנים. שונשיין סיפר שכיום יש כ-20 מעליות במוסדות החינוך והשאיפה היא שבכל מוסד תהיה מעלית.
פיני דקטר ציין שמשרד הפנים לא דורש הנגשה מיידית של כל המוסדות, שכן אף רשות מקומית לא תוכל לעמוד בכך, וכפי שנמסר לו מפי מהנדסת העיר ד"ר חוה ארליך, העיר פ"ת מתקדמת בנגישות עירונית במוסדות החינוך הרבה מעבר לזמנים שהציב משרד הפנים.

איציק ישראל, מור ונציג התלמידים
אלי מור, יו"ר ועד ההורים העירוני אמר שכיום יש לפעמים צורך להעביר תלמידים ממקום למקום כאשר יש בעיה של נגישות והדבר צריך להיפסק. מור קרא לקבוע תוכנית מסודרת לסיים את נושא הנגישות בבתי הספר הישנים.
רמי הופנברג, מנהל מנהל החינוך טען לעומתו כי בפתח תקווה אין שום העברה של תלמידים בגלל בעיית נגישות, וכי ברגע שלבית ספר מסוים נרשם תלמיד עם צורך מיוחד, העירייה מנגישה את המוסד.
חברת הכנסת נורית קורן סיפרה כי מה שדחף אותה להתמודד על חברות בכנסת ישראל היו המכשולים הרבים שנאלצו הבת שלה שהיא בעלת לקוי שמיעה והיא כאמה לעבור בבית הספר, שלמרות שהן גרות בעיר עשירה כהרצליה, העירייה לא מצאה לנכון להקים כיתה מונגשת אקוסטית לילדה שלה. מתוך המאבקים בנושא הגיעה לפוליטיקה ובכנסת לקחה על עצמה את ראשות השדולה לנגישות.

חה"כ קורן הציגה את מכלול בעיות עמן נאלצים תלמידים עם צרכים מיוחדים להתמודד במוסדות החינוך. ביניהן נגישות לעגלות בכל מרחבי בית הספר, הצורך בכיתות אקוסטיות לילדים עם ליקויי שמיעה, ועוד.
בשדולה האמורה מובילים יחד איתה חברי הכנסת אילן גילאון וקרין אלאר, שניהם עם צרכים מיוחדים. הוסיפה, שבכל חמשת הוועדות שהיא חברה בהן, היא מנסה לדחוף את נושא הנגישות . ציינה כי הכנסת היא דוגמא חיובית להעסקה של כמות גדולה של עובדים בעלי צרכים מיוחדים והוסיפה כי היא שואפת לכך שלכל שר יהיה בלשכה שלו עובד בעל צרכים מיוחדים וזה יתן לכל אחד דחיפה לעזור כאשר יגיעו חוקים שקשורים לעזור לאנשים בעלי מוגבלויות.
מסרה על עבודה שהשדולה עושה כדי לעשות בימי החופשה פעילות לילדים עם צרכים מיוחדים כי הורים שיש להם ילדים כאלה בעצם בזמן החופשה לא יכולים להיות בעבודתם בזמן החופשה .
ראש העיר איציק ברוורמן סיפר לחברת הכנסת ולוועדה על פעילות העירייה למען אנשים עם צרכים מיוחדים וציין כי הוא ממשיך בעניין חשוב זה את קודמיו. ברוורמן אמר כי העירייה פועלת ככל יכולתה לעזור לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, והבעיה היא לפעמים בבירוקרטיה שהם נתקלים בה. למשל, עבור סייעת שצריכה לעזור לילדים, משרד החינוך מקציב תקציב מסוים ואת ההפרש העירייה צריכה לתת, והפרש זה עולה לפעמים הרבה יותר ממה שמשרד החינוך נותן. משרד החינוך מאשר לתלמיד סייעת עד אחת בצהריים כאשר בפועל הוא צריך אותה עד שעה 18.00. בעבר, הוסיף ראש העיר, כאשר מצב הקופה של העירייה אפשר זאת, העירייה נתנה. כיום העירייה במלכוד כספי ולא תמיד יכולה בגלל אילוצי תקציב להיענות לצרכים.
ראש העיר מסר שהוא פנה באופן אישי לשר החינוך נפתלי בנט ויקבל שעות נוספות עבור כך, אבל לא מספיק. גם את בעיית הקיץ הוא מסכים עם חברת הכנסת שצריך לדאוג לתקצוב לאותם ילדים שלהוריהם יהיה יותר קל. ברוורמן הזכיר כספים שעדין מגיעים לעירייה לנושא זה ועדין לא הגיעו וגורמים לכל מיני פרויקטים להיעצר. חה"כ קורן הבטיחה לסייע בעניין.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
חשבתם על ילד בעל צרכים מיוחדים הלומד בבית ספר רגיל, אך בגלל מוגבלותו הפיסית לא יכול, למשל, להגיע למעבדה הממוקמת בקומה השלישית של מבנה בית הספר? זוהי רק דוגמא אחת, למה שבעבר נאלצו ילדים עם צרכים מיוחדים להתמודד עימם במוסדות החינוך. היום, יש להודות ולברך, המצב הרבה הרבה יותר טוב. כן, גם בפתח תקווה. גם החוק להנגשת מוסדות ציבור שנחקק בשנים האחרונות (ומחייב הנגשתם עד 2021) וגם העלאת המודעות לנושא, עשו את שלהם.
בפתח תקווה, למשל, לפני כשנה וחצי נערך סקר מקיף לקבל תמונה אמיתית על הצרכים, ויו"ר ועדת הנגישות בעירייה, איציק ישראל, גיבש צוות בניהול רכז הנגישות העירוני המהנדס איגור רבינוב, עובדי מינהל הנדסה רחלה מועלם ואדריאן שונבלום שטיפל בנושא. מתברר, שכדי להנגיש את כל מוסדות הציבור בפתח תקווה כדבעי, יש צורך ב-286 מיליון שקל (עד 2021), כסף שיבוא גם מקופת העירייה אך גם – ובתקווה שבעיקר – ממשרדי הממשלה השונים.
אמרו – ועשו, והגדילו את הוצאות העירייה לנושא לכדי 5-7 מיליון שקל בשנה, השאיפה להגדיל ל-10 מיליון.
אתמול, יום שלישי, קיימה ועדת החינוך העירונית של פ"ת, בראשות סגן ראש העיר עו"ד איתי שונשיין, דיון מקיף (ורציני) בנושא הנגשת מוסדות החינוך בפ"ת לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
.jpg)
בישיבה. ברוורמן, שונשיין וחה"כ קורן
בדיון השתתפו כל הגורמים העירוניים שיש להם יד ורגל בנושא, כולל ראש העיר איציק ברוורמן, יו"ר הוועדה איתי שונשיין, חבר המועצה איציק ישראל המכהן גם כיו"ר נגישות עירונית, חבר המועצה ישראל פרידמן, רמי הופנברג ראש מנהל החינוך, רויטל שפירא מנהל אגף העל יסודי, פיני דקטר אחראי בינוי באגף החינוך, איגור רבינוב מנהל אגף דרכים ורכז נגישות, אלי מור יו"ר ועד ההורים העירוני, נציגי מועצת התלמידים בעיר, נציגי המורים בעיר ועוד. אורחת פעילה הייתה חברת הכנסת נורית קורן שהיא יו"ר משותפת של השדולה למען שילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה.

עו"ד איתי שונשין אמר, בין השאר, כי כל בתי הספר החדשים בעיר נבנו מלכתחילה עם כל ההנגשה הנדרשת, כך שרוב הבעיות הן במוסדות הישנים. שונשיין סיפר שכיום יש כ-20 מעליות במוסדות החינוך והשאיפה היא שבכל מוסד תהיה מעלית.
פיני דקטר ציין שמשרד הפנים לא דורש הנגשה מיידית של כל המוסדות, שכן אף רשות מקומית לא תוכל לעמוד בכך, וכפי שנמסר לו מפי מהנדסת העיר ד"ר חוה ארליך, העיר פ"ת מתקדמת בנגישות עירונית במוסדות החינוך הרבה מעבר לזמנים שהציב משרד הפנים.

איציק ישראל, מור ונציג התלמידים
אלי מור, יו"ר ועד ההורים העירוני אמר שכיום יש לפעמים צורך להעביר תלמידים ממקום למקום כאשר יש בעיה של נגישות והדבר צריך להיפסק. מור קרא לקבוע תוכנית מסודרת לסיים את נושא הנגישות בבתי הספר הישנים.
רמי הופנברג, מנהל מנהל החינוך טען לעומתו כי בפתח תקווה אין שום העברה של תלמידים בגלל בעיית נגישות, וכי ברגע שלבית ספר מסוים נרשם תלמיד עם צורך מיוחד, העירייה מנגישה את המוסד.
חברת הכנסת נורית קורן סיפרה כי מה שדחף אותה להתמודד על חברות בכנסת ישראל היו המכשולים הרבים שנאלצו הבת שלה שהיא בעלת לקוי שמיעה והיא כאמה לעבור בבית הספר, שלמרות שהן גרות בעיר עשירה כהרצליה, העירייה לא מצאה לנכון להקים כיתה מונגשת אקוסטית לילדה שלה. מתוך המאבקים בנושא הגיעה לפוליטיקה ובכנסת לקחה על עצמה את ראשות השדולה לנגישות.

חה"כ קורן הציגה את מכלול בעיות עמן נאלצים תלמידים עם צרכים מיוחדים להתמודד במוסדות החינוך. ביניהן נגישות לעגלות בכל מרחבי בית הספר, הצורך בכיתות אקוסטיות לילדים עם ליקויי שמיעה, ועוד.
בשדולה האמורה מובילים יחד איתה חברי הכנסת אילן גילאון וקרין אלאר, שניהם עם צרכים מיוחדים. הוסיפה, שבכל חמשת הוועדות שהיא חברה בהן, היא מנסה לדחוף את נושא הנגישות . ציינה כי הכנסת היא דוגמא חיובית להעסקה של כמות גדולה של עובדים בעלי צרכים מיוחדים והוסיפה כי היא שואפת לכך שלכל שר יהיה בלשכה שלו עובד בעל צרכים מיוחדים וזה יתן לכל אחד דחיפה לעזור כאשר יגיעו חוקים שקשורים לעזור לאנשים בעלי מוגבלויות.
מסרה על עבודה שהשדולה עושה כדי לעשות בימי החופשה פעילות לילדים עם צרכים מיוחדים כי הורים שיש להם ילדים כאלה בעצם בזמן החופשה לא יכולים להיות בעבודתם בזמן החופשה .
ראש העיר איציק ברוורמן סיפר לחברת הכנסת ולוועדה על פעילות העירייה למען אנשים עם צרכים מיוחדים וציין כי הוא ממשיך בעניין חשוב זה את קודמיו. ברוורמן אמר כי העירייה פועלת ככל יכולתה לעזור לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, והבעיה היא לפעמים בבירוקרטיה שהם נתקלים בה. למשל, עבור סייעת שצריכה לעזור לילדים, משרד החינוך מקציב תקציב מסוים ואת ההפרש העירייה צריכה לתת, והפרש זה עולה לפעמים הרבה יותר ממה שמשרד החינוך נותן. משרד החינוך מאשר לתלמיד סייעת עד אחת בצהריים כאשר בפועל הוא צריך אותה עד שעה 18.00. בעבר, הוסיף ראש העיר, כאשר מצב הקופה של העירייה אפשר זאת, העירייה נתנה. כיום העירייה במלכוד כספי ולא תמיד יכולה בגלל אילוצי תקציב להיענות לצרכים.
ראש העיר מסר שהוא פנה באופן אישי לשר החינוך נפתלי בנט ויקבל שעות נוספות עבור כך, אבל לא מספיק. גם את בעיית הקיץ הוא מסכים עם חברת הכנסת שצריך לדאוג לתקצוב לאותם ילדים שלהוריהם יהיה יותר קל. ברוורמן הזכיר כספים שעדין מגיעים לעירייה לנושא זה ועדין לא הגיעו וגורמים לכל מיני פרויקטים להיעצר. חה"כ קורן הבטיחה לסייע בעניין.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה