כתבות
כיצד מתמודדת פ"ת מול מכת האופניים החשמליים / צפו
כ"ז אדר ב ה'תשע"ו 06/04/2016
מערכת ′פיתה′
האופניים החשמליות מציפות את מדרכות העיר, ולמרבה הצער כבר היו בפ"ת לא מעט רוכבים, וכן עוברי אורח, שנפצעו מכך.
ועדת החינוך העירונית בפ"ת, בראשות חבר הנהלת העיר עו"ד איתי שונשיין, קיימה היום, יום רביעי, דיון חשוב וענייני בסוגיית האופניים החשמליות, כשבדיון השתתף גם ח"כ איתן כבל, מ'המחנה הציוני', שיזם חוק ופועל רבות בעניין זה.
איתי שונשיין פתח בהצבת יעד לפגישה: לראות איך העיר פ״ת מתמודדת עם הבעיות שנוצרו מהרכיבה הרבה על האופנים, ובעיקר מה ניתן לעשות בעניין כדי להבטיח את שלום הציבור, הן הרוכבים באופניים האלה והן הולכי הרגל שנתקלים הרבה פעמים באופניים האלה נוסעים במהירות יחסית על המדרכות.
.jpg)
.jpg)
.jpg)



מימין לשמאל בועז הלפרין, שרה פרידמן,רויטל שפירא
בהקשר לתאונות שכבר ארעו בפ"ת עם אופניים חשמליות נמסר כי בשנה האחרונה הגיעו לחדרי המיון בפ"ת 140 נפגעים מאופניים חשמליות, מהם 14 נשארו לטיפול רפואי.
ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, שהוזמן למפגש לאחר שהקים ועדת מישנה, שהוא עומד בראשה, במיוחד לנושא האופנים החשמליות , סיפר למוכחים כי הוא החליט לצאת במלחמת חורמה נגד האופנים החשמליות. כבל סיפר כי בראש-העין, בה הוא מתגורר, המדרכות נראות יותר ככביש מאשר כמדרכה, זאת בגלל ריבוי האופניים הנוסעים עליהן.
ח"כ כבל סיפר כי פנה בזמנו למשרד התחבורה שיחוקקו שייאסר על בני פחות מגיל 16 לנסוע באופניים חשמליות, וכן שיהיה מותר לנסוע באופניים כאלה רק על הכבישים, אך נענה כי לא ניתן יהיה לאכוף זאת.
לדבריו, היה חשוב לו שכולם יבינו שמדובר בכלי משחית, ואז יקבעו כללים וכעת בהדרגה יתחילו ביישום התקנות בעניין. השלבים הבאים הם חינוך ואכיפה.
לדברי ח"כ איתן כבל, חלק מהאופנים שאנשים קנו אינם מורשים לנהיגה כיוון שאינם בטיחותיים ולא עומדים בתקנים, וברור שאת אלה חייבים להחרים. כבל הוסיף שידוע שהשוטרים לא יצליחו לאכוף לבדם את החוק ולכן בשבוע הבא יאשרו לפקחי העירייה לאכוף את התקנות האלה. לדבריו, לעירייה יהיה עניין לעסוק בכך שכן ההכנסות מהדוחות יזרמו לקופת העירייה.
יו"ר מועצת ההורים שאל מה קורה לגבי נושא הביטוח של הכלי.
כבל ענה שמשרד האוצר מתנגד בכל תוקף לנושא של ביטוח חובה לכלי.
גם. נושא הרישוי, כמו שהיה בעבר לאופנים ובעצם אפילו עדיין נמצא בחוק משנת 1957, גם נושא זה עלה על הפרק ובנוסף לביטוח אלו הדברים שרצויים.
כבל הוסיף שאם לא תהיה תמיכה של הורים וועדי ההורים לא יהיה סיכוי לחוק, כי הורה שנותן לילד שלו לנהוג למשל מתחת לגיל 16 הוא בעצם מלמד אותו לעבור על החוק כבר מגיל צעיר ועוצם עיניים מכך.
רויטל שפירא, מנהלת האגף העל-יסודי במנהל החינוך בעירייה דיווחה כי 215 כיתות בפ"ת עברו הדרכה בנושא. השנה גם כיתות י' עברו הדרכה בנושא. רויטל שפירא סיפרה על הכלי החדש שהגיע לעיר 'האבר בורד', כלי שאומנם קשה להביא אותו אבל העובדה היא שהוא כבר בארץ ושאלה האם הנושא של כלי זה גם ייכלל בחוק. כבל אמר שהחוקים לא יכולים לכלול כל כלי שעולה על הכביש ומישהו הביא אותו מחו"ל ללא אישור.
כבל ציין שהאופנים הם כלי 'ירוק' ואף אחד לא אמר שהוא נגד רכיבה על האופנים, אלא רק מבקשים שכולם יעמדו בכללים.
אורן חפץ חבר מועצת העיר וחברת ועד ההורים אמרו שהם לא חושבים שצריך לבנות על ההורים שבזכותם החוק יצליח. הם חושבים שחשוב שבבתי הספר תהיה עבודה של הדרכה והסברה חזקה ביותר. עוד הוסיף חבר המועצה חפץ כי החרמת האופנים רצוי שבמידה ותהיה שתהיה על ידי פקחי הרשות ולא ע"י המשטרה וללא קנס להורים ,שתהיה אפליקציה שהנוער יהיה בעדה כי היא גם מונעת גניבות וההורים יהיו בעדה כי הם יכולים לראות הרגלי נסיעה ואף להשבית סוללה.כמו כן הציע שההדרכה תהיה מעשית ולא תאורטית.
איתן כבל עמד על כך שאי אפשר שהכל יהיה על מנהל החינוך העירוני ועל ומשרד החינוך. חייבת להיות תמיכה של ההורים, הדגיש.
איתי שונשיין ברך את איתן כבל על עבודתו הקשה בנושא הזה. הוא יודע שיש לובי חזק של חברות האופנים ויש מאחורי זה הרבה כסף, ולא פשוט להתמודד מול זה. שונשיין סיפר כי עיריית פתח תקווה תעביר חוק עזר עירוני בנושא. כמו כן סיפר על אפליקציה קיימת באמצעותה הורה יוכל לעקוב אחרי הבן שלו ולדעת האם הוא עובר עבירות תנועה וגם היכן הוא נוסע.
שונשין הביע תקווה שמפתח תקווה תצא הבשורה של הדרכה מכל מיני גורמים כדי שרכיבה על האופנים תהיה לפי החוק. ההדרכה תגיע מחברת ממסי, וכן ממינהל החינוך בעירייה
יו"ר מועצת התלמידים העירונית ברכה על הנושא. הזכירה מספר חוקים שברגע שעברו תוך כדי חינוך נכון וכשאתה מבין שזה מסוכן, הנוער בסוף תופס את זה. הזכירה את נושא חגורת הבטיחות שפעם לא הינו נכנסים לאוטו לא חגרנו מאחורה - והיום אין מצב כזה. היא אמרה שיש לראות את נושא האופנים בצורה חיוביות שהנער יכול להגיע ממקום למקום בלי להטריד את ההורים ומגיע בצורה מהירה,לאן שהוא צריך ולכן ביקשה שגם באכיפה צריך לפעול בצורה הדרגתית .
נציג בית חולים היה פרופ' קובי פלג – מנהל המרכז הלאומי לחקר הטראומה ורפואה דחופה במכון גרטר, שדיבר על נושא ההיפגעות והצעדים הנדרשים להסדרת השימוש באופניים חשמליים.
טובה עמרם, מנהלת מחלקת הבטיחות בדרכים בעירייה, סיפרה על פעולת ההדרכה שהם מעבירים בבתי הספר ע"י טובי המרצים. היא הציגה את עו"ד מתן קניג שהעביר ב-13 בתי ספר הדרכה נכונה לשימוש בצורה חוקים באופנים החשמליות.
קניג הציג 3 המלצות לעירייה ליישם לקראת שנה הבאה:
1 לבצע עדכון רענון לתקנות החדשות למשל גיל 16 ומעלה
2.לא לאפשר חנייה של אופנים חשמליים בתוך שטח בית הספר . הנחיה זאת נדחתה על ידי נציגי התלמידים
3. להוציא הנחיה להורים שלא להגיע באופנים חשמליות לבית הספר.
בנוסף הוצגה ע"י יובל שביט מחברת סלווי , אפליקציה חדשה שמתאימה לאופנים שהחברה מוכרת, בה לנער יש נייד שמתחבר לאופנים ונותן לו נתונים בזמן הנסיעה ולא מאפשר לו לסמס בזמן הנסיעה..
כמו כן להורים יש אפשרות להוריד להתחבר לאפליקציה שמחוברת לנייד של הרוכב על האופנים שבה יש להם מספר אפשריות בשליטה על הרכיבה על האופנים. הם מגדירים מספר דברים כמו אפשרות אזור הנסיעה, מקסימום מהירות, ואז ברגע שילדם חורג ממה שהוגדר, המכשיר מתריע להורים וגם עוצר את האפשרות של חשמל לאופנים וגורם להם להפוך לאופנים רגילים. רוכב האופנים לא יכול לעשות שום דבר ולהפעיל בעצמו שוב את האופנים כחשמליות.
זה נותן אפשרות להורים לסנקציות על ילדם במידה והוא לא פועל לפי ההגדרות שנתנו לאופנים שלו.
סגן ראש העיר איתי שונשין שיזם את הדיון סיכם ואמר שהוא תקווה שהעיר פ"ת תהיה דגל להסברה והדרכה נכונה של רכיבה ובמידת הצורך באכיפה מוגברת כדי לשמור על חיי הרוכבים והאזרחים.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
ועדת החינוך העירונית בפ"ת, בראשות חבר הנהלת העיר עו"ד איתי שונשיין, קיימה היום, יום רביעי, דיון חשוב וענייני בסוגיית האופניים החשמליות, כשבדיון השתתף גם ח"כ איתן כבל, מ'המחנה הציוני', שיזם חוק ופועל רבות בעניין זה.
איתי שונשיין פתח בהצבת יעד לפגישה: לראות איך העיר פ״ת מתמודדת עם הבעיות שנוצרו מהרכיבה הרבה על האופנים, ובעיקר מה ניתן לעשות בעניין כדי להבטיח את שלום הציבור, הן הרוכבים באופניים האלה והן הולכי הרגל שנתקלים הרבה פעמים באופניים האלה נוסעים במהירות יחסית על המדרכות.
.jpg)
.jpg)
.jpg)



מימין לשמאל בועז הלפרין, שרה פרידמן,רויטל שפירא
בהקשר לתאונות שכבר ארעו בפ"ת עם אופניים חשמליות נמסר כי בשנה האחרונה הגיעו לחדרי המיון בפ"ת 140 נפגעים מאופניים חשמליות, מהם 14 נשארו לטיפול רפואי.
ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, שהוזמן למפגש לאחר שהקים ועדת מישנה, שהוא עומד בראשה, במיוחד לנושא האופנים החשמליות , סיפר למוכחים כי הוא החליט לצאת במלחמת חורמה נגד האופנים החשמליות. כבל סיפר כי בראש-העין, בה הוא מתגורר, המדרכות נראות יותר ככביש מאשר כמדרכה, זאת בגלל ריבוי האופניים הנוסעים עליהן.
ח"כ כבל סיפר כי פנה בזמנו למשרד התחבורה שיחוקקו שייאסר על בני פחות מגיל 16 לנסוע באופניים חשמליות, וכן שיהיה מותר לנסוע באופניים כאלה רק על הכבישים, אך נענה כי לא ניתן יהיה לאכוף זאת.
לדבריו, היה חשוב לו שכולם יבינו שמדובר בכלי משחית, ואז יקבעו כללים וכעת בהדרגה יתחילו ביישום התקנות בעניין. השלבים הבאים הם חינוך ואכיפה.
לדברי ח"כ איתן כבל, חלק מהאופנים שאנשים קנו אינם מורשים לנהיגה כיוון שאינם בטיחותיים ולא עומדים בתקנים, וברור שאת אלה חייבים להחרים. כבל הוסיף שידוע שהשוטרים לא יצליחו לאכוף לבדם את החוק ולכן בשבוע הבא יאשרו לפקחי העירייה לאכוף את התקנות האלה. לדבריו, לעירייה יהיה עניין לעסוק בכך שכן ההכנסות מהדוחות יזרמו לקופת העירייה.
יו"ר מועצת ההורים שאל מה קורה לגבי נושא הביטוח של הכלי.
כבל ענה שמשרד האוצר מתנגד בכל תוקף לנושא של ביטוח חובה לכלי.
גם. נושא הרישוי, כמו שהיה בעבר לאופנים ובעצם אפילו עדיין נמצא בחוק משנת 1957, גם נושא זה עלה על הפרק ובנוסף לביטוח אלו הדברים שרצויים.
כבל הוסיף שאם לא תהיה תמיכה של הורים וועדי ההורים לא יהיה סיכוי לחוק, כי הורה שנותן לילד שלו לנהוג למשל מתחת לגיל 16 הוא בעצם מלמד אותו לעבור על החוק כבר מגיל צעיר ועוצם עיניים מכך.
רויטל שפירא, מנהלת האגף העל-יסודי במנהל החינוך בעירייה דיווחה כי 215 כיתות בפ"ת עברו הדרכה בנושא. השנה גם כיתות י' עברו הדרכה בנושא. רויטל שפירא סיפרה על הכלי החדש שהגיע לעיר 'האבר בורד', כלי שאומנם קשה להביא אותו אבל העובדה היא שהוא כבר בארץ ושאלה האם הנושא של כלי זה גם ייכלל בחוק. כבל אמר שהחוקים לא יכולים לכלול כל כלי שעולה על הכביש ומישהו הביא אותו מחו"ל ללא אישור.
כבל ציין שהאופנים הם כלי 'ירוק' ואף אחד לא אמר שהוא נגד רכיבה על האופנים, אלא רק מבקשים שכולם יעמדו בכללים.
אורן חפץ חבר מועצת העיר וחברת ועד ההורים אמרו שהם לא חושבים שצריך לבנות על ההורים שבזכותם החוק יצליח. הם חושבים שחשוב שבבתי הספר תהיה עבודה של הדרכה והסברה חזקה ביותר. עוד הוסיף חבר המועצה חפץ כי החרמת האופנים רצוי שבמידה ותהיה שתהיה על ידי פקחי הרשות ולא ע"י המשטרה וללא קנס להורים ,שתהיה אפליקציה שהנוער יהיה בעדה כי היא גם מונעת גניבות וההורים יהיו בעדה כי הם יכולים לראות הרגלי נסיעה ואף להשבית סוללה.כמו כן הציע שההדרכה תהיה מעשית ולא תאורטית.
איתן כבל עמד על כך שאי אפשר שהכל יהיה על מנהל החינוך העירוני ועל ומשרד החינוך. חייבת להיות תמיכה של ההורים, הדגיש.
איתי שונשיין ברך את איתן כבל על עבודתו הקשה בנושא הזה. הוא יודע שיש לובי חזק של חברות האופנים ויש מאחורי זה הרבה כסף, ולא פשוט להתמודד מול זה. שונשיין סיפר כי עיריית פתח תקווה תעביר חוק עזר עירוני בנושא. כמו כן סיפר על אפליקציה קיימת באמצעותה הורה יוכל לעקוב אחרי הבן שלו ולדעת האם הוא עובר עבירות תנועה וגם היכן הוא נוסע.
שונשין הביע תקווה שמפתח תקווה תצא הבשורה של הדרכה מכל מיני גורמים כדי שרכיבה על האופנים תהיה לפי החוק. ההדרכה תגיע מחברת ממסי, וכן ממינהל החינוך בעירייה
יו"ר מועצת התלמידים העירונית ברכה על הנושא. הזכירה מספר חוקים שברגע שעברו תוך כדי חינוך נכון וכשאתה מבין שזה מסוכן, הנוער בסוף תופס את זה. הזכירה את נושא חגורת הבטיחות שפעם לא הינו נכנסים לאוטו לא חגרנו מאחורה - והיום אין מצב כזה. היא אמרה שיש לראות את נושא האופנים בצורה חיוביות שהנער יכול להגיע ממקום למקום בלי להטריד את ההורים ומגיע בצורה מהירה,לאן שהוא צריך ולכן ביקשה שגם באכיפה צריך לפעול בצורה הדרגתית .
נציג בית חולים היה פרופ' קובי פלג – מנהל המרכז הלאומי לחקר הטראומה ורפואה דחופה במכון גרטר, שדיבר על נושא ההיפגעות והצעדים הנדרשים להסדרת השימוש באופניים חשמליים.
טובה עמרם, מנהלת מחלקת הבטיחות בדרכים בעירייה, סיפרה על פעולת ההדרכה שהם מעבירים בבתי הספר ע"י טובי המרצים. היא הציגה את עו"ד מתן קניג שהעביר ב-13 בתי ספר הדרכה נכונה לשימוש בצורה חוקים באופנים החשמליות.
קניג הציג 3 המלצות לעירייה ליישם לקראת שנה הבאה:
1 לבצע עדכון רענון לתקנות החדשות למשל גיל 16 ומעלה
2.לא לאפשר חנייה של אופנים חשמליים בתוך שטח בית הספר . הנחיה זאת נדחתה על ידי נציגי התלמידים
3. להוציא הנחיה להורים שלא להגיע באופנים חשמליות לבית הספר.
בנוסף הוצגה ע"י יובל שביט מחברת סלווי , אפליקציה חדשה שמתאימה לאופנים שהחברה מוכרת, בה לנער יש נייד שמתחבר לאופנים ונותן לו נתונים בזמן הנסיעה ולא מאפשר לו לסמס בזמן הנסיעה..
כמו כן להורים יש אפשרות להוריד להתחבר לאפליקציה שמחוברת לנייד של הרוכב על האופנים שבה יש להם מספר אפשריות בשליטה על הרכיבה על האופנים. הם מגדירים מספר דברים כמו אפשרות אזור הנסיעה, מקסימום מהירות, ואז ברגע שילדם חורג ממה שהוגדר, המכשיר מתריע להורים וגם עוצר את האפשרות של חשמל לאופנים וגורם להם להפוך לאופנים רגילים. רוכב האופנים לא יכול לעשות שום דבר ולהפעיל בעצמו שוב את האופנים כחשמליות.
זה נותן אפשרות להורים לסנקציות על ילדם במידה והוא לא פועל לפי ההגדרות שנתנו לאופנים שלו.
סגן ראש העיר איתי שונשין שיזם את הדיון סיכם ואמר שהוא תקווה שהעיר פ"ת תהיה דגל להסברה והדרכה נכונה של רכיבה ובמידת הצורך באכיפה מוגברת כדי לשמור על חיי הרוכבים והאזרחים.

תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה