כתבות
פרשת השבוע "במדבר"
כ"ו אייר ה'תשע"ו 03/06/2016
מערכת "פיתה"
פרשת במדבר
הפרשה מתארת את הסדר המופתי בו הלכו בני ישראל במדבר. לכל מחנה היה את המקום שלו, את הצבא שלו ואת הדגל שלו. לכל שבט היה תפקיד מיוחד המיועד בשבילו. צריך מישהו שיוביל וצריך מישהו מאסף מאחור. צריך אנשי צבא שילחמו וצריך אנשים שיטפלו בעורף. ישנם הרבה תפקידים שצריך לבצע, אך זה בלתי אפשרי לעשות את הכל, לכן היתה במדבר חלוקה ברורה בה כל אחד מבצע את התפקיד המותאם לכשרונותיו ובכך תורם לכלל ישראל. בחיי היום יום כל בני האדם חשובים באותה מידה. יש אנשים שנולדו חכמים יותר, ואחרים מוכשרים יותר בתחום זה או אחר. אבל זה לא הופך אף אדם ל"טוב יותר". המפתח לחיים הרמוניים הוא, שכל אחד ימצה את יכולתו, ויתקבל בעיני האחרים כשווה בין שווים. אז לפני שאנו מסתכלים על מישהו אחר, נזכור שלכל אדם יש תרומה אישית, חשובה, שרק הוא יכול לתרום. ביום ראשון הקרוב נחוג את יום ירושלים אי"ה. נאחל לכולנו יום ירושלים שמח. נזכור שעל ירושלים נאמר "כעיר שחוברה לה יחדיו" עיר שיודעת לאחד את כל האוכלוסיות שנמצאות בתוכה. ידוע שלכל אדם יש נר פנימי שדולק בתוכו והוא צריך לדעת איך להאיר את סביבתו. שנזכה להיות מאוחדים ולהדליק את כל הנרות יחד שיהיו כאבוקה אחת גדולה שתאיר את העולם כולו. כמו שנאמר בשיר "ירושלים אורו של עולם".
בין הרצון לרציונל – המזל
ד"ר אוקונור, פסיכותרפיסט אמריקאי, מסביר את התנהגות האדם בכך שיש לנו שני מוחות נפרדים: המוח השקול והרציונלי ומולו המוח הרגשי והאימפולסיבי, שעושה דברים מבלי לחשוב יותר מידי. לגישתו של אוקונור, שני המוחות לא יודעים לעבוד יחד. המלחמה המתמדת בין המוחות באה לידי ביטוי למשל בנושאים של משמעת עצמית כגון ספורט, דיאטה וניהול זמן.
בהקשר זה, בפרשת השבוע, נשיא שבט גד מוזכר בשני מקומות בשינוי קל בשם של אביו —
"לְגָד אֶלְיָסָף בֶּן דְּעוּאֵל" (בבמדבר א,יד)
"וְמַטֵּה גָּד וְנָשִׂיא לִבְנֵי גָד אֶלְיָסָף בֶּן רְעוּאֵל" (ב, יד)
האם זה מקרי? האם מדובר בטעות סופר ושיבוש בין שתי אותיות דומות ד' ו-ר'?
יש הרואים את משמעות השם רעואל כאחד משמותיו של יתרו "וַתָּבֹאנָה אֶל רְעוּאֵל אֲבִיהֶן" (שמות ב', יח). בשמות רבה מסבירים את השם רעואל – שנעשה רע לאל. ועל משקל זה, אם כן, דעואל- שנעשה יודע את האל.
ניתן להסביר את שמות נשיא שבט גד גם על פי משמעות השמות:
- גד משמעותו מזל, אשר אינו תלוי באדם אלא בכוח עליון הקובע את ההתרחשויות בעולם ואין בידי אדם לעשות מאומה בקשר לכך.
- דעואל משמעותו דעת, יכולתו של האדם לחשוב, ליצור, לתכנן ולהבין – בכוח שיכלו ומוחו ולפי יכולתו.
- רעואל משמעותו רצון (רעוא בארמית). רצון ונטית לב האדם לפי טעמו, הרגליו, או בסלנג – לפי מה שבא לו, ללא שיקול דעת של כדאיות, אפשרות או מוסר. כאשר אדם פועל על פי רצונו לכאורה אין חוקים ואין מגבלות.
הכתיב השונה בשמו של נשיא שבט גד (דעואל / רעואל), מרמז לנו כי הרצון והשכל הם הכוחות המניעים אותנו אף על פי שלרוב הם מנוגדים ולא תמיד רואים את הדברים עין בעין. אף שנראה כי קיים כח נוסף והוא המזל, הגורל – גד, עדיין האדם הסביר פועל לפי שכלו ורצונו.
כדי שפעולותיו של האדם יהיו ראויות, מוסריות וכדאיות יש לשלב הרצון והשכל. הרצון שמנחה את האדם במה לבחור, אל מול השכל שמנחה את האדם האם בחירתו אפשרית מבחינה מעשית, מוסרית, חוקית, רווחית ולא מזיקה. ההתאמה בין רציונל ורצון תאפשר להפיק תועלת מרבית מפעולותינו.
באופן דומה, באנלוגיה לארגון:
- הרצון = החזון (Vision) והוא שמגדיר מה רוצים להשיג? לאן שואפים? איזה ארגון רוצים להיות?
- השכל = האסטרטגיה (Strategy) והוא שמגדיר את מסלול ההתקדמות מהמקום בו נמצא הארגון לכיוון מימוש המטרות והחזון על בסיס ניתוחי שוק, מתחרים, יכולות הארגון ועוד.
חזון היא משאלה, האסטרטגיה היא זו שתוציא באופן מושכל, מנוהל ומבוקר את הרצון אל הפועל. וטוב כמובן להתברך גם בטיפת מזל.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
- שבת שלום
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
OscsbkngrHcMQ
A few years ago I'd have to pay someone for this inftomaoirn.
Retta
16/02/2017 03:37:43
הפרשה מתארת את הסדר המופתי בו הלכו בני ישראל במדבר. לכל מחנה היה את המקום שלו, את הצבא שלו ואת הדגל שלו. לכל שבט היה תפקיד מיוחד המיועד בשבילו. צריך מישהו שיוביל וצריך מישהו מאסף מאחור. צריך אנשי צבא שילחמו וצריך אנשים שיטפלו בעורף. ישנם הרבה תפקידים שצריך לבצע, אך זה בלתי אפשרי לעשות את הכל, לכן היתה במדבר חלוקה ברורה בה כל אחד מבצע את התפקיד המותאם לכשרונותיו ובכך תורם לכלל ישראל. בחיי היום יום כל בני האדם חשובים באותה מידה. יש אנשים שנולדו חכמים יותר, ואחרים מוכשרים יותר בתחום זה או אחר. אבל זה לא הופך אף אדם ל"טוב יותר". המפתח לחיים הרמוניים הוא, שכל אחד ימצה את יכולתו, ויתקבל בעיני האחרים כשווה בין שווים. אז לפני שאנו מסתכלים על מישהו אחר, נזכור שלכל אדם יש תרומה אישית, חשובה, שרק הוא יכול לתרום. ביום ראשון הקרוב נחוג את יום ירושלים אי"ה. נאחל לכולנו יום ירושלים שמח. נזכור שעל ירושלים נאמר "כעיר שחוברה לה יחדיו" עיר שיודעת לאחד את כל האוכלוסיות שנמצאות בתוכה. ידוע שלכל אדם יש נר פנימי שדולק בתוכו והוא צריך לדעת איך להאיר את סביבתו. שנזכה להיות מאוחדים ולהדליק את כל הנרות יחד שיהיו כאבוקה אחת גדולה שתאיר את העולם כולו. כמו שנאמר בשיר "ירושלים אורו של עולם".
בין הרצון לרציונל – המזל
ד"ר אוקונור, פסיכותרפיסט אמריקאי, מסביר את התנהגות האדם בכך שיש לנו שני מוחות נפרדים: המוח השקול והרציונלי ומולו המוח הרגשי והאימפולסיבי, שעושה דברים מבלי לחשוב יותר מידי. לגישתו של אוקונור, שני המוחות לא יודעים לעבוד יחד. המלחמה המתמדת בין המוחות באה לידי ביטוי למשל בנושאים של משמעת עצמית כגון ספורט, דיאטה וניהול זמן.
בהקשר זה, בפרשת השבוע, נשיא שבט גד מוזכר בשני מקומות בשינוי קל בשם של אביו —
"לְגָד אֶלְיָסָף בֶּן דְּעוּאֵל" (בבמדבר א,יד)
"וְמַטֵּה גָּד וְנָשִׂיא לִבְנֵי גָד אֶלְיָסָף בֶּן רְעוּאֵל" (ב, יד)
האם זה מקרי? האם מדובר בטעות סופר ושיבוש בין שתי אותיות דומות ד' ו-ר'?
יש הרואים את משמעות השם רעואל כאחד משמותיו של יתרו "וַתָּבֹאנָה אֶל רְעוּאֵל אֲבִיהֶן" (שמות ב', יח). בשמות רבה מסבירים את השם רעואל – שנעשה רע לאל. ועל משקל זה, אם כן, דעואל- שנעשה יודע את האל.
ניתן להסביר את שמות נשיא שבט גד גם על פי משמעות השמות:
- גד משמעותו מזל, אשר אינו תלוי באדם אלא בכוח עליון הקובע את ההתרחשויות בעולם ואין בידי אדם לעשות מאומה בקשר לכך.
- דעואל משמעותו דעת, יכולתו של האדם לחשוב, ליצור, לתכנן ולהבין – בכוח שיכלו ומוחו ולפי יכולתו.
- רעואל משמעותו רצון (רעוא בארמית). רצון ונטית לב האדם לפי טעמו, הרגליו, או בסלנג – לפי מה שבא לו, ללא שיקול דעת של כדאיות, אפשרות או מוסר. כאשר אדם פועל על פי רצונו לכאורה אין חוקים ואין מגבלות.
כדי שפעולותיו של האדם יהיו ראויות, מוסריות וכדאיות יש לשלב הרצון והשכל. הרצון שמנחה את האדם במה לבחור, אל מול השכל שמנחה את האדם האם בחירתו אפשרית מבחינה מעשית, מוסרית, חוקית, רווחית ולא מזיקה. ההתאמה בין רציונל ורצון תאפשר להפיק תועלת מרבית מפעולותינו.
באופן דומה, באנלוגיה לארגון:
- הרצון = החזון (Vision) והוא שמגדיר מה רוצים להשיג? לאן שואפים? איזה ארגון רוצים להיות?
- השכל = האסטרטגיה (Strategy) והוא שמגדיר את מסלול ההתקדמות מהמקום בו נמצא הארגון לכיוון מימוש המטרות והחזון על בסיס ניתוחי שוק, מתחרים, יכולות הארגון ועוד.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
- שבת שלום
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
OscsbkngrHcMQ
A few years ago I'd have to pay someone for this inftomaoirn.
Retta
16/02/2017 03:37:43