כתבות
פרשת השבוע "בהעלותך"
י"א סיון ה'תשע"ו 17/06/2016
מערכת "פיתה"
בתחילת פרשת השבוע עוסקת התורה במנורה, וצריך להבין מדוע מכל העבודות שמקומן בספר ויקרא, בחרה התורה להזכיר דווקא את עבודת הדלקת המנורה. ונראה לומר שהדלקת האש במנורה מבטאת את האנרגיה, החיוניות, העוצמה והכוח, שהרי זה הביטוי של האש היוצרת שינויים, והיא גם האנרגיה והכוח בעולם. האנרגיה בעולם צריכה להיות מופנית ליצירת אור, שהאור מבטא את החוכמה והדעת. "כי נר מצווה ותורה אור", שהרי החוכמה בעולם גורמת להבנה של כל נברא ושל מהלך האלוקי שקיים בעולם ובכך מאירה את החיים. ההדלקה היומיומית של המנורה באה ללמדנו שהתורה היא אחד הדברים שצריכים חיזוק תמידי. חז"ל מוסרים לנו שהנר המערבי היה דולק באופן תמידי וממנו היו מדליקים את שאר הנרות. כלומר, צריכה להיות באדם מוטיבציה פנימית-תמידית לחיות וליצור, לתקן ולהאיר. ומתוך נקודת יסוד פנימית זו, האדם לוקח את העוצמות לחדש את חייו ואת כוחו בכל יום. כתוב "ויעש כן אהרון אל מול פני המנורה העלה נרותיה כאשר ציווה ה' את משה" ואומר רש"י במקום "להגיד שבחו של אהרון שלא שינה". וכי יעלה על הדעת שאהרון ישנה מציווי ה' את משה. אלא שעונים המפרשים שאהרון הכהן היה מדליק את המנורה מידי יום באותה התלהבות כפי שעשה ביום הראשון, באותה אנרגיה ובאותה התרגשות. כך אנחנו ביום יום צריכים להתבונן בדברים שלשמם אנו חיים, ולשאוב עוצמות וכיוון לכל מעשינו.
בהעלותך
עבר, הווה, עתיד
עפ"י פתגם עתיק "ההוצאה היקרה ביותר היא איבוד זמן". משאב הזמן חייב להיות מנוהל בדיוק כמו כל משאב אחר. עם זאת, בבואנו לנהל משאב זה, יש להתייחס להטרוגניות הקיימת בין אנשים בהסתכלות על ממד הזמן. כך למשל יש המבטלים את העבר (מה שהיה היה) ומרוכזים בהווה ובמשימות טווח קצר, אנשים אלה לרוב ביצועיסטים, עמוסים במטלות, עובדים קשה והרבה. לעומתם יש אנשים הממוקדים בטווח הארוך – בעתיד אלה אנשי החזון, החדשנות והיזמות המעלים רעיונות יצירתיים, אפשרויות ופרויקטים חדשים ליצירת מציאות אחרת – טובה יותר מתוך ניסיונם בעבר ובהווה.
איזה אנשים נכון שנקיף את עצמנו בארגון? ביצועיסטים או אנשי חזון?
פרשת השבוע, פרשת בהעלותך מתייחסת לסוגיה בפסוק:
"וַיֹּאמֶר, אַל-נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ: כִּי עַל-כֵּן יָדַעְתָּ, חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר, וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם" (במדבר י', לא)
יתרו מבקש לחזור לארצו ולמולדתו, משה מבקש ממנו להישאר עם בני ישראל ומנסה לשכנעו ע"י ההבטחה כי יטיבו עמו כאשר יגיעו אל הנחלה וכן ע"י האמירה "וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם ".
עולה השאלה המסקרנת מה יש באמירה "וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם" כדי לשכנע את יתרו להישאר?
רש"י מביא שלושה פרושים לאמירה זו מתוך פרספקטיבה על שלוש תצורות הזמן:
- לשון עבר – שאתה, יתרו, היית עד בעיניך למסעותינו וחנותנו במדבר ולכן אתה מכיר אותנו – ואם אנו מבטיחים שנטיב עמך בוודאי שנקיים. על סמך ניסיון העבר תוכל להסיק לגבי העתיד.
- לשון עתיד – שתאיר עינינו בכל דבר שלא רגילים בו בני ישראל. שכן, עם ישראל עם של עבדים הנמצא בשלבי התהוות ועיצוב דמותו כעם. יתרו בעל ניסיון כיועץ לפרעה יוכל להאיר את עיניהם בענייני המדינה וההתארגנות שאינם בקיאים בהם.
- לשון הווה – אתה חביב עלינו כעינינו. שלא תחשוב שבהיותך גר תחשב כזר, אלא תהיה חביב ומקובל עלינו – אתה תתנחל עמנו בארץ המובטחת כאחד מאתנו.
ואלה שלושת נקודות המבט של האדם. יש המתבססים על המסורת, ההיסטוריה ונוטים לשמרנות. לעומתם יש כאלה שפניהם אל העתיד ורואים את הפוטנציאל הטמון בכל דבר ויש כאלה המתמקדים במצב הנוכחי בכאן ועכשיו. כמובן שאין מדובר במצב של שחור ולבן אלא בהטרוגניות אנושית מגוונת הממוקמת על סקאלה. יתרה מכך, אצל כל אחד מאתנו קיים השילוב של עבר-הווה-עתיד, כך למשל ישנם מצבים שאדם מסוים ינהג באופן מסורתי ויסתמך על העבר ומצבים אחרים שאותו אדם יצפה אל העתיד. עם זאת, נציין כי בכל אחד קיים סגנון דומיננטי המאפיין את אופן הסתכלותו והתנהגותו.
על כן התשובה לשאלתנו, איזה אנשים נכון שנקיף את עצמנו בארגון? התשובה היא כי סגנון חשיבה אחד אינו מספיק לניהול חברה מצליחה. ארגון, על מנת להצליח צריך להקים צוותים הטרוגניים עם תכונות משלימות המשלבות גם עובדים הממוקדים במשימות בטווח הקצר וגם עובדים העסוקים בחשיבה לטווח הארוך יותר. גם ביצועיסטים וגם אנשי חזון. שכן, הסוד טמון בעושר הגיוון.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
שבת שלום לכולם
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
rWIBEcsKTQ
L’équipe la mieux placée pour l’instant, c’est l’équipe 80;800垠. C’est la 3eme fois qu’elles font ce rallye. Et elles sont bien parties pour gagner….Vous pouvez pas les suivre discrètement ??
Rose
13/08/2016 17:30:57
בתחילת פרשת השבוע עוסקת התורה במנורה, וצריך להבין מדוע מכל העבודות שמקומן בספר ויקרא, בחרה התורה להזכיר דווקא את עבודת הדלקת המנורה. ונראה לומר שהדלקת האש במנורה מבטאת את האנרגיה, החיוניות, העוצמה והכוח, שהרי זה הביטוי של האש היוצרת שינויים, והיא גם האנרגיה והכוח בעולם. האנרגיה בעולם צריכה להיות מופנית ליצירת אור, שהאור מבטא את החוכמה והדעת. "כי נר מצווה ותורה אור", שהרי החוכמה בעולם גורמת להבנה של כל נברא ושל מהלך האלוקי שקיים בעולם ובכך מאירה את החיים. ההדלקה היומיומית של המנורה באה ללמדנו שהתורה היא אחד הדברים שצריכים חיזוק תמידי. חז"ל מוסרים לנו שהנר המערבי היה דולק באופן תמידי וממנו היו מדליקים את שאר הנרות. כלומר, צריכה להיות באדם מוטיבציה פנימית-תמידית לחיות וליצור, לתקן ולהאיר. ומתוך נקודת יסוד פנימית זו, האדם לוקח את העוצמות לחדש את חייו ואת כוחו בכל יום. כתוב "ויעש כן אהרון אל מול פני המנורה העלה נרותיה כאשר ציווה ה' את משה" ואומר רש"י במקום "להגיד שבחו של אהרון שלא שינה". וכי יעלה על הדעת שאהרון ישנה מציווי ה' את משה. אלא שעונים המפרשים שאהרון הכהן היה מדליק את המנורה מידי יום באותה התלהבות כפי שעשה ביום הראשון, באותה אנרגיה ובאותה התרגשות. כך אנחנו ביום יום צריכים להתבונן בדברים שלשמם אנו חיים, ולשאוב עוצמות וכיוון לכל מעשינו.
בהעלותך
עבר, הווה, עתיד
עפ"י פתגם עתיק "ההוצאה היקרה ביותר היא איבוד זמן". משאב הזמן חייב להיות מנוהל בדיוק כמו כל משאב אחר. עם זאת, בבואנו לנהל משאב זה, יש להתייחס להטרוגניות הקיימת בין אנשים בהסתכלות על ממד הזמן. כך למשל יש המבטלים את העבר (מה שהיה היה) ומרוכזים בהווה ובמשימות טווח קצר, אנשים אלה לרוב ביצועיסטים, עמוסים במטלות, עובדים קשה והרבה. לעומתם יש אנשים הממוקדים בטווח הארוך – בעתיד אלה אנשי החזון, החדשנות והיזמות המעלים רעיונות יצירתיים, אפשרויות ופרויקטים חדשים ליצירת מציאות אחרת – טובה יותר מתוך ניסיונם בעבר ובהווה.
איזה אנשים נכון שנקיף את עצמנו בארגון? ביצועיסטים או אנשי חזון?
פרשת השבוע, פרשת בהעלותך מתייחסת לסוגיה בפסוק:
"וַיֹּאמֶר, אַל-נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ: כִּי עַל-כֵּן יָדַעְתָּ, חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר, וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם" (במדבר י', לא)
יתרו מבקש לחזור לארצו ולמולדתו, משה מבקש ממנו להישאר עם בני ישראל ומנסה לשכנעו ע"י ההבטחה כי יטיבו עמו כאשר יגיעו אל הנחלה וכן ע"י האמירה "וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם ".
עולה השאלה המסקרנת מה יש באמירה "וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם" כדי לשכנע את יתרו להישאר?
רש"י מביא שלושה פרושים לאמירה זו מתוך פרספקטיבה על שלוש תצורות הזמן:
- לשון עבר – שאתה, יתרו, היית עד בעיניך למסעותינו וחנותנו במדבר ולכן אתה מכיר אותנו – ואם אנו מבטיחים שנטיב עמך בוודאי שנקיים. על סמך ניסיון העבר תוכל להסיק לגבי העתיד.
- לשון עתיד – שתאיר עינינו בכל דבר שלא רגילים בו בני ישראל. שכן, עם ישראל עם של עבדים הנמצא בשלבי התהוות ועיצוב דמותו כעם. יתרו בעל ניסיון כיועץ לפרעה יוכל להאיר את עיניהם בענייני המדינה וההתארגנות שאינם בקיאים בהם.
- לשון הווה – אתה חביב עלינו כעינינו. שלא תחשוב שבהיותך גר תחשב כזר, אלא תהיה חביב ומקובל עלינו – אתה תתנחל עמנו בארץ המובטחת כאחד מאתנו.
על כן התשובה לשאלתנו, איזה אנשים נכון שנקיף את עצמנו בארגון? התשובה היא כי סגנון חשיבה אחד אינו מספיק לניהול חברה מצליחה. ארגון, על מנת להצליח צריך להקים צוותים הטרוגניים עם תכונות משלימות המשלבות גם עובדים הממוקדים במשימות בטווח הקצר וגם עובדים העסוקים בחשיבה לטווח הארוך יותר. גם ביצועיסטים וגם אנשי חזון. שכן, הסוד טמון בעושר הגיוון.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
שבת שלום לכולם
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
rWIBEcsKTQ
L’équipe la mieux placée pour l’instant, c’est l’équipe 80;800垠. C’est la 3eme fois qu’elles font ce rallye. Et elles sont bien parties pour gagner….Vous pouvez pas les suivre discrètement ??
Rose
13/08/2016 17:30:57