כתבות
פרשת השבוע "שלח-לך"
י"ח סיון ה'תשע"ו 24/06/2016
מערכת "פיתה"
פרשת שלח לך עסוקה בעיקרה בחטא המרגלים, משלחת המנהיגים אשר כשלה במשימתה לסלול את הכניסה לא"י וגרמה להסתבכות של ארבעים שנה במדבר. איך יתכן שראשי בנ"י יחטאו ממש לפני כניסתם לא"י, ויאמרו "ארץ אוכלת יושביה", "לא נוכל לעלות..."? במקום להתכונן לכניסה המרגשת הם מתלוננים ומספרים על ארצינו הקדושה דברים שקשה לנו להבין. קשה לנו להבין היות והמרגלים היו מראשי העם ומנהיגיו. היו אלו אנשי רוח אשר דרגתם לא נפלה ממדרגתם של יהושע בן נון וכלב בן יפנה. איך ראשי בנ"י מאבדים את אמונתם בקב"ה לאחר שראו כיצד הקב"ה הביס את פרעה מלך מצרים? על פי הזוהר, המרגלים חששו לאבד את תפקידם כמנהיגי העם, עם כניסתם לא"י. לכן מדגישה התורה שהם "ראשי בני ישראל", הם חששו שיאבדו את מעמדם בתור "ראשים", בשל השינוי שתחולל הכניסה לא"י. אך עדין קשה, האם בשל שיקולים פוליטיים לכאורה, חטאו המנהיגים הרוחניים בחטא כה חמור כלפי הקב"ה וכלפי העם? בעל ה"שפת אמת" נותן הסבר נפלא לנושא. המרגלים לא דאגו לג'וב האישי שלהם. הייתה להם דאגה כללית לעם. הם רואים במדבר יום יום את פני השכינה, עמוד האש ועמוד הענן מהלכים לפניהם, הם אוכלים את המן ושותים ממי הבאר הניסית. חיי מדבר כה נוחים ורוחניים. ניתן לשבת כל היום בישיבה של משה וללמוד תורה. אין צורך לעבוד, אין צורך להתפרנס ואין שום הזדקקות לעולם הגשמי. המרגלים לא מפקפקים ביכולת של הקב"ה לנצח את עמי הארץ. המרגלים חששו מעצם הצורך להקים מדינה שלמה עם מערכות של חקלאות, צבא, כלכלה, משטרה ואז מי יישאר ללמוד תורה? זהו שורש הטעות. התורה ניתנה כאן לאלו שחיים על הארץ, על מנת שנחיה כאן את המציאות הארצית באופן נורמלי, ועם זאת נמצא את הכוח לרומם את המציאות ולמצוא בתוכה את העולם הרוחני. חיים של שילוב - תורה ועבודה.
תיירים ומרגלים – עניין של השקפה
ישנו סיפור ידוע על שני אנשי מכירות של מפעל לייצור נעליים שנשלחו לאפריקה כדי למצוא שווקים חדשים.
הראשון התקשר כעבור ימים אחדים ואמר: “אין לנו מה לחפש כאן, כולם הולכים יחפים”
השני התקשר באותו זמן והודיע: “סיכוי אדיר להצלחה, לאף אחד כאן אין נעליים…”
שני אנשים שנשלחו לאותה משימה רואים מראה הפוך לחלוטין. נראה כי לכאורה שני אנשי המכירות עושים את אותו מסלול אך, התוצאה שונה בתכלית אצל כל אחד.
על כך בפרשתנו, פרשת שלח לך.
נאמר: "שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר יג', ב')
משה שולח את שנים-עשר נשיאי השבטים, על פי דרישת העם, לבחון את טיב הארץ. תיור זה הוביל למה שנהוג לכנות "חטא המרגלים".
נציין כי באופן מפתיע, בפרשה העוסקת בשליחת המרגלים, לא מוזכר ולו פעם אחת שורש הפועל ר.ג.ל – לא בשום צורה או הטיה (מרגלים, לרגל, ריגול וכו').
נשאלת אם כן השאלה המסקרנת,
מה המקור לקביעת שם החטא כ"חטא המרגלים"?
נסביר,
משה בשולחו את הנשיאים לראות את הארץ משתמש בפעלים "לתור" "ויתורו" – ונראה כי רומז להם כיצד להתבונן ולבחון את הארץ. לא פעם קיים שוני בנקודות המבט של אנשים המבצעים לכאורה את אותה הפעולה, במקרה שלנו, ביקור בארץ זרה שכן:
בעוד התיירים מתמקדים ביופייה של הארץ, נופיה, אתרים היסטוריים, גנים, ארמונות וכו'.
המרגלים מנגד, מתמקדים בחסרונות הארץ ובנקודות התורפה דרכן אפשר לתקוף ולפגוע.
על כן משה מנחה את שליחיו – לכו כתיירים = ראו את הטוב שבארץ.
אך השליחים בחרו ללכת כמרגלים ולראות את מגרעות הארץ ולכן חטאם נקרא "חטא המרגלים".
כמו בסיפור המרגלים, גם בחיי היומיום, הכל עניין של שקפה,
האם אנו בוחרים להסתכל על שלושת-רבעי הכוס המלאה או דווקא להתמקד בחלק הריק?
האם אנו נוטים לזקוף לכף זכות אדם שאיכזב או לחילופין לדון אותו לידי חובה?
האם אנו בוחרים לאמץ את גישת התיירים ולראות את הטוב בכל דבר או שמא את גישת המרגלים ולהתמקד בפחות טוב?
הכל כאמור ענין של גישה והחלטה !
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
- שבת שלום לכולם
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
KfFVzxenOPkMAbTXdJv
Umm, are you really just giving this info out for notignh?
Jessie
13/08/2016 21:52:49
פרשת שלח לך עסוקה בעיקרה בחטא המרגלים, משלחת המנהיגים אשר כשלה במשימתה לסלול את הכניסה לא"י וגרמה להסתבכות של ארבעים שנה במדבר. איך יתכן שראשי בנ"י יחטאו ממש לפני כניסתם לא"י, ויאמרו "ארץ אוכלת יושביה", "לא נוכל לעלות..."? במקום להתכונן לכניסה המרגשת הם מתלוננים ומספרים על ארצינו הקדושה דברים שקשה לנו להבין. קשה לנו להבין היות והמרגלים היו מראשי העם ומנהיגיו. היו אלו אנשי רוח אשר דרגתם לא נפלה ממדרגתם של יהושע בן נון וכלב בן יפנה. איך ראשי בנ"י מאבדים את אמונתם בקב"ה לאחר שראו כיצד הקב"ה הביס את פרעה מלך מצרים? על פי הזוהר, המרגלים חששו לאבד את תפקידם כמנהיגי העם, עם כניסתם לא"י. לכן מדגישה התורה שהם "ראשי בני ישראל", הם חששו שיאבדו את מעמדם בתור "ראשים", בשל השינוי שתחולל הכניסה לא"י. אך עדין קשה, האם בשל שיקולים פוליטיים לכאורה, חטאו המנהיגים הרוחניים בחטא כה חמור כלפי הקב"ה וכלפי העם? בעל ה"שפת אמת" נותן הסבר נפלא לנושא. המרגלים לא דאגו לג'וב האישי שלהם. הייתה להם דאגה כללית לעם. הם רואים במדבר יום יום את פני השכינה, עמוד האש ועמוד הענן מהלכים לפניהם, הם אוכלים את המן ושותים ממי הבאר הניסית. חיי מדבר כה נוחים ורוחניים. ניתן לשבת כל היום בישיבה של משה וללמוד תורה. אין צורך לעבוד, אין צורך להתפרנס ואין שום הזדקקות לעולם הגשמי. המרגלים לא מפקפקים ביכולת של הקב"ה לנצח את עמי הארץ. המרגלים חששו מעצם הצורך להקים מדינה שלמה עם מערכות של חקלאות, צבא, כלכלה, משטרה ואז מי יישאר ללמוד תורה? זהו שורש הטעות. התורה ניתנה כאן לאלו שחיים על הארץ, על מנת שנחיה כאן את המציאות הארצית באופן נורמלי, ועם זאת נמצא את הכוח לרומם את המציאות ולמצוא בתוכה את העולם הרוחני. חיים של שילוב - תורה ועבודה.
תיירים ומרגלים – עניין של השקפה
ישנו סיפור ידוע על שני אנשי מכירות של מפעל לייצור נעליים שנשלחו לאפריקה כדי למצוא שווקים חדשים.
הראשון התקשר כעבור ימים אחדים ואמר: “אין לנו מה לחפש כאן, כולם הולכים יחפים”
השני התקשר באותו זמן והודיע: “סיכוי אדיר להצלחה, לאף אחד כאן אין נעליים…”
שני אנשים שנשלחו לאותה משימה רואים מראה הפוך לחלוטין. נראה כי לכאורה שני אנשי המכירות עושים את אותו מסלול אך, התוצאה שונה בתכלית אצל כל אחד.
על כך בפרשתנו, פרשת שלח לך.
נאמר: "שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר יג', ב')
משה שולח את שנים-עשר נשיאי השבטים, על פי דרישת העם, לבחון את טיב הארץ. תיור זה הוביל למה שנהוג לכנות "חטא המרגלים".
נציין כי באופן מפתיע, בפרשה העוסקת בשליחת המרגלים, לא מוזכר ולו פעם אחת שורש הפועל ר.ג.ל – לא בשום צורה או הטיה (מרגלים, לרגל, ריגול וכו').
נשאלת אם כן השאלה המסקרנת,
מה המקור לקביעת שם החטא כ"חטא המרגלים"?
נסביר,
משה בשולחו את הנשיאים לראות את הארץ משתמש בפעלים "לתור" "ויתורו" – ונראה כי רומז להם כיצד להתבונן ולבחון את הארץ. לא פעם קיים שוני בנקודות המבט של אנשים המבצעים לכאורה את אותה הפעולה, במקרה שלנו, ביקור בארץ זרה שכן:
בעוד התיירים מתמקדים ביופייה של הארץ, נופיה, אתרים היסטוריים, גנים, ארמונות וכו'.
המרגלים מנגד, מתמקדים בחסרונות הארץ ובנקודות התורפה דרכן אפשר לתקוף ולפגוע.
על כן משה מנחה את שליחיו – לכו כתיירים = ראו את הטוב שבארץ.
אך השליחים בחרו ללכת כמרגלים ולראות את מגרעות הארץ ולכן חטאם נקרא "חטא המרגלים".
כמו בסיפור המרגלים, גם בחיי היומיום, הכל עניין של שקפה,
האם אנו בוחרים להסתכל על שלושת-רבעי הכוס המלאה או דווקא להתמקד בחלק הריק?
האם אנו נוטים לזקוף לכף זכות אדם שאיכזב או לחילופין לדון אותו לידי חובה?
האם אנו בוחרים לאמץ את גישת התיירים ולראות את הטוב בכל דבר או שמא את גישת המרגלים ולהתמקד בפחות טוב?
הכל כאמור ענין של גישה והחלטה !
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
- שבת שלום לכולם
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
KfFVzxenOPkMAbTXdJv
Umm, are you really just giving this info out for notignh?
Jessie
13/08/2016 21:52:49