כתבות
פרשת השבוע "מסעי"
א' אב ה'תשע"ו 05/08/2016
מערכת "פיתה"
פרשתנו פותחת בתאור ארבעים ושניים מסעיהם של בנ"י, החל מיציאת מצרים וכלה בערבות מואב. בכל מסע ומסע התורה כותבת "ויסעו מ... ויחנו ב..." נשאלת השאלה מהי התועלת ומהו הלקח שעלינו להפיק מכל הפירוט הנרחב הזה. ניתן לראות במסעות אלו הוראה נצחית לדורות לכל אחד ואחד מישראל במסעו הארוך, מסע החיים. כותב ה"שפת אמת": האדם בניגוד למלאכי השרת אינו נתון במצב קבוע. הוא במסע מתמיד - אדם נקרא "מהלך". חייו של אדם הם מסע ארוך וממושך, מסע שיש בו תחנות רבות. לא לחינם מרובות התחנות, כי לכל תחנה מאפיינים משלה, לכל תחנה תפקיד יחודי. לעיתים החניה קצרה אך לעיתים נדרשים אנו לסבלנות ואורך רוח כי החניה ארוכה וממושכת. לפעמים החניה במקום נעים ונוח - "ויחנו במתקה", ולעיתים החניה קשה ומסובכת - "ויחנו במרה". אך לכל תחנה תפקיד ומטרה. תחנה היא הנקודה שאנו נעצרים בה מתוך מגמה לנסות ולהפיק ממנה את המירב ואת המיטב. אך בנוסף לכך כל תחנה היא גם הנקודה אשר בה וממנה צריכים אנו להיערך לקראת המסע הבא ולקראת המשימה הבאה. ממשיך ה"שפת אמת" ואומר שהחניה בלבד איננה המטרה והתכלית, אלא אף לעצם המסע תפקיד ומטרה משלו. היגיעה, החיפוש, השאיפה להתקדם ולהתעלות, אף לה מעלה בפני עצמה. הרצון לצאת ממצב נתון, ומהנקודה בה אנו מצויים כעת, בה עצמה יש תועלת ויש לה מעלה בפני עצמה. אם כן המסע בכל המובנים הוא חשוב לא פחות מן החניה, ובוודאי רק בזכותו ומכוחו יכולים אנו למצות את הערך שבמטרה שבחניה. יה"ר שנזכה כולנו איש איש בחנייתו ובמסעו להמשיך משם ולעלות מעלה מעלה.

מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם – תכנון וביצוע
אייזנהאואר מנשיאי ארצות הברית, אמר כי מניסיונו בשדה הקרב למד כי לתוכניות אין ערך, אך לתכנון אין תחליף (Plans are nothing, planning is everything) שכן, תכנון נכון מוביל להצלחה. תכנון מוצלח הוא זה שנותן מענה לאופן השגת המטרות והיעדים תוך התחשבות במתחים ובפרדוקסים, בסיכונים ובשינויים שהמציאות הדינמית מאופיינת בהם חדשות לבקרים.
על כך בפרשתנו, פרשת מסעי, שם נאמר:
"וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת-מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם–עַל-פִּי יְהוָה; וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם, לְמוֹצָאֵיהֶם" (במדבר ל"ג, ב)
על פניו הפסוק נראה כלל לא מובן, במיוחד לאור ההיפוך בנוסח הכתוב שכן בתחילה אומר "מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם" ואחרי כן מציין "מַסְעֵיהֶם, לְמוֹצָאֵיהֶם".
לפי פשוטו, ניתן להסביר כי משה כתב את סדר המסעות במדבר ואת הקורות את בני ישראל בכל מסע. מוֹצָאֵיהֶם יתפרש כעין המוצאות אותם – מה שאירע להם. בדומה ללשון בספר יהושע "וַיָּשֻׁבוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים…וַיְסַפְּרוּ לו אֵת כָּל הַמֹּצְאוֹת, אוֹתָם" (ב, כג) או לנאמר בשמות "וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה, לְחֹתְנוֹ…אֵת כָּל-הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ" (יח, ח).
ולכן, עפ"י פירוש זה מטרתו של משה בתיעוד המסעות למען הדורות הבאים היא כפולה:
- לספר את ניסי ה' עם בני ישראל במדבר, שעל אף שהיו רחוקים מכל ישוב, סופק להם כל צרכיהם הפיזיים: מזון, מים, לבוש והגנה.
- לספר בשבחם של בני ישראל שהאמינו בה' והלכו על פי מצוותו במדבר כנאמר: "זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ, אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ–לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר, בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה" (ירמיהו, ב, ב).
עם זאת, תמוהה התוספת באמצע הפסוק שם כתוב "עַל-פִּי יְהוָה".
נשאלת השאלה מה הכוונה במילים אלה – "עַל-פִּי יְהוָה"?
ניתן לפרש תוספת תמוהה זו בכך שבטרם יצאו בני ישראל ממצרים ה' הנחה את משה לכתוב את סדר המסעות והאירועים המתוכננים לקראת המסע למדבר כעין תכנית רב שנתית. לכן לפי פירוש זה, "וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה…עַל-פִּי יְהוָה" – ה' אומר למשה במצרים (טרם יציאתם) לכתוב את "מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם" כלומר לכתוב באופן מפורט את תכנון המסעות והאירועים. בעוד "ואלה מַסְעֵיהֶם, לְמוֹצָאֵיהֶם" הכוונה כאמור הוא לביצוע – תולדות המסעות ואירועיהם כפי שקרה בפועל. ואכן נראה כי לאחר שהושלמו כל המסעות נמצא שהתכנון יצא אל הפועל באופן מדויק.
באופן דומה, גם הארגון מתנהל כמסע, ישנם יעדים ומטרות אבני דרך וצמתי החלטה, המנהלים הם מורי הדרך, התכנון ותרגומו לתכניות עבודה מפורטות הם המפה. תכנון מחושב ומוקפד נובע משילוב של גורמי מיקרו ומאקרו ומתבצע על בסיס ידע ומידע (ולא רק על בסיס תחושות בטן) תוך לקיחת שיקולים מגוונים בחשבון. תכנון מחושב ומוקפד הוא זה שיוביל את הארגון לצמיחה ולרווחיות ואת המנהלים להשגת היעדים המוגדרים ואף מעבר.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
- שבת שלום וחודש טוב ומבורך לכולם.
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
HpQyoAHUYTpglW
Pheomnenal breakdown of the topic, you should write for me too!
Egypt
13/08/2016 10:11:38
פרשתנו פותחת בתאור ארבעים ושניים מסעיהם של בנ"י, החל מיציאת מצרים וכלה בערבות מואב. בכל מסע ומסע התורה כותבת "ויסעו מ... ויחנו ב..." נשאלת השאלה מהי התועלת ומהו הלקח שעלינו להפיק מכל הפירוט הנרחב הזה. ניתן לראות במסעות אלו הוראה נצחית לדורות לכל אחד ואחד מישראל במסעו הארוך, מסע החיים. כותב ה"שפת אמת": האדם בניגוד למלאכי השרת אינו נתון במצב קבוע. הוא במסע מתמיד - אדם נקרא "מהלך". חייו של אדם הם מסע ארוך וממושך, מסע שיש בו תחנות רבות. לא לחינם מרובות התחנות, כי לכל תחנה מאפיינים משלה, לכל תחנה תפקיד יחודי. לעיתים החניה קצרה אך לעיתים נדרשים אנו לסבלנות ואורך רוח כי החניה ארוכה וממושכת. לפעמים החניה במקום נעים ונוח - "ויחנו במתקה", ולעיתים החניה קשה ומסובכת - "ויחנו במרה". אך לכל תחנה תפקיד ומטרה. תחנה היא הנקודה שאנו נעצרים בה מתוך מגמה לנסות ולהפיק ממנה את המירב ואת המיטב. אך בנוסף לכך כל תחנה היא גם הנקודה אשר בה וממנה צריכים אנו להיערך לקראת המסע הבא ולקראת המשימה הבאה. ממשיך ה"שפת אמת" ואומר שהחניה בלבד איננה המטרה והתכלית, אלא אף לעצם המסע תפקיד ומטרה משלו. היגיעה, החיפוש, השאיפה להתקדם ולהתעלות, אף לה מעלה בפני עצמה. הרצון לצאת ממצב נתון, ומהנקודה בה אנו מצויים כעת, בה עצמה יש תועלת ויש לה מעלה בפני עצמה. אם כן המסע בכל המובנים הוא חשוב לא פחות מן החניה, ובוודאי רק בזכותו ומכוחו יכולים אנו למצות את הערך שבמטרה שבחניה. יה"ר שנזכה כולנו איש איש בחנייתו ובמסעו להמשיך משם ולעלות מעלה מעלה.

מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם – תכנון וביצוע
אייזנהאואר מנשיאי ארצות הברית, אמר כי מניסיונו בשדה הקרב למד כי לתוכניות אין ערך, אך לתכנון אין תחליף (Plans are nothing, planning is everything) שכן, תכנון נכון מוביל להצלחה. תכנון מוצלח הוא זה שנותן מענה לאופן השגת המטרות והיעדים תוך התחשבות במתחים ובפרדוקסים, בסיכונים ובשינויים שהמציאות הדינמית מאופיינת בהם חדשות לבקרים.
על כך בפרשתנו, פרשת מסעי, שם נאמר:
"וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת-מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם–עַל-פִּי יְהוָה; וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם, לְמוֹצָאֵיהֶם" (במדבר ל"ג, ב)
על פניו הפסוק נראה כלל לא מובן, במיוחד לאור ההיפוך בנוסח הכתוב שכן בתחילה אומר "מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם" ואחרי כן מציין "מַסְעֵיהֶם, לְמוֹצָאֵיהֶם".
לפי פשוטו, ניתן להסביר כי משה כתב את סדר המסעות במדבר ואת הקורות את בני ישראל בכל מסע. מוֹצָאֵיהֶם יתפרש כעין המוצאות אותם – מה שאירע להם. בדומה ללשון בספר יהושע "וַיָּשֻׁבוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים…וַיְסַפְּרוּ לו אֵת כָּל הַמֹּצְאוֹת, אוֹתָם" (ב, כג) או לנאמר בשמות "וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה, לְחֹתְנוֹ…אֵת כָּל-הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ" (יח, ח).
ולכן, עפ"י פירוש זה מטרתו של משה בתיעוד המסעות למען הדורות הבאים היא כפולה:
- לספר את ניסי ה' עם בני ישראל במדבר, שעל אף שהיו רחוקים מכל ישוב, סופק להם כל צרכיהם הפיזיים: מזון, מים, לבוש והגנה.
- לספר בשבחם של בני ישראל שהאמינו בה' והלכו על פי מצוותו במדבר כנאמר: "זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ, אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ–לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר, בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה" (ירמיהו, ב, ב).
נשאלת השאלה מה הכוונה במילים אלה – "עַל-פִּי יְהוָה"?
ניתן לפרש תוספת תמוהה זו בכך שבטרם יצאו בני ישראל ממצרים ה' הנחה את משה לכתוב את סדר המסעות והאירועים המתוכננים לקראת המסע למדבר כעין תכנית רב שנתית. לכן לפי פירוש זה, "וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה…עַל-פִּי יְהוָה" – ה' אומר למשה במצרים (טרם יציאתם) לכתוב את "מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם" כלומר לכתוב באופן מפורט את תכנון המסעות והאירועים. בעוד "ואלה מַסְעֵיהֶם, לְמוֹצָאֵיהֶם" הכוונה כאמור הוא לביצוע – תולדות המסעות ואירועיהם כפי שקרה בפועל. ואכן נראה כי לאחר שהושלמו כל המסעות נמצא שהתכנון יצא אל הפועל באופן מדויק.
באופן דומה, גם הארגון מתנהל כמסע, ישנם יעדים ומטרות אבני דרך וצמתי החלטה, המנהלים הם מורי הדרך, התכנון ותרגומו לתכניות עבודה מפורטות הם המפה. תכנון מחושב ומוקפד נובע משילוב של גורמי מיקרו ומאקרו ומתבצע על בסיס ידע ומידע (ולא רק על בסיס תחושות בטן) תוך לקיחת שיקולים מגוונים בחשבון. תכנון מחושב ומוקפד הוא זה שיוביל את הארגון לצמיחה ולרווחיות ואת המנהלים להשגת היעדים המוגדרים ואף מעבר.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
- שבת שלום וחודש טוב ומבורך לכולם.
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
HpQyoAHUYTpglW
Pheomnenal breakdown of the topic, you should write for me too!
Egypt
13/08/2016 10:11:38