כתבות
פרשת השבוע "דברים" שבת חזון
ח' אב ה'תשע"ו 12/08/2016
מערכת "פיתה"
פרשת דברים - שבת חזון. "שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק". משה נושא את המונולוג האחרון שלו לפני מותו. הוא מזכיר לעם שהוא לא יכניס אותם לא"י, ובעזרת הא-ל הם יצטרכו להקים את המדינה שבדרך ולעצב אותה כפי שהוא הדריך אותם לעשות. ההצלחה בהקמת המדינה היא ההכנה של תשתית חברתית טובה. הדבר הראשון והחשוב ה"שמוע בין אחיכם". כלומר, חנכו את עצמכם, כבר בראשית הדרך, לשמוע מה בפי רעיכם, הטו אוזן לדברי הזולת. זה הדבר החיוני לקיומכם. אין מה לומר, משה הכיר את אופיו של העם. הוא נגע בנקודת התורפה שבאישיותנו, הפרטית והציבורית כאחת. נקודת תורפה, המסבכת אותנו מאז הכניסה לא"י ועד לחיינו העכשווים. לשמוע פירושו להאזין. ולהאזין פירושו להתחשב בזולת. להקשיב לו בתשומת לב. לקלוט כראוי את מה שהוא אומר, להטות אוזן קשבת לדובר אליך. להתייחס לטענות המועלות וכמובן לתת לו לסיים את דבריו. אומר רש"י: "שמוע! לשון הווה. כמו זכור ושמור". לעולם לא לומר לרעך "שמענו אותך כבר", שמענו בלשון עבר, וכך לאטום את האוזניים. לא, כי אם שמוע, שמיעה בלשון הווה, כפעולה נמשכת ללא הרף. תמיד להאזין, תמיד להקשיב מחדש. אולי, בכל זאת, יש משהו בדבריו. נאחל לכל בית ישראל שיהיו מאוחדים במיוחד בימים אלו ונזכור את חורבן בית מקדשנו ויקויים בנו מאמר חכמינו שבית המקדש השלישי יקום מתוך אהבה גדולה שתשרור בינינו.
טורח, משא וריב – אתגרי הניהול
הצלחתה של כל חברה, קטנה או גדולה, תלויה לא רק במוצריה ובחדשנותה אלא בעומדים בראשה, ובמיוחד במנכ"ל המוביל אותה. עיקר תפקידו של מנהל הוא לנהל את אנשיו כך שיהיו צוות מנצח – לגרום להם לעבוד יחד, לשפר ביצועיהם בהתמדה, להיות בעלי מוטיבציה, לרצות להישאר לעבוד בחברה, ולפתח אותם ברמה אישית, מקצועית וניהולית.
זוהי תמצית תורת הניהול.
ללא ספק, זו העבודה האמיתית של כל מנהל, אם כי מדובר במשימה לא קלה, מאתגרת ושוחקת.
על כך משה מתייחס בפרשת השבוע, פרשת דברים, בפסוק, "אֵיכָה אֶשָּׂא, לְבַדִּי, טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם, וְרִיבְכֶם" (דברים א, יב)
משה בעומדו בשנת הארבעים ליציאת מצרים ולפני מותו והכניסה לארץ מסכם את הקורות את בני ישראל במדבר כדי שילמדו מהם ויפיקו לקחים לעתיד.
משה, בין היתר, מציין את האתגרים העיקריים שעימם התמודד כמנהיג: טורח, משא וריב. על-פי רש"י –
- טורח – מלמד שהיו ישראל טרחנים – אחד רואה את בעל דינו נוצח בדין אומר יש לי עדים להביא, יש לי ראיות להביא מוסיף אני עליכם דיינים. (יתכן ומכאן שורש הביטוי שכר טרחה)
- משא – מלמד שהיו אפיקורסים, הקדים משה לצאת אמרו מה ראה בן עמרם לצאת? שמא אינו שפוי בתוך ביתו. איחר לצאת, אמרו … יושב ויועץ עליכם עצות רעות.
- ריב – מלמד שהיו רוגנים (מתלוננים)
רש"י מזהה שלושה מוקדי ניהול מאתגרים: משפט, התנהגות אישית ותלונות כלליות.
ועל זה אומר משה "אֵיכָה אֶשָּׂא, לְבַדִּי" – משה רואה ויודע שכמנהיג לא יוכל להוביל לבד את העם, לכן שותפות בהנהגה תקל מעליו את ההנהגה.
משה למעשה מציין את אתגרי המנהיג באופן אובייקטיבי מתוך נקודת הנחה שאלו הנושאים עמם מתמודד כל מנהיג:
- טורח – הכבדה כתוצאה ממצב חוזר ונשנה. חזרה לאותה נקודה מספר פעמים ללא כל חידוש. כשם שמבקשים דיונים חוזרים בדין כאשר חשים כי מפסידים וזאת כי כל אחד רואה את האינטרס הפרטי בלבד, תוך התשה ובזבוז משאבים ארגוניים ואישיים רבים ויקרים.
- משא – העם חש כי האחריות הבלעדית לסיפוק צרכיו הבסיסיים, בעיקר בנושא ביטחון ומזון, היא של המנהיג. עם זאת, לא תמיד בידי המנהיג לספק צרכים אלה הן בשל אילוצים חיצוניים (אויבים חזקים, בצורת וכו') והן בשל מחסור במשאבים והצורך לתעדף בין המחויבויות.
- ריב – חוזקו של כל עם וקבוצה טמון במידה רבה באחדותו. הריב וחוסר בגיבוש, בקבלה, בסובלנות ובסבלנות מחליש את כח עמידותה והצלחתה של הקבוצה. שכן במקרה הרע אנשים פשוט לא משתפים פעולה ובמקרה הגרוע הם אף פועלים זה נגד זה.
ניהול אנשים הוא לחלוטין אינו עניין טכני של ביצוע משימות באופן נכון יותר. הנהגת אנשים היא משימה אינסופית ומאתגרת אך חשובה מעין כמוה להצלחת הארגון. אין פלא שספרות רבה נכתבה בנושא זה. משה רבנו, גדול המנהיגים, תימצת כאמור את ניסיונו המנהיגותי בשלוש מילים: "טורח, משא וריב" ונראה כי נכון כי כל מנהל יקדיש להם את מלוא תשומת הלב שכן זוהי מהות עבודתו.
שבת שלום לכולם וצום מועיל
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
שבת שלום לכולם וצום מועיל
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
פרשת דברים - שבת חזון. "שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק". משה נושא את המונולוג האחרון שלו לפני מותו. הוא מזכיר לעם שהוא לא יכניס אותם לא"י, ובעזרת הא-ל הם יצטרכו להקים את המדינה שבדרך ולעצב אותה כפי שהוא הדריך אותם לעשות. ההצלחה בהקמת המדינה היא ההכנה של תשתית חברתית טובה. הדבר הראשון והחשוב ה"שמוע בין אחיכם". כלומר, חנכו את עצמכם, כבר בראשית הדרך, לשמוע מה בפי רעיכם, הטו אוזן לדברי הזולת. זה הדבר החיוני לקיומכם. אין מה לומר, משה הכיר את אופיו של העם. הוא נגע בנקודת התורפה שבאישיותנו, הפרטית והציבורית כאחת. נקודת תורפה, המסבכת אותנו מאז הכניסה לא"י ועד לחיינו העכשווים. לשמוע פירושו להאזין. ולהאזין פירושו להתחשב בזולת. להקשיב לו בתשומת לב. לקלוט כראוי את מה שהוא אומר, להטות אוזן קשבת לדובר אליך. להתייחס לטענות המועלות וכמובן לתת לו לסיים את דבריו. אומר רש"י: "שמוע! לשון הווה. כמו זכור ושמור". לעולם לא לומר לרעך "שמענו אותך כבר", שמענו בלשון עבר, וכך לאטום את האוזניים. לא, כי אם שמוע, שמיעה בלשון הווה, כפעולה נמשכת ללא הרף. תמיד להאזין, תמיד להקשיב מחדש. אולי, בכל זאת, יש משהו בדבריו. נאחל לכל בית ישראל שיהיו מאוחדים במיוחד בימים אלו ונזכור את חורבן בית מקדשנו ויקויים בנו מאמר חכמינו שבית המקדש השלישי יקום מתוך אהבה גדולה שתשרור בינינו.
טורח, משא וריב – אתגרי הניהול
הצלחתה של כל חברה, קטנה או גדולה, תלויה לא רק במוצריה ובחדשנותה אלא בעומדים בראשה, ובמיוחד במנכ"ל המוביל אותה. עיקר תפקידו של מנהל הוא לנהל את אנשיו כך שיהיו צוות מנצח – לגרום להם לעבוד יחד, לשפר ביצועיהם בהתמדה, להיות בעלי מוטיבציה, לרצות להישאר לעבוד בחברה, ולפתח אותם ברמה אישית, מקצועית וניהולית.
זוהי תמצית תורת הניהול.
ללא ספק, זו העבודה האמיתית של כל מנהל, אם כי מדובר במשימה לא קלה, מאתגרת ושוחקת.
על כך משה מתייחס בפרשת השבוע, פרשת דברים, בפסוק, "אֵיכָה אֶשָּׂא, לְבַדִּי, טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם, וְרִיבְכֶם" (דברים א, יב)
משה בעומדו בשנת הארבעים ליציאת מצרים ולפני מותו והכניסה לארץ מסכם את הקורות את בני ישראל במדבר כדי שילמדו מהם ויפיקו לקחים לעתיד.
משה, בין היתר, מציין את האתגרים העיקריים שעימם התמודד כמנהיג: טורח, משא וריב. על-פי רש"י –
- טורח – מלמד שהיו ישראל טרחנים – אחד רואה את בעל דינו נוצח בדין אומר יש לי עדים להביא, יש לי ראיות להביא מוסיף אני עליכם דיינים. (יתכן ומכאן שורש הביטוי שכר טרחה)
- משא – מלמד שהיו אפיקורסים, הקדים משה לצאת אמרו מה ראה בן עמרם לצאת? שמא אינו שפוי בתוך ביתו. איחר לצאת, אמרו … יושב ויועץ עליכם עצות רעות.
- ריב – מלמד שהיו רוגנים (מתלוננים)
ועל זה אומר משה "אֵיכָה אֶשָּׂא, לְבַדִּי" – משה רואה ויודע שכמנהיג לא יוכל להוביל לבד את העם, לכן שותפות בהנהגה תקל מעליו את ההנהגה.
משה למעשה מציין את אתגרי המנהיג באופן אובייקטיבי מתוך נקודת הנחה שאלו הנושאים עמם מתמודד כל מנהיג:
- טורח – הכבדה כתוצאה ממצב חוזר ונשנה. חזרה לאותה נקודה מספר פעמים ללא כל חידוש. כשם שמבקשים דיונים חוזרים בדין כאשר חשים כי מפסידים וזאת כי כל אחד רואה את האינטרס הפרטי בלבד, תוך התשה ובזבוז משאבים ארגוניים ואישיים רבים ויקרים.
- משא – העם חש כי האחריות הבלעדית לסיפוק צרכיו הבסיסיים, בעיקר בנושא ביטחון ומזון, היא של המנהיג. עם זאת, לא תמיד בידי המנהיג לספק צרכים אלה הן בשל אילוצים חיצוניים (אויבים חזקים, בצורת וכו') והן בשל מחסור במשאבים והצורך לתעדף בין המחויבויות.
- ריב – חוזקו של כל עם וקבוצה טמון במידה רבה באחדותו. הריב וחוסר בגיבוש, בקבלה, בסובלנות ובסבלנות מחליש את כח עמידותה והצלחתה של הקבוצה. שכן במקרה הרע אנשים פשוט לא משתפים פעולה ובמקרה הגרוע הם אף פועלים זה נגד זה.
שבת שלום לכולם וצום מועיל
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
שבת שלום לכולם וצום מועיל
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה