כתבות
פרשת השבוע "ראה"
כ"ט אב ה'תשע"ו 02/09/2016
מערכת "פיתה"
נאמר בפרשה "כי יהיה בך אביון.... לא תאמץ אל לבבך ולא תקפוץ את ידיך מאחיך האביון כי פתוח תפתח את ידך לו". בחיי היום יום אנו עובדים בשביל הכסף, מחפשים את הכסף. הכסף הוא ביטוי לכוחניות, לעוצמה, לעליונות חברתית. הכסף נותן לאדם אפשרות להגשים חלומות ולפתוח בפניו דלתות חסומות. לא לחינם נקרא שמו "כסף" מפני שכולם נכספים אליו. לנוכח החיבור החזק שיש לאדם לכסף שבכיסו, פונה התורה בפרשתנו דווקא לנקודה רגישה זו שבאדם ומצווה אותו על נתינת צדקה. ככל שנתבונן במילות הפסוק נראה פניה אישית של התורה לרבדים עמוקים יותר בנפש האדם. "לא תאמץ את לבבך" אל תאבן את רגשותיך כנגד מצוקת הזולת. וגם אם הלב אינו מאובן אזי "אל תקפוץ את ידך" אל תסתפק במתן של מעות בודדות. אלא "פתוח תפתח את ידך לו" תתן, תעניק ברוחב לב ובנפש חפצה. מצוות הצדקה מתבטאת גם מעבר לכסף. היא מתבטאת גם בגמילות חסדים שבגופו, במעשיו, בדיבורו, בחיוך, בהארת הפנים שלו ובהתייחסותו לזולת. עלינו להשתמש בכל הכלים והאמצעים שהקב"ה נתן לנו להיטיב עם הזולת ולא להתעלם או להרע לו. מה שהתורה רוצה לבוא ולומר שיש צורך להיות רגיש לזולת, להיות קשוב ודרוך למה שמתחולל סביבך, לחדד את החושים ולפעול בהתאם. ולסיום, הדברים שנאמרו לעיל רמוזים בשם של הפרשה. פרשת "ראה" ר"ת ראה את הזולת. שנזכה תמיד להיות בצד של הנותן.
פרשת ראה
it's all about people
אלפי ספרים נכתבו על מנהיגות. רבים מתמקדים בתכונות וביכולות החיוניות למנהיג כגון: כריזמה, עקביות, אנושיות, יכולת אינטלקטואלית, מוסר עבודה, עמידה במצבי לחץ, יכולת לקבל החלטות לא פופולריות וכדומה. אך ישנן תכונות נוספות, לא פחות חשובות, שהכרחיות למנהיג למשל: דוגמא אישית, סבלנות ופתיחות, צניעות ופרגון ("אין-אגו") ולמידה מניסיונם של אבות המייסדים.
על כך בפרשתנו, פרשת ראה הפותחת בפסוק:
"רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם–הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה" (דברים יא', כו')
עולות כאן שתי שאלות מעניינות —
- השאלה הראשונה היא תחבירית –
הפסוק פותח בלשון יחיד – רְאֵה, וממשיך בלשון רבים – לִפְנֵיכֶם.
שהרי בתחביר מתוקן הפסוק יש לכתוב:
ראה אנוכי נותן לפניך
או
ראו אנוכי נותן לפניכם.
- השאלה השנייה מתמקדת בניסוח –
לשם מה תוספת המילה 'אָנֹכִי'?
על שתי סוגיות אלה ניתן לענות בארבע דרכים שונות ומשלימות:
- חוקים ומנהגים – הפניה לכל אחד מישראל לראות תמיד את "אנוכי" הרומז לעשרת הדברות הפותחות בלשון "אנוכי ה' אלוקיך". יש לראות לנגד ענינו את החוקים, המנהגים והמסורות, ולבסס את המנהיגות על למידה של המורשת המכובדת של האבות המייסדים.
- פתיחות וסבלנות לדעה אחרת – אף על פי שלכאורה הכל ניתן באופן שווה לכולם, כל אחד רואה דברים באופן שונה ומזווית ראייה סובייקטיבית ואישית ולא תמיד באופן התואם לזווית הראייה של "אנוכי". על המנהיג לתת לגיטימיות לדעות השונות ולהיות פתוח לדעות מגוונות.
- דוגמא אישית – "נאה דורש נאה מקיים" היכולת של מנהיג לבטא במעשיו ובהתנהגותו את הערכים שבהתאם להם הוא מצפה מהעובדים שלו לנהוג. שכן ההטמעה וההפנמה בלב העובדים מתבססת בעיקר ע"י דוגמא אישית וזה ראה אנוכי – הסתכל איך אני מתנהג וגם אתה נהג כך.
- אגו – לעיתים אנו עדים לכך כי אחד הגורמים העיקריים לחוסר הצלחה בקרב מנהיגים היא הנעה מבוססת על אגו ואנוכיות וזהו ראה – הזהר שלא תשקע במכשול האגו שימנע ממך לראות ולעשות את הדבר הנכון.
אין נוסחה קלה כיצד להיות מנהל. ניהול הוא התמודדות עם מגוון אתגרים, לחצים ואחריות. ובכל זאת, ניהול טוב מתרחש ועיקרו מושתת על יחסי אנוש, יחסים בינאישיים ותרבות ארגונית. אין ספק כי "החומר הרך" של הארגון הוא החומר הקשה ביותר במימוש ההצלחה הארגונית.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
-
- שבת שלום ושנת לימודים פוריה
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
נאמר בפרשה "כי יהיה בך אביון.... לא תאמץ אל לבבך ולא תקפוץ את ידיך מאחיך האביון כי פתוח תפתח את ידך לו". בחיי היום יום אנו עובדים בשביל הכסף, מחפשים את הכסף. הכסף הוא ביטוי לכוחניות, לעוצמה, לעליונות חברתית. הכסף נותן לאדם אפשרות להגשים חלומות ולפתוח בפניו דלתות חסומות. לא לחינם נקרא שמו "כסף" מפני שכולם נכספים אליו. לנוכח החיבור החזק שיש לאדם לכסף שבכיסו, פונה התורה בפרשתנו דווקא לנקודה רגישה זו שבאדם ומצווה אותו על נתינת צדקה. ככל שנתבונן במילות הפסוק נראה פניה אישית של התורה לרבדים עמוקים יותר בנפש האדם. "לא תאמץ את לבבך" אל תאבן את רגשותיך כנגד מצוקת הזולת. וגם אם הלב אינו מאובן אזי "אל תקפוץ את ידך" אל תסתפק במתן של מעות בודדות. אלא "פתוח תפתח את ידך לו" תתן, תעניק ברוחב לב ובנפש חפצה. מצוות הצדקה מתבטאת גם מעבר לכסף. היא מתבטאת גם בגמילות חסדים שבגופו, במעשיו, בדיבורו, בחיוך, בהארת הפנים שלו ובהתייחסותו לזולת. עלינו להשתמש בכל הכלים והאמצעים שהקב"ה נתן לנו להיטיב עם הזולת ולא להתעלם או להרע לו. מה שהתורה רוצה לבוא ולומר שיש צורך להיות רגיש לזולת, להיות קשוב ודרוך למה שמתחולל סביבך, לחדד את החושים ולפעול בהתאם. ולסיום, הדברים שנאמרו לעיל רמוזים בשם של הפרשה. פרשת "ראה" ר"ת ראה את הזולת. שנזכה תמיד להיות בצד של הנותן.
פרשת ראה
it's all about people
אלפי ספרים נכתבו על מנהיגות. רבים מתמקדים בתכונות וביכולות החיוניות למנהיג כגון: כריזמה, עקביות, אנושיות, יכולת אינטלקטואלית, מוסר עבודה, עמידה במצבי לחץ, יכולת לקבל החלטות לא פופולריות וכדומה. אך ישנן תכונות נוספות, לא פחות חשובות, שהכרחיות למנהיג למשל: דוגמא אישית, סבלנות ופתיחות, צניעות ופרגון ("אין-אגו") ולמידה מניסיונם של אבות המייסדים.
על כך בפרשתנו, פרשת ראה הפותחת בפסוק:
"רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם–הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה" (דברים יא', כו')
עולות כאן שתי שאלות מעניינות —
- השאלה הראשונה היא תחבירית –
הפסוק פותח בלשון יחיד – רְאֵה, וממשיך בלשון רבים – לִפְנֵיכֶם.
שהרי בתחביר מתוקן הפסוק יש לכתוב:
ראה אנוכי נותן לפניך
או
ראו אנוכי נותן לפניכם. - השאלה השנייה מתמקדת בניסוח –
לשם מה תוספת המילה 'אָנֹכִי'?
- חוקים ומנהגים – הפניה לכל אחד מישראל לראות תמיד את "אנוכי" הרומז לעשרת הדברות הפותחות בלשון "אנוכי ה' אלוקיך". יש לראות לנגד ענינו את החוקים, המנהגים והמסורות, ולבסס את המנהיגות על למידה של המורשת המכובדת של האבות המייסדים.
- פתיחות וסבלנות לדעה אחרת – אף על פי שלכאורה הכל ניתן באופן שווה לכולם, כל אחד רואה דברים באופן שונה ומזווית ראייה סובייקטיבית ואישית ולא תמיד באופן התואם לזווית הראייה של "אנוכי". על המנהיג לתת לגיטימיות לדעות השונות ולהיות פתוח לדעות מגוונות.
- דוגמא אישית – "נאה דורש נאה מקיים" היכולת של מנהיג לבטא במעשיו ובהתנהגותו את הערכים שבהתאם להם הוא מצפה מהעובדים שלו לנהוג. שכן ההטמעה וההפנמה בלב העובדים מתבססת בעיקר ע"י דוגמא אישית וזה ראה אנוכי – הסתכל איך אני מתנהג וגם אתה נהג כך.
- אגו – לעיתים אנו עדים לכך כי אחד הגורמים העיקריים לחוסר הצלחה בקרב מנהיגים היא הנעה מבוססת על אגו ואנוכיות וזהו ראה – הזהר שלא תשקע במכשול האגו שימנע ממך לראות ולעשות את הדבר הנכון.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
- שבת שלום ושנת לימודים פוריה
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה