כתבות
פרשת השבוע "כי תבוא"
כ' אלול ה'תשע"ו 23/09/2016
מערכת "פיתה"
פרשת כי תבוא
כל הדרכים (לב, עין, אוזן) מובילות ללמידה
בשנים האחרונות נערכים מחקרים רבים הבוחנים את האופן בו החושים משפיעים על הדרך שאינפורמציה מגיעה למוחנו. מחקרים מצאו שאנשים שונים מפעילים חושים שונים בלמידה ואין האחד דומה לאחר. מומחים מתחום החינוך מכנים העדפות אלה כסגנונות למידה וחילקו אותם לשלוש קבוצות עיקריות: ויזואלי (ראיה) אודיטורי ( שמיעה) ותחושתי ( מגע/ מישוש).
על כך בפרשתנו, פרשת כי-תבוא שם משה מוכיח את בני ישראל באומרו:
"וְלֹא-נָתַן יְהוָה לָכֶם לֵב לָדַעַת, וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה" (דברים כ"ט, ג)
רש"י מפרש, כי על אף כל הניסים והנפלאות שעשה ה' עם בני ישראל הם לא השכילו להבין, לראות ולדעת את חסדיו. האברבנאל משלים פירוש זה ע"י קריאת הפסוק בתמיהה: 'וכי לא היה לכם לב, עיניים ואזניים לראות את חסדי ה'?'
השאלה הנשאלת,
מדוע מציין הכתוב את שלושת האיברים: לב,עיניים ואזניים כחיוניים לראות את מעשי ה' ולהכיר בחסדיו?
על פי פירוש המלבי"ם: לב, עיניים ואזניים מתייחסים לשלוש דרכים להשגת חכמה ותפישת מציאות.
נסביר,
- לב לדעת – יש מי שיכול להבין ולדעת בכוחות עצמו ולראות מעבר למוחשי גם דברים מופשטים ועמוקים.
- עיניים לראות – יש המבין ולומד דרך אמצעים ויזואליים – "דרך העיניים", כנאמר: "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה…וַיַּאֲמִינוּ, בַּיהוָה" (שמות יד, לא).
- אוזניים לשמוע – יש מי שמבין ולומד דרך אמצעים אודיטוריים לאחר ששמע באזניו הסבר מפורט ומומחש על מה שיתכן כי אחרים חשו בליבם והבינו בעיניהם.
בא ללמדנו כי כל קבוצה מורכבת ממגוון אנשים עם שונות רבה המתבטאת בממדים ובעוצמות שונות. באחריות מנהל לזהות את השונות והאיכויות המיוחדות אצל כל אחד מעובדיו, גם בהקשר של סגנונות הלמידה האישיים. שכן לכל אדם יכולת קליטה, הבנה וסגנון למידה דומיננטי ואינדיבידואלי. הלמידה וקליטת המסרים נעשית דרך כל האמצעים וכן בשילוב בין סגנונות הלמידה השונים, בהתאם ליכולות האדם. זיהוי ואבחון זה יסייע להצלחה בתהליכי הלמידה הארגוניים הן בצמצום פערים מקצועיים והן בלמידת תחומי עניין חדשים.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.

תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
xShCraCbjbocYkWd
CieszÄ™ siÄ™, że pomysÅ‚ z WalkScore Was zaesÅerinowat‚. OczywiÅ›cie system nie jest póki co idealny, ale sama idea bardzo ciekawa moim zdaniem. Ja sobie policzyÅ‚em, że z domu do pracy mam mniej wiÄ™cej siedem kilometrów, muszÄ™ siÄ™ kiedyÅ› skusić na przejÅ›cie tego piechotÄ… zamiast metrem…
Lolly
11/10/2016 18:44:13
כל הדרכים (לב, עין, אוזן) מובילות ללמידה
בשנים האחרונות נערכים מחקרים רבים הבוחנים את האופן בו החושים משפיעים על הדרך שאינפורמציה מגיעה למוחנו. מחקרים מצאו שאנשים שונים מפעילים חושים שונים בלמידה ואין האחד דומה לאחר. מומחים מתחום החינוך מכנים העדפות אלה כסגנונות למידה וחילקו אותם לשלוש קבוצות עיקריות: ויזואלי (ראיה) אודיטורי ( שמיעה) ותחושתי ( מגע/ מישוש).
על כך בפרשתנו, פרשת כי-תבוא שם משה מוכיח את בני ישראל באומרו:
"וְלֹא-נָתַן יְהוָה לָכֶם לֵב לָדַעַת, וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה" (דברים כ"ט, ג)
רש"י מפרש, כי על אף כל הניסים והנפלאות שעשה ה' עם בני ישראל הם לא השכילו להבין, לראות ולדעת את חסדיו. האברבנאל משלים פירוש זה ע"י קריאת הפסוק בתמיהה: 'וכי לא היה לכם לב, עיניים ואזניים לראות את חסדי ה'?'
השאלה הנשאלת,
מדוע מציין הכתוב את שלושת האיברים: לב,עיניים ואזניים כחיוניים לראות את מעשי ה' ולהכיר בחסדיו?
על פי פירוש המלבי"ם: לב, עיניים ואזניים מתייחסים לשלוש דרכים להשגת חכמה ותפישת מציאות.
נסביר,
- לב לדעת – יש מי שיכול להבין ולדעת בכוחות עצמו ולראות מעבר למוחשי גם דברים מופשטים ועמוקים.
- עיניים לראות – יש המבין ולומד דרך אמצעים ויזואליים – "דרך העיניים", כנאמר: "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה…וַיַּאֲמִינוּ, בַּיהוָה" (שמות יד, לא).
- אוזניים לשמוע – יש מי שמבין ולומד דרך אמצעים אודיטוריים לאחר ששמע באזניו הסבר מפורט ומומחש על מה שיתכן כי אחרים חשו בליבם והבינו בעיניהם.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
xShCraCbjbocYkWd
CieszÄ™ siÄ™, że pomysÅ‚ z WalkScore Was zaesÅerinowat‚. OczywiÅ›cie system nie jest póki co idealny, ale sama idea bardzo ciekawa moim zdaniem. Ja sobie policzyÅ‚em, że z domu do pracy mam mniej wiÄ™cej siedem kilometrów, muszÄ™ siÄ™ kiedyÅ› skusić na przejÅ›cie tego piechotÄ… zamiast metrem…
Lolly
11/10/2016 18:44:13