כתבות
פרשת השבוע "ניצבים"
כ"ז אלול ה'תשע"ו 30/09/2016
מערכת "פיתה"
דבר תורה לפרשת ניצבים והקשר לראש השנה. אנחנו עומדים לפני פרשת ניצבים אבל גם לפני ראש השנה. יש פרשנים המוצאים סיבה לסמיכות פרשת ניצבים לימים הנוראים. הפרשה פותחת בקביעה "אתם ניצבים היום כולכם". רבי מנדל מקוצק היה נוהג לומר שאם אתם ניצבים פה היום, סימן שזכיתם לעבור עוד שנה בשלום, סימן שמעשיכם השנה עמדו ברף הציפיות של הקב"ה. ודרככם היתה נכונה. וגם עם חטאתם פה ושם, כנראה שהיו אלו בשל טרדות הימים ולא באו בשביל להכעיס, וכל מה שצריך זה רק "לעשות תיקון", לפני יום הדין. אבל כיצד עושים תיקון? יש אנשים שחושבים שכדי לעשות תיקון, חייבים להתנתק מהמציאות היום יומית, להסתגף ולהתעלות לעולמות עליונים. באה פרשתנו ואומרת "לא בשמים היא". אדם יכול להיות ארצי מאוד וגשמי מאוד ועם זאת לקיים תורה ומצוות. כפי שנאמר בפרשתנו "כי קרוב הדבר אליך, בפיך ובלבבך לעשותו". כל מה שנדרש ממך זה לקבל על עצמך - לתקן. פרשתנו מוסיפה ואומרת "הנה נתתי לפניך היום את החיים והטוב... ובחרת בחיים". כדי לעשות תיקון, אתה חייב פשוט להחליט שאתה בוחר בחיים. הקב"ה לא מצפה מאדם הרוצה בתיקון, שילקה את עצמו, שיקח על עצמו משימות מיוחדות או שיוסיף חומרות על חומרות, אלא שהאדם יעשה את הישר והטוב עלי האדמה. מי יתן וכל אחד ואחת מאיתנו יעשה את הבחירה הנכונה ונזכה כולנו להכתב ולהחתם בספר חיים טובים.
פרשת ניצבים
לחקור. ללמוד. להצטיין.
השבוע סיפר לי עופר, מנהל שיווק בחברת הייטק ידועה, על האירוע השנתי של אנשי השיווק והמכירות בחברתו. במהלך האירוע, כך סיפר, הם מבצעים ארבעה תחקירי אירוע. שני תחקירים מתמקדים בתהליכי שיווק ומכירות שלא הצליחו ומטרתם להפיק מהם לקחים ולהשתפר להבא. ושני תחקירים נוספים מתמקדים בתהליכים שכן הצליחו וזאת במטרה לאפיין את הגורמים להצלחה ולשמר אותם.
על כך בפרשתנו, פרשת ניצבים, שם נאמר:
"וְהָיָה כִי-יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, אֲשֶׁר נָתַתִּי, לְפָנֶיךָ; וַהֲשֵׁבֹתָ, אֶל-לְבָבֶךָ, בְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה" (דברים ל,א)
על פי פשוטו של מקרא נראה כי, כאשר יתקיימו דברי הברית, הברכה והקללה, אז אדם ייתן את תשומת ליבו להבין סיבתם ויוכל לתקן את דרכיו.
עיקר הקושי עם פירוש זה נובע מהיכרות עם אופיו של האדם. שכן, רוב האנשים כאשר טוב להם (הברכה) אינם נוטים להבין את המקור והסיבות לכך אלא נהנים מהמצב. מנגד, מצב של בכי רע (הקללה), מעורר את האדם לחקור את מקור הבעיה בתקווה להביא לשיפור המצב.
אם כן נשאלת השאלה,
מדוע נאמר "הברכה והקללה", שהרי יתכן ומדויק יותר לומר "כי תבוא עליך הקללה"?
אלא התורה רומזת כאן לשני עניינים:
- בחינה תמידית – כאמור, על האדם לחקור וללמוד תמיד את הסיבות להצלחותיו כשם שבוחן את הסיבות לאי-הצלחותיו. שכן חקירת גורמי ההצלחה תסייע גם בהבנה נכונה ומעמיקה יותר של הגורמים לאי-הצלחה.
- הברכה והקללה יחד – לכאורה היה צריך לומר "הברכה או הקללה" ולא הברכה והקללה שכן מדובר במצב דיכוטומי או שחווים ברכה ברגע מסוים או שלא. אלא ללמדנו כי ישנם מצבים בהם נדמה לאדם כי למרות שהוא והאחרים עושים לכאורה את אותם הדברים בדיוק – האחרים חווים הצלחה (ברכה) בשעה שהוא חווה אי-הצלחה (קללה), מצב זה מדרבן את האדם לחקור את הנסיבות ולברר מדוע על אף שמעשיו וצעדיו נראים לכאורה זהים לאחרים הוא אינו חווה את ההצלחה כמו האחרים כליו לחקור במה הוא שונה ומה צריך לעשות אחרת.
מצב דומה ראינו בספר יונה בפסוק "וייראו המלחים ויזעקו איש אל אלוהיו" (יונה א, ה). המדרש מספר כי המלחים ראו שכל האוניות סביבם שטות בנחת ורק תחת אוניתם הים סוער. בשעה שאבחנו המלחים את מצבם השונה למרות שנראה כי פעלו באופן דומה לאחרים בים החלו לפעול לשינוי המצב.
תחקיר אם כן הינו בדיקה, על בסיס עובדתי ויזום, של אירוע או תופעה (חיובית או שלילית) שהארגון מעורב בו באופן המאפשר למידה, הפקת לקחים והסקת מסקנות. באופן מעניין, נבחין כי יש גיוון בין ארגונים למילה תחקיר, יש שיקראו לו פוסט-מורטם, יש שיקראו לו הפקת לקחים ויש שיקראו לו רטרוספקטיב. כך או כך על ארגונים להבנות תהליך של תחקיר שוטף – לא רק בעת משבר או אסקלציה עם לקוח אלא כחלק בלתי נפרד מתהליכי הארגון. יישום זה יאפשר לארגון, הן לנהל את הידע החשוב והן להסיק מסקנות לגבי אופן ההתנהלות, לזהות נקודות חוזקה לשימור ונקודות הטעונות שיפור, וכך לצמוח, להתפתח ולהצטיין.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
-
- שבת שלום ושנה טובה
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
DxDWMGTJMaZmB
Reading is one of my favorite patmt-ises. I think your work is incredible and easy to understand. There is so much valuable information here that it leaves the reader thinking over much of the content.
Tamber
15/02/2017 17:09:32
דבר תורה לפרשת ניצבים והקשר לראש השנה. אנחנו עומדים לפני פרשת ניצבים אבל גם לפני ראש השנה. יש פרשנים המוצאים סיבה לסמיכות פרשת ניצבים לימים הנוראים. הפרשה פותחת בקביעה "אתם ניצבים היום כולכם". רבי מנדל מקוצק היה נוהג לומר שאם אתם ניצבים פה היום, סימן שזכיתם לעבור עוד שנה בשלום, סימן שמעשיכם השנה עמדו ברף הציפיות של הקב"ה. ודרככם היתה נכונה. וגם עם חטאתם פה ושם, כנראה שהיו אלו בשל טרדות הימים ולא באו בשביל להכעיס, וכל מה שצריך זה רק "לעשות תיקון", לפני יום הדין. אבל כיצד עושים תיקון? יש אנשים שחושבים שכדי לעשות תיקון, חייבים להתנתק מהמציאות היום יומית, להסתגף ולהתעלות לעולמות עליונים. באה פרשתנו ואומרת "לא בשמים היא". אדם יכול להיות ארצי מאוד וגשמי מאוד ועם זאת לקיים תורה ומצוות. כפי שנאמר בפרשתנו "כי קרוב הדבר אליך, בפיך ובלבבך לעשותו". כל מה שנדרש ממך זה לקבל על עצמך - לתקן. פרשתנו מוסיפה ואומרת "הנה נתתי לפניך היום את החיים והטוב... ובחרת בחיים". כדי לעשות תיקון, אתה חייב פשוט להחליט שאתה בוחר בחיים. הקב"ה לא מצפה מאדם הרוצה בתיקון, שילקה את עצמו, שיקח על עצמו משימות מיוחדות או שיוסיף חומרות על חומרות, אלא שהאדם יעשה את הישר והטוב עלי האדמה. מי יתן וכל אחד ואחת מאיתנו יעשה את הבחירה הנכונה ונזכה כולנו להכתב ולהחתם בספר חיים טובים.
פרשת ניצבים
לחקור. ללמוד. להצטיין.
השבוע סיפר לי עופר, מנהל שיווק בחברת הייטק ידועה, על האירוע השנתי של אנשי השיווק והמכירות בחברתו. במהלך האירוע, כך סיפר, הם מבצעים ארבעה תחקירי אירוע. שני תחקירים מתמקדים בתהליכי שיווק ומכירות שלא הצליחו ומטרתם להפיק מהם לקחים ולהשתפר להבא. ושני תחקירים נוספים מתמקדים בתהליכים שכן הצליחו וזאת במטרה לאפיין את הגורמים להצלחה ולשמר אותם.
על כך בפרשתנו, פרשת ניצבים, שם נאמר:
"וְהָיָה כִי-יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, אֲשֶׁר נָתַתִּי, לְפָנֶיךָ; וַהֲשֵׁבֹתָ, אֶל-לְבָבֶךָ, בְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה" (דברים ל,א)
על פי פשוטו של מקרא נראה כי, כאשר יתקיימו דברי הברית, הברכה והקללה, אז אדם ייתן את תשומת ליבו להבין סיבתם ויוכל לתקן את דרכיו.
עיקר הקושי עם פירוש זה נובע מהיכרות עם אופיו של האדם. שכן, רוב האנשים כאשר טוב להם (הברכה) אינם נוטים להבין את המקור והסיבות לכך אלא נהנים מהמצב. מנגד, מצב של בכי רע (הקללה), מעורר את האדם לחקור את מקור הבעיה בתקווה להביא לשיפור המצב.
אם כן נשאלת השאלה,
מדוע נאמר "הברכה והקללה", שהרי יתכן ומדויק יותר לומר "כי תבוא עליך הקללה"?
אלא התורה רומזת כאן לשני עניינים:
- בחינה תמידית – כאמור, על האדם לחקור וללמוד תמיד את הסיבות להצלחותיו כשם שבוחן את הסיבות לאי-הצלחותיו. שכן חקירת גורמי ההצלחה תסייע גם בהבנה נכונה ומעמיקה יותר של הגורמים לאי-הצלחה.
- הברכה והקללה יחד – לכאורה היה צריך לומר "הברכה או הקללה" ולא הברכה והקללה שכן מדובר במצב דיכוטומי או שחווים ברכה ברגע מסוים או שלא. אלא ללמדנו כי ישנם מצבים בהם נדמה לאדם כי למרות שהוא והאחרים עושים לכאורה את אותם הדברים בדיוק – האחרים חווים הצלחה (ברכה) בשעה שהוא חווה אי-הצלחה (קללה), מצב זה מדרבן את האדם לחקור את הנסיבות ולברר מדוע על אף שמעשיו וצעדיו נראים לכאורה זהים לאחרים הוא אינו חווה את ההצלחה כמו האחרים כליו לחקור במה הוא שונה ומה צריך לעשות אחרת.
מצב דומה ראינו בספר יונה בפסוק "וייראו המלחים ויזעקו איש אל אלוהיו" (יונה א, ה). המדרש מספר כי המלחים ראו שכל האוניות סביבם שטות בנחת ורק תחת אוניתם הים סוער. בשעה שאבחנו המלחים את מצבם השונה למרות שנראה כי פעלו באופן דומה לאחרים בים החלו לפעול לשינוי המצב.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
- שבת שלום ושנה טובה
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
DxDWMGTJMaZmB
Reading is one of my favorite patmt-ises. I think your work is incredible and easy to understand. There is so much valuable information here that it leaves the reader thinking over much of the content.
Tamber
15/02/2017 17:09:32