כתבות
פרשת השבוע "בראשית"
כ"ו תשרי ה'תשע"ז 28/10/2016
מערכת "פיתה"
פרשת השבוע "בראשית
האדם הראשון נברא כאשר הוא מכיל מהות של זכר ונקבה. רק לאחר מכן הקב"ה לקח צלע מהאדם, יצר ממנה את האשה, ובכך הפריד את הזכר והנקבה לשתי ישויות נפרדות. נשאלת השאלה האם הקב"ה לא ידע כבר קודם ש"לא טוב היות האדם לבדו"? ידוע שהאדם הראשון היה יציר כפיו של הקב"ה ונברא כצלמו כדמותו, כלומר היה אדם מושלם לגמרי, אז מדוע היה זקוק לבריאת האשה, שהרי אדם מושלם אינו זקוק לכלום? איך יתכן שמשהו מושלם לא יהיה טוב ומדוע אדם מושלם זקוק לעזר כנגדו? הקב"ה ברא את האדם כשלם - זכר ונקבה בגוף אחד, וכך הוא היה יצירה מושלמת. לאחר מכן הפריד את הנקבה ומאז האדם הפך לחצי. לאחר התהליך, כל אדם בעולם מרגיש שהוא אינו שלם ומחפש בהתמדה את החצי השני שלו. כעת התיקון שלנו ומטרת החיים שלנו היא להגיע בחזרה לאותו מצב שהיה בגן עדן מקודם ולחזור להיות אדם שלם. זוגיות זה לא סתם משהו נחמד כדי להעביר את הזמן. הזוגיות יכולה להפוך אותנו לשלמים אם עושים זאת בצורה נכונה. הזוגיות ביהדות מייצגת את השלמות של האדם, את המקום שממנו אפשר לצמוח ולהתנשא מעלה מעלה, לכן המערכת הזו נקראת "נישואין" שאנו מתנשאים דרכה. אילו הקב"ה היה בורא אדם לחוד ונקבה לחוד, אז אולי היה נחמד להיות ביחד, אבל לא הינו מרגישים שייכות והשלמה. אדם וחווה היו האנשים היחידים בכל העולם. תארו לכם איזו זוגיות נפלא זו ללא כל הטרדות שמביאים גורמים אחרים. אין קנאה בזוגות אחרים, אין גורמים נוספים שמתערבים בנישואין שלנו, הכל תלוי רק בנו. אם נצליח גם אנחנו לנטרל את כל העולם מסביבנו, ולהבין שבן או בת הזוג שלנו הם היחידים בעולם, נביא את הנישואין שלנו למקום אחר לגמרי. הצרות אצל אדם וחווה התחילו כאשר הגיע הנחש והתערב להם. הנחש קינא בהם ורצה להפריד ביניהם, לכן פיתה אותם לאכול מעץ הדעת ולערער את היחסים שלהם. אסור לנו להכניס את הנחש אל תוך הזוגיות שלנו. אנו מוכרחים לשמור על הבית שלנו ולא להתייחס לגורמים חיצוניים שמקנאים או שסתם מכניסים לנו עצות לא טובות. כדי להרגיש זוגיות מוצלחת וטובה, בני הזוג צריכים לשמור על קשר מיוחד שיהיה רק שלהם ושונה מכל האחרים. ככל שישקיעו יותר בקשר הזה, כך הזוגיות תצמח יותר. שבת שלום לכולם שנזכה בע"ה לחיות בזוגיות נכונה ושלמה.
יסוד חיוני להצלחה – כוח האמונה
חברות רבות משקיעות משאבים עצומים בניסיון ליצור חזון שלאורו ילכו העובדים. חזון שיגדיר מה הארגון רוצה להשיג בטווח הארוך? איזה סוג ארגון רוצים להיות? במקרים רבים התהליך מסתיים בסדרה של אמרות נדושות ללא משמעות והעובדים נותרים חסרי כיוון במקרה הטוב או ציניים במקרה הפחות טוב.
הגדרות חזון המצהירות את המובן מאליו נשמעות כמו:
- "אנו שואפים להיות החברה המובילה בתחומנו"
- "אנו מחויבים בראש ובראשונה ללקוחות שלנו ושמים אותם במרכז"
- "העובדים הם הנכס החשוב ביותר שלנו ואנו דואגים לרווחתם ולשביעות רצונם"
- ועוד…
אין ספק כי חזון הכרחי למימוש פוטנציאל הטמון בארגון. על כן יהיה קושי להגיע למימוש זה אם מה שמנחה את הארגון זה אמירות נדושות וחלולות. שכן החזון, על מנת שיוטמע וייושם הלכה למעשה, חייב להיות מושתת על אמונה כנה שאכן הדרך שהוא מתווה היא ה–דרך הנכונה והאופטימלית שתוביל הארגון להצלחה ולשגשוג.
על כך בפרשת השבוע, פרשת בראשית, שם נאמר:
"בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א,א)
עפ"י רש"י: "אמר רבי יצחק (יצחק כנראה אביו וחלק לו כבוד להזכירו בתחילת פירושו) לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצווה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פתח בבראשית, משום (תהילים קיא ו) כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים, שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים, הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו"
על פי דבריו של רש"י עולה השאלה —
מדוע לא נשתמש בטיעון כי "ה' נתן לנו את הארץ" כמענה לאויבי גבולות ארצנו?
האם יש סיכוי שטיעון זה יתקבל על ידי מי מאומות העולם?
אלא רש"י בדבריו מכוון לכך שכדי שאדם ישיג את מטרותיו, רחוקות ככל שיהיו, תנאי ראשון והכרחי שהוא יאמין בעצמו ובדרכו. יתרה מכך, הפסוק מתהילים אותו מצטט רש"י "כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים" מבהיר כי התיאור בבראשית אינו מיועד כמענה נגד האויבים אלא כמענה אלינו – שאנחנו נאמין בכך. כי ללא אמונה בצדקת דרכינו לא נוכל לגרום למישהו אחר להאמין ולקבל את דרכינו.
על כן, כאשר ניצבים בפני אתגרים ויעדים – אמונה בעצמינו, ביכולתנו ובדרך בה אנו הולכים היא נדבך חשוב והכרחי בהשגתם. חזון, כדי שלא יישאר על המדף כאבן שאין לה הופכין יש להטמיע, ליישם ולשדר בכל הזדמנות את האמונה הכנה בנתיב ההצלחה שנבחר. זה נכון ברמה האישית, הצוותית, הארגונית, הלאומית והאנושית.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
- שבת שלום לכולם
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
האדם הראשון נברא כאשר הוא מכיל מהות של זכר ונקבה. רק לאחר מכן הקב"ה לקח צלע מהאדם, יצר ממנה את האשה, ובכך הפריד את הזכר והנקבה לשתי ישויות נפרדות. נשאלת השאלה האם הקב"ה לא ידע כבר קודם ש"לא טוב היות האדם לבדו"? ידוע שהאדם הראשון היה יציר כפיו של הקב"ה ונברא כצלמו כדמותו, כלומר היה אדם מושלם לגמרי, אז מדוע היה זקוק לבריאת האשה, שהרי אדם מושלם אינו זקוק לכלום? איך יתכן שמשהו מושלם לא יהיה טוב ומדוע אדם מושלם זקוק לעזר כנגדו? הקב"ה ברא את האדם כשלם - זכר ונקבה בגוף אחד, וכך הוא היה יצירה מושלמת. לאחר מכן הפריד את הנקבה ומאז האדם הפך לחצי. לאחר התהליך, כל אדם בעולם מרגיש שהוא אינו שלם ומחפש בהתמדה את החצי השני שלו. כעת התיקון שלנו ומטרת החיים שלנו היא להגיע בחזרה לאותו מצב שהיה בגן עדן מקודם ולחזור להיות אדם שלם. זוגיות זה לא סתם משהו נחמד כדי להעביר את הזמן. הזוגיות יכולה להפוך אותנו לשלמים אם עושים זאת בצורה נכונה. הזוגיות ביהדות מייצגת את השלמות של האדם, את המקום שממנו אפשר לצמוח ולהתנשא מעלה מעלה, לכן המערכת הזו נקראת "נישואין" שאנו מתנשאים דרכה. אילו הקב"ה היה בורא אדם לחוד ונקבה לחוד, אז אולי היה נחמד להיות ביחד, אבל לא הינו מרגישים שייכות והשלמה. אדם וחווה היו האנשים היחידים בכל העולם. תארו לכם איזו זוגיות נפלא זו ללא כל הטרדות שמביאים גורמים אחרים. אין קנאה בזוגות אחרים, אין גורמים נוספים שמתערבים בנישואין שלנו, הכל תלוי רק בנו. אם נצליח גם אנחנו לנטרל את כל העולם מסביבנו, ולהבין שבן או בת הזוג שלנו הם היחידים בעולם, נביא את הנישואין שלנו למקום אחר לגמרי. הצרות אצל אדם וחווה התחילו כאשר הגיע הנחש והתערב להם. הנחש קינא בהם ורצה להפריד ביניהם, לכן פיתה אותם לאכול מעץ הדעת ולערער את היחסים שלהם. אסור לנו להכניס את הנחש אל תוך הזוגיות שלנו. אנו מוכרחים לשמור על הבית שלנו ולא להתייחס לגורמים חיצוניים שמקנאים או שסתם מכניסים לנו עצות לא טובות. כדי להרגיש זוגיות מוצלחת וטובה, בני הזוג צריכים לשמור על קשר מיוחד שיהיה רק שלהם ושונה מכל האחרים. ככל שישקיעו יותר בקשר הזה, כך הזוגיות תצמח יותר. שבת שלום לכולם שנזכה בע"ה לחיות בזוגיות נכונה ושלמה.
יסוד חיוני להצלחה – כוח האמונה
חברות רבות משקיעות משאבים עצומים בניסיון ליצור חזון שלאורו ילכו העובדים. חזון שיגדיר מה הארגון רוצה להשיג בטווח הארוך? איזה סוג ארגון רוצים להיות? במקרים רבים התהליך מסתיים בסדרה של אמרות נדושות ללא משמעות והעובדים נותרים חסרי כיוון במקרה הטוב או ציניים במקרה הפחות טוב.
הגדרות חזון המצהירות את המובן מאליו נשמעות כמו:
- "אנו שואפים להיות החברה המובילה בתחומנו"
- "אנו מחויבים בראש ובראשונה ללקוחות שלנו ושמים אותם במרכז"
- "העובדים הם הנכס החשוב ביותר שלנו ואנו דואגים לרווחתם ולשביעות רצונם"
- ועוד…
על כך בפרשת השבוע, פרשת בראשית, שם נאמר:
"בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א,א)
עפ"י רש"י: "אמר רבי יצחק (יצחק כנראה אביו וחלק לו כבוד להזכירו בתחילת פירושו) לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצווה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פתח בבראשית, משום (תהילים קיא ו) כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים, שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים, הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו"
על פי דבריו של רש"י עולה השאלה —
מדוע לא נשתמש בטיעון כי "ה' נתן לנו את הארץ" כמענה לאויבי גבולות ארצנו?
האם יש סיכוי שטיעון זה יתקבל על ידי מי מאומות העולם?
אלא רש"י בדבריו מכוון לכך שכדי שאדם ישיג את מטרותיו, רחוקות ככל שיהיו, תנאי ראשון והכרחי שהוא יאמין בעצמו ובדרכו. יתרה מכך, הפסוק מתהילים אותו מצטט רש"י "כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים" מבהיר כי התיאור בבראשית אינו מיועד כמענה נגד האויבים אלא כמענה אלינו – שאנחנו נאמין בכך. כי ללא אמונה בצדקת דרכינו לא נוכל לגרום למישהו אחר להאמין ולקבל את דרכינו.
על כן, כאשר ניצבים בפני אתגרים ויעדים – אמונה בעצמינו, ביכולתנו ובדרך בה אנו הולכים היא נדבך חשוב והכרחי בהשגתם. חזון, כדי שלא יישאר על המדף כאבן שאין לה הופכין יש להטמיע, ליישם ולשדר בכל הזדמנות את האמונה הכנה בנתיב ההצלחה שנבחר. זה נכון ברמה האישית, הצוותית, הארגונית, הלאומית והאנושית.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
- שבת שלום לכולם
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה