כתבות
פרשת השבוע "תולדות"
ב' כסלו ה'תשע"ז 02/12/2016
מערכת "פיתה"
להביא שינויים ע"י אהבה, הכיצד? יצחק אבינו בוודאי לא חשב שעשו בנו הגדול הוא אחד מצדיקי הדור. הוא בוודאי גם הכיר את מעלתו העצומה של בנו הקטן יעקב. אז מדוע הפרשה מספרת לנו שיצחק אהב את עשו ורבקה את יעקב? ובכלל האם יתכן שרבקה לא אהבה את את בנה הבכור עשו? או שיצחק חס ושלום לא אהב את בנו יעקב? הרי שניהם היו הבנים שלהם ובוודאי שיצחק ורבקה אהבו את שניהם. אלא שמכאן ניתן ללמוד כלל חשוב לחיינו, כיצד ניתן להביא לשינויים גדולים ועצומים בעזרת הענקת אהבה לזולת. צריך לדייק בלשון הפסוק: "ויאהב יצחק את עשו... ורבקה אוהבת את יעקב". רבקה אוהבת את יעקב כי זה אך טבעי לאהוב אדם טוב עם מידות טובות. אך עשו הוא הילד הבעייתי, המידות שלו מקולקלות, לכן צריך לטפל בו ולחנך אותו, לכן יצחק צריך להתאמץ ולעשות פעולה של "ויאהב". שם בעצם נמצאת העבודה האמיתית, שהרי יעקב לא צריך שיחנכו אותו, הוא צדיק בפני עצמו. אך עשו מנגד צריך הרבה עזרה ותמיכה כדי להפוך עצמו לצדיק. צריך לעבוד איתו הרבה, לחזק אותו ולהתפלל עליו שיצליח להשתנות לטובה, ואת כל זה ניתן להשיג רק עם הרבה השקעה ואהבה. כשיש ילד בעייתי מתוך קבוצה של ילדים, הוא בדרך כלל יקבל את מירב תשומת הלב. שהרי הילדים האחרים יכולים להסתדר גם בלי זה, אך הילד הבעייתי תלוי בנו וזקוק לנו. לכן חשוב להשקיע גם בו, ואפילו יותר מהשאר. על ילדים בעייתים אנו נוטים לכעוס ולהעניש בגלל התנהגותם. הדבר בדרך כלל מביא לריחוק וכך הם מוצאים את עצמם הופכים למופרעים עוד יותר. לכן חשוב להתאמץ ולתת דווקא להם יותר מכולם כמה שיותר אהבה. כמו שעשה יצחק אבינו פעולה של "ויאהב". גם בחיי היום יום אנו נוטים לכעוס, להתעצבן, להתלונן, לצעוק ולתקוף כל פעם שמישהו פועל בצורה שונה ממה שרצינו. אך כל אלו יביאו אותנו לריחוק גדול והצד השני לא יסכים לקבל ביקורת בצורה כזו, כתגובה מתגוננת נקבל בדרך כלל תקיפה בחזרה וצעקות חזקות יותר. אם באמת נרצה שהצד השני יקבל את הדברים נצטרך להתקרב אליו. ניתן שבחים, נעלה את הנקודות החיוביות אצלו, ניתן לו עידוד ובעיקר נשקיע ונעניק לו המון המון אהבה. רק כך אפשר להביא שינויים אמתיים. כשאנו רוצים להביא שינויים לחיינו, נוכל פשוט להעניק אהבה. בין אם זה לעצמנו כדי לתת לנו הרגשה טובה שתביא רצון ומוטיבציה לשינוי, ובין אם זה לאחרים על מנת לקרב אותם אלינו. רק כאשר ישנה אהבה אמתית, כאשר הדברים נעשים בדרכי נועם ואנו יודעים שהאדם המבקר אותנו רוצה בטובתנו האישית בלבד, רק אז נוכל לקבל את הדברים ולצמוח מהם. שבת שלום וחודש טוב מלא אור לכולם. שנזכה בע"ה לאהבת ישראל גדולה בה נדון כל יהודי לכף זכות ומצוות התוכחה תגיע רק בדרכי נועם ומתוך אהבה אמתית ורצון כנה לעזור ולהטיב.
אין מוצא? דווקא יש !
במבחני מיון למועמדים חדשים הופיעה השאלה הבאה:
"אתה נוהג במכוניתך בליל סערה, חולף על פני תחנת אוטובוס, ורואה בה שלושה אנשים: אישה זקנה שנדמה שהיא הולכת למות, רופא שבעבר הציל את חייך, אישה/ גבר שעליה/עליו חלמת כל חייך. אתה יכול לקחת נוסע אחד במכוניתך. במי תבחר? נמק את תשובתך."
התשובה לשאלה זו אינה פשוטה, שכן מצד אחד ראוי להציל את האישה הזקנה שנדמה שהולכת למות, מצד שני, אולי זו הזדמנות להשיב טובה לרופא שהציל בעבר את חייך, מצד שלישי, יתכן שאם תפספס את ההזדמנות, לעולם לא תמצא את אהבת חייך…
המועמד שנבחר לעבודה (מתוך מאות) לא בחר באף אחת מהאפשרויות הנ"ל. הוא פשוט כתב: 'אתן את המכונית לרופא כדי שיוכל לקחת את האישה הזקנה לבית החולים ואחכה לאוטובוס עם אשת/ איש חלומותיי'.
לפי אלברט איינשטיין לכל בעיה יש פתרון. יתרה מכך, נגדיל ונאמר כי לכל בעיה יש יותר מפתרון אחד. על כן, כמנהלים עלינו לבחון מצב מורכב ומאתגר בראייה עמוקה ורחבה ולמצוא את מגוון הפתרונות למצב – פתרונות קונבנציונליים וגם כאלה שלא.
על כך בפרשת השבוע, פרשת תולדות, שם נאמר:
"וַיִּתְרֹצְצוּ הַבָּנִים, בְּקִרְבָּהּ, וַתֹּאמֶר אִם-כֵּן, לָמָּה זֶּה אָנֹכִי; וַתֵּלֶךְ, לִדְרֹשׁ אֶת-יְהוָה. וַיֹּאמֶר יְהוָה לָהּ, שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ; וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (כה, כב-כג).
רבקה חשה בקושי בהריונה ומרגישה התרוצצות חריגה בבטנה. רש"י מתאר כי ההתרוצצות גברה בעיקר כאשר עברה ע"י בית מדרש וע"י בית אלילים. הדבר מדאיג מאד את רבקה שכן לתחושתה, העובר 'מבולבל' כתוצאה ממוצא הוריו. שכן, לבית מדרש הוא רץ הודות למורשת אביו ולבית עבודת אלילים הוא רץ הודות למורשתה שבאה מבית שבו עבדו אלילים. רבקה מתוסכלת ומודאגת וללא הסבר ופתרון למצבה הולכת לדרוש את ה' שם נאמרים לה שני דברים (ע"י נציג ה') שמרגיעים הן את רבקה והן את ההתרוצצות בבטנה:
- הראשון, יש לה תאומים זה לא עובר אחד, כפי שחשבה, אשר נוטה לשני כיוונים אלא שני עוברים וזוהי סיבת ההתרוצצות במקומות השונים.
- השני, תמיד אחד יגבר על רעהו – והגדול (רב) יעבוד לצעיר כלומר, זה שיצא ראשון יהיה עבד לשני.
ואז כאמור הכל נרגע. מה ההסבר לכך?
רבקה נרגעת ביודעה שבבטנה שני עוברים ונראה שכל אחד מהם מושפע ממורשת הורה אחר. בנוסף, ההתרוצצות בבטנה גם כן נרגעת בשעה ששמעו שהגדול יהיה עבד לקטן אף אחד לא רצה לצאת ראשון ולהיות הגדול וכך נרגעו.
פתרונו של נציג ה' היה חריג ולא כמקובל. לעיתים הפתרון החריג, יוצא הדופן והיצירתי הוא שמיישב מצבים שלכאורה נראים לא ברורים וללא מוצא.
כאמור אין בעיה ללא פתרון. הבעיה היחידה שאין לה פתרון היא זו שלא השקענו מספיק זמן ומאמץ כדי לנסות לפתור אותה, במחשבה פתוחה ויצירתית. אם כן, בכל מצב יש לחפש את הפתרון הנוסף, הפתרון שטרם חשבנו עליו.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
אין מוצא? דווקא יש !
במבחני מיון למועמדים חדשים הופיעה השאלה הבאה:
"אתה נוהג במכוניתך בליל סערה, חולף על פני תחנת אוטובוס, ורואה בה שלושה אנשים: אישה זקנה שנדמה שהיא הולכת למות, רופא שבעבר הציל את חייך, אישה/ גבר שעליה/עליו חלמת כל חייך. אתה יכול לקחת נוסע אחד במכוניתך. במי תבחר? נמק את תשובתך."
התשובה לשאלה זו אינה פשוטה, שכן מצד אחד ראוי להציל את האישה הזקנה שנדמה שהולכת למות, מצד שני, אולי זו הזדמנות להשיב טובה לרופא שהציל בעבר את חייך, מצד שלישי, יתכן שאם תפספס את ההזדמנות, לעולם לא תמצא את אהבת חייך…
המועמד שנבחר לעבודה (מתוך מאות) לא בחר באף אחת מהאפשרויות הנ"ל. הוא פשוט כתב: 'אתן את המכונית לרופא כדי שיוכל לקחת את האישה הזקנה לבית החולים ואחכה לאוטובוס עם אשת/ איש חלומותיי'.
לפי אלברט איינשטיין לכל בעיה יש פתרון. יתרה מכך, נגדיל ונאמר כי לכל בעיה יש יותר מפתרון אחד. על כן, כמנהלים עלינו לבחון מצב מורכב ומאתגר בראייה עמוקה ורחבה ולמצוא את מגוון הפתרונות למצב – פתרונות קונבנציונליים וגם כאלה שלא.
על כך בפרשת השבוע, פרשת תולדות, שם נאמר:
"וַיִּתְרֹצְצוּ הַבָּנִים, בְּקִרְבָּהּ, וַתֹּאמֶר אִם-כֵּן, לָמָּה זֶּה אָנֹכִי; וַתֵּלֶךְ, לִדְרֹשׁ אֶת-יְהוָה. וַיֹּאמֶר יְהוָה לָהּ, שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ; וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (כה, כב-כג).
רבקה חשה בקושי בהריונה ומרגישה התרוצצות חריגה בבטנה. רש"י מתאר כי ההתרוצצות גברה בעיקר כאשר עברה ע"י בית מדרש וע"י בית אלילים. הדבר מדאיג מאד את רבקה שכן לתחושתה, העובר 'מבולבל' כתוצאה ממוצא הוריו. שכן, לבית מדרש הוא רץ הודות למורשת אביו ולבית עבודת אלילים הוא רץ הודות למורשתה שבאה מבית שבו עבדו אלילים. רבקה מתוסכלת ומודאגת וללא הסבר ופתרון למצבה הולכת לדרוש את ה' שם נאמרים לה שני דברים (ע"י נציג ה') שמרגיעים הן את רבקה והן את ההתרוצצות בבטנה:
- הראשון, יש לה תאומים זה לא עובר אחד, כפי שחשבה, אשר נוטה לשני כיוונים אלא שני עוברים וזוהי סיבת ההתרוצצות במקומות השונים.
- השני, תמיד אחד יגבר על רעהו – והגדול (רב) יעבוד לצעיר כלומר, זה שיצא ראשון יהיה עבד לשני.
רבקה נרגעת ביודעה שבבטנה שני עוברים ונראה שכל אחד מהם מושפע ממורשת הורה אחר. בנוסף, ההתרוצצות בבטנה גם כן נרגעת בשעה ששמעו שהגדול יהיה עבד לקטן אף אחד לא רצה לצאת ראשון ולהיות הגדול וכך נרגעו.
פתרונו של נציג ה' היה חריג ולא כמקובל. לעיתים הפתרון החריג, יוצא הדופן והיצירתי הוא שמיישב מצבים שלכאורה נראים לא ברורים וללא מוצא.
כאמור אין בעיה ללא פתרון. הבעיה היחידה שאין לה פתרון היא זו שלא השקענו מספיק זמן ומאמץ כדי לנסות לפתור אותה, במחשבה פתוחה ויצירתית. אם כן, בכל מצב יש לחפש את הפתרון הנוסף, הפתרון שטרם חשבנו עליו.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה