כתבות
פרשת השבוע "קורח"
כ"ט סיון ה'תשע"ז 23/06/2017
מערכת "פיתה"
קורח
סוד הסדר החברתי (בפרטים….)
אחד המשפטים המעכבים הצלחה בארגון הוא "כי כך תמיד עשינו". בעולם המשתנה תדיר, נקודת מבט המגדירה כי הצלחות העבר הן אלה שיובלו להצלחות העתיד, תוביל את הארגון להיות חלק מרשימת 'הארגונים הנעלמים' כדוגמת: קודאק, נוקיה, יאהו ועוד.
במציאות הארגונית לא ניתן להתייחס לדברים כמובנים מאליהם, או כאקסיומות שלא ניתן לערער עליהן. פריצת מסגרות החשיבה, קריאת תיגר על הנחות היסוד הן חיוניות להצלחת הארגון. יחד עם זאת, ערעור על הנחות היסוד הארגוניות אין בו כדי לערער על הנחות היסוד החברתיות אותן יש לכבד ולאכוף, ברמת הפרט, באופן ברור ובלתי מתפשר.
על כך בפרשת השבוע, פרשת קורח, שם נאמר:
"וַיְדַבֵּר אֶל-הָעֵדָה לֵאמֹר, סוּרוּ נָא מֵעַל אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה, וְאַל-תִּגְּעוּ, בְּכָל-אֲשֶׁר לָהֶם: פֶּן-תִּסָּפוּ" (במדבר טז, כו).
משה מזהיר את העם להתרחק מקרבת קורח ועדתו אשר עומדים להיענש בעונש שעלול להזיק גם לאלה הנמצאים בסביבתם – בסמוך לאוהליהם.
באופן מעניין משה משתמש במילים "אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה" ולא למשל במילים "אָהֳלֵי קורח ועדתו".
נשאל אם כן, מי הוא זה הראוי לתואר המפוקפק 'רשע'?
מדרש רבה (יח) מגדיר ארבעה סוגי אנשים כרשעים:
- הפושט יד על חברו להכותו, אעפ"י שלא הכהו נקרא רשע, שנאמר "וַיֹּאמֶר, לָרָשָׁע, לָמָּה תַכֶּה, רֵעֶךָ" ( שמות ב', י"ג).
- אדם עז פנים "הֵעֵז אִישׁ רָשָׁע בְּפָנָיו" (משלי כ"א, כ"ט).
- בעל מחלוקת "סוּרוּ נָא מֵעַל אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה" (במדבר ט"ז, כ"ו).
- הלווה ואינו מחזיר את ההלוואה.
המדרש מחדד אם כן כי רשע הוא זה שפוגע בחברה ובסדריה:
- רשע הוא זה הפותר את ענייניו באלימות – פיזית, ורבלית וא-ורבלית.
- רשע הוא זה המעז פנים ואינו רוחש כבוד לכל אדם באשר הוא ובמיוחד לגדולים ממנו.
- רשע הוא בעל מחלוקת המעודד ריב ומדון.
- רשע הוא זה הלווה ולא מחזיר את ההלוואה, שכן, מעבר לנזק הישיר למלווה, הוא גם מזיק ללווים פוטנציאלים, שכתוצאה, המלווה יחשוש ואולי אף ימנע מלהעניק הלוואות נוספות.
מערערי הסדר החברתי המשותף, הם רשעים בעיני חז"ל. בניגוד להנחות היסוד הארגוניות, יש להתייחס אל הסדר החברתי כאל הנחות יסוד החיוניות לשמירה על חברה תקינה ובריאה. שכן, כוחו של ארגון או חברה טמון בתרומתו של כל פרט לשמירה על הסדר החברתי, כוחה של משמעת אישית זו עולה על כל תקנון, חוק או מנהג שמוגדר ברמת הכלל.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
סוד הסדר החברתי (בפרטים….)
אחד המשפטים המעכבים הצלחה בארגון הוא "כי כך תמיד עשינו". בעולם המשתנה תדיר, נקודת מבט המגדירה כי הצלחות העבר הן אלה שיובלו להצלחות העתיד, תוביל את הארגון להיות חלק מרשימת 'הארגונים הנעלמים' כדוגמת: קודאק, נוקיה, יאהו ועוד.
במציאות הארגונית לא ניתן להתייחס לדברים כמובנים מאליהם, או כאקסיומות שלא ניתן לערער עליהן. פריצת מסגרות החשיבה, קריאת תיגר על הנחות היסוד הן חיוניות להצלחת הארגון. יחד עם זאת, ערעור על הנחות היסוד הארגוניות אין בו כדי לערער על הנחות היסוד החברתיות אותן יש לכבד ולאכוף, ברמת הפרט, באופן ברור ובלתי מתפשר.
על כך בפרשת השבוע, פרשת קורח, שם נאמר:
"וַיְדַבֵּר אֶל-הָעֵדָה לֵאמֹר, סוּרוּ נָא מֵעַל אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה, וְאַל-תִּגְּעוּ, בְּכָל-אֲשֶׁר לָהֶם: פֶּן-תִּסָּפוּ" (במדבר טז, כו).
משה מזהיר את העם להתרחק מקרבת קורח ועדתו אשר עומדים להיענש בעונש שעלול להזיק גם לאלה הנמצאים בסביבתם – בסמוך לאוהליהם.
באופן מעניין משה משתמש במילים "אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה" ולא למשל במילים "אָהֳלֵי קורח ועדתו".
נשאל אם כן, מי הוא זה הראוי לתואר המפוקפק 'רשע'?
מדרש רבה (יח) מגדיר ארבעה סוגי אנשים כרשעים:
- הפושט יד על חברו להכותו, אעפ"י שלא הכהו נקרא רשע, שנאמר "וַיֹּאמֶר, לָרָשָׁע, לָמָּה תַכֶּה, רֵעֶךָ" ( שמות ב', י"ג).
- אדם עז פנים "הֵעֵז אִישׁ רָשָׁע בְּפָנָיו" (משלי כ"א, כ"ט).
- בעל מחלוקת "סוּרוּ נָא מֵעַל אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה" (במדבר ט"ז, כ"ו).
- הלווה ואינו מחזיר את ההלוואה.
- רשע הוא זה הפותר את ענייניו באלימות – פיזית, ורבלית וא-ורבלית.
- רשע הוא זה המעז פנים ואינו רוחש כבוד לכל אדם באשר הוא ובמיוחד לגדולים ממנו.
- רשע הוא בעל מחלוקת המעודד ריב ומדון.
- רשע הוא זה הלווה ולא מחזיר את ההלוואה, שכן, מעבר לנזק הישיר למלווה, הוא גם מזיק ללווים פוטנציאלים, שכתוצאה, המלווה יחשוש ואולי אף ימנע מלהעניק הלוואות נוספות.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה