כתבות
פרשת השבוע "ראה"
כ"ה אב ה'תשע"ז 17/08/2017
מערכת "פיתה"

ראה –
קשה – זאת אומרת אפשר (זאב ז'בוטינסקי)
עפ"י הסופר, המחנך האמריקאי בוקר טי. וושינגטון: 'הצלחה אינה נמדדת בהכרח לפי העמדה אליה הצליח להגיע אדם, אלא לפי המכשולים אותם הצליח לעבור'. בעסקים, בדומה לתחומים אחרים, אנו מתמרנים פעמים רבות על הקו הדק שבין הצלחה לכישלון. אתגרים הם חלק בלתי ניפרד מהדרך להצלחה. למעשה הצלחה וכישלון הם הפכים המשלימים זה את זה שכן, חלק מההצלחה טמון בלמידה מאי הצלחות. בעוד שהתגובה פעמים רבות לאי הצלחה הוא לברוח ולהתייאש, הדבר הנכון לעשות הוא להפיק את הלקחים ולהמשיך בדרך, כי ההצלחה בהשגת המטרות והיעדים נמצאת כאמור בקצה המנהרה.
על כך בפרשת השבוע, פרשת ראה שם נאמר:
"שָׁמוֹר, אֶת-חֹדֶשׁ הָאָבִיב, וְעָשִׂיתָ פֶּסַח, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ: כִּי בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב, הוֹצִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מִמִּצְרַיִם—לָיְלָה" (דברים טז א).
הפסוק מעורר עניין בכך שהתורה משנה ממנהגה —
הן באופן ניסוח מצות חג הפסח ('חֹדֶשׁ הָאָבִיב')
והן בהגדרת העיתוי בו התרחשה יציאת מצרים (יום-לילה).
כך למשל מופיעה מצות חג הפסח במקורות אחרים בתורה:
- "אֶת-חַג הַמַּצּוֹת, תִּשְׁמֹר–שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת…" (שמות כג, טו)
- "בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר לַחֹדֶשׁ–בֵּין הָעַרְבָּיִם: פֶּסַח, לַיהוָה " (ויקרא כג, ה)
- "וּבַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם–לַחֹדֶשׁ: פֶּסַח, לַיהוָה" (במדבר כח, טז)
כאמור, הפסוק גם מציין כי יציאת מצרים התרחשה בלילה, וזאת בניגוד למקורות אחרים המציינים כי יציאת מצרים חלה ביום כגון:
- "זָכוֹר אֶת-הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם" (שמות יג, ג)
- "הַיּוֹם, אַתֶּם יֹצְאִים, בְּחֹדֶשׁ, הָאָבִיב" (שמות יג, יד)
- "לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת-יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" (דברים טז, ג)
רש"י מתייחס לנקודה זו בכך שמסביר כי נס חג הפסח חל משעה שפרעה אישר לבני ישראל לצאת ממצרים ולא משעת היציאה בפועל – 'והלא ביום יצאו – אלא לפי שבלילה נתן להם פרעה רשות לצאת, אעפ"י שנאמר 'ממחרת הפסח יצאו ישראל ממצרים'.
פירוש נוסף מציין כי תחילת הנס נעשה בקורבן פסח בליל החג ולכן היציאה נקראת על שמו.
אך אפשר להסביר סוגיה זו גם בדרך אחרת –
לילה מסמל זמן צרות, חושך וסבל, על כן התורה מרמזת בפסוק, כי גם כשרע ו'כשלא הולך כמצופה', אין לוותר ולומר כי אין טעם לחגוג את חג הפסח בזמן שכזה, אלא זכור את 'חֹדֶשׁ הָאָבִיב'. שכן, זמן האביב מציין פריחה, שגשוג ולבלוב ובשעת הצרה חשוב לזכור שיש גם אביב ולא לאבד תקווה. שהרי גם יציאת מצרים הייתה לאחר תקופת סבל, שעבוד ועבדות קשה.
גם כשלא מוצאים את האור בקצה המנהרה, צריך לזכור שהוא קיים. התמדה, נחישות ואמונה, הפקת לקחים ולמידה תהפוך כל קושי ואתגר ('לָיְלָה') להזדמנות לצמיחה ('חֹדֶשׁ הָאָבִיב').
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

ראה –
קשה – זאת אומרת אפשר (זאב ז'בוטינסקי)
עפ"י הסופר, המחנך האמריקאי בוקר טי. וושינגטון: 'הצלחה אינה נמדדת בהכרח לפי העמדה אליה הצליח להגיע אדם, אלא לפי המכשולים אותם הצליח לעבור'. בעסקים, בדומה לתחומים אחרים, אנו מתמרנים פעמים רבות על הקו הדק שבין הצלחה לכישלון. אתגרים הם חלק בלתי ניפרד מהדרך להצלחה. למעשה הצלחה וכישלון הם הפכים המשלימים זה את זה שכן, חלק מההצלחה טמון בלמידה מאי הצלחות. בעוד שהתגובה פעמים רבות לאי הצלחה הוא לברוח ולהתייאש, הדבר הנכון לעשות הוא להפיק את הלקחים ולהמשיך בדרך, כי ההצלחה בהשגת המטרות והיעדים נמצאת כאמור בקצה המנהרה.
על כך בפרשת השבוע, פרשת ראה שם נאמר:
"שָׁמוֹר, אֶת-חֹדֶשׁ הָאָבִיב, וְעָשִׂיתָ פֶּסַח, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ: כִּי בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב, הוֹצִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מִמִּצְרַיִם—לָיְלָה" (דברים טז א).
הפסוק מעורר עניין בכך שהתורה משנה ממנהגה —
הן באופן ניסוח מצות חג הפסח ('חֹדֶשׁ הָאָבִיב')
והן בהגדרת העיתוי בו התרחשה יציאת מצרים (יום-לילה).
כך למשל מופיעה מצות חג הפסח במקורות אחרים בתורה:
- "אֶת-חַג הַמַּצּוֹת, תִּשְׁמֹר–שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת…" (שמות כג, טו)
- "בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר לַחֹדֶשׁ–בֵּין הָעַרְבָּיִם: פֶּסַח, לַיהוָה " (ויקרא כג, ה)
- "וּבַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם–לַחֹדֶשׁ: פֶּסַח, לַיהוָה" (במדבר כח, טז)
- "זָכוֹר אֶת-הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם" (שמות יג, ג)
- "הַיּוֹם, אַתֶּם יֹצְאִים, בְּחֹדֶשׁ, הָאָבִיב" (שמות יג, יד)
- "לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת-יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" (דברים טז, ג)
פירוש נוסף מציין כי תחילת הנס נעשה בקורבן פסח בליל החג ולכן היציאה נקראת על שמו.
אך אפשר להסביר סוגיה זו גם בדרך אחרת –
לילה מסמל זמן צרות, חושך וסבל, על כן התורה מרמזת בפסוק, כי גם כשרע ו'כשלא הולך כמצופה', אין לוותר ולומר כי אין טעם לחגוג את חג הפסח בזמן שכזה, אלא זכור את 'חֹדֶשׁ הָאָבִיב'. שכן, זמן האביב מציין פריחה, שגשוג ולבלוב ובשעת הצרה חשוב לזכור שיש גם אביב ולא לאבד תקווה. שהרי גם יציאת מצרים הייתה לאחר תקופת סבל, שעבוד ועבדות קשה.
גם כשלא מוצאים את האור בקצה המנהרה, צריך לזכור שהוא קיים. התמדה, נחישות ואמונה, הפקת לקחים ולמידה תהפוך כל קושי ואתגר ('לָיְלָה') להזדמנות לצמיחה ('חֹדֶשׁ הָאָבִיב').
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה