כתבות
פרשת השבוע "כי תצא"
י' אלול ה'תשע"ז 01/09/2017
מערכת "פיתה"

פרשת כי תצא
אין חכם כבעל ניסיון
ארגונים רבים (ובראשם צבא הגנה לישראל) הפנימו את חשיבות ביצוע תהליכי הפקת לקחים על פעולות הליבה של הארגון, תוך מתן דגש ומשאבים גם ליישום הלקחים הנלמדים.
בכוחו של תהליך זה עוצמה עסקית, כלכלית ומוניטינית שכן התהליך מאפשר להימנע משגיאות העבר, לשחזר הצלחות ולחסוך משאבים יקרים בניסיון להמציא את הגלגל מחדש במקום להשקיע תדיר בשיפור הקיים.
שכן הפקת לקחים במהותה הינה פיתוח ידע והבנה חדשים על בסיס ניסיון העבר כדי להבטיח אי הישנות של מקרה דומה גם בעתיד.
על כך בפרשת השבוע, פרשת כי תצא, שם נאמר:
"זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם" (דברים כ"ד, ט).
נשאלת השאלה –
מה אנו מצווים לזכור?
עפ"י רש"י – 'אם באת להיזהר שלא תלקה בצרעת אל תספר לשון הרע זכור העשוי למרים שדברה באחיה ולקתה בנגעים'. פירוש התרגום יונתן בן עוזיאל אמנם מסכים עם רש"י בעניין עונש הצרעת, אך חולק עליו בעניין מהות העונש והאזהרה לפי התרגום האזהרה היא לא בשל דיבור לשון הרע אלא בחשד איש בחברו.
פירוש מעניין נוסף, מתייחס לכך שנצטווינו במצוות עשה לזכור שישה דברים:
- יציאת מצריים – "זָכוֹר אֶת-הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם" (שמות י"ג, ג)
- שבת – "זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ" (שמות כ, ז)
- מעמד הר סיני – "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד, פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-הַדְּבָרִים אֲשֶׁר-רָאוּ עֵינֶיךָ … יוֹם, אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב"(דברים ד', ט-י).
- מעשה עמלק – "זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק" (דברים כ"ה, ט"ז).
- התנהגות אבותינו במדבר – "זְכֹר, אַל-תִּשְׁכַּח, אֵת אֲשֶׁר-הִקְצַפְתָּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בַּמִּדְבָּר" (דברים ט', ז').
- מעשה מרים – זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם" (דברים כ"ד, ט)
באופן תמוה נראה כי בעוד חמשת הנושאים הראשונים (לעיל) שאנו מצווים לזכור, הינם בעלי חשיבות לאומית וציבורית, מעשה מרים נראה כאירוע פרטי ואישי, אשר אך ורק בשל הציווי לזכרו הפך לאירוע לאומי. נשאל אם כן מה חשיבותו?
נסביר,
בני ישראל עומדים לפני הכניסה לארץ לנחול, להתיישב כמדינה וכעם עם חוקים, משפטים וחברה. רגע לפני הכניסה התורה מזהירה אותם ללמוד מחטאה של מרים במס' היבטים:
- בעלת ייחוס – על אף שאח אחד הוא הכהן הגדול (אהרון) והאחר הוא משה מנהיג העם, אין צד לנהוג בה בקולא בשל ייחוסה.
- בעלת מעלות– מרים הייתה זו שהתנבאה שייוולד גואל לעם וגרמה לאביה לחזור לאמה. בנוסף, בזכותה היו המים זמינים לבני ישראל במדבר, ניתן היה לדון אותה לכף זכות בשל מעלותיה.
- הקלה בחטא – מרים דיברה באחיה משה, עם אחיה אהרון בשיחה פרטית וכן אנו יודעים כי היא גם דאגה למשה, הרי עמדה ליד היאור לדעת מה יקרה איתו.
- "בַּדֶּרֶךְ" – יתכן ונחשוב שיש להקל עם מרים מאחר וחטאה התבצע טרם הישוב בארץ ("בדרך") ולפני שנקבעו חוקי המדינה וזכויות האזרח.
- "בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם" – נראה שדרך התנהגות זו למדו במצריים וטרם סיגלו לעצמם בני ישראל נורמות חדשות.
התורה אם כן מדגישה כי על אף המעלות שהוזכרו, יש לנהוג במרים במידת הדין . על כן, בשל חשיבות הלקח לדורות קיבל חטא מרים חשיבות לאומית (כיציאת צרים ושבת). אחת המטרות היא, למנוע מצב שבו הלקח נשאר בגדר אמירה בלבד במקרה הטוב או נשכח במקרה הפחות טוב, אלא יש להפכו לידיעה ולמעשים חדשים וקונקרטיים ובכך להביא לשיפור ההישגים האישיים, הארגוניים והלאומיים.
נסתייג ונציין כי כמו בכל דבר, גם תהליך זה יש לבצע במידה ובשיקול דעת. עמירם לוין כאלוף פיקוד צפון נהג להציג את הפרדוקס בנושא הפקת הלקחים בצה"ל באומרו כי: "כל חייל, נהג, נושא על גבו עשרה קילוגרמים של לקחים ממקרים קודמים. פעם נגמרה למישהו המחסנית, אז בפעם הבאה כולם לוקחים עוד חמש מחסניות. פעם אחת מישהו חיפש רימון ולא מצא, מעכשיו כולם ייקחו עוד תרמיל רימונים, עוד כמה ליטרים מים, עוד קופסת אוכל, עוד מכשיר קשר, עוד ערכה של ציוד רפואי. לכל פריט, היה לוין מסביר, יש היגיון בנפרד: יחד הם יוצרים כוח שאינו מסוגל להילחם ביעילות." (מתוך טורו של עפר שלח, "מעריב",7.01.2011).
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
שבת שלום
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

פרשת כי תצא
אין חכם כבעל ניסיון
ארגונים רבים (ובראשם צבא הגנה לישראל) הפנימו את חשיבות ביצוע תהליכי הפקת לקחים על פעולות הליבה של הארגון, תוך מתן דגש ומשאבים גם ליישום הלקחים הנלמדים.
בכוחו של תהליך זה עוצמה עסקית, כלכלית ומוניטינית שכן התהליך מאפשר להימנע משגיאות העבר, לשחזר הצלחות ולחסוך משאבים יקרים בניסיון להמציא את הגלגל מחדש במקום להשקיע תדיר בשיפור הקיים.
שכן הפקת לקחים במהותה הינה פיתוח ידע והבנה חדשים על בסיס ניסיון העבר כדי להבטיח אי הישנות של מקרה דומה גם בעתיד.
על כך בפרשת השבוע, פרשת כי תצא, שם נאמר:
"זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם" (דברים כ"ד, ט).
נשאלת השאלה –
מה אנו מצווים לזכור?
עפ"י רש"י – 'אם באת להיזהר שלא תלקה בצרעת אל תספר לשון הרע זכור העשוי למרים שדברה באחיה ולקתה בנגעים'. פירוש התרגום יונתן בן עוזיאל אמנם מסכים עם רש"י בעניין עונש הצרעת, אך חולק עליו בעניין מהות העונש והאזהרה לפי התרגום האזהרה היא לא בשל דיבור לשון הרע אלא בחשד איש בחברו.
פירוש מעניין נוסף, מתייחס לכך שנצטווינו במצוות עשה לזכור שישה דברים:
- יציאת מצריים – "זָכוֹר אֶת-הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם" (שמות י"ג, ג)
- שבת – "זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ" (שמות כ, ז)
- מעמד הר סיני – "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד, פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-הַדְּבָרִים אֲשֶׁר-רָאוּ עֵינֶיךָ … יוֹם, אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב"(דברים ד', ט-י).
- מעשה עמלק – "זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק" (דברים כ"ה, ט"ז).
- התנהגות אבותינו במדבר – "זְכֹר, אַל-תִּשְׁכַּח, אֵת אֲשֶׁר-הִקְצַפְתָּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בַּמִּדְבָּר" (דברים ט', ז').
- מעשה מרים – זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם" (דברים כ"ד, ט)
נסביר,
בני ישראל עומדים לפני הכניסה לארץ לנחול, להתיישב כמדינה וכעם עם חוקים, משפטים וחברה. רגע לפני הכניסה התורה מזהירה אותם ללמוד מחטאה של מרים במס' היבטים:
- בעלת ייחוס – על אף שאח אחד הוא הכהן הגדול (אהרון) והאחר הוא משה מנהיג העם, אין צד לנהוג בה בקולא בשל ייחוסה.
- בעלת מעלות– מרים הייתה זו שהתנבאה שייוולד גואל לעם וגרמה לאביה לחזור לאמה. בנוסף, בזכותה היו המים זמינים לבני ישראל במדבר, ניתן היה לדון אותה לכף זכות בשל מעלותיה.
- הקלה בחטא – מרים דיברה באחיה משה, עם אחיה אהרון בשיחה פרטית וכן אנו יודעים כי היא גם דאגה למשה, הרי עמדה ליד היאור לדעת מה יקרה איתו.
- "בַּדֶּרֶךְ" – יתכן ונחשוב שיש להקל עם מרים מאחר וחטאה התבצע טרם הישוב בארץ ("בדרך") ולפני שנקבעו חוקי המדינה וזכויות האזרח.
- "בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם" – נראה שדרך התנהגות זו למדו במצריים וטרם סיגלו לעצמם בני ישראל נורמות חדשות.
נסתייג ונציין כי כמו בכל דבר, גם תהליך זה יש לבצע במידה ובשיקול דעת. עמירם לוין כאלוף פיקוד צפון נהג להציג את הפרדוקס בנושא הפקת הלקחים בצה"ל באומרו כי: "כל חייל, נהג, נושא על גבו עשרה קילוגרמים של לקחים ממקרים קודמים. פעם נגמרה למישהו המחסנית, אז בפעם הבאה כולם לוקחים עוד חמש מחסניות. פעם אחת מישהו חיפש רימון ולא מצא, מעכשיו כולם ייקחו עוד תרמיל רימונים, עוד כמה ליטרים מים, עוד קופסת אוכל, עוד מכשיר קשר, עוד ערכה של ציוד רפואי. לכל פריט, היה לוין מסביר, יש היגיון בנפרד: יחד הם יוצרים כוח שאינו מסוגל להילחם ביעילות." (מתוך טורו של עפר שלח, "מעריב",7.01.2011).
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה