כתבות
פרשת השבוע "כי תבוא"
ט"ז אלול ה'תשע"ז 07/09/2017
מערכת "פיתה"

פרשת כי-תבוא
עבודה מהבית – מהעיר ומהשדה
ישנם ארגונים, בעיקר בענף ההייטק, אשר אימצו מדיניות של גמישות בהעסקה. כחלק ממדיניות זו, מאפשרים לעובדים לעבוד חלק מהזמן גם מהבית ורואים בעבודה מהבית חלק מהתרבות הארגונית ודרך להיטיב עם עובדים, כמו גם להגביר את תפוקתם.
להעסקה מהבית יתרונות רבים המתבטאים בעיקר בכך שיש אנשים שעובדים טוב יותר מהבית (-אופי העובד) ובכך שיש מטלות מקצועיות, המחייבות ריכוז, שלעובד עדיף לבצע מהבית כגון הכנת מצגות וכתיבת מסמכים (-אופי המטלה). יתירה מזאת, העסקה מהבית גם מאפשרת לבוא לקראת עובדים המתגוררים רחוק או זקוקים לאפשרות הזו לצרכים אישיים שאינם קשורים באופן ישיר לעבודה.
עם זאת, חשוב לציין כי תחום זה של העסקה מהבית מבוסס על אמון בין המעסיק לעובדים, ולכן מציב אתגרים לא פשוטים למעסיקים, כגון: פיקוח על שעות העבודה, עבודה בימי מנוחה, אבטחת מידע, תאונות עבודה (האם תאונה של עובד מהבית תוגדר כתאונת עבודה?). בנוסף לאתגרים גם בתחום ההון האנושי המתמקדים בעיקר, בשמירה על המסגרת הארגונית ועבודת צוות יעילה וכן יצירת הפרייה הדדית באמצעות חשיבה משותפת, סיעור מוחות ושיחות פנים אל פנים.
על כך בפרשת השבוע פרשת כי תבוא שם נאמר:
"בָּרוּךְ אַתָּה, בָּעִיר; וּבָרוּךְ אַתָּה, בַּשָּׂדֶה" (דברים כ"ח, ג)
התורה מפרטת ברכות רבות כגון: 'פרי בטנך', 'פרי בהמתך', 'פירות השדה,' 'ברכה באסם התבואה' ו-'בכל משלח ידיך'.
אם כן נשאלת השאלה:
מה משמעות הברכה "בָּרוּךְ אַתָּה, בָּעִיר… ובַּשָּׂדֶה"?
- בעלי התוספות: בעיר– במצוות שאתם עושים בעיר כגון: סוכה, מזוזה ומעקה ובשדה – מצוות שאתם עושים בשדה כגון: לקט, שכחה ופאה. הפירוש מרמז שעל אדם למלא את כל סוגי המצוות — בין אדם לחברו, בין אדם למקום ובין אדם לעצמו.
- אבן עזרא – שתראה הצלחה בעיר – במסחר ובעסקיך ובשדה – בזריעה ובנטיעה. האבן עזרא, רואה ברכה לאדם במעשה ובעסקיו בעיר ובשדה.
- ואפשר גם להסביר: העיר נתפסת כמקום הומה אדם וציבורי, לעומת השדה, שנתפס כמקום מרוחק שאדם נמצא שם לבדו באין רואה. יש אנשים שלעיני אחרים 'בהיותם בעיר' מתנהגים עפ"י עקרונות מסוימים (כבוד אדם, אתיקה וכו'), לעומת זאת בהיותם לבדם – 'בשדה', כשאין רואה, מתנהגים באופן שונה לגמרי. כאן באה התורה להורות לאדם לנהוג עפ"י אותם עקרונות ובאותה דרך גם 'בעיר' וגם 'בשדה' – גם בין הבריות וגם כשלבד. כנאמר בתפילת שחרית: "לעולם יהא אדם ירא שמיים בסתר ובגלוי" כלומר כפשוטו ירא שמים בסתר ובגלוי ויש הגורסים: "לעולם יהא אדם, ירא שמיים בסתר כבגלוי" כלומר קודם היה בן אדם וכתוצאה — ירא שמיים בסתר כבגלוי.
בהקשר זה נציין כי, עבודה מהבית דורשת ממנהלים לוותר מעט על שליטה ולתת אמון בעובדים – לסמוך על עובדיהם שינהגו 'בשדה' (-בבית) כפי שנוהגים 'בעיר' (במקום העבודה). אמנם נכון כי לא כל העובדים ראויים לאמון שכזה, אבל כשנערכים להעסקה מהבית, כחלק מניהול הסיכונים יש להביא גם מרכיב זה בחשבון ולהיערך למזעורו או אף להעלימו.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

פרשת כי-תבוא
עבודה מהבית – מהעיר ומהשדה
ישנם ארגונים, בעיקר בענף ההייטק, אשר אימצו מדיניות של גמישות בהעסקה. כחלק ממדיניות זו, מאפשרים לעובדים לעבוד חלק מהזמן גם מהבית ורואים בעבודה מהבית חלק מהתרבות הארגונית ודרך להיטיב עם עובדים, כמו גם להגביר את תפוקתם.
להעסקה מהבית יתרונות רבים המתבטאים בעיקר בכך שיש אנשים שעובדים טוב יותר מהבית (-אופי העובד) ובכך שיש מטלות מקצועיות, המחייבות ריכוז, שלעובד עדיף לבצע מהבית כגון הכנת מצגות וכתיבת מסמכים (-אופי המטלה). יתירה מזאת, העסקה מהבית גם מאפשרת לבוא לקראת עובדים המתגוררים רחוק או זקוקים לאפשרות הזו לצרכים אישיים שאינם קשורים באופן ישיר לעבודה.
עם זאת, חשוב לציין כי תחום זה של העסקה מהבית מבוסס על אמון בין המעסיק לעובדים, ולכן מציב אתגרים לא פשוטים למעסיקים, כגון: פיקוח על שעות העבודה, עבודה בימי מנוחה, אבטחת מידע, תאונות עבודה (האם תאונה של עובד מהבית תוגדר כתאונת עבודה?). בנוסף לאתגרים גם בתחום ההון האנושי המתמקדים בעיקר, בשמירה על המסגרת הארגונית ועבודת צוות יעילה וכן יצירת הפרייה הדדית באמצעות חשיבה משותפת, סיעור מוחות ושיחות פנים אל פנים.
על כך בפרשת השבוע פרשת כי תבוא שם נאמר:
"בָּרוּךְ אַתָּה, בָּעִיר; וּבָרוּךְ אַתָּה, בַּשָּׂדֶה" (דברים כ"ח, ג)
התורה מפרטת ברכות רבות כגון: 'פרי בטנך', 'פרי בהמתך', 'פירות השדה,' 'ברכה באסם התבואה' ו-'בכל משלח ידיך'.
אם כן נשאלת השאלה:
מה משמעות הברכה "בָּרוּךְ אַתָּה, בָּעִיר… ובַּשָּׂדֶה"?
- בעלי התוספות: בעיר– במצוות שאתם עושים בעיר כגון: סוכה, מזוזה ומעקה ובשדה – מצוות שאתם עושים בשדה כגון: לקט, שכחה ופאה. הפירוש מרמז שעל אדם למלא את כל סוגי המצוות — בין אדם לחברו, בין אדם למקום ובין אדם לעצמו.
- אבן עזרא – שתראה הצלחה בעיר – במסחר ובעסקיך ובשדה – בזריעה ובנטיעה. האבן עזרא, רואה ברכה לאדם במעשה ובעסקיו בעיר ובשדה.
- ואפשר גם להסביר: העיר נתפסת כמקום הומה אדם וציבורי, לעומת השדה, שנתפס כמקום מרוחק שאדם נמצא שם לבדו באין רואה. יש אנשים שלעיני אחרים 'בהיותם בעיר' מתנהגים עפ"י עקרונות מסוימים (כבוד אדם, אתיקה וכו'), לעומת זאת בהיותם לבדם – 'בשדה', כשאין רואה, מתנהגים באופן שונה לגמרי. כאן באה התורה להורות לאדם לנהוג עפ"י אותם עקרונות ובאותה דרך גם 'בעיר' וגם 'בשדה' – גם בין הבריות וגם כשלבד. כנאמר בתפילת שחרית: "לעולם יהא אדם ירא שמיים בסתר ובגלוי" כלומר כפשוטו ירא שמים בסתר ובגלוי ויש הגורסים: "לעולם יהא אדם, ירא שמיים בסתר כבגלוי" כלומר קודם היה בן אדם וכתוצאה — ירא שמיים בסתר כבגלוי.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה