כתבות
פרשת השבוע "שלח-לך"
כ"ה סיון ה'תשע"ח 08/06/2018
גליה אלמליח-הרמן
שלח לך
עניין של כוונה
מנהלים רבים מצהירים כי היו שמחים שהעובדים יפגינו יותר מנהיגות, יצירתיות ויוזמה אישית. הם מאמינים ובצדק, כי תכונות אלה חיוניות להתפתחות וצמיחה של הארגון. אך בפועל, מתברר שההצהרות אלה לרוב ריקות מתוכן ומנהלים לא באמת מאפשרים לעובדיהם להביא תכונות אלה לידי ביטוי.
כדי להגיע להישגים חדשים יש צורך בלמידה – בניסוי וטעייה ולארגונים רבים אין סבלנות לטעויות. עם זאת, כל עוד ארגונים מורכבים מאנשים, טעויות הן בלתי נמנעות ומהוות חלק מהשגרה הארגונית. כמובן שאין הכוונה לעודד ביצוע טעויות מכוון, אך בשעה שהן קורות, מרגיז ככל שיהיו איך נכון להגיב – בהאשמה או בלמידה? התשובה טמונה בכוונה.
על כך בפרשת השבוע, פרשת שלח-לך שם נאמר:
"יְהוָה, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד, נֹשֵׂא עָוֺן, וָפָשַׁע; וְנַקֵּה, לֹא יְנַקֶּה" )במדבר י"ד, י"ח).
בפסוק מופיעים רק חלק משלוש עשרה המידות בהן ה' מנהיג את העולם, שכן בעוד שכאן נאמר: "נֹשֵׂא עָוֺן, וָפָשַׁע", בנקרת הצור, לאחר מעשה העגל נאמר: "נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה" (שמות ל"ד, ז).
נשאל אם כן, מדוע כאן לא מזכיר את החטא ("וְחַטָּאָה") כחלק מהמידות?
נסביר,
ישנן שלוש דרגות המאופיינות על פי כוונת האדם ולא על פי מהות המעשה.
- חטא – אדם העושה מעשה בשוגג ולא במתכוון.
- עוון – אדם העושה מעשה בכוונה תחילה ואף נהנה מכך.
- פשע – אדם העושה מעשה עם כוונת זדון ומרידה, מעשה להכעיס.
כאמור על אף שמדובר באותו מעשה, הכוונה היא זו שמגדירה את אופיו ורמת חומרתו. לכן, כשהמידות נאמרו לאחר מעשה העגל, משה סינגר על ישראל והודה כי העם אכן עשה מעשה אך דרגת חומרתו היא נמוכה = חטא – לא עוון ולא פשע "וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, וַיֹּאמַר אָנָּא, חָטָא הָעָם הַזֶּה חֲטָאָה גְדֹלָה, וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם, אֱלֹהֵי זָהָב" (שמות לב, לא)
אך המידות כאן, נאמרות לאחר מעשה המרגלים, והדיבה הרעה שהוציאו על הארץ כדי לרפות את ידי העם מלעלות לארץ ישראל, זה פרי מחשבה ומודעות מכוונת ולכן לא ניתן לייחס להם 'חטא' כמו במעשה העגל.
יתר על כן נציין כי התגובה כאשר המעשה מתגלה היא שונה בין חטא לעוון ופשע. בעוד, שכאשר מתגלה טעות המעשה שנעשה בשוגג , האדם לרוב מביע חרטה, בעוון ופשע כשבמעשה יש כוונה תחילה, מרידה והנאה ולרוב ללא הבעת חרטה. במעשה העגל אין הנאה או אידיאולוגיה לכן בשעה שמשה חזר, העם הבין שאין טעם לחפש אלוהים אחרים. אך כאן המרגלים טענו שעדיף להם לחזור למצרים מאשר להיכנס לארץ – יש אלמנט של כוונה ומודעות. ולכן לא שייך להתייחס כאן לחטא אלא רק לעוון ופשע.
בהקשר זה, נראה כי בארגונים ישנה ציפייה להצלחה, 'ללכת על בטוח' ולכן בפועל אין מקום לכישלונות. עם זאת, אין חדשנות במקום בטוח. לעיתים שגיאות הם בית ספר טוב, אם כי לפעמים המחיר גבוה, מתסכל ולא פשוט. תפקידו של מנהיג אם כן להבין את המניעים והכוונות של המעשים מתוך מכלול הגורמים והמניעים (חטא-עוון-פשע) ללמוד להכיל כישלונות וטעויות ('חטא') ולתעל אותן ללמידה וצמיחה, לבנייה ושיפור תהליכים ותוצאות.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
עניין של כוונה
מנהלים רבים מצהירים כי היו שמחים שהעובדים יפגינו יותר מנהיגות, יצירתיות ויוזמה אישית. הם מאמינים ובצדק, כי תכונות אלה חיוניות להתפתחות וצמיחה של הארגון. אך בפועל, מתברר שההצהרות אלה לרוב ריקות מתוכן ומנהלים לא באמת מאפשרים לעובדיהם להביא תכונות אלה לידי ביטוי.
כדי להגיע להישגים חדשים יש צורך בלמידה – בניסוי וטעייה ולארגונים רבים אין סבלנות לטעויות. עם זאת, כל עוד ארגונים מורכבים מאנשים, טעויות הן בלתי נמנעות ומהוות חלק מהשגרה הארגונית. כמובן שאין הכוונה לעודד ביצוע טעויות מכוון, אך בשעה שהן קורות, מרגיז ככל שיהיו איך נכון להגיב – בהאשמה או בלמידה? התשובה טמונה בכוונה.
על כך בפרשת השבוע, פרשת שלח-לך שם נאמר:
"יְהוָה, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד, נֹשֵׂא עָוֺן, וָפָשַׁע; וְנַקֵּה, לֹא יְנַקֶּה" )במדבר י"ד, י"ח).
בפסוק מופיעים רק חלק משלוש עשרה המידות בהן ה' מנהיג את העולם, שכן בעוד שכאן נאמר: "נֹשֵׂא עָוֺן, וָפָשַׁע", בנקרת הצור, לאחר מעשה העגל נאמר: "נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה" (שמות ל"ד, ז).
נשאל אם כן, מדוע כאן לא מזכיר את החטא ("וְחַטָּאָה") כחלק מהמידות?
נסביר,
ישנן שלוש דרגות המאופיינות על פי כוונת האדם ולא על פי מהות המעשה.
- חטא – אדם העושה מעשה בשוגג ולא במתכוון.
- עוון – אדם העושה מעשה בכוונה תחילה ואף נהנה מכך.
- פשע – אדם העושה מעשה עם כוונת זדון ומרידה, מעשה להכעיס.
אך המידות כאן, נאמרות לאחר מעשה המרגלים, והדיבה הרעה שהוציאו על הארץ כדי לרפות את ידי העם מלעלות לארץ ישראל, זה פרי מחשבה ומודעות מכוונת ולכן לא ניתן לייחס להם 'חטא' כמו במעשה העגל.
יתר על כן נציין כי התגובה כאשר המעשה מתגלה היא שונה בין חטא לעוון ופשע. בעוד, שכאשר מתגלה טעות המעשה שנעשה בשוגג , האדם לרוב מביע חרטה, בעוון ופשע כשבמעשה יש כוונה תחילה, מרידה והנאה ולרוב ללא הבעת חרטה. במעשה העגל אין הנאה או אידיאולוגיה לכן בשעה שמשה חזר, העם הבין שאין טעם לחפש אלוהים אחרים. אך כאן המרגלים טענו שעדיף להם לחזור למצרים מאשר להיכנס לארץ – יש אלמנט של כוונה ומודעות. ולכן לא שייך להתייחס כאן לחטא אלא רק לעוון ופשע.
בהקשר זה, נראה כי בארגונים ישנה ציפייה להצלחה, 'ללכת על בטוח' ולכן בפועל אין מקום לכישלונות. עם זאת, אין חדשנות במקום בטוח. לעיתים שגיאות הם בית ספר טוב, אם כי לפעמים המחיר גבוה, מתסכל ולא פשוט. תפקידו של מנהיג אם כן להבין את המניעים והכוונות של המעשים מתוך מכלול הגורמים והמניעים (חטא-עוון-פשע) ללמוד להכיל כישלונות וטעויות ('חטא') ולתעל אותן ללמידה וצמיחה, לבנייה ושיפור תהליכים ותוצאות.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה