כתבות
מבקר המדינה, בדו"ח על הקצאת קרקעות בפ"ת; "העירייה מזלזלת במשאבי הציבור ומעודדת המשך הפרת החוק"
כ"ו תמוז ה'תשע"ח 09/07/2018
מערכת ′פיתה′

עיריית פתח תקווה לא תיקנה ליקויים בתום הקצאת קרקעות ציבוריות עליהם הצביעו דוחות קודמים של מבקר המדינה. מבקר המדינה רואה בכך משום העלמת עין מכוונת של העירייה ובכלל זה מהפרות החוק. מבקר המדינה קובע כי יש בכך משום זלזול במשאבי הציבור ועידוד להמשך הפרת החוק ע"י עמותות המשתמשות בקרקעות ציבוריות בלא שהסדירו את השכירות או מה שהחוק דורש בעניין.
לעצם הביקורת:: בחודשים אוגוסט עד נובמבר 2017 עשה משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב בעיריית פתח תקווה, שנועדה לבדוק את אופן התיקון של עיקר הליקויים שהועלו בביקורת הקודמת. מלבד זאת נבדקו תלונות שהתקבלו במשרד מבקר המדינה בשנים 2016 - 2017 בנושא זה.
הליקויים העיקריים
רישום חלקי של נכסי העירייה וניהולם
פנקס הזכויות במקרקעין של העירייה אינו כולל את כלל נכסי העירייה, כנדרש בתקנות הרשויות המקומיות (ניהול פנקסי זכויות במקרקעין), התשכ"ז-1967, ולפיכך גם המידע בספר ההקצאות, הכולל רישום כל ההקצאות של נכסי העירייה, אינו מעודכן.
ליקויים בטיפול העירייה בהסדרת הקצאתם של מקרקעיה לפי נוהל הקצאות
במועד סיום הביקורת, מתוך 283 נכסים (מבנים או קרקעות) שהיו בשימוש עמותות והיו אמורים לעבור הליך הקצאה: רק 75 (כ-27%) מוסדרים, 137 (כ-48%) נמצאו בהליך הסדרה, ו-71 (כ-25%) לא החלו כל עיקר בהליך הקצאה.
מבקר המדינה קובע כי העירייה אפשרה למשתמשים בנכסים ללא הקצאה להמשיך להשתמש בנכסים במשך שנים ולא נקטה פעולות אפקטיביות להוצאתם מהנכס, להסדרת השימוש בו או לחיובם בתשלום דמי שימוש ראויים. כמו כן אפשרה העירייה לעמותות להמשיך להשתמש בנכסים ללא תשלום דמי שכירות וללא תשלום הוצאות החזקתם (את הוצאות החשמל והמים שילמה העירייה).
בעת הסדרת השימוש של בתי כנסת בנכסים על פי נוהל הקצאות לא בחנה העירייה אם אכן עדיין קיימת נחיצות לאותו שימוש ציבורי בקרקע בהתאם לפרוגרמה העירונית.
עמותות המפעילות מוסדות חינוך ממשיכות לפעול בנכסי העירייה, חלקם במבנים ללא היתר בנייה כדין, ללא הסדרת ההקצאה כנדרש, וממילא גם ללא מתן הזדמנות לתושבים להביע את התנגדותם לפני ועדת ההקצאות וללא מתן מענה לטענותיהם.
העירייה אפשרה לעמותות המפעילות מוסדות חינוך להיכנס לנכסיה שלא בהתאם לנוהל הקצאות וללא חתימה על חוזי שכירות ומתן ערבויות מתאימות. העירייה לא עשתה מאומה כשהעמותות המשיכו להשתמש בנכסים מתוך סירוב לחתום על חוזי שכירות וללא תשלום דמי שכירות.
העירייה לא הכינה נוהל לתהליך הטיפול בבניית מבנים למוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי על קרקעותיה, כנדרש בהחלטתה בנושא זה.
ההמלצות העיקריות
על העירייה להחיש את השלמת סקר הנכסים ואת עדכונו המלא, ובהתאם לכך עליה לעדכן את ספר ההקצאות.
בנושא הסדרת השימוש של בתי הכנסת, מכיוון שהעמותות משתמשות במבנה זה שנים, ונוכח תלונות תושבים על מחסור במבני ציבור ועל השימושים הנעשים במבני הציבור, על העירייה לבחון אם עדיין נחוץ שימוש זה בשכונה המסוימת.
על העירייה למנוע מעמותות את השימוש בנכסיה ללא הליך הקצאה כדין או ללא תשלום דמי שכירות בהתאם למכרז מבני ציבור.
אם אין העמותות מסדירות את שימושן בנכס בהליך הקצאה כדין, על העירייה לנקוט את האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה, לרבות פעולות מרתיעות ויעילות להוצאתן מהנכס.
ראש העירייה - מי שעל פי חוק אחראי לכך שהתפקידים שהוטלו על העירייה יבוצעו כראוי ולפי הדין - חייב לנקוט את כל האמצעים העומדים לרשותו, להסדרת הקצאתם של המקרקעין ולתיקון הליקויים שצוינו בדוחות מבקר המדינה.
במסגרת דוחות הביקורת המפורטים שעושה משרד הפנים עליו לבדוק ולוודא את תקינות הסדרת הקצאתם של המקרקעין, לרבות תיקון הליקויים שהועלו בדוחות הביקורת של משרד מבקר המדינה.
סיכום
ממצאי הבדיקה מלמדים כי העירייה לא תיקנה את הליקויים שמבקר המדינה העיר עליהם בדוח הקודם. התנהלות העירייה בכל הקשור להקצאות קרקע אינה עולה בקנה אחד עם העקרונות שנקבעו בנוהל הקצאות, בפסיקה ובכללי מינהל תקין.
תפקודה הלקוי של העירייה, הימנעותה מנקיטת צעדים אפקטיביים ואוזלת ידה מלמדים לכאורה על העלמת עין מכוונת ואף על הסכמה שבשתיקה להמשך השימוש בנכסי העירייה ללא הקצאה כדין ולהפרות החוק. בהתנהלות העירייה יש משום זלזול במשאבי הציבור והזנחתם, עידוד להמשך הפרת החוק מצד העמותות, פגיעה בשוויון בין התושבים ברשות והנצחה אפשרית של מצבים שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרס הציבורי ועם צורכי התושבים.
במתן האפשרות לעמותות להמשיך ולהשתמש בנכסים עירוניים לאורך שנים רבות ללא הסדרת השימוש על פי נוהל הקצאות, העירייה מונעת את האפשרות לתקן עוולות עבר ולהתאים את ההקצאות לצרכים העכשוויים של תושבי האזור מתוך בחינה אם השימוש הנוכחי הוא המיטבי עבורם; מונעת מהם את זכות הטיעון לגבי סוג השימוש הנחוץ להם; מעודדת עמותות להתעלם מהוראות הנוהל ולהפר את החוק ואת כללי המינהל התקין; ופוגעת בעקרון השוויון.
על העירייה לפעול לאלתר להסדרת ההקצאות על פי נוהל הקצאות ועל פי העקרונות שהתווה בג"ץ; למנוע מעמותות להשתמש בנכסיה ללא הליך הקצאה כדין או ללא תשלום דמי שכירות בהתאם למכרז מבני ציבור; ולפעול לאלתר לפינויו של גוף המחזיק בנכס עירוני ואינו מסדיר את ההקצאה בתוך פרק זמן סביר על פי דרישת העירייה.
תגובת העירייה: מדובר בהקצאות ישנות מאוד
תגובת העירייה לדו"ח המבקר:
"כל ההקצאות המוזכרות בדו"ח מבקר המדינה, הוקצו לפני שנים רבות, חלקן גם לפני חמישים שנה.
במהלך הקדנציה הנוכחית הוחל בתהליך מורכב להסדרת ההקצאות, על פי הנוהל התקין ו - 75 אחוז מההקצאות כבר נכנסו לתהליך אישור כחוק !!
גם מבקר המדינה עצמו מציין כי שיעור הנכסים שהקצאתם הוסדרה, הוכפל מאז הדוח הקודם, מדובר בנתון משמעותי מאוד.
ועדת ההקצאות מתכנסת בתדירות גבוהה. קיים נוהל הקצאות מסודר ובכל ישיבת מועצת עיר מוגשות ההקצאות לאישור חברי המועצה.
עיריית פתח תקוה פועלת על פי חוק ובנוהל מסודר וכך הן גם ההנחיות המפורשות והברורות של ראש העיר איציק ברוורמן, ששמירת החוק והסדר הן נר לרגליו מאז נכנס לתפקידו".
עו"ד אורי אהד, העומד בראש רשימת 'קול פתח-תקוה' למועצת העיר:
"הקרקעות בעיר, הינן משאב ציבורי יקר ומוגבל. לכן, חובה להקצות אותן בצורה הלוקחת בחשבון את צרכי כלל התושבים, החל ברמת האזור בו מתבצעת ההקצאה ובמקביל, ברמת העיר וצרכי כלל התושבים הפזורים ברחבי העיר. אנו מתחייבים לקיים הליך שקוף וגלוי, במהלכו נקיים שימוע ציבורי אמיתי תוך שמיעת הציבור ופריסה מלאה של כלל השיקולים והצרכים, כך שהתושבים יקחו חלק פעיל בהליך כשכל המידע גלוי בפניהם ומונח להתייחסותם תוך ראייה כוללת של מפת הצרכים . נחייב בנייה של מבנים ציבוריים בעלי שלוש קומות ומעלה, בכדי להביא לניצול מקסימלי של הקרקע העירונית באמצעות עירוב שימושים של גני ילדים, מועדוני נוער, ספריות, בתי-כנסת, מרכזים קהילתיים לכלל התושבים ועוד. דו"ח מבקר המדינה ממחיש פעם נוספת, כי קיים פער גדול מאוד בין התושבים למקבלי ההחלטות בבניין העירייה. אנחנו מתחייבים לסגור פער זה בקיומו של הליך שימוע אמיתי, שקוף וגלוי."
עו"ד רמי גרינברג, מועמד לראשות העיר:
"מדובר בעוד דו"ח חמור של מבקר המדינה על ההתנהלות המושחתת של עיריית פ"ת בראשות ברוורמן, שמחלקת שטחי ציבור ונכסיי ציבור לפי אינטרסים פוליטיים תוך פגיעה בתושבים. כראש עיר אמגר את השחיתות ואפעל בשקיפות ואדאג שנכסיי הציבור ישרתו את התושבים בכל שכונה".
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

עיריית פתח תקווה לא תיקנה ליקויים בתום הקצאת קרקעות ציבוריות עליהם הצביעו דוחות קודמים של מבקר המדינה. מבקר המדינה רואה בכך משום העלמת עין מכוונת של העירייה ובכלל זה מהפרות החוק. מבקר המדינה קובע כי יש בכך משום זלזול במשאבי הציבור ועידוד להמשך הפרת החוק ע"י עמותות המשתמשות בקרקעות ציבוריות בלא שהסדירו את השכירות או מה שהחוק דורש בעניין.
לעצם הביקורת:: בחודשים אוגוסט עד נובמבר 2017 עשה משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב בעיריית פתח תקווה, שנועדה לבדוק את אופן התיקון של עיקר הליקויים שהועלו בביקורת הקודמת. מלבד זאת נבדקו תלונות שהתקבלו במשרד מבקר המדינה בשנים 2016 - 2017 בנושא זה.
הליקויים העיקריים
רישום חלקי של נכסי העירייה וניהולם
פנקס הזכויות במקרקעין של העירייה אינו כולל את כלל נכסי העירייה, כנדרש בתקנות הרשויות המקומיות (ניהול פנקסי זכויות במקרקעין), התשכ"ז-1967, ולפיכך גם המידע בספר ההקצאות, הכולל רישום כל ההקצאות של נכסי העירייה, אינו מעודכן.
ליקויים בטיפול העירייה בהסדרת הקצאתם של מקרקעיה לפי נוהל הקצאות
במועד סיום הביקורת, מתוך 283 נכסים (מבנים או קרקעות) שהיו בשימוש עמותות והיו אמורים לעבור הליך הקצאה: רק 75 (כ-27%) מוסדרים, 137 (כ-48%) נמצאו בהליך הסדרה, ו-71 (כ-25%) לא החלו כל עיקר בהליך הקצאה.
מבקר המדינה קובע כי העירייה אפשרה למשתמשים בנכסים ללא הקצאה להמשיך להשתמש בנכסים במשך שנים ולא נקטה פעולות אפקטיביות להוצאתם מהנכס, להסדרת השימוש בו או לחיובם בתשלום דמי שימוש ראויים. כמו כן אפשרה העירייה לעמותות להמשיך להשתמש בנכסים ללא תשלום דמי שכירות וללא תשלום הוצאות החזקתם (את הוצאות החשמל והמים שילמה העירייה).
בעת הסדרת השימוש של בתי כנסת בנכסים על פי נוהל הקצאות לא בחנה העירייה אם אכן עדיין קיימת נחיצות לאותו שימוש ציבורי בקרקע בהתאם לפרוגרמה העירונית.
עמותות המפעילות מוסדות חינוך ממשיכות לפעול בנכסי העירייה, חלקם במבנים ללא היתר בנייה כדין, ללא הסדרת ההקצאה כנדרש, וממילא גם ללא מתן הזדמנות לתושבים להביע את התנגדותם לפני ועדת ההקצאות וללא מתן מענה לטענותיהם.
העירייה אפשרה לעמותות המפעילות מוסדות חינוך להיכנס לנכסיה שלא בהתאם לנוהל הקצאות וללא חתימה על חוזי שכירות ומתן ערבויות מתאימות. העירייה לא עשתה מאומה כשהעמותות המשיכו להשתמש בנכסים מתוך סירוב לחתום על חוזי שכירות וללא תשלום דמי שכירות.
העירייה לא הכינה נוהל לתהליך הטיפול בבניית מבנים למוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי על קרקעותיה, כנדרש בהחלטתה בנושא זה.
ההמלצות העיקריות
על העירייה להחיש את השלמת סקר הנכסים ואת עדכונו המלא, ובהתאם לכך עליה לעדכן את ספר ההקצאות.
בנושא הסדרת השימוש של בתי הכנסת, מכיוון שהעמותות משתמשות במבנה זה שנים, ונוכח תלונות תושבים על מחסור במבני ציבור ועל השימושים הנעשים במבני הציבור, על העירייה לבחון אם עדיין נחוץ שימוש זה בשכונה המסוימת.
על העירייה למנוע מעמותות את השימוש בנכסיה ללא הליך הקצאה כדין או ללא תשלום דמי שכירות בהתאם למכרז מבני ציבור.
אם אין העמותות מסדירות את שימושן בנכס בהליך הקצאה כדין, על העירייה לנקוט את האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה, לרבות פעולות מרתיעות ויעילות להוצאתן מהנכס.
ראש העירייה - מי שעל פי חוק אחראי לכך שהתפקידים שהוטלו על העירייה יבוצעו כראוי ולפי הדין - חייב לנקוט את כל האמצעים העומדים לרשותו, להסדרת הקצאתם של המקרקעין ולתיקון הליקויים שצוינו בדוחות מבקר המדינה.
במסגרת דוחות הביקורת המפורטים שעושה משרד הפנים עליו לבדוק ולוודא את תקינות הסדרת הקצאתם של המקרקעין, לרבות תיקון הליקויים שהועלו בדוחות הביקורת של משרד מבקר המדינה.
סיכום
ממצאי הבדיקה מלמדים כי העירייה לא תיקנה את הליקויים שמבקר המדינה העיר עליהם בדוח הקודם. התנהלות העירייה בכל הקשור להקצאות קרקע אינה עולה בקנה אחד עם העקרונות שנקבעו בנוהל הקצאות, בפסיקה ובכללי מינהל תקין.
תפקודה הלקוי של העירייה, הימנעותה מנקיטת צעדים אפקטיביים ואוזלת ידה מלמדים לכאורה על העלמת עין מכוונת ואף על הסכמה שבשתיקה להמשך השימוש בנכסי העירייה ללא הקצאה כדין ולהפרות החוק. בהתנהלות העירייה יש משום זלזול במשאבי הציבור והזנחתם, עידוד להמשך הפרת החוק מצד העמותות, פגיעה בשוויון בין התושבים ברשות והנצחה אפשרית של מצבים שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרס הציבורי ועם צורכי התושבים.
במתן האפשרות לעמותות להמשיך ולהשתמש בנכסים עירוניים לאורך שנים רבות ללא הסדרת השימוש על פי נוהל הקצאות, העירייה מונעת את האפשרות לתקן עוולות עבר ולהתאים את ההקצאות לצרכים העכשוויים של תושבי האזור מתוך בחינה אם השימוש הנוכחי הוא המיטבי עבורם; מונעת מהם את זכות הטיעון לגבי סוג השימוש הנחוץ להם; מעודדת עמותות להתעלם מהוראות הנוהל ולהפר את החוק ואת כללי המינהל התקין; ופוגעת בעקרון השוויון.
על העירייה לפעול לאלתר להסדרת ההקצאות על פי נוהל הקצאות ועל פי העקרונות שהתווה בג"ץ; למנוע מעמותות להשתמש בנכסיה ללא הליך הקצאה כדין או ללא תשלום דמי שכירות בהתאם למכרז מבני ציבור; ולפעול לאלתר לפינויו של גוף המחזיק בנכס עירוני ואינו מסדיר את ההקצאה בתוך פרק זמן סביר על פי דרישת העירייה.
תגובת העירייה: מדובר בהקצאות ישנות מאוד
תגובת העירייה לדו"ח המבקר:
"כל ההקצאות המוזכרות בדו"ח מבקר המדינה, הוקצו לפני שנים רבות, חלקן גם לפני חמישים שנה.
במהלך הקדנציה הנוכחית הוחל בתהליך מורכב להסדרת ההקצאות, על פי הנוהל התקין ו - 75 אחוז מההקצאות כבר נכנסו לתהליך אישור כחוק !!
גם מבקר המדינה עצמו מציין כי שיעור הנכסים שהקצאתם הוסדרה, הוכפל מאז הדוח הקודם, מדובר בנתון משמעותי מאוד.
ועדת ההקצאות מתכנסת בתדירות גבוהה. קיים נוהל הקצאות מסודר ובכל ישיבת מועצת עיר מוגשות ההקצאות לאישור חברי המועצה.
עיריית פתח תקוה פועלת על פי חוק ובנוהל מסודר וכך הן גם ההנחיות המפורשות והברורות של ראש העיר איציק ברוורמן, ששמירת החוק והסדר הן נר לרגליו מאז נכנס לתפקידו".
עו"ד אורי אהד, העומד בראש רשימת 'קול פתח-תקוה' למועצת העיר:
"הקרקעות בעיר, הינן משאב ציבורי יקר ומוגבל. לכן, חובה להקצות אותן בצורה הלוקחת בחשבון את צרכי כלל התושבים, החל ברמת האזור בו מתבצעת ההקצאה ובמקביל, ברמת העיר וצרכי כלל התושבים הפזורים ברחבי העיר. אנו מתחייבים לקיים הליך שקוף וגלוי, במהלכו נקיים שימוע ציבורי אמיתי תוך שמיעת הציבור ופריסה מלאה של כלל השיקולים והצרכים, כך שהתושבים יקחו חלק פעיל בהליך כשכל המידע גלוי בפניהם ומונח להתייחסותם תוך ראייה כוללת של מפת הצרכים . נחייב בנייה של מבנים ציבוריים בעלי שלוש קומות ומעלה, בכדי להביא לניצול מקסימלי של הקרקע העירונית באמצעות עירוב שימושים של גני ילדים, מועדוני נוער, ספריות, בתי-כנסת, מרכזים קהילתיים לכלל התושבים ועוד. דו"ח מבקר המדינה ממחיש פעם נוספת, כי קיים פער גדול מאוד בין התושבים למקבלי ההחלטות בבניין העירייה. אנחנו מתחייבים לסגור פער זה בקיומו של הליך שימוע אמיתי, שקוף וגלוי."
עו"ד רמי גרינברג, מועמד לראשות העיר:
"מדובר בעוד דו"ח חמור של מבקר המדינה על ההתנהלות המושחתת של עיריית פ"ת בראשות ברוורמן, שמחלקת שטחי ציבור ונכסיי ציבור לפי אינטרסים פוליטיים תוך פגיעה בתושבים. כראש עיר אמגר את השחיתות ואפעל בשקיפות ואדאג שנכסיי הציבור ישרתו את התושבים בכל שכונה".
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה