פ"ת חדשות  פיתה-עושים כבוד לכיפה
פ"ת חדשות  פיתה-עושים כבוד לכיפה
  • כתבות
  • מקומי
  • חינוך
  • תרבות ופנאי
  • נוער
  • ספורט
  • דעות
  • נדל"ן
  • דת- מדינה
  • מלחמת "חרבות ברזל" בפ"ת
  • כתבות
  • מקומי
  • חינוך
  • תרבות ופנאי
  • נוער
  • ספורט
  • דעות
  • נדל"ן
  • דת- מדינה
  • מלחמת "חרבות ברזל" בפ"ת
  • ט"ו אלול ה'תשפ"ה 08/09/2025כבן 70 נפל מחלון ברחוב שלום צלח, פונה לבלינסון במצב בינוני
  • ז' אלול ה'תשפ"ה 31/08/2025מועצת העיר אישרה הערב, יום ראשון, 31 באוגוסט, פה אחד את תקציב התמיכות לאחזקת בתי כנסת וענייני דת. בין השאר אושר תקציב לבניית מקווה ומרכז קהילתי ברחוב פנחס חגין. מעניין יהיה לראות תגובת השכנים באיזור למקווה שיוקם

כתבות

>פרשת השבוע "כי תצא"
> כתבות דף הבית

פרשת השבוע "כי תצא"

י"ג אלול ה'תשע"ח 24/08/2018
גליה אלמליח-הרמן
פרשת כי תצא
מערכתי או נקודתי ?
במהלך תכנון פרויקט עלתה מחלוקת בין שני מנהלים, בעוד רועי מעוניין לעבוד quick &  dirty ובכך לפנות את אנשיו למשימה הבאה. דובי, לאור ניסיונו, מעוניין לבצע את המשימה באופן מושלם (ככל האפשר) בפעם הראשונה ולא להתעסק עם אינספור תקלות שעלולות לצוץ בשל העבודה המהירה. נראה כי מדובר בפער של כשלושה חודשי עבודה. בעוד הצעתו של רועי מתמקדת להבנתו בסיום קלנדרי מוקדם יותר של הפרויקט, מבחינתו של דובי ההצעה של רועי, גורמת לו להשקיע יותר משאבים ממה שתכנן בעיקר לאחר מסירת הפרויקט. מי צודק? האם נכון להתמקד ביתרונות קצרי הטווח שמציע רועי או להתמקד ביתרונות המערכתיים כפי שמציע דובי?
על כך בפרשת השבוע, פרשת כי תצא, שם נאמר:
"לֹא-יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי, בִּקְהַל יְהוָה… עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדְּמוּ אֶתְכֶם, בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם; וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת-בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר, מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם—לְקַלְלֶךָּ" (דברים כג, ד-ה).
מהפסוק עולה כי נאסר על בני עמון ובני מואב (הזכרים) להיות חלק מעם ישראל מאחר ולא קידמו את ישראל בלחם ומים.
נשאלת השאלה,
מדוע נענשו על אשר לא נתנו לחם ומים? הרי יתכן כי לא סיפקו לחם ומים למשל בגלל מצב כלכלי, דוחק ועוני.
התוספות עונה לטענה זו, "ואשר שכר עליך את בלעם", אם עוניים לא איפשר להם לתת לעם ישראל לחם ומים, נשאל מניין להם כסף כדי לשכור את בלעם שיקלל  את העם? נראה כי אם לא היו מיטיבים אך גם לא מזיקים, העניין כלל לא היה זוכה לתשומת הלב, אך מאחר שלא רק שלא היטיבו אלא התאמצו להזיק, הורחקו מישראל.
עם זאת, נקשה ונטען, כי יש עמים נוספים שאויבים את ישראל עד כדי שנאה עמוקה ואף על פי כן לא נודו מלבוא בקהל ישראל.
אלא, נראה שההסבר טמון בעבר ההיסטורי של שלושת העמים: עמון, מואב וישראל.
עמון ומואב הם צאצאיו של לוט, אשר הוא ומשפחתו ניצלו בזכות אברהם, מהמהפכה בסדום. אברהם נודע בהכנסת אורחים ובמעשי חסד עם העוברים והשבים כך למשל בראותו שלושת אנשים הציע: "יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם… וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם" (בראשית י"ח ד-ה). לוט אשר גדל בבית אברהם לאחר שהתייתם מאביו הרן, ראה את אורחות החסד של אברהם ואף על פי כן:
  • בחר לגור בסדום שייצגה ההיפך מערכי אברהם בעניין הכנסת אורחים.
  • כאשר נקרית הזדמנות לצאצאי לוט להחזיר טובה לצאצאיו של אברהם – באותו מטבע של חסד – לחם ומים, הסיבה שהם לא נותנים, הינה לא בשל עוני ומחסור אלא בגלל שנאתם, שהרי שכרו את בלעם.
התיקון להתנהגות זו של צאצאי לוט, היה בזמן רות ונעמי, כאשר רות המואבייה גמלה חסד עם חמותה ודאגה למחסורה – ליקטה עבורה שעורים מהשדה, ממה שהותירו לעניים. בעוד, לוט עזב את אברהם ודרכו, רות חזרה לעם אברהם דרך החסד.
אם כן, על מנת להבין את הנידוי של בני עמון ומואב לבוא  בקהל ישראל יש להבין את:
  • התמונה הכוללת, שכן אין מדובר בהתנהגות נקודתית של אי אספקת לחם ומים אלא באיבתם לעם שבאה לידי ביטוי כששכרו את בלעם. וכן את
  • ההשתלשלות לאורך ההיסטוריה של שלושת העמים.
על כן במקום להתבונן בחלקים של המכלול כאילו הם עומדים בפני עצמם, יש להתבונן על מצבים במבט-על כוללני.
אגב כך, לגבי רועי ודובי, לעיתים נכון לקבל החלטה שיתכן כי עלותה בטווח הארוך עלול להיות יקר יותר. עם זאת, על כל החלטה שתתקבל לבחון את המבט הכולל של הפרויקט לרבות, ההיסטוריה עם הלקוח (האם יהיה סבלני יותר להארכת הלו"ז, או לתקלות נשנות), ניתוח התועלת של קיצור זמני הפרויקט לעומת המשאבים הנוספים שידרשו הן כתוצאה מקיצור הזמנים והן כתוצאה מאימוץ הצעתו של דובי. ניתוח זמינות המשאבים בטווח הקצר והארוך, ניתוח האילוצים המרכזיים, כמו-גם ניתוח שיקולים ארגוניים נוספים למשל זמינות האנשים לפרויקטים נוספים. כך שבסופו של דבר גם רועי וגם דובי צודקים, כל עוד ההחלטה שתתקבל מתבצעת מתוך ראיית על-כוללת, הבנת המכלול והמחירים של כל החלטה שתתקבל.
 
 
 
 
 
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
  • מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
  • גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
 
 
 
פרשת כי תצא
מערכתי או נקודתי ?
במהלך תכנון פרויקט עלתה מחלוקת בין שני מנהלים, בעוד רועי מעוניין לעבוד quick &  dirty ובכך לפנות את אנשיו למשימה הבאה. דובי, לאור ניסיונו, מעוניין לבצע את המשימה באופן מושלם (ככל האפשר) בפעם הראשונה ולא להתעסק עם אינספור תקלות שעלולות לצוץ בשל העבודה המהירה. נראה כי מדובר בפער של כשלושה חודשי עבודה. בעוד הצעתו של רועי מתמקדת להבנתו בסיום קלנדרי מוקדם יותר של הפרויקט, מבחינתו של דובי ההצעה של רועי, גורמת לו להשקיע יותר משאבים ממה שתכנן בעיקר לאחר מסירת הפרויקט. מי צודק? האם נכון להתמקד ביתרונות קצרי הטווח שמציע רועי או להתמקד ביתרונות המערכתיים כפי שמציע דובי?
על כך בפרשת השבוע, פרשת כי תצא, שם נאמר:
"לֹא-יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי, בִּקְהַל יְהוָה… עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדְּמוּ אֶתְכֶם, בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם; וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת-בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר, מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם—לְקַלְלֶךָּ" (דברים כג, ד-ה).
מהפסוק עולה כי נאסר על בני עמון ובני מואב (הזכרים) להיות חלק מעם ישראל מאחר ולא קידמו את ישראל בלחם ומים.
נשאלת השאלה,
מדוע נענשו על אשר לא נתנו לחם ומים? הרי יתכן כי לא סיפקו לחם ומים למשל בגלל מצב כלכלי, דוחק ועוני.
התוספות עונה לטענה זו, "ואשר שכר עליך את בלעם", אם עוניים לא איפשר להם לתת לעם ישראל לחם ומים, נשאל מניין להם כסף כדי לשכור את בלעם שיקלל  את העם? נראה כי אם לא היו מיטיבים אך גם לא מזיקים, העניין כלל לא היה זוכה לתשומת הלב, אך מאחר שלא רק שלא היטיבו אלא התאמצו להזיק, הורחקו מישראל.
עם זאת, נקשה ונטען, כי יש עמים נוספים שאויבים את ישראל עד כדי שנאה עמוקה ואף על פי כן לא נודו מלבוא בקהל ישראל.
אלא, נראה שההסבר טמון בעבר ההיסטורי של שלושת העמים: עמון, מואב וישראל.
עמון ומואב הם צאצאיו של לוט, אשר הוא ומשפחתו ניצלו בזכות אברהם, מהמהפכה בסדום. אברהם נודע בהכנסת אורחים ובמעשי חסד עם העוברים והשבים כך למשל בראותו שלושת אנשים הציע: "יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם… וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם" (בראשית י"ח ד-ה). לוט אשר גדל בבית אברהם לאחר שהתייתם מאביו הרן, ראה את אורחות החסד של אברהם ואף על פי כן:
  • בחר לגור בסדום שייצגה ההיפך מערכי אברהם בעניין הכנסת אורחים.
  • כאשר נקרית הזדמנות לצאצאי לוט להחזיר טובה לצאצאיו של אברהם – באותו מטבע של חסד – לחם ומים, הסיבה שהם לא נותנים, הינה לא בשל עוני ומחסור אלא בגלל שנאתם, שהרי שכרו את בלעם.
התיקון להתנהגות זו של צאצאי לוט, היה בזמן רות ונעמי, כאשר רות המואבייה גמלה חסד עם חמותה ודאגה למחסורה – ליקטה עבורה שעורים מהשדה, ממה שהותירו לעניים. בעוד, לוט עזב את אברהם ודרכו, רות חזרה לעם אברהם דרך החסד.
אם כן, על מנת להבין את הנידוי של בני עמון ומואב לבוא  בקהל ישראל יש להבין את:
  • התמונה הכוללת, שכן אין מדובר בהתנהגות נקודתית של אי אספקת לחם ומים אלא באיבתם לעם שבאה לידי ביטוי כששכרו את בלעם. וכן את
  • ההשתלשלות לאורך ההיסטוריה של שלושת העמים.
על כן במקום להתבונן בחלקים של המכלול כאילו הם עומדים בפני עצמם, יש להתבונן על מצבים במבט-על כוללני.
אגב כך, לגבי רועי ודובי, לעיתים נכון לקבל החלטה שיתכן כי עלותה בטווח הארוך עלול להיות יקר יותר. עם זאת, על כל החלטה שתתקבל לבחון את המבט הכולל של הפרויקט לרבות, ההיסטוריה עם הלקוח (האם יהיה סבלני יותר להארכת הלו"ז, או לתקלות נשנות), ניתוח התועלת של קיצור זמני הפרויקט לעומת המשאבים הנוספים שידרשו הן כתוצאה מקיצור הזמנים והן כתוצאה מאימוץ הצעתו של דובי. ניתוח זמינות המשאבים בטווח הקצר והארוך, ניתוח האילוצים המרכזיים, כמו-גם ניתוח שיקולים ארגוניים נוספים למשל זמינות האנשים לפרויקטים נוספים. כך שבסופו של דבר גם רועי וגם דובי צודקים, כל עוד ההחלטה שתתקבל מתבצעת מתוך ראיית על-כוללת, הבנת המכלול והמחירים של כל החלטה שתתקבל.
 
 
 
 
 
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
  • מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
  • גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
 
 
 
פרשת כי תצא
מערכתי או נקודתי ?
במהלך תכנון פרויקט עלתה מחלוקת בין שני מנהלים, בעוד רועי מעוניין לעבוד quick &  dirty ובכך לפנות את אנשיו למשימה הבאה. דובי, לאור ניסיונו, מעוניין לבצע את המשימה באופן מושלם (ככל האפשר) בפעם הראשונה ולא להתעסק עם אינספור תקלות שעלולות לצוץ בשל העבודה המהירה. נראה כי מדובר בפער של כשלושה חודשי עבודה. בעוד הצעתו של רועי מתמקדת להבנתו בסיום קלנדרי מוקדם יותר של הפרויקט, מבחינתו של דובי ההצעה של רועי, גורמת לו להשקיע יותר משאבים ממה שתכנן בעיקר לאחר מסירת הפרויקט. מי צודק? האם נכון להתמקד ביתרונות קצרי הטווח שמציע רועי או להתמקד ביתרונות המערכתיים כפי שמציע דובי?
על כך בפרשת השבוע, פרשת כי תצא, שם נאמר:
"לֹא-יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי, בִּקְהַל יְהוָה… עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדְּמוּ אֶתְכֶם, בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם; וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת-בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר, מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם—לְקַלְלֶךָּ" (דברים כג, ד-ה).
מהפסוק עולה כי נאסר על בני עמון ובני מואב (הזכרים) להיות חלק מעם ישראל מאחר ולא קידמו את ישראל בלחם ומים.
נשאלת השאלה,
מדוע נענשו על אשר לא נתנו לחם ומים? הרי יתכן כי לא סיפקו לחם ומים למשל בגלל מצב כלכלי, דוחק ועוני.
התוספות עונה לטענה זו, "ואשר שכר עליך את בלעם", אם עוניים לא איפשר להם לתת לעם ישראל לחם ומים, נשאל מניין להם כסף כדי לשכור את בלעם שיקלל  את העם? נראה כי אם לא היו מיטיבים אך גם לא מזיקים, העניין כלל לא היה זוכה לתשומת הלב, אך מאחר שלא רק שלא היטיבו אלא התאמצו להזיק, הורחקו מישראל.
עם זאת, נקשה ונטען, כי יש עמים נוספים שאויבים את ישראל עד כדי שנאה עמוקה ואף על פי כן לא נודו מלבוא בקהל ישראל.
אלא, נראה שההסבר טמון בעבר ההיסטורי של שלושת העמים: עמון, מואב וישראל.
עמון ומואב הם צאצאיו של לוט, אשר הוא ומשפחתו ניצלו בזכות אברהם, מהמהפכה בסדום. אברהם נודע בהכנסת אורחים ובמעשי חסד עם העוברים והשבים כך למשל בראותו שלושת אנשים הציע: "יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם… וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם" (בראשית י"ח ד-ה). לוט אשר גדל בבית אברהם לאחר שהתייתם מאביו הרן, ראה את אורחות החסד של אברהם ואף על פי כן:
  • בחר לגור בסדום שייצגה ההיפך מערכי אברהם בעניין הכנסת אורחים.
  • כאשר נקרית הזדמנות לצאצאי לוט להחזיר טובה לצאצאיו של אברהם – באותו מטבע של חסד – לחם ומים, הסיבה שהם לא נותנים, הינה לא בשל עוני ומחסור אלא בגלל שנאתם, שהרי שכרו את בלעם.
התיקון להתנהגות זו של צאצאי לוט, היה בזמן רות ונעמי, כאשר רות המואבייה גמלה חסד עם חמותה ודאגה למחסורה – ליקטה עבורה שעורים מהשדה, ממה שהותירו לעניים. בעוד, לוט עזב את אברהם ודרכו, רות חזרה לעם אברהם דרך החסד.
אם כן, על מנת להבין את הנידוי של בני עמון ומואב לבוא  בקהל ישראל יש להבין את:
  • התמונה הכוללת, שכן אין מדובר בהתנהגות נקודתית של אי אספקת לחם ומים אלא באיבתם לעם שבאה לידי ביטוי כששכרו את בלעם. וכן את
  • ההשתלשלות לאורך ההיסטוריה של שלושת העמים.
על כן במקום להתבונן בחלקים של המכלול כאילו הם עומדים בפני עצמם, יש להתבונן על מצבים במבט-על כוללני.
אגב כך, לגבי רועי ודובי, לעיתים נכון לקבל החלטה שיתכן כי עלותה בטווח הארוך עלול להיות יקר יותר. עם זאת, על כל החלטה שתתקבל לבחון את המבט הכולל של הפרויקט לרבות, ההיסטוריה עם הלקוח (האם יהיה סבלני יותר להארכת הלו"ז, או לתקלות נשנות), ניתוח התועלת של קיצור זמני הפרויקט לעומת המשאבים הנוספים שידרשו הן כתוצאה מקיצור הזמנים והן כתוצאה מאימוץ הצעתו של דובי. ניתוח זמינות המשאבים בטווח הקצר והארוך, ניתוח האילוצים המרכזיים, כמו-גם ניתוח שיקולים ארגוניים נוספים למשל זמינות האנשים לפרויקטים נוספים. כך שבסופו של דבר גם רועי וגם דובי צודקים, כל עוד ההחלטה שתתקבל מתבצעת מתוך ראיית על-כוללת, הבנת המכלול והמחירים של כל החלטה שתתקבל.
 
 
 
 
 
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
  • מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
  • גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
 
 
 
פרשת כי תצא
מערכתי או נקודתי ?
במהלך תכנון פרויקט עלתה מחלוקת בין שני מנהלים, בעוד רועי מעוניין לעבוד quick &  dirty ובכך לפנות את אנשיו למשימה הבאה. דובי, לאור ניסיונו, מעוניין לבצע את המשימה באופן מושלם (ככל האפשר) בפעם הראשונה ולא להתעסק עם אינספור תקלות שעלולות לצוץ בשל העבודה המהירה. נראה כי מדובר בפער של כשלושה חודשי עבודה. בעוד הצעתו של רועי מתמקדת להבנתו בסיום קלנדרי מוקדם יותר של הפרויקט, מבחינתו של דובי ההצעה של רועי, גורמת לו להשקיע יותר משאבים ממה שתכנן בעיקר לאחר מסירת הפרויקט. מי צודק? האם נכון להתמקד ביתרונות קצרי הטווח שמציע רועי או להתמקד ביתרונות המערכתיים כפי שמציע דובי?
על כך בפרשת השבוע, פרשת כי תצא, שם נאמר:
"לֹא-יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי, בִּקְהַל יְהוָה… עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדְּמוּ אֶתְכֶם, בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם; וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת-בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר, מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם—לְקַלְלֶךָּ" (דברים כג, ד-ה).
מהפסוק עולה כי נאסר על בני עמון ובני מואב (הזכרים) להיות חלק מעם ישראל מאחר ולא קידמו את ישראל בלחם ומים.
נשאלת השאלה,
מדוע נענשו על אשר לא נתנו לחם ומים? הרי יתכן כי לא סיפקו לחם ומים למשל בגלל מצב כלכלי, דוחק ועוני.
התוספות עונה לטענה זו, "ואשר שכר עליך את בלעם", אם עוניים לא איפשר להם לתת לעם ישראל לחם ומים, נשאל מניין להם כסף כדי לשכור את בלעם שיקלל  את העם? נראה כי אם לא היו מיטיבים אך גם לא מזיקים, העניין כלל לא היה זוכה לתשומת הלב, אך מאחר שלא רק שלא היטיבו אלא התאמצו להזיק, הורחקו מישראל.
עם זאת, נקשה ונטען, כי יש עמים נוספים שאויבים את ישראל עד כדי שנאה עמוקה ואף על פי כן לא נודו מלבוא בקהל ישראל.
אלא, נראה שההסבר טמון בעבר ההיסטורי של שלושת העמים: עמון, מואב וישראל.
עמון ומואב הם צאצאיו של לוט, אשר הוא ומשפחתו ניצלו בזכות אברהם, מהמהפכה בסדום. אברהם נודע בהכנסת אורחים ובמעשי חסד עם העוברים והשבים כך למשל בראותו שלושת אנשים הציע: "יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם… וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם" (בראשית י"ח ד-ה). לוט אשר גדל בבית אברהם לאחר שהתייתם מאביו הרן, ראה את אורחות החסד של אברהם ואף על פי כן:
  • בחר לגור בסדום שייצגה ההיפך מערכי אברהם בעניין הכנסת אורחים.
  • כאשר נקרית הזדמנות לצאצאי לוט להחזיר טובה לצאצאיו של אברהם – באותו מטבע של חסד – לחם ומים, הסיבה שהם לא נותנים, הינה לא בשל עוני ומחסור אלא בגלל שנאתם, שהרי שכרו את בלעם.
התיקון להתנהגות זו של צאצאי לוט, היה בזמן רות ונעמי, כאשר רות המואבייה גמלה חסד עם חמותה ודאגה למחסורה – ליקטה עבורה שעורים מהשדה, ממה שהותירו לעניים. בעוד, לוט עזב את אברהם ודרכו, רות חזרה לעם אברהם דרך החסד.
אם כן, על מנת להבין את הנידוי של בני עמון ומואב לבוא  בקהל ישראל יש להבין את:
  • התמונה הכוללת, שכן אין מדובר בהתנהגות נקודתית של אי אספקת לחם ומים אלא באיבתם לעם שבאה לידי ביטוי כששכרו את בלעם. וכן את
  • ההשתלשלות לאורך ההיסטוריה של שלושת העמים.
על כן במקום להתבונן בחלקים של המכלול כאילו הם עומדים בפני עצמם, יש להתבונן על מצבים במבט-על כוללני.
אגב כך, לגבי רועי ודובי, לעיתים נכון לקבל החלטה שיתכן כי עלותה בטווח הארוך עלול להיות יקר יותר. עם זאת, על כל החלטה שתתקבל לבחון את המבט הכולל של הפרויקט לרבות, ההיסטוריה עם הלקוח (האם יהיה סבלני יותר להארכת הלו"ז, או לתקלות נשנות), ניתוח התועלת של קיצור זמני הפרויקט לעומת המשאבים הנוספים שידרשו הן כתוצאה מקיצור הזמנים והן כתוצאה מאימוץ הצעתו של דובי. ניתוח זמינות המשאבים בטווח הקצר והארוך, ניתוח האילוצים המרכזיים, כמו-גם ניתוח שיקולים ארגוניים נוספים למשל זמינות האנשים לפרויקטים נוספים. כך שבסופו של דבר גם רועי וגם דובי צודקים, כל עוד ההחלטה שתתקבל מתבצעת מתוך ראיית על-כוללת, הבנת המכלול והמחירים של כל החלטה שתתקבל.
 
 
 
 
 
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
  • מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
  • גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.פרשת כי תצא
    מערכתי או נקודתי ?
    במהלך תכנון פרויקט עלתה מחלוקת בין שני מנהלים, בעוד רועי מעוניין לעבוד quick &  dirty ובכך לפנות את אנשיו למשימה הבאה. דובי, לאור ניסיונו, מעוניין לבצע את המשימה באופן מושלם (ככל האפשר) בפעם הראשונה ולא להתעסק עם אינספור תקלות שעלולות לצוץ בשל העבודה המהירה. נראה כי מדובר בפער של כשלושה חודשי עבודה. בעוד הצעתו של רועי מתמקדת להבנתו בסיום קלנדרי מוקדם יותר של הפרויקט, מבחינתו של דובי ההצעה של רועי, גורמת לו להשקיע יותר משאבים ממה שתכנן בעיקר לאחר מסירת הפרויקט. מי צודק? האם נכון להתמקד ביתרונות קצרי הטווח שמציע רועי או להתמקד ביתרונות המערכתיים כפי שמציע דובי?
    על כך בפרשת השבוע, פרשת כי תצא, שם נאמר:
    "לֹא-יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי, בִּקְהַל יְהוָה… עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדְּמוּ אֶתְכֶם, בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם; וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת-בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר, מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם—לְקַלְלֶךָּ" (דברים כג, ד-ה).
    מהפסוק עולה כי נאסר על בני עמון ובני מואב (הזכרים) להיות חלק מעם ישראל מאחר ולא קידמו את ישראל בלחם ומים.
    נשאלת השאלה,
    מדוע נענשו על אשר לא נתנו לחם ומים? הרי יתכן כי לא סיפקו לחם ומים למשל בגלל מצב כלכלי, דוחק ועוני.
    התוספות עונה לטענה זו, "ואשר שכר עליך את בלעם", אם עוניים לא איפשר להם לתת לעם ישראל לחם ומים, נשאל מניין להם כסף כדי לשכור את בלעם שיקלל  את העם? נראה כי אם לא היו מיטיבים אך גם לא מזיקים, העניין כלל לא היה זוכה לתשומת הלב, אך מאחר שלא רק שלא היטיבו אלא התאמצו להזיק, הורחקו מישראל.
    עם זאת, נקשה ונטען, כי יש עמים נוספים שאויבים את ישראל עד כדי שנאה עמוקה ואף על פי כן לא נודו מלבוא בקהל ישראל.
    אלא, נראה שההסבר טמון בעבר ההיסטורי של שלושת העמים: עמון, מואב וישראל.
    עמון ומואב הם צאצאיו של לוט, אשר הוא ומשפחתו ניצלו בזכות אברהם, מהמהפכה בסדום. אברהם נודע בהכנסת אורחים ובמעשי חסד עם העוברים והשבים כך למשל בראותו שלושת אנשים הציע: "יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם… וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם" (בראשית י"ח ד-ה). לוט אשר גדל בבית אברהם לאחר שהתייתם מאביו הרן, ראה את אורחות החסד של אברהם ואף על פי כן:
  • בחר לגור בסדום שייצגה ההיפך מערכי אברהם בעניין הכנסת אורחים.
  • כאשר נקרית הזדמנות לצאצאי לוט להחזיר טובה לצאצאיו של אברהם – באותו מטבע של חסד – לחם ומים, הסיבה שהם לא נותנים, הינה לא בשל עוני ומחסור אלא בגלל שנאתם, שהרי שכרו את בלעם.
  • התיקון להתנהגות זו של צאצאי לוט, היה בזמן רות ונעמי, כאשר רות המואבייה גמלה חסד עם חמותה ודאגה למחסורה – ליקטה עבורה שעורים מהשדה, ממה שהותירו לעניים. בעוד, לוט עזב את אברהם ודרכו, רות חזרה לעם אברהם דרך החסד.
    אם כן, על מנת להבין את הנידוי של בני עמון ומואב לבוא  בקהל ישראל יש להבין את:
  • התמונה הכוללת, שכן אין מדובר בהתנהגות נקודתית של אי אספקת לחם ומים אלא באיבתם לעם שבאה לידי ביטוי כששכרו את בלעם. וכן את
  • ההשתלשלות לאורך ההיסטוריה של שלושת העמים.
  • על כן במקום להתבונן בחלקים של המכלול כאילו הם עומדים בפני עצמם, יש להתבונן על מצבים במבט-על כוללני.
    אגב כך, לגבי רועי ודובי, לעיתים נכון לקבל החלטה שיתכן כי עלותה בטווח הארוך עלול להיות יקר יותר. עם זאת, על כל החלטה שתתקבל לבחון את המבט הכולל של הפרויקט לרבות, ההיסטוריה עם הלקוח (האם יהיה סבלני יותר להארכת הלו"ז, או לתקלות נשנות), ניתוח התועלת של קיצור זמני הפרויקט לעומת המשאבים הנוספים שידרשו הן כתוצאה מקיצור הזמנים והן כתוצאה מאימוץ הצעתו של דובי. ניתוח זמינות המשאבים בטווח הקצר והארוך, ניתוח האילוצים המרכזיים, כמו-גם ניתוח שיקולים ארגוניים נוספים למשל זמינות האנשים לפרויקטים נוספים. כך שבסופו של דבר גם רועי וגם דובי צודקים, כל עוד ההחלטה שתתקבל מתבצעת מתוך ראיית על-כוללת, הבנת המכלול והמחירים של כל החלטה שתתקבל.
     
     
     
     
     
    המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
    המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
  • מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
  • גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות הוסף תגובה
הוסף תגובה
סגור

ידיעות בקצרה

י' אב ה'תשפ"ה 04/08/2025 פסטיבל שורשים – מוסיקה * תרבויות * עדות בין התאריכים 24-28.8.25 יתקיים פסטיבל שורשים בפתח תקווה, פסטיבל ייחודי המבטא את היצירה המגוונת של שורשי החברה הישראלית על שלל תחומיה, ומהווה כור היתוך בין מזרח למערב, עבר והווה.
ד' אב ה'תשפ"ה 29/07/2025 הפלג הירושלמי שולחים מפגינים לתחנת המשטרה בפתח תקווה, לטענתם חרדי שבא לתחנה לבקש תעודת יושר, התגלה כעריק והמשטרה הצבאית זומנה למקום. המפגינים ינסו לשבש את המעבר של העריק לידי המשטרה הצבאית
הנחיות מצילות חיים לקראת גל החום כתבות הנחיות מצילות חיים לקראת גל החום 06/08/2025 מרוץ הלילה נדחה  בחודשיים         מקומי מרוץ הלילה נדחה בחודשיים 29/07/2025 חרדים ומשרתים חינוך חרדים ומשרתים 21/07/2025 איך תונצח המלחמה בפ"ת? מקומי איך תונצח המלחמה בפ"ת? 26/06/2025 רחוקות מהבית - קרובות ללב כתבות רחוקות מהבית - קרובות ללב 24/06/2025 ממשיכים בשידרוג מרכז העיר מקומי ממשיכים בשידרוג מרכז העיר 24/06/2025 מה העלתה בחכתה סוכנת קטינה שהפעילה המשטרה בפ"ת? מקומי מה העלתה בחכתה סוכנת קטינה שהפעילה המשטרה בפ"ת? 23/06/2025 פעם מתנדב, תמיד מתנדב כתבות פעם מתנדב, תמיד מתנדב 22/06/2025 פחות אוטובוסים יסעו בשכונה מקומי פחות אוטובוסים יסעו בשכונה 26/05/2025 מתפללים לשחרורם מלחמת "חרבות ברזל" בפתח תקווה מתפללים לשחרורם 14/11/2023

מדורים


כתבות                      נוער
דעות                        ספורט
המלצות                     קופונים
אוכל                         יוצאים
משנים עולם               מוטי זפט
אופנה וסטיילינג           מקומי          נדל"ן                        דת מדינה    חינוך                        לבריאות

לוחות


לוחות
מורים פרטיים               יד 2 ומסירה
דרושים                       לוח רכב
בייביסיטר                    לוח נדל"ן
עוזרות בית                  לוח טרמפים
עסקים

פינות                            הצהרת נגישות     


מזל טוב
בתי כנסת
מבזקים
צור קשר
מה לשים לך בפיתה

מדורים


כתבות                       נוער
דעות                         ספורט
המלצות                     קופונים
אוכל                           יוצאים
משנים עולם               מוטי זפט
אופנה וסטיילינג         איתי אלתרמן                           מקומי

לוחות


לוחות
מורים פרטיים               יד 2 ומסירה
דרושים                       לוח רכב
בייביסיטר                    לוח נדל"ן
עוזרות בית                  לוח טרמפים
עסקים

פינות


מזל טוב
בתי כנסת
מבזקים
צור קשר
מה לשים לך בפיתה

צרו קשר say.pita@gmail.com 054-9797588
בנייה שטיבל קום