- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
פ"ת היא העיר הרביעית בשיעור היפגעות קשישים
י"ח כסלו ה'תשע"ט 26/11/2018
מערכת ′פיתה′
מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי פתח תקווה היא העיר הרביעית בשיעור הקשישים הנפגעים בתאונות דרכים.
מהנתונים עולה כי בחמש השנים (2014-2018) האחרונות נפגעו בפתח תקווה 380 קשישים בתאונות דרכים, 2.13 נפגעים לכל אלף אזרחים ותיקים, 76 נפגעים בממוצע בכל שנה. מתחילת שנת 2018 ועד לחודש ספטמבר נפגעו בפתח תקווה 58 קשישים (65+) בתאונות דרכים, מהם קשיש אחד נהרג ו-11 נפצעו באורח קשה.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מסוכן להזדקן במדינת ישראל ובעיקר מפחיד. אנשים שבנו את המדינה, שרדו מלחמות ותקופות קשות ועבדו כל חייהם כדי להזדקן בכבוד לא שרדו את המלחמה היומיומית שבכביש, זה ממש לא חייב להיות ככה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להתחיל להתחשב באזרחים הוותיקים ולהורות מידית על הנחת פסי האטה מול כל בתי האבות ומרכזי היום לקשיש בכל רחבי הארץ כאשר במקביל יש להאריך את משך האור הירוק להולכי רגל באותם אזורים. אסור לנו כחברה להשליך את האזרחים הוותיקים שלנו לעת זקנה".
בעמותת אור ירוק ניתחו את נתוני ההיפגעות של קשישים (65+) בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות (2014-2018) על בסיס נתוני הלמ"ס, לערים מעל 50 אלף קשישים. בנוסף, הבדיקה נערכה גם בכל עיר ועיר בהשוואה למספר הנפגעים לכל אלף קשישים. הערה: (נתוני 2018 חלקיים ומעודכנים לחודש אוגוסט).
להלן טבלת הערים המלאה:
שם הרשות
סה"כ אוכלוסייה בסוף השנה (אלפים)
שיעור קשישים
מספר קשישים באלפים
מספר קשישים נפגעים בת"ד 2014-2018
מספר קשישים נפגעים לשנה
קשישים נפגעים לאלף קשישים
תל אביב -יפו
438.8
15.1
66.2588
1073
214.6
3.24
חולון
190.8
16.7
31.8636
354
70.8
2.22
בת ים
128.9
21.3
27.4557
297
59.4
2.16
פתח תקווה
236.2
15.1
35.6662
380
76
2.13
אשקלון
134.5
14.6
19.637
199
39.8
2.03
בני ברק
189.0
6.9
13.041
132
26.4
2.02
חדרה
91.7
14.6
13.3882
133
26.6
1.99
רמת גן
153.7
18.0
27.666
274
54.8
1.98
נתניה
210.8
17.0
35.836
331
66.2
1.85
חיפה
279.6
20.1
56.1996
499
99.8
1.78
אשדוד
221.6
13.9
30.8024
262
52.4
1.70
נהרייה
54.9
16.4
9.0036
76
15.2
1.69
רחובות
135.7
14.7
19.9479
166
33.2
1.66
כפר סבא
99.0
17.2
17.028
140
28
1.64
ירושלים
882.7
9.0
79.443
640
128
1.61
באר שבע
205.8
14.7
30.2526
240
48
1.59
גבעתיים
58.5
16.9
9.8865
77
15.4
1.56
מודיעין עילית
66.8
0.8
0.5344
4
0.8
1.50
הרצלייה
93.1
18.5
17.2235
123
24.6
1.43
הוד השרון
58.9
12.6
7.4214
52
10.4
1.40
רעננה
71.7
17.0
12.189
83
16.6
1.36
ראשון לציון
247.3
15.6
38.5788
262
52.4
1.36
אילת
50.1
9.2
4.6092
30
6
1.30
ביתר עילית
51.6
0.9
0.4644
3
0.6
1.29
קריית גת
52.6
12.1
6.3646
41
8.2
1.29
לוד
73.6
12.2
8.9792
56
11.2
1.25
קריית אתא
56.6
15.4
8.7164
52
10.4
1.19
נצרת
75.9
7.7
5.8443
30
6
1.03
מודיעין-מכבים-רעות*
90.0
6.5
5.85
29
5.8
0.99
בית שמש
109.8
3.7
4.0626
14
2.8
0.69
רמלה
75.0
11.0
8.25
28
5.6
0.68
רהט
64.5
2.1
1.3545
2
0.4
0.30
אום אל-פחם
53.3
3.9
2.0787
2
0.4
0.19
- ניתוח של עמותת אור ירוק לבסיס נתוני הלמ"ס
ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס חושף כי בכל שנה נהרגים בממוצע 75 קשישים בתאונות דרכים ומעל 2,000 נפגעים. בעשור האחרון (2008-2017) נהרגו 75 קשישים בתאונות דרכים וכ-21 אלף נפצעו. בשנת 2017 נהרגו 95 קשישים בתאונות דרכים כאשר 52 מהם נהרגו כשהלכו ברגל – כמעט אחד מכל שני קשישים הרוגים.
הפתרון: פס האטה שמפחית את תאונות הדרכים ב-40%.
המחקרים מראים כי תוצאת התאונות עם כלי רכב ממונעים נקבעות בעיקר על ידי מהירות ההתנגשות, המראה כי הסיכוי לפגיעה קטלנית גדל משמעותית במהירויות של יותר מ- 30 קמ"ש (SWOV). הקשר שבין הסיכוי למוות ומהירות ההתנגשות בתאונות הולכי רגל חזיתיות:

ככל שמהירות כלי הרכב תהיה נמוכה יותר כך סיכוייו של הולך הרגל לשרוד את התאונה גדולים יותר, פס האטה לפני מעבר בחציה מפחית את תאונות הדרכים ב-40% ויכול למעשה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
מהנתונים עולה כי בחמש השנים (2014-2018) האחרונות נפגעו בפתח תקווה 380 קשישים בתאונות דרכים, 2.13 נפגעים לכל אלף אזרחים ותיקים, 76 נפגעים בממוצע בכל שנה. מתחילת שנת 2018 ועד לחודש ספטמבר נפגעו בפתח תקווה 58 קשישים (65+) בתאונות דרכים, מהם קשיש אחד נהרג ו-11 נפצעו באורח קשה.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מסוכן להזדקן במדינת ישראל ובעיקר מפחיד. אנשים שבנו את המדינה, שרדו מלחמות ותקופות קשות ועבדו כל חייהם כדי להזדקן בכבוד לא שרדו את המלחמה היומיומית שבכביש, זה ממש לא חייב להיות ככה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להתחיל להתחשב באזרחים הוותיקים ולהורות מידית על הנחת פסי האטה מול כל בתי האבות ומרכזי היום לקשיש בכל רחבי הארץ כאשר במקביל יש להאריך את משך האור הירוק להולכי רגל באותם אזורים. אסור לנו כחברה להשליך את האזרחים הוותיקים שלנו לעת זקנה".
בעמותת אור ירוק ניתחו את נתוני ההיפגעות של קשישים (65+) בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות (2014-2018) על בסיס נתוני הלמ"ס, לערים מעל 50 אלף קשישים. בנוסף, הבדיקה נערכה גם בכל עיר ועיר בהשוואה למספר הנפגעים לכל אלף קשישים. הערה: (נתוני 2018 חלקיים ומעודכנים לחודש אוגוסט).
להלן טבלת הערים המלאה:
שם הרשות | סה"כ אוכלוסייה בסוף השנה (אלפים) | שיעור קשישים | מספר קשישים באלפים | מספר קשישים נפגעים בת"ד 2014-2018 | מספר קשישים נפגעים לשנה | קשישים נפגעים לאלף קשישים |
תל אביב -יפו | 438.8 | 15.1 | 66.2588 | 1073 | 214.6 | 3.24 |
חולון | 190.8 | 16.7 | 31.8636 | 354 | 70.8 | 2.22 |
בת ים | 128.9 | 21.3 | 27.4557 | 297 | 59.4 | 2.16 |
פתח תקווה | 236.2 | 15.1 | 35.6662 | 380 | 76 | 2.13 |
אשקלון | 134.5 | 14.6 | 19.637 | 199 | 39.8 | 2.03 |
בני ברק | 189.0 | 6.9 | 13.041 | 132 | 26.4 | 2.02 |
חדרה | 91.7 | 14.6 | 13.3882 | 133 | 26.6 | 1.99 |
רמת גן | 153.7 | 18.0 | 27.666 | 274 | 54.8 | 1.98 |
נתניה | 210.8 | 17.0 | 35.836 | 331 | 66.2 | 1.85 |
חיפה | 279.6 | 20.1 | 56.1996 | 499 | 99.8 | 1.78 |
אשדוד | 221.6 | 13.9 | 30.8024 | 262 | 52.4 | 1.70 |
נהרייה | 54.9 | 16.4 | 9.0036 | 76 | 15.2 | 1.69 |
רחובות | 135.7 | 14.7 | 19.9479 | 166 | 33.2 | 1.66 |
כפר סבא | 99.0 | 17.2 | 17.028 | 140 | 28 | 1.64 |
ירושלים | 882.7 | 9.0 | 79.443 | 640 | 128 | 1.61 |
באר שבע | 205.8 | 14.7 | 30.2526 | 240 | 48 | 1.59 |
גבעתיים | 58.5 | 16.9 | 9.8865 | 77 | 15.4 | 1.56 |
מודיעין עילית | 66.8 | 0.8 | 0.5344 | 4 | 0.8 | 1.50 |
הרצלייה | 93.1 | 18.5 | 17.2235 | 123 | 24.6 | 1.43 |
הוד השרון | 58.9 | 12.6 | 7.4214 | 52 | 10.4 | 1.40 |
רעננה | 71.7 | 17.0 | 12.189 | 83 | 16.6 | 1.36 |
ראשון לציון | 247.3 | 15.6 | 38.5788 | 262 | 52.4 | 1.36 |
אילת | 50.1 | 9.2 | 4.6092 | 30 | 6 | 1.30 |
ביתר עילית | 51.6 | 0.9 | 0.4644 | 3 | 0.6 | 1.29 |
קריית גת | 52.6 | 12.1 | 6.3646 | 41 | 8.2 | 1.29 |
לוד | 73.6 | 12.2 | 8.9792 | 56 | 11.2 | 1.25 |
קריית אתא | 56.6 | 15.4 | 8.7164 | 52 | 10.4 | 1.19 |
נצרת | 75.9 | 7.7 | 5.8443 | 30 | 6 | 1.03 |
מודיעין-מכבים-רעות* | 90.0 | 6.5 | 5.85 | 29 | 5.8 | 0.99 |
בית שמש | 109.8 | 3.7 | 4.0626 | 14 | 2.8 | 0.69 |
רמלה | 75.0 | 11.0 | 8.25 | 28 | 5.6 | 0.68 |
רהט | 64.5 | 2.1 | 1.3545 | 2 | 0.4 | 0.30 |
אום אל-פחם | 53.3 | 3.9 | 2.0787 | 2 | 0.4 | 0.19 |
- ניתוח של עמותת אור ירוק לבסיס נתוני הלמ"ס
הפתרון: פס האטה שמפחית את תאונות הדרכים ב-40%.
המחקרים מראים כי תוצאת התאונות עם כלי רכב ממונעים נקבעות בעיקר על ידי מהירות ההתנגשות, המראה כי הסיכוי לפגיעה קטלנית גדל משמעותית במהירויות של יותר מ- 30 קמ"ש (SWOV). הקשר שבין הסיכוי למוות ומהירות ההתנגשות בתאונות הולכי רגל חזיתיות:

ככל שמהירות כלי הרכב תהיה נמוכה יותר כך סיכוייו של הולך הרגל לשרוד את התאונה גדולים יותר, פס האטה לפני מעבר בחציה מפחית את תאונות הדרכים ב-40% ויכול למעשה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה