- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
מקומי
פקחי פ"ת חילקו 69 דוחות בלבד לעבירות אופניים חשמליים
ט' שבט ה'תשע"ט 15/01/2019
מערכת ′פיתה′
בעמותת אור ירוק ביקשו בחודש ספטמבר 2018 לדעת כמה דוחות רשמו פקחי העיריות בישראל לרוכבי אופניים חשמליים. העמותה שלחה בקשה על פי חוק חופש המידע ל-28 ערים (מעל 50 אלף תושבים) כדי להבין האם הסמכויות שניתנו לפקחים החל מחודש מרץ 2017 מיושמות הלכה למעשה. עיריית פתח תקווה השיבה לבקשת חופש המידע כי העירייה חילקה בשנת 2018 לרוכבי אופניים חשמליים 69 דוחות.
בחודשים הבאים, יכנסו לתוקף תקנות חדשות הנוגעות לשימוש באופניים חשמליים. רוב התקנות מחמירות עם הרוכבים עצמם שהם גם הנפגעים העיקריים, כאשר במקביל חלקן הגדול של התקנות מגלגל את האחריות למשטרה ולרשויות המקומיות הנושאות באחריות לאכיפת התקנות.
נתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק חושפים כי בשנת 2018 רשמו השוטרים כ-25 אלף דוחות לרוכבי אופנים חשמליים, המהווים עליה של 60% במספר הדוחות שנרשמו בשנת 2017. בעוד המשטרה מגבירה את האכיפה ומנסה להשיב את הסדר למדרכות הערים, בולטת לרעה היעדר האכיפה מצד פקחי העיריות והרשויות המקומיות שנועדה לסייע למשטרה באכיפה מצילת חיים.
מן הנתונים שהתקבלו באור ירוק עולה תמונה עגומה החושפת כי למעט עריית תל אביב-יפו, שאר העיריות פשוט כמעט ולא מתייחסות לסמכויות האכיפה ולא מקדמות את בטיחות הרוכבים.
רשימת הרשויות שהשיבו לפניית עמותת אור ירוק:
עיר
סטטוס אכיפה
תאריך קבלת התשובה
-
תל אביב-יפו
שנת 2017 3,483 דוחות, שנת 2018 6,785 דוחות
10.07.2018
-
ירושלים
העיריה לא מבצעת אכיפה בתחום זה
25.12.2018
-
חיפה
העיריה לא מבצעת אכיפה
17.12.2018
-
ראשון לציון
231 דוחות בשנת 2018
06.09.2018
-
חולון
לא נרשמו דוחות. ממתינים לתיקון חוק עזר
3.10.2018
-
פתח תקוה
69 דוחות בשנת 2018
12.09.2018
-
רמת גן
179 דוחות משנת 2017
13.09.2018
-
באר שבע
בוצעו הדרכות לפקחים אך טרם החלה אכיפה בפועל
05.09.2018
-
נתניה
הפקחים עברו הכשרה אך רק בחודש האחרון ניתנה להם הסמכות
28.10.2018
-
בת ים
לא נרשמו דוחות
13.12.2018
-
מודיעין-מכבים-רעות
טרם החלה האכיפה
06.09.2018
-
רעננה
413 דוחות מאז דצמבר 2017 -
17.10.2018
-
הרצליה
לא מתבצעת אכיפה
22.10.2018
-
הוד השרון
העיריה לא רושמת דוחות
3.12.2018
-
רחובות
לפקחי העיירה אין הסמכות לבצע אכיפה בנושאים הרשומים
07.11.2018
-
לוד
האכיפה החלה רק בשנת 2018 - 173 דוחות.
17.10.2018
-
גבעתיים
האכיפה החלה בשלושת החודשים האחרונים. וניתנו 3 דוחות.
04.09.2018
-
קריית אתא
לא נרשמו דוחות
06.11.2018
-
קריית גת
העיריה לא מבצעת אכיפה, הפקחים לא עברו הסמכה
16.09.2018
20.
רמלה
טרם החל שלב אכיפת אופניים ו/או קורקינט חשמלי
10.1.2019
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אחראי לכאוס שנוצר סביב האופניים החשמליים אבל ראשי העיריות לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים ולהתעלם מכך שאנשים נהרגים בעיר שלהם ובזמן שהם לא מבצעים אכיפה למרות שיש בידיהם סמכויות לכך. 19 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו בשנת 2018 ולכן מדובר במשימה לאומית שמחייבת את כל הגורמים לשתף פעולה כדי להציל חיים. ראשי העיריות חייבים להורות עוד היום על אכיפה נגד מי שמצפצף על החוק ורוכב על אופניים חשמליים בצורה מסוכנת ובמקביל יש לסלול עבורם שבילי רכיבה בטוחים כדי להפריד את הרוכבים מכלי הרכב ומהולכי הרגל".
מצ"ב התשובות המלאות:
- תל אביב יפו – שנת- 2017 3,483 דוחות, שנת 2018- 6,785 דוחות.
- ירושלים: עיריית ירושלים לא מבצעת אכיפה בתחום זה. לקבלת מידע נוסף באפשרותך לפנות למשטרת ישראל.
- חיפה: במסגרת הקדנציה הקודמת של מועצת העיר, הועברו קורסים מקצועיים להכשרת המפקחים שבעירייה לאכיפת החוק ליעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), תשע"ו-2016, וזאת כחלק מתהליך ההסמכה הנדרש, ובכפוף לאישור המועצה. המועצה דאז לא אישרה את אימוץ החוק, בשל הסתייגויות מטעם חלק מחבריה. משכך לא התאפשרה האכיפה מכוחו. הצעה דומה לאימוץ החוק הנ"ל מתעתדת להעלות בשנית בישיבת מועצת העיר הקרובה וככל שיוחלט על אימוץ החוק תתאפשר האכיפה.
- ראשון לציון –עיריית ראשון לציון החלה באכיפת חוק ייעול האכיפה השנה ועל כן אוכל לספק נתונים משנת 2018 בלבד. חולקו 231 דוחות.
- חולון - לא ניתנו דוחות על ידי העיריה בין השנים 2016-2018. גופי האכיפה ממתינים לתיקון חוק עזר על ידי המחלקה המשפטית.
- פתח תקוה -ניתנו 69 דוחות סה"כ בשנת 2018.
- רמת גן - האכיפה על ידי העיריה החלה ברבעון האחרון של שנת 2017 ועד כה חולקו 179 דוחות בנושא.
- באר שבע –בוצעו הדרכות לפקחים אך טרם החלה אכיפה בפועל.
- נתניה -פקחי מנהל אכיפה עברו קורס להכשרת פקחים למתן דו"חות על אופניים חשמליים. אך רק במהלך החודש האחרון ניתנה הסמכות לפקחים לבצע אכיפה בנושא נסיעה על אופניים חשמליים. הטיפול בנושא בשנים 2016-2018 היה באחריות משטרת ישראל.
- בת ים - בין השנים 2016 ועד היום לא נרשמו דוחות.
- מודיעין-מכבים-רעות –טרם החלה האכיפה בנושא.
- רעננה -האכיפה החלה בחודש דצמבר 2017 - מאז חולקו 413 דוחות.
- הרצליה – עיריית הרצליה לא החילה את חוק אכיפת אופניים חשמליים ולכן לא מתבצעת אכיפה בנושא זה. הנושא הינו באחריות משטרת ישראל.
- הוד השרון –עיריית הוד השרון באמצעות פקחיה אינה רושמת דוחות בגין רכיבה על אופניים חשמליים ו/או קורקינט חשמלי, הגורם המתאים ליתן מענה הוא משטרת ישראל.
- רחובות -לפקחי העיירה אין הסמכות לבצע אכיפה בנושאים הרשומים.
- לוד -אכיפת אופניים חשמליים החלה להתבצע רק השנה – 2018 . סה"כ נרשמו 173 דוחות.
- גבעתיים – אכיפת אופניים חשמלאים באחריות הסיירת, האכיפה החלה בשלושה חודשים האחרונים. וניתנו 3 דוחות. לציין כי
- הדו"חות הינם על עבירת רכיבה על המדרכה וסיכון הולכי הרגל (סעיף 912 במכתב הפונה)".
- קריית אתא -לא נרשמו דוחות בשנים הרלוונטיות בגין עבירות באמצעות אופניים/קורקינט חשמלי.
- קריית גת -העירייה אינה מבצעת אכיפה בנושא, בשלב זה אין פקחים שעברו את ההסמכה.
- רמלה - בעיר רמלה טרם החל שלב אכיפת אופניים ו/או קורקינט חשמלי. צפי לתחילת אכיפה בנושא - פברואר 2019
שנמכת הרווחת
עמותת אור ירוק יוצאת בקמפיין חדש המציע לרוכבי האופניים החשמליים ל"שנמך" את מהירות נסיעת האופניים החשמליים עד ל-25 קמ"ש כפי שמתחייב על פי החוק. בעמותה משתפים פעולה עם רשת חניות האופניים "מצמן את מירוץ" וכל מי שיגיע לחנות יוכל להחזיר את המנוע למצבו המקורי והחוקי וללא עלות. (רשימת חנויות מצמן את מירוץ שמשתתפות במבצע: קריית שמונה, חיפה (סניף מת"מ), אלוני אבא, עפולה, הרצליה, כפר סבא, בת ים, פתח תקוה, אשדוד, בית שמש, ירושלים, באר שבע, רחובות ותל אביב).
במסגרת הקמפיין יעלו סרטונים ברשתות החברתיות אשר יגבירו את המודעות בקרב הציבור לסכנות שברכיבה באופניים חשמליים עם מנוע רב עוצמה, כזה שאינו עומד בתקן.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
בחודשים הבאים, יכנסו לתוקף תקנות חדשות הנוגעות לשימוש באופניים חשמליים. רוב התקנות מחמירות עם הרוכבים עצמם שהם גם הנפגעים העיקריים, כאשר במקביל חלקן הגדול של התקנות מגלגל את האחריות למשטרה ולרשויות המקומיות הנושאות באחריות לאכיפת התקנות.
נתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק חושפים כי בשנת 2018 רשמו השוטרים כ-25 אלף דוחות לרוכבי אופנים חשמליים, המהווים עליה של 60% במספר הדוחות שנרשמו בשנת 2017. בעוד המשטרה מגבירה את האכיפה ומנסה להשיב את הסדר למדרכות הערים, בולטת לרעה היעדר האכיפה מצד פקחי העיריות והרשויות המקומיות שנועדה לסייע למשטרה באכיפה מצילת חיים.
מן הנתונים שהתקבלו באור ירוק עולה תמונה עגומה החושפת כי למעט עריית תל אביב-יפו, שאר העיריות פשוט כמעט ולא מתייחסות לסמכויות האכיפה ולא מקדמות את בטיחות הרוכבים.
רשימת הרשויות שהשיבו לפניית עמותת אור ירוק:
עיר | סטטוס אכיפה | תאריך קבלת התשובה | |
|
תל אביב-יפו | שנת 2017 3,483 דוחות, שנת 2018 6,785 דוחות | 10.07.2018 |
|
ירושלים | העיריה לא מבצעת אכיפה בתחום זה | 25.12.2018 |
|
חיפה | העיריה לא מבצעת אכיפה | 17.12.2018 |
|
ראשון לציון | 231 דוחות בשנת 2018 | 06.09.2018 |
|
חולון | לא נרשמו דוחות. ממתינים לתיקון חוק עזר | 3.10.2018 |
|
פתח תקוה | 69 דוחות בשנת 2018 | 12.09.2018 |
|
רמת גן | 179 דוחות משנת 2017 | 13.09.2018 |
|
באר שבע | בוצעו הדרכות לפקחים אך טרם החלה אכיפה בפועל | 05.09.2018 |
|
נתניה | הפקחים עברו הכשרה אך רק בחודש האחרון ניתנה להם הסמכות | 28.10.2018 |
|
בת ים | לא נרשמו דוחות | 13.12.2018 |
|
מודיעין-מכבים-רעות | טרם החלה האכיפה | 06.09.2018 |
|
רעננה | 413 דוחות מאז דצמבר 2017 - | 17.10.2018 |
|
הרצליה | לא מתבצעת אכיפה | 22.10.2018 |
|
הוד השרון | העיריה לא רושמת דוחות | 3.12.2018 |
|
רחובות | לפקחי העיירה אין הסמכות לבצע אכיפה בנושאים הרשומים | 07.11.2018 |
|
לוד | האכיפה החלה רק בשנת 2018 - 173 דוחות. | 17.10.2018 |
|
גבעתיים | האכיפה החלה בשלושת החודשים האחרונים. וניתנו 3 דוחות. | 04.09.2018 |
|
קריית אתא | לא נרשמו דוחות | 06.11.2018 |
|
קריית גת | העיריה לא מבצעת אכיפה, הפקחים לא עברו הסמכה | 16.09.2018 |
20. | רמלה | טרם החל שלב אכיפת אופניים ו/או קורקינט חשמלי | 10.1.2019 |
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אחראי לכאוס שנוצר סביב האופניים החשמליים אבל ראשי העיריות לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים ולהתעלם מכך שאנשים נהרגים בעיר שלהם ובזמן שהם לא מבצעים אכיפה למרות שיש בידיהם סמכויות לכך. 19 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו בשנת 2018 ולכן מדובר במשימה לאומית שמחייבת את כל הגורמים לשתף פעולה כדי להציל חיים. ראשי העיריות חייבים להורות עוד היום על אכיפה נגד מי שמצפצף על החוק ורוכב על אופניים חשמליים בצורה מסוכנת ובמקביל יש לסלול עבורם שבילי רכיבה בטוחים כדי להפריד את הרוכבים מכלי הרכב ומהולכי הרגל".
מצ"ב התשובות המלאות:
- תל אביב יפו – שנת- 2017 3,483 דוחות, שנת 2018- 6,785 דוחות.
- ירושלים: עיריית ירושלים לא מבצעת אכיפה בתחום זה. לקבלת מידע נוסף באפשרותך לפנות למשטרת ישראל.
- חיפה: במסגרת הקדנציה הקודמת של מועצת העיר, הועברו קורסים מקצועיים להכשרת המפקחים שבעירייה לאכיפת החוק ליעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), תשע"ו-2016, וזאת כחלק מתהליך ההסמכה הנדרש, ובכפוף לאישור המועצה. המועצה דאז לא אישרה את אימוץ החוק, בשל הסתייגויות מטעם חלק מחבריה. משכך לא התאפשרה האכיפה מכוחו. הצעה דומה לאימוץ החוק הנ"ל מתעתדת להעלות בשנית בישיבת מועצת העיר הקרובה וככל שיוחלט על אימוץ החוק תתאפשר האכיפה.
- ראשון לציון –עיריית ראשון לציון החלה באכיפת חוק ייעול האכיפה השנה ועל כן אוכל לספק נתונים משנת 2018 בלבד. חולקו 231 דוחות.
- חולון - לא ניתנו דוחות על ידי העיריה בין השנים 2016-2018. גופי האכיפה ממתינים לתיקון חוק עזר על ידי המחלקה המשפטית.
- פתח תקוה -ניתנו 69 דוחות סה"כ בשנת 2018.
- רמת גן - האכיפה על ידי העיריה החלה ברבעון האחרון של שנת 2017 ועד כה חולקו 179 דוחות בנושא.
- באר שבע –בוצעו הדרכות לפקחים אך טרם החלה אכיפה בפועל.
- נתניה -פקחי מנהל אכיפה עברו קורס להכשרת פקחים למתן דו"חות על אופניים חשמליים. אך רק במהלך החודש האחרון ניתנה הסמכות לפקחים לבצע אכיפה בנושא נסיעה על אופניים חשמליים. הטיפול בנושא בשנים 2016-2018 היה באחריות משטרת ישראל.
- בת ים - בין השנים 2016 ועד היום לא נרשמו דוחות.
- מודיעין-מכבים-רעות –טרם החלה האכיפה בנושא.
- רעננה -האכיפה החלה בחודש דצמבר 2017 - מאז חולקו 413 דוחות.
- הרצליה – עיריית הרצליה לא החילה את חוק אכיפת אופניים חשמליים ולכן לא מתבצעת אכיפה בנושא זה. הנושא הינו באחריות משטרת ישראל.
- הוד השרון –עיריית הוד השרון באמצעות פקחיה אינה רושמת דוחות בגין רכיבה על אופניים חשמליים ו/או קורקינט חשמלי, הגורם המתאים ליתן מענה הוא משטרת ישראל.
- רחובות -לפקחי העיירה אין הסמכות לבצע אכיפה בנושאים הרשומים.
- לוד -אכיפת אופניים חשמליים החלה להתבצע רק השנה – 2018 . סה"כ נרשמו 173 דוחות.
- גבעתיים – אכיפת אופניים חשמלאים באחריות הסיירת, האכיפה החלה בשלושה חודשים האחרונים. וניתנו 3 דוחות. לציין כי
- הדו"חות הינם על עבירת רכיבה על המדרכה וסיכון הולכי הרגל (סעיף 912 במכתב הפונה)".
- קריית אתא -לא נרשמו דוחות בשנים הרלוונטיות בגין עבירות באמצעות אופניים/קורקינט חשמלי.
- קריית גת -העירייה אינה מבצעת אכיפה בנושא, בשלב זה אין פקחים שעברו את ההסמכה.
- רמלה - בעיר רמלה טרם החל שלב אכיפת אופניים ו/או קורקינט חשמלי. צפי לתחילת אכיפה בנושא - פברואר 2019
עמותת אור ירוק יוצאת בקמפיין חדש המציע לרוכבי האופניים החשמליים ל"שנמך" את מהירות נסיעת האופניים החשמליים עד ל-25 קמ"ש כפי שמתחייב על פי החוק. בעמותה משתפים פעולה עם רשת חניות האופניים "מצמן את מירוץ" וכל מי שיגיע לחנות יוכל להחזיר את המנוע למצבו המקורי והחוקי וללא עלות. (רשימת חנויות מצמן את מירוץ שמשתתפות במבצע: קריית שמונה, חיפה (סניף מת"מ), אלוני אבא, עפולה, הרצליה, כפר סבא, בת ים, פתח תקוה, אשדוד, בית שמש, ירושלים, באר שבע, רחובות ותל אביב).
במסגרת הקמפיין יעלו סרטונים ברשתות החברתיות אשר יגבירו את המודעות בקרב הציבור לסכנות שברכיבה באופניים חשמליים עם מנוע רב עוצמה, כזה שאינו עומד בתקן.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה