כתבות
פ"ת; מחזיקים הרבה כלי רכב אבל נוסעים מעט
ט"ז שבט ה'תשע"ט 22/01/2019
מערכת ′פיתה′
תושבי פתח תקווה נוסעים 13.2 אלף ק"מ ברכב הפרטי בממוצע בשנה. מספר כלי הרכב הפרטיים הרשומים בעיר ביחס לכל ל-1,000 תושבים – 391. תושבי גבעת שמואל נוסעים 13.1 אלף ק"מ ברכב הפרטי בממוצע בשנה. מספר כלי הרכב הפרטיים הרשומים בעיר ביחס לכל ל-1,000 תושבים – 354.9.
עד כמה מצב התחבורה הציבורית בפריפריה עגום? מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס עולה כי התושבים מחוץ למרכז הארץ נוסעים הרבה יותר ברכב הפרטי מאשר תושבי גוש דן והערים הגדולות. רהט היא העיר עם מספר הקילומטרים הגבוה ביותר שכלי רכב פרטי נוסע בשנה (22.6 אלף קילומטרים בממוצע) לעומת גבעתיים שהיא העיר שבה מספר הקילומטרים הנמוך ביותר שכלי רכב פרטי נוסע (11.7 אלף קילומטרים בממוצע).
לשם השוואה הירושלמי הממוצע נוסע בכל שנה 14.9 ק"מ בממוצע, תושבי רעננה נוסעים בכל שנה 13.4 ק"מ בממוצע, תושבי גבעת שמואל ורמת השרון נוסעים 13.1 ק"מ בכל שנה בממוצע, תושבי תל אביב-יפו (12.6 אלף ק"מ) רמת גן נוסעים בכל שנה בממוצע 12.3 ק"מ, ותושבי גבעתיים כמעט ולא מניעים את הרכב ונוסעים בממוצע 11.7 אלף ק"מ בממוצע בשנה (הכי מעט).
בעמותת אור ירוק השוו את הנתונים גם למספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים ומהנתונים עולה כי במרכז הארץ יש יותר כלי רכב לנפש מאשר בפריפריה וככל שמתרחקים מהמרכז כך יורד מספרם. ראשון לציון מובילה עם 594.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים, תל אביב-יפו שניה עם 580.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים וכפר סבא שלישית עם 564.2 כלי רכב ל-1,000 תושבים. מנגד, מודיעין עלית היא העיר עם מספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים הנמוך ביותר-55.6 כלי רכב לכל אלף תושבים, ביתר עלית במקום השני עם 79.1 כלי רכב ל-1,000 תושבים ואלעד במקום השלישי עם 133.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים.
ארז קיטה ממנכ"ל עמותת אור ירוק: "דווקא בישובים עם רקע סוציואקונומי נמוך שממוקמים הרחק ממרכז הארץ, הצורך בתחבורה ציבורית טובה ויעילה הוא הכרחי לניהול שגרת חיים נורמלית ובמיוחד כשתחזוקת הרכב והמחיר כה גבוהים. בהיעדר תחבורה ציבורית זמינה נאלצות משפחות רבות לבזבז כסף מיותר לשימוש ברכב פרטי כדי להגיע לעבודה, ללימודים או לבילוי ופנאי. לו היו אפשרויות אחרות הם לא היו מבזבזים כל כך הרבה כסף על כלי רכב פרטי, כסף שניתן היה לחסוך ולהשתמש בו לשיפור רמת החיים וצמצום הפערים הגדולים בין המרכז לפריפריה. אם המדינה תאפשר לתושבים שגרים מחוץ למרכזי הערים להגיע אליהם בקלות, נוכל לצמצם את הפערים החברתיים. מדובר בצעד שיוביל לצמצום תאונות הדרכים על ידי כך שאותם תושבים יוכלו לרכוש כלי רכב חדש ובטיחותי יותר, יעשו בו שימוש מועט יותר ויקטינו את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. משרד התחבורה חייב לתקן את העיוות רב השנים שהעדיף תחבורה של כלי רכב על פני הסעת המונים. זה יתרום לכלכלה, יקטין את זיהום האוויר וגם יצמצם את תאונות הדרכים".
עשרת הערים עם ממוצע נסועת כלי הרכב הגבוה ביותר:
עיר
נסועה שנתית של כלי רכב בבעלות פרטית בממוצע
כלי רכב הרשומים בערים -שיעור ל-1,000 תושבים
-
-
22.6 אלף ק"מ
227.7
-
ערד
19.6 אלף ק"מ
345.8
-
כפר קאסם
19.5 אלף ק"מ
423.3
-
שדרות
18.3 אלף ק"מ
333.1
-
טייבה
18.2 אלף ק"מ
403.4
-
נתיבות
18.1 אלף ק"מ
260.4
-
דימונה
18 אלף ק"מ
323.4
-
באקה אל גארבייה
18 אלף ק"מ
411.2
-
מודיעין עלית
18 אלף ק"מ
55.6
-
ביתר עלית
17.9 אלף ק"מ
79.1
- נתוני שנת 2016
- עשרת הערים עם ממוצע נסועת כלי הרכב הנמוך ביותר:
עיר
נסועה שנתית של כלי רכב בבעלות פרטית בממוצע
כלי רכב הרשומים בערים -שיעור ל-1,000 תושבים
-
גבעתיים
11.7 אלף ק"מ
402.4
-
רמת גן
12.3 אלף ק"מ
388.1
-
תל אביב-יפו
12.6 אלף ק"מ
580.7
-
הרצליה
12.9 אלף ק"מ
467.1
-
רמת שרון
13.1 אלף ק"מ
469.1
-
גבעת שמואל
13.1 אלף ק"מ
354.9
-
פתח תקוה
13.2 אלף ק"מ
391.0
-
בני ברק
13.3 אלף ק"מ
134.3
-
רעננה
13.4 אלף ק"מ
439.1
-
קריית אונו
13.4 אלף ק"מ
391.6
צילום דף שער: הצלה פ"ת
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
עד כמה מצב התחבורה הציבורית בפריפריה עגום? מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס עולה כי התושבים מחוץ למרכז הארץ נוסעים הרבה יותר ברכב הפרטי מאשר תושבי גוש דן והערים הגדולות. רהט היא העיר עם מספר הקילומטרים הגבוה ביותר שכלי רכב פרטי נוסע בשנה (22.6 אלף קילומטרים בממוצע) לעומת גבעתיים שהיא העיר שבה מספר הקילומטרים הנמוך ביותר שכלי רכב פרטי נוסע (11.7 אלף קילומטרים בממוצע).
לשם השוואה הירושלמי הממוצע נוסע בכל שנה 14.9 ק"מ בממוצע, תושבי רעננה נוסעים בכל שנה 13.4 ק"מ בממוצע, תושבי גבעת שמואל ורמת השרון נוסעים 13.1 ק"מ בכל שנה בממוצע, תושבי תל אביב-יפו (12.6 אלף ק"מ) רמת גן נוסעים בכל שנה בממוצע 12.3 ק"מ, ותושבי גבעתיים כמעט ולא מניעים את הרכב ונוסעים בממוצע 11.7 אלף ק"מ בממוצע בשנה (הכי מעט).
בעמותת אור ירוק השוו את הנתונים גם למספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים ומהנתונים עולה כי במרכז הארץ יש יותר כלי רכב לנפש מאשר בפריפריה וככל שמתרחקים מהמרכז כך יורד מספרם. ראשון לציון מובילה עם 594.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים, תל אביב-יפו שניה עם 580.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים וכפר סבא שלישית עם 564.2 כלי רכב ל-1,000 תושבים. מנגד, מודיעין עלית היא העיר עם מספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים הנמוך ביותר-55.6 כלי רכב לכל אלף תושבים, ביתר עלית במקום השני עם 79.1 כלי רכב ל-1,000 תושבים ואלעד במקום השלישי עם 133.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים.
ארז קיטה ממנכ"ל עמותת אור ירוק: "דווקא בישובים עם רקע סוציואקונומי נמוך שממוקמים הרחק ממרכז הארץ, הצורך בתחבורה ציבורית טובה ויעילה הוא הכרחי לניהול שגרת חיים נורמלית ובמיוחד כשתחזוקת הרכב והמחיר כה גבוהים. בהיעדר תחבורה ציבורית זמינה נאלצות משפחות רבות לבזבז כסף מיותר לשימוש ברכב פרטי כדי להגיע לעבודה, ללימודים או לבילוי ופנאי. לו היו אפשרויות אחרות הם לא היו מבזבזים כל כך הרבה כסף על כלי רכב פרטי, כסף שניתן היה לחסוך ולהשתמש בו לשיפור רמת החיים וצמצום הפערים הגדולים בין המרכז לפריפריה. אם המדינה תאפשר לתושבים שגרים מחוץ למרכזי הערים להגיע אליהם בקלות, נוכל לצמצם את הפערים החברתיים. מדובר בצעד שיוביל לצמצום תאונות הדרכים על ידי כך שאותם תושבים יוכלו לרכוש כלי רכב חדש ובטיחותי יותר, יעשו בו שימוש מועט יותר ויקטינו את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. משרד התחבורה חייב לתקן את העיוות רב השנים שהעדיף תחבורה של כלי רכב על פני הסעת המונים. זה יתרום לכלכלה, יקטין את זיהום האוויר וגם יצמצם את תאונות הדרכים".
עשרת הערים עם ממוצע נסועת כלי הרכב הגבוה ביותר:
עיר | נסועה שנתית של כלי רכב בבעלות פרטית בממוצע | כלי רכב הרשומים בערים -שיעור ל-1,000 תושבים | |
|
|
22.6 אלף ק"מ | 227.7 |
|
ערד | 19.6 אלף ק"מ | 345.8 |
|
כפר קאסם | 19.5 אלף ק"מ | 423.3 |
|
שדרות | 18.3 אלף ק"מ | 333.1 |
|
טייבה | 18.2 אלף ק"מ | 403.4 |
|
נתיבות | 18.1 אלף ק"מ | 260.4 |
|
דימונה | 18 אלף ק"מ | 323.4 |
|
באקה אל גארבייה | 18 אלף ק"מ | 411.2 |
|
מודיעין עלית | 18 אלף ק"מ | 55.6 |
|
ביתר עלית | 17.9 אלף ק"מ | 79.1 |
- נתוני שנת 2016
- עשרת הערים עם ממוצע נסועת כלי הרכב הנמוך ביותר:
עיר | נסועה שנתית של כלי רכב בבעלות פרטית בממוצע | כלי רכב הרשומים בערים -שיעור ל-1,000 תושבים | |
|
גבעתיים | 11.7 אלף ק"מ | 402.4 |
|
רמת גן | 12.3 אלף ק"מ | 388.1 |
|
תל אביב-יפו | 12.6 אלף ק"מ | 580.7 |
|
הרצליה | 12.9 אלף ק"מ | 467.1 |
|
רמת שרון | 13.1 אלף ק"מ | 469.1 |
|
גבעת שמואל | 13.1 אלף ק"מ | 354.9 |
|
פתח תקוה | 13.2 אלף ק"מ | 391.0 |
|
בני ברק | 13.3 אלף ק"מ | 134.3 |
|
רעננה | 13.4 אלף ק"מ | 439.1 |
|
קריית אונו | 13.4 אלף ק"מ | 391.6 |
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה