כתבות
פרשת השבוע "משפטים" -אי מתן שוחד (anti-bribery policy)
כ"ה שבט ה'תשע"ט 31/01/2019
גליה אלמליח-הרמן

פרשת משפטים
אי מתן שוחד (Anti-Bribery Policy)
חיפוש המילה ‘שוחד’ באתר גלובס מניב 1,351 מאמרים. 10 מהם פורסמו במהלך החודש הנוכחי. פרשיות שוחד עולות לכותרות חדשות לבקרים, כך למשל שוחד לממשלת פנמה עלה לחברה מסוימת 3.7M$ ומאסר בפועל של 22 חודשים למנהל שהורשע.
שוחד הוא אחד הנושאים המאתגרים במערכת העסקית. לאחרונה אף פורסם תקן בינלאומי חדש, ISO 37001, המגדיר מערכת ניהול ובקרה למניעת שוחד.
הסדרת נושא אתי בחוקים לאומיים ובינלאומיים והגדרת התקן, מוכיחה עד כמה נושא זה שיתכן ונראה בעיני רבים כברור וטריוויאלי, טרם הפך לסטנדרט בארגונים רבים ובחברה בכלל. יתרה מזאת, ההסדרה גם מצביעה הן על עוצמת ההשפעה של קבלת שוחד באופן עקיף וישיר, בטווח הקצר והארוך והן על עומק השפעתה על קיומה של חברה תקינה ומוסרית כאחד.
על העוצמה השלילית של השפעת השוחד, בפרשת השבוע, פרשת משפטים שם נאמר:
“וְשֹׁחַד, לֹא תִקָּח: כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים”
השופטים מוזהרים שלא לקחת שוחד –
מדוע יש צורך לפרט את השפעת השוחד –
הרי נהיר לכל כי מדובר במעשה שלילי?
נשיב,
הפסוק מתאר שתי השפעות של קבלת שוחד:
- “יְעַוֵּר פִּקְחִים” – פיקחות תלויה באיבר הראייה ומכאן בא להדגיש כי בקבלת השוחד האדם מאבד את יכולת הראיה האובייקטיבית שלו.
- “ִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים” – כאן הדגש כי השוחד יוביל לכך שגם במצבים שהשופט יודע להבחין ולשפוט דין צדק, לעיתים ימנע מלומר את הדבר הנכון בגלל תקדים שנוצר מסילוף דין אחר, ממניעי שוחד.
הפסוק אם כן מדגיש כי קבלת השוחד פוגעת בעיקר ביכולת הראיה האובייקטיבית של המצב וכן ביכולת להגיד את הדברים הנכונים גם כשהם ברורים. שכן, התקדים שנוצר על בסיס שחיתות – נגרר ומשפיע לא רק נקודתית על אי צדק במשפט הנוכחי אלא גם בעלת השפעה והמשכיות גם בעתיד – מכאן והלאה. ולכן התורה מרחיבה לתאר ולהדגיש את השפעותיה ונגזרותיה של קבלת שוחד.
שחד מטה את הלב והחשיבה, העין והדיבור. באופן סימבולי האותיות העוקבות של המילה שחד יוצרות את המילה תטה (אחרי ש=ת, אחרי ח=ט, אחרי ד=ה – תטה). כלומר, כשיש שחד יש תטה, גם אם שופט יתחייב (בעיקר כלפי עצמו) ששחד לא ישפיע על שיקול דעתו – השוחד תמיד ישפיע ויטה את הדין אם כי יתכן ועוצמת השפעתו תהיה שונה משופט לשופט.
אמנם יושרה נדרשת מכל אדם, אך במיוחד מאדם שבסמכותו לקבוע בדבר זכויותיו של הזולת. על אדם כזה מוטלת החובה לפעול בלא פנייה אישית, ורק בהתאם לחובה המוטלת עליו.
ארגונים משקיעים בהטמעה ואכיפה של כללי אתיקה והתנהגות נאותה בעיקר ע”י ערכים ארגוניים, נהלים, לומדות בנושא קוד אתי ועוד. אתיקה ארגונית כוללת נושאים כגון: אי מתן שוחד, איסור ניצול מידע פנים, מניעת ניגודי אינטרסים פוטנציאלים (כגון העסקת קרובי משפחה), שימוש נאות ברכוש החברה, איסור הטרדה מינית ואפליה ועוד.
מטרת ההסדרה והאכיפה הינה בעיקר להטמיע ערך מוסרי זה כדי לסייע באיתור, זיהוי ומניעה של מקרים העומדים בניגוד לחוק בכלל ולעבירת השוחד בפרט ובכך לצמצם את הסיכונים הקשורים בעבירות שוחד ושחיתות עסקית ונגזרותיה, כאמור – הישירות והעקיפות, בטווח הקצר והארוך.
מי יתן שאכיפה זו אכן תוביל להטמעת נורמה חברתית חדשה ומקובלת, ברורה וטריוויאלית שתסייע לנו להיות חברה תקינה ומוסרית יותר.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

פרשת משפטים
אי מתן שוחד (Anti-Bribery Policy)
חיפוש המילה ‘שוחד’ באתר גלובס מניב 1,351 מאמרים. 10 מהם פורסמו במהלך החודש הנוכחי. פרשיות שוחד עולות לכותרות חדשות לבקרים, כך למשל שוחד לממשלת פנמה עלה לחברה מסוימת 3.7M$ ומאסר בפועל של 22 חודשים למנהל שהורשע.
שוחד הוא אחד הנושאים המאתגרים במערכת העסקית. לאחרונה אף פורסם תקן בינלאומי חדש, ISO 37001, המגדיר מערכת ניהול ובקרה למניעת שוחד.
הסדרת נושא אתי בחוקים לאומיים ובינלאומיים והגדרת התקן, מוכיחה עד כמה נושא זה שיתכן ונראה בעיני רבים כברור וטריוויאלי, טרם הפך לסטנדרט בארגונים רבים ובחברה בכלל. יתרה מזאת, ההסדרה גם מצביעה הן על עוצמת ההשפעה של קבלת שוחד באופן עקיף וישיר, בטווח הקצר והארוך והן על עומק השפעתה על קיומה של חברה תקינה ומוסרית כאחד.
על העוצמה השלילית של השפעת השוחד, בפרשת השבוע, פרשת משפטים שם נאמר:
“וְשֹׁחַד, לֹא תִקָּח: כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים”
השופטים מוזהרים שלא לקחת שוחד –
מדוע יש צורך לפרט את השפעת השוחד –
הרי נהיר לכל כי מדובר במעשה שלילי?
נשיב,
הפסוק מתאר שתי השפעות של קבלת שוחד:
- “יְעַוֵּר פִּקְחִים” – פיקחות תלויה באיבר הראייה ומכאן בא להדגיש כי בקבלת השוחד האדם מאבד את יכולת הראיה האובייקטיבית שלו.
- “ִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים” – כאן הדגש כי השוחד יוביל לכך שגם במצבים שהשופט יודע להבחין ולשפוט דין צדק, לעיתים ימנע מלומר את הדבר הנכון בגלל תקדים שנוצר מסילוף דין אחר, ממניעי שוחד.
שחד מטה את הלב והחשיבה, העין והדיבור. באופן סימבולי האותיות העוקבות של המילה שחד יוצרות את המילה תטה (אחרי ש=ת, אחרי ח=ט, אחרי ד=ה – תטה). כלומר, כשיש שחד יש תטה, גם אם שופט יתחייב (בעיקר כלפי עצמו) ששחד לא ישפיע על שיקול דעתו – השוחד תמיד ישפיע ויטה את הדין אם כי יתכן ועוצמת השפעתו תהיה שונה משופט לשופט.
אמנם יושרה נדרשת מכל אדם, אך במיוחד מאדם שבסמכותו לקבוע בדבר זכויותיו של הזולת. על אדם כזה מוטלת החובה לפעול בלא פנייה אישית, ורק בהתאם לחובה המוטלת עליו.
ארגונים משקיעים בהטמעה ואכיפה של כללי אתיקה והתנהגות נאותה בעיקר ע”י ערכים ארגוניים, נהלים, לומדות בנושא קוד אתי ועוד. אתיקה ארגונית כוללת נושאים כגון: אי מתן שוחד, איסור ניצול מידע פנים, מניעת ניגודי אינטרסים פוטנציאלים (כגון העסקת קרובי משפחה), שימוש נאות ברכוש החברה, איסור הטרדה מינית ואפליה ועוד.
מטרת ההסדרה והאכיפה הינה בעיקר להטמיע ערך מוסרי זה כדי לסייע באיתור, זיהוי ומניעה של מקרים העומדים בניגוד לחוק בכלל ולעבירת השוחד בפרט ובכך לצמצם את הסיכונים הקשורים בעבירות שוחד ושחיתות עסקית ונגזרותיה, כאמור – הישירות והעקיפות, בטווח הקצר והארוך.
מי יתן שאכיפה זו אכן תוביל להטמעת נורמה חברתית חדשה ומקובלת, ברורה וטריוויאלית שתסייע לנו להיות חברה תקינה ומוסרית יותר.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה