- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
מקומי
בפ"ת נוהגים מעט מאוד ק"מ ברכב הפרטי
ט"ו אייר ה'תשע"ט 20/05/2019
מערכת ′פיתה′
מי נוסע יותר ברכב הפרטי ופחות בתחבורה הציבורית? האם תושבי הפריפריה משתמשים יותר ברכב הפרטי? או שאלה דווקא תושבי המרכז שמשתמשים בו יותר?. נתונים חדשים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק חושפים כי תושבי המרכז נוסעים פחות ברכביהם הפרטיים באופן משמעותי לעומת תושבי הפריפריה. ניתן לשער הסיבה נעוצה בכך שלתושבי המרכז המתגוררים בערים ישנן אפשרויות מגוונות ורבות יותר לנסיעה בתחבורה הציבורית לעומת תושבי הפריפריה המרוחקים.
עד כמה קשה מצב התחבורה הציבורית בפריפריה? מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס לשנת 2017 עולה, כי מי שנסעו הכי הרבה מכל המדינה ברכבם הפרטי הם דווקא תושבי רהט, שגומעים מדי שנה 22.3 אלף קילומטר בממוצע ברכב הפרטי. מדורגים מיד אחרי רהט ברשימה הם תושבי ערד אשר נוהגים 20 אלף ק"מ בממוצע לשנה, ולאחריהם תושבי כפר קאסם שנוסעים 19.4 אלף ק"מ לשנה בממוצע, תושבי עראבה עם 18.4 אלף ק"מ, ואחריהם תושבי שדרות שנוסעים בממוצע 18.2 אלף ק"מ בשנה.
פתח תקווה כמעט סוגרת את הרשימה ומדורגת במקום ה-71 (מתוך 77) בכמות הנסועה של רכב פרטי. תושבי העיר נוהגים 13.1 אלף ק"מ בממוצע לשנה.
ראש העין מדורגת במקום ה-48 (מתוך 77) בכמות הנסועה של רכב פרטי. תושבי העיר נוהגים 14.9 אלף ק"מ בממוצע לשנה.
במקום האחרון ברשימה זו, עם מספר הקילומטרים המועט ביותר בשנה, נמצאים תושבי גבעתיים, שנוסעים בממוצע 11.7 אלף קילומטר בלבד בשנה. אחריהם נמצאים תושבי רמת גן עם 12.1 ק"מ נסיעה ממוצעים מדי שנה, תל אביב-יפו מדורגת שלישית מהסוף עם 12.5 אלף ק"מ בלבד, ובהמשך תושבי הרצליה שנוסעים ממוצע של 12.8 אלף ק"מ ותושבי גבעת שמואל עם 13 ק"מ נסיעה ממוצע מדי שנה.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "דווקא בישובים שמרוחקים ממרכזי הערים הגדולות, ישובים עם רקע סוציואקונומי נמוך, הצורך בתחבורה ציבורית טובה ויעילה הוא הכרחי לניהול שגרת חיים נורמלית. אם המדינה תאפשר לתושבים להגיע בקלות אל מחוץ לערים, נוכל לצמצם את הפערים החברתיים על ידי כך שיותר אנשים יוכלו לעבוד או ללמוד במרכז, להרוויח יותר כסף ולשפר את איכות חייהם. במקביל הם יוכלו לרכוש כלי רכב חדש יתר ובטיחותי יותר, יעשו בו שימוש מועט יותר ויקטינו את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לתקן את העיוות רב השנים שמעדיף תחבורה של כלי רכב על פני הסעת המונים. זה יתרום לכלכלה, יקטין את זיהום האוויר וגם יצמצם את כמות תאונות הדרכים".
גבעתיים, רמת גן ותל אביב-יפו הן הערים שתושביהן נוסעים הכי פחות ברכב פרטי:
· תושבי גבעתיים נוסעים 11.7 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
· תושבי רמת גן נוסעים 12.1 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
· תושבי תל אביב-יפו נוסעים 12.5 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
· תושבי הרצליה נוסעים 12.8 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
· תושבי גבעת שמואל נוסעים 13 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
בעמותת אור ירוק השוו את הנתונים גם למספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים ומהנתונים עולה כי במרכז הארץ יש יותר כלי רכב לנפש מאשר בפריפריה וככל שמתרחקים מהמרכז כך יורד מספרם. ראשון לציון מובילה עם 594.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים, תל אביב-יפו שניה עם 580.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים וכפר סבא שלישית עם 564.2 כלי רכב ל-1,000 תושבים. מנגד, מודיעין עלית היא העיר עם מספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים הנמוך ביותר-55.6 כלי רכב לכל אלף תושבים, ביתר עלית במקום השני עם 79.1 כלי רכב ל-1,000 תושבים ואלעד במקום השלישי עם 133.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים.
נסועה שנתית של כלי רכב הרשומים בערים - ממוצע לרכב בבעלות פרטית (אלפי קילומטר)
מורשים לנהוג - שיעור ממוצע לאלף תושבים
כלי רכב בבעלות פרטית, כלי רכב הרשומים בערים, שיעור ל-1,000
אוכלוסיה (אלפים) ממוצעת
שם הישוב
דירוג לפי מספר הקילומטרים
22.3
230.1
227.9
65.6
רהט
1
20.0
484.2
355.8
25.1
ערד
2
19.4
448.2
408.6
22.5
כפר קאסם
3
18.4
447.6
395.4
24.7
עראבה
4
18.2
469.9
323.3
24.6
שדרות
5
17.9
448.4
400.2
42.0
טייבה
6
17.9
371.9
251.6
33.1
נתיבות
7
17.8
497.1
334.3
33.6
דימונה
8
17.7
139.0
83.4
53.1
ביתר עילית
9
17.7
466.5
404.6
28.8
באקה אל-גרביה
10
17.6
99.3
56.2
68.5
מודיעין-מכבים-רעות
11
17.5
511.8
309.0
19.4
אריאל
12
17.5
415.6
357.4
53.8
אום אל-פחם
13
17.4
247.2
143.2
112.1
בית שמש
14
17.4
391.9
255.4
27.2
אופקים
15
17.0
509.4
457.8
25.5
טירה
16
16.8
429.3
274.4
53.0
קריית גת
17
16.8
582.0
339.6
90.7
מודיעין עילית
18
16.7
431.1
383.5
22.1
קלנסווה
19
16.3
554.5
346.3
22.4
יקנעם עילית
20
16.3
452.5
302.5
22.1
קריית מלאכי
21
16.3
420.1
299.1
74.1
לוד
22
16.2
468.8
402.7
33.1
טמרה
23
16.2
520.5
420.0
30.2
סח'נין
24
16.2
501.3
397.4
76.2
נצרת
25
16.1
451.7
328.6
75.3
רמלה
26
16.0
517.7
345.4
17.6
בית שאן
27
15.9
357.4
241.0
34.5
צפת
28
15.9
469.4
318.3
43.4
טבריה
29
15.9
506.4
354.0
17.7
אור עקיבא
30
15.8
220.4
137.3
46.4
אלעד
31
15.8
540.4
327.7
37.7
מעלה אדומים
32
15.7
492.8
327.9
206.7
באר שבע
33
15.7
492.0
330.5
136.2
אשקלון
34
15.7
494.8
339.4
20.8
טירת כרמל
35
15.7
430.4
258.3
222.2
אשדוד
36
15.6
564.7
379.8
44.8
יבנה
37
15.6
510.7
346.7
21.2
מעלות-תרשיחא
38
15.5
528.0
369.4
22.9
קריית שמונה
39
15.5
535.8
325.4
45.6
כרמיאל
40
15.4
481.1
407.0
40.8
שפרעם
41
15.3
493.0
332.7
48.1
עפולה
42
15.3
485.2
341.1
40.4
נצרת עילית
43
15.3
552.6
380.5
22.4
כפר יונה
44
15.3
461.9
308.6
25.2
מגדל העמק
45
15.1
472.3
328.6
48.1
עכו
46
15.1
520.6
364.3
92.8
חדרה
47
14.9
596.4
433.4
48.0
ראש העין
48
14.9
501.1
351.8
36.6
אור יהודה
49
14.8
350.0
257.7
892.0
ירושלים
50
14.7
524.9
349.2
57.1
קריית אתא
51
14.5
538.2
341.5
137.1
רחובות
52
14.4
485.7
315.6
212.5
נתניה
53
14.3
545.7
350.5
23.7
נשר
54
14.2
570.4
375.1
48.6
נס ציונה
55
14.2
626.4
430.6
29.5
יהוד
56
14.2
564.8
344.3
55.5
נהרייה
57
14.2
595.6
398.6
248.6
ראשון לציון
58
13.9
579.0
376.5
50.4
אילת
59
13.9
581.3
359.3
41.1
קריית מוצקין
60
13.8
626.0
427.1
60.0
הוד השרון
61
13.7
515.4
335.5
280.3
חיפה
62
13.7
465.6
290.6
39.6
קריית ים
63
13.6
551.2
348.6
39.4
קריית ביאליק
64
13.6
462.4
296.7
128.8
בת ים
65
13.4
538.5
357.0
191.7
חולון
66
13.4
613.9
391.1
99.5
כפר סבא
67
13.4
174.1
102.3
191.4
בני ברק
68
13.4
668.7
433.8
72.2
רעננה
69
13.1
580.5
390.0
39.0
קריית אונו
70
13.1
530.3
345.8
238.3
פתח תקווה
71
13.1
655.4
457.5
45.5
רמת השרון
72
13.0
552.3
357.3
25.7
גבעת שמואל
73
12.8
644.4
445.8
93.6
הרצלייה
74
12.5
627.0
395.6
441.4
תל אביב-יפו
75
12.1
568.3
368.7
155.0
רמת גן
76
11.7
600.1
377.7
59.0
גבעתיים
77
14.6
476.7
321.5
6,475.2
סך הכל
(1) הנתונים מסווגים לפי היישוב (כתובת) הרשום
של בעל הרכב במרשם הרכב,
ולא לפי מקום מגוריו של המשתמש בפועל ברכב,
ואף לא לפי היישוב שבו הרכב פעיל.
(2) מספר כלי הרכב שבפרסום זה חושב לפי מספר הימים
שלרכב היה רישיון בתוקף באותה תקופה, בשונה מפרסום
"כלי רכב מנועיים", שבו מספר כלי הרכב נכון ליום האחרון של השנה.
(3) נתון המורשים לנהוג חושב לפי מספרם בסוף השנה.
ראו: למ"ס (2017). מורשים לנהוג 2017. פרסום מס' 1725.
ירושלים: המחבר.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
עד כמה קשה מצב התחבורה הציבורית בפריפריה? מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס לשנת 2017 עולה, כי מי שנסעו הכי הרבה מכל המדינה ברכבם הפרטי הם דווקא תושבי רהט, שגומעים מדי שנה 22.3 אלף קילומטר בממוצע ברכב הפרטי. מדורגים מיד אחרי רהט ברשימה הם תושבי ערד אשר נוהגים 20 אלף ק"מ בממוצע לשנה, ולאחריהם תושבי כפר קאסם שנוסעים 19.4 אלף ק"מ לשנה בממוצע, תושבי עראבה עם 18.4 אלף ק"מ, ואחריהם תושבי שדרות שנוסעים בממוצע 18.2 אלף ק"מ בשנה.
פתח תקווה כמעט סוגרת את הרשימה ומדורגת במקום ה-71 (מתוך 77) בכמות הנסועה של רכב פרטי. תושבי העיר נוהגים 13.1 אלף ק"מ בממוצע לשנה.
ראש העין מדורגת במקום ה-48 (מתוך 77) בכמות הנסועה של רכב פרטי. תושבי העיר נוהגים 14.9 אלף ק"מ בממוצע לשנה.
במקום האחרון ברשימה זו, עם מספר הקילומטרים המועט ביותר בשנה, נמצאים תושבי גבעתיים, שנוסעים בממוצע 11.7 אלף קילומטר בלבד בשנה. אחריהם נמצאים תושבי רמת גן עם 12.1 ק"מ נסיעה ממוצעים מדי שנה, תל אביב-יפו מדורגת שלישית מהסוף עם 12.5 אלף ק"מ בלבד, ובהמשך תושבי הרצליה שנוסעים ממוצע של 12.8 אלף ק"מ ותושבי גבעת שמואל עם 13 ק"מ נסיעה ממוצע מדי שנה.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "דווקא בישובים שמרוחקים ממרכזי הערים הגדולות, ישובים עם רקע סוציואקונומי נמוך, הצורך בתחבורה ציבורית טובה ויעילה הוא הכרחי לניהול שגרת חיים נורמלית. אם המדינה תאפשר לתושבים להגיע בקלות אל מחוץ לערים, נוכל לצמצם את הפערים החברתיים על ידי כך שיותר אנשים יוכלו לעבוד או ללמוד במרכז, להרוויח יותר כסף ולשפר את איכות חייהם. במקביל הם יוכלו לרכוש כלי רכב חדש יתר ובטיחותי יותר, יעשו בו שימוש מועט יותר ויקטינו את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לתקן את העיוות רב השנים שמעדיף תחבורה של כלי רכב על פני הסעת המונים. זה יתרום לכלכלה, יקטין את זיהום האוויר וגם יצמצם את כמות תאונות הדרכים".
גבעתיים, רמת גן ותל אביב-יפו הן הערים שתושביהן נוסעים הכי פחות ברכב פרטי:
· תושבי גבעתיים נוסעים 11.7 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
· תושבי רמת גן נוסעים 12.1 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
· תושבי תל אביב-יפו נוסעים 12.5 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
· תושבי הרצליה נוסעים 12.8 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
· תושבי גבעת שמואל נוסעים 13 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
בעמותת אור ירוק השוו את הנתונים גם למספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים ומהנתונים עולה כי במרכז הארץ יש יותר כלי רכב לנפש מאשר בפריפריה וככל שמתרחקים מהמרכז כך יורד מספרם. ראשון לציון מובילה עם 594.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים, תל אביב-יפו שניה עם 580.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים וכפר סבא שלישית עם 564.2 כלי רכב ל-1,000 תושבים. מנגד, מודיעין עלית היא העיר עם מספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים הנמוך ביותר-55.6 כלי רכב לכל אלף תושבים, ביתר עלית במקום השני עם 79.1 כלי רכב ל-1,000 תושבים ואלעד במקום השלישי עם 133.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים.
נסועה שנתית של כלי רכב הרשומים בערים - ממוצע לרכב בבעלות פרטית (אלפי קילומטר) | מורשים לנהוג - שיעור ממוצע לאלף תושבים | כלי רכב בבעלות פרטית, כלי רכב הרשומים בערים, שיעור ל-1,000 | אוכלוסיה (אלפים) ממוצעת | שם הישוב | דירוג לפי מספר הקילומטרים | |
22.3 | 230.1 | 227.9 | 65.6 | רהט | 1 | |
20.0 | 484.2 | 355.8 | 25.1 | ערד | 2 | |
19.4 | 448.2 | 408.6 | 22.5 | כפר קאסם | 3 | |
18.4 | 447.6 | 395.4 | 24.7 | עראבה | 4 | |
18.2 | 469.9 | 323.3 | 24.6 | שדרות | 5 | |
17.9 | 448.4 | 400.2 | 42.0 | טייבה | 6 | |
17.9 | 371.9 | 251.6 | 33.1 | נתיבות | 7 | |
17.8 | 497.1 | 334.3 | 33.6 | דימונה | 8 | |
17.7 | 139.0 | 83.4 | 53.1 | ביתר עילית | 9 | |
17.7 | 466.5 | 404.6 | 28.8 | באקה אל-גרביה | 10 | |
17.6 | 99.3 | 56.2 | 68.5 | מודיעין-מכבים-רעות | 11 | |
17.5 | 511.8 | 309.0 | 19.4 | אריאל | 12 | |
17.5 | 415.6 | 357.4 | 53.8 | אום אל-פחם | 13 | |
17.4 | 247.2 | 143.2 | 112.1 | בית שמש | 14 | |
17.4 | 391.9 | 255.4 | 27.2 | אופקים | 15 | |
17.0 | 509.4 | 457.8 | 25.5 | טירה | 16 | |
16.8 | 429.3 | 274.4 | 53.0 | קריית גת | 17 | |
16.8 | 582.0 | 339.6 | 90.7 | מודיעין עילית | 18 | |
16.7 | 431.1 | 383.5 | 22.1 | קלנסווה | 19 | |
16.3 | 554.5 | 346.3 | 22.4 | יקנעם עילית | 20 | |
16.3 | 452.5 | 302.5 | 22.1 | קריית מלאכי | 21 | |
16.3 | 420.1 | 299.1 | 74.1 | לוד | 22 | |
16.2 | 468.8 | 402.7 | 33.1 | טמרה | 23 | |
16.2 | 520.5 | 420.0 | 30.2 | סח'נין | 24 | |
16.2 | 501.3 | 397.4 | 76.2 | נצרת | 25 | |
16.1 | 451.7 | 328.6 | 75.3 | רמלה | 26 | |
16.0 | 517.7 | 345.4 | 17.6 | בית שאן | 27 | |
15.9 | 357.4 | 241.0 | 34.5 | צפת | 28 | |
15.9 | 469.4 | 318.3 | 43.4 | טבריה | 29 | |
15.9 | 506.4 | 354.0 | 17.7 | אור עקיבא | 30 | |
15.8 | 220.4 | 137.3 | 46.4 | אלעד | 31 | |
15.8 | 540.4 | 327.7 | 37.7 | מעלה אדומים | 32 | |
15.7 | 492.8 | 327.9 | 206.7 | באר שבע | 33 | |
15.7 | 492.0 | 330.5 | 136.2 | אשקלון | 34 | |
15.7 | 494.8 | 339.4 | 20.8 | טירת כרמל | 35 | |
15.7 | 430.4 | 258.3 | 222.2 | אשדוד | 36 | |
15.6 | 564.7 | 379.8 | 44.8 | יבנה | 37 | |
15.6 | 510.7 | 346.7 | 21.2 | מעלות-תרשיחא | 38 | |
15.5 | 528.0 | 369.4 | 22.9 | קריית שמונה | 39 | |
15.5 | 535.8 | 325.4 | 45.6 | כרמיאל | 40 | |
15.4 | 481.1 | 407.0 | 40.8 | שפרעם | 41 | |
15.3 | 493.0 | 332.7 | 48.1 | עפולה | 42 | |
15.3 | 485.2 | 341.1 | 40.4 | נצרת עילית | 43 | |
15.3 | 552.6 | 380.5 | 22.4 | כפר יונה | 44 | |
15.3 | 461.9 | 308.6 | 25.2 | מגדל העמק | 45 | |
15.1 | 472.3 | 328.6 | 48.1 | עכו | 46 | |
15.1 | 520.6 | 364.3 | 92.8 | חדרה | 47 | |
14.9 | 596.4 | 433.4 | 48.0 | ראש העין | 48 | |
14.9 | 501.1 | 351.8 | 36.6 | אור יהודה | 49 | |
14.8 | 350.0 | 257.7 | 892.0 | ירושלים | 50 | |
14.7 | 524.9 | 349.2 | 57.1 | קריית אתא | 51 | |
14.5 | 538.2 | 341.5 | 137.1 | רחובות | 52 | |
14.4 | 485.7 | 315.6 | 212.5 | נתניה | 53 | |
14.3 | 545.7 | 350.5 | 23.7 | נשר | 54 | |
14.2 | 570.4 | 375.1 | 48.6 | נס ציונה | 55 | |
14.2 | 626.4 | 430.6 | 29.5 | יהוד | 56 | |
14.2 | 564.8 | 344.3 | 55.5 | נהרייה | 57 | |
14.2 | 595.6 | 398.6 | 248.6 | ראשון לציון | 58 | |
13.9 | 579.0 | 376.5 | 50.4 | אילת | 59 | |
13.9 | 581.3 | 359.3 | 41.1 | קריית מוצקין | 60 | |
13.8 | 626.0 | 427.1 | 60.0 | הוד השרון | 61 | |
13.7 | 515.4 | 335.5 | 280.3 | חיפה | 62 | |
13.7 | 465.6 | 290.6 | 39.6 | קריית ים | 63 | |
13.6 | 551.2 | 348.6 | 39.4 | קריית ביאליק | 64 | |
13.6 | 462.4 | 296.7 | 128.8 | בת ים | 65 | |
13.4 | 538.5 | 357.0 | 191.7 | חולון | 66 | |
13.4 | 613.9 | 391.1 | 99.5 | כפר סבא | 67 | |
13.4 | 174.1 | 102.3 | 191.4 | בני ברק | 68 | |
13.4 | 668.7 | 433.8 | 72.2 | רעננה | 69 | |
13.1 | 580.5 | 390.0 | 39.0 | קריית אונו | 70 | |
13.1 | 530.3 | 345.8 | 238.3 | פתח תקווה | 71 | |
13.1 | 655.4 | 457.5 | 45.5 | רמת השרון | 72 | |
13.0 | 552.3 | 357.3 | 25.7 | ![]()
|
73 | |
12.8 | 644.4 | 445.8 | 93.6 | הרצלייה | 74 | |
12.5 | 627.0 | 395.6 | 441.4 | תל אביב-יפו | 75 | |
12.1 | 568.3 | 368.7 | 155.0 | רמת גן | 76 | |
11.7 | 600.1 | 377.7 | 59.0 | גבעתיים | 77 | |
14.6 | 476.7 | 321.5 | 6,475.2 | סך הכל | ||
(1) הנתונים מסווגים לפי היישוב (כתובת) הרשום | ||||||
של בעל הרכב במרשם הרכב, | ||||||
ולא לפי מקום מגוריו של המשתמש בפועל ברכב, | ||||||
ואף לא לפי היישוב שבו הרכב פעיל. | ||||||
(2) מספר כלי הרכב שבפרסום זה חושב לפי מספר הימים | ||||||
שלרכב היה רישיון בתוקף באותה תקופה, בשונה מפרסום | ||||||
"כלי רכב מנועיים", שבו מספר כלי הרכב נכון ליום האחרון של השנה. | ||||||
(3) נתון המורשים לנהוג חושב לפי מספרם בסוף השנה. | ||||||
ראו: למ"ס (2017). מורשים לנהוג 2017. פרסום מס' 1725. | ||||||
ירושלים: המחבר. | ||||||
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה