כתבות
פרשת השבוע "במדבר"
כ"ה אייר ה'תשע"ט 30/05/2019
גליה אלמליח-הרמן

במדבר
ירוק עולה ? אותות ודגלים – מיתוג מעסיק
מגזין TheMarker בשיתוף עם CofaceBDI מודדים מדי שנה את 100 החברות שהכי כדאי לעבוד בהן בישראל. מעבר ליוקרה ולטפיחה על השכם, מדד זה גם נותן לארגון את מיקומו היחסי אל מול מתחריו, מה שבפועל, אם ממוקם גבוה יחסית, מקל באופן משמעותי על גיוס עובדים חדשים מחד, ועל טיפוח הגאווה הפנימית וגאוות היחידה של עובדי החברה מנגד.
בעולם בו העובדים הם שנותנים את הטון, מיתוג מעסיק הוא אחד הצעדים להתמודד עם אתגר של אחוז גבוה של תחלופה לא רצויה, חיזוק היכולות לגייס עובדים איכותיים וכן כאמור, שימורם של העובדים הקיימים.
מיתוג מעסיק הינו התפיסה והמוניטין של הארגון כמעסיק נחשק – כמקום שטוב לעבוד בו, על בסיס הנקודות הייחודיות שמציע הארגון. ההשפעה של מיתוג מעסיק – בעיני העובדים הקיימים ובעיני מועמדים פוטנציאלים, באה לידי ביטוי כאמור, בחיסכון בעלויות הגיוס ובצמצום תחלופת עובדים – שהרי כולם רוצים להיות חלק ממותג יוקרתי וצוות מנצח.
על כך בפרשת השבוע, פרשת במדבר:
“אִישׁ עַל-דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם, יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד, סָבִיב לְאֹהֶל-מוֹעֵד יַחֲנוּ.” (במדבר ב’, ב’).
בני ישראל עם של עבדים הנמצאים במדבר. מה שמעלה דיסוננס מעניין, בעוד שלעבד – אין סדר יום וזהות שכן הוא תלוי ברצון ובדעת אדונו, המדבר – מייצג את ההפך – מקום ללא גבולות וסייגים, אינו ברשות אף אחד וכל אחד יכול לנהוג בו כרצונו.
נשאל,
כיצד נגבש את בני ישראל כעם ונגשר על הפערים בהיבט של זהות (עבד) ובהיבט של תחושת השייכות (מדבר)?
הצעד הראשון של תהליך זה – הוא הגדרת תחושת זהות ושייכות באמצעות ייחודיות ויזואלית כגון סימבולים וצבעים – האותות והדגלים.
מעבר לכך שלאותות ולדגלים יש משמעות של תחושת זהות ושייכות כללית כלפי השבט והעם והצהרת עצמאות, הוא גם מסייע ליצירת סדר וארגון כשלכל שבט מוגדר המיקום הפיזי הייחודי לו, המזוהה כאמור באמצעים ויזואליים. כך למשל בשעת החניה היתה התייחסות גם ל-“יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד” – למרחק אשר יכבד את המרחב האישי של כל שבט (לא קרוב מדי ולא רחוק מדי) אך גם “סָבִיב לְאֹהֶל-מוֹעֵד” כך שכולם נמצאים במרחק שווה ביחס למשכן (רדיוס במעגל). אופן חניה זה, מלווה באותות ודגלים ייחודיים לכל שבט, גם מאפשר כאמור, הורדת העמימות ומתן היכולת לכל אחד לזהות ולמצוא את שבטו בקלות בתוך כלל מחנה ישראל, בעת מסע או חניה.
מס'
השבט
הצבע
הסמל
-
ראובן
אדום
דודאים
-
שמעון
ירוק
שכם
-
לוי
לבן, שחור, אדום
אורים ותומים
-
יהודה
תכלת
אריה
-
יששכר
שחור נוטה לכחול
שמש וירח
-
זבולון
לבן
ספינה
-
דן
ספיר
נחש
-
גד
אפור, שחור ולבן
מחנה
-
נפתלי
אדום עז (כיין)
אילה
-
אשר
אבן יקרה
עץ זית
-
יוסף
שחור
אפריים – שור. מנשה – ראם
-
בנימין
כל צבעי השבטים
זאב
נראה כי, הסימבולים הוויזואליים, כגון צבע ולוגו תורמים לתחושת הזהות, השייכות, גאוות היחידה, הרצון והמחויבות של כל אחד לתרום את חלקו כמיטב יכולתו למען כולם וכך ליצור עם שלם ומושלם – המכבד את ייחודיות וזהות הפרטים אך גם נותן חשיבות לאחדותו סביב מטרות הכלל. אחדות וייחודיות בכפיפה אחת.
עם זאת, כאמור, לוגו וצבעים הינם רק הצעד הראשון בתהליך מיתוג מעסיק, הם למעשה מסמלים את הארגון כגוף. מעבר לכך, על ארגון למתג את ייחודיותו באופן מעמיק יותר למשל בין היתר, ע”י מגוון הטבות אטרקטיביות ומיוחדות המותאמות לתעשייה, צירוף שחקני מפתח שיוביל להצטרפותם של נוספים, מיקוד בחיזוק המיומנויות הרכות של המנהלים, פעולות לגיבוש צוותים, ייזום תהליכי פיתוח אישיים ועוד. ייחודיות הארגון תיוולד מתוך הבנת ייחודיותו של עובד – מתוך ההבנה שלכל עובד יש ציפיות שונות ממקום העבודה ולכן חשוב לדעת מה חשוב באופן ספציפי לעובד מסוים ולנסות לתת מענה אישי וייחודי לצורך זה. מענה זה יאפשר לעובד להביא לידי ביטוי את יכולותיו כחלק ממעטפת הארגון, אשר כאמור מקפיד על ייחודיותו ועצמאותו של כל עובד בפני עצמו וגם כחלק מהשלם ומהמארג הארגוני.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

במדבר
ירוק עולה ? אותות ודגלים – מיתוג מעסיק
מגזין TheMarker בשיתוף עם CofaceBDI מודדים מדי שנה את 100 החברות שהכי כדאי לעבוד בהן בישראל. מעבר ליוקרה ולטפיחה על השכם, מדד זה גם נותן לארגון את מיקומו היחסי אל מול מתחריו, מה שבפועל, אם ממוקם גבוה יחסית, מקל באופן משמעותי על גיוס עובדים חדשים מחד, ועל טיפוח הגאווה הפנימית וגאוות היחידה של עובדי החברה מנגד.
בעולם בו העובדים הם שנותנים את הטון, מיתוג מעסיק הוא אחד הצעדים להתמודד עם אתגר של אחוז גבוה של תחלופה לא רצויה, חיזוק היכולות לגייס עובדים איכותיים וכן כאמור, שימורם של העובדים הקיימים.
מיתוג מעסיק הינו התפיסה והמוניטין של הארגון כמעסיק נחשק – כמקום שטוב לעבוד בו, על בסיס הנקודות הייחודיות שמציע הארגון. ההשפעה של מיתוג מעסיק – בעיני העובדים הקיימים ובעיני מועמדים פוטנציאלים, באה לידי ביטוי כאמור, בחיסכון בעלויות הגיוס ובצמצום תחלופת עובדים – שהרי כולם רוצים להיות חלק ממותג יוקרתי וצוות מנצח.
על כך בפרשת השבוע, פרשת במדבר:
“אִישׁ עַל-דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם, יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד, סָבִיב לְאֹהֶל-מוֹעֵד יַחֲנוּ.” (במדבר ב’, ב’).
בני ישראל עם של עבדים הנמצאים במדבר. מה שמעלה דיסוננס מעניין, בעוד שלעבד – אין סדר יום וזהות שכן הוא תלוי ברצון ובדעת אדונו, המדבר – מייצג את ההפך – מקום ללא גבולות וסייגים, אינו ברשות אף אחד וכל אחד יכול לנהוג בו כרצונו.
נשאל,
כיצד נגבש את בני ישראל כעם ונגשר על הפערים בהיבט של זהות (עבד) ובהיבט של תחושת השייכות (מדבר)?
הצעד הראשון של תהליך זה – הוא הגדרת תחושת זהות ושייכות באמצעות ייחודיות ויזואלית כגון סימבולים וצבעים – האותות והדגלים.
מעבר לכך שלאותות ולדגלים יש משמעות של תחושת זהות ושייכות כללית כלפי השבט והעם והצהרת עצמאות, הוא גם מסייע ליצירת סדר וארגון כשלכל שבט מוגדר המיקום הפיזי הייחודי לו, המזוהה כאמור באמצעים ויזואליים. כך למשל בשעת החניה היתה התייחסות גם ל-“יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד” – למרחק אשר יכבד את המרחב האישי של כל שבט (לא קרוב מדי ולא רחוק מדי) אך גם “סָבִיב לְאֹהֶל-מוֹעֵד” כך שכולם נמצאים במרחק שווה ביחס למשכן (רדיוס במעגל). אופן חניה זה, מלווה באותות ודגלים ייחודיים לכל שבט, גם מאפשר כאמור, הורדת העמימות ומתן היכולת לכל אחד לזהות ולמצוא את שבטו בקלות בתוך כלל מחנה ישראל, בעת מסע או חניה.
מס' | השבט | הצבע | הסמל |
|
ראובן | אדום | דודאים |
|
שמעון | ירוק | שכם |
|
לוי | לבן, שחור, אדום | אורים ותומים |
|
יהודה | תכלת | אריה |
|
יששכר | שחור נוטה לכחול | שמש וירח |
|
זבולון | לבן | ספינה |
|
דן | ספיר | נחש |
|
גד | אפור, שחור ולבן | מחנה |
|
נפתלי | אדום עז (כיין) | אילה |
|
אשר | אבן יקרה | עץ זית |
|
יוסף | שחור | אפריים – שור. מנשה – ראם |
|
בנימין | כל צבעי השבטים | זאב |
נראה כי, הסימבולים הוויזואליים, כגון צבע ולוגו תורמים לתחושת הזהות, השייכות, גאוות היחידה, הרצון והמחויבות של כל אחד לתרום את חלקו כמיטב יכולתו למען כולם וכך ליצור עם שלם ומושלם – המכבד את ייחודיות וזהות הפרטים אך גם נותן חשיבות לאחדותו סביב מטרות הכלל. אחדות וייחודיות בכפיפה אחת.
עם זאת, כאמור, לוגו וצבעים הינם רק הצעד הראשון בתהליך מיתוג מעסיק, הם למעשה מסמלים את הארגון כגוף. מעבר לכך, על ארגון למתג את ייחודיותו באופן מעמיק יותר למשל בין היתר, ע”י מגוון הטבות אטרקטיביות ומיוחדות המותאמות לתעשייה, צירוף שחקני מפתח שיוביל להצטרפותם של נוספים, מיקוד בחיזוק המיומנויות הרכות של המנהלים, פעולות לגיבוש צוותים, ייזום תהליכי פיתוח אישיים ועוד. ייחודיות הארגון תיוולד מתוך הבנת ייחודיותו של עובד – מתוך ההבנה שלכל עובד יש ציפיות שונות ממקום העבודה ולכן חשוב לדעת מה חשוב באופן ספציפי לעובד מסוים ולנסות לתת מענה אישי וייחודי לצורך זה. מענה זה יאפשר לעובד להביא לידי ביטוי את יכולותיו כחלק ממעטפת הארגון, אשר כאמור מקפיד על ייחודיותו ועצמאותו של כל עובד בפני עצמו וגם כחלק מהשלם ומהמארג הארגוני.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה