כתבות
פרשת השבוע האזינו-סוכות
י"ב תשרי ה'תש"פ 11/10/2019
גליה אלמליח-הרמן

האזינו - סוכות
סגנונות תקשורת של טל ומטר
מי מאתנו לא חווה מצב בו התכוון לומר דבר מסוים ובן שיחו הבין משהו אחר ואף נפגע מהדברים.
תקשורת איכותית מוגדרת כתקשורת בה המסר המועבר, מובן ע”י האחר בדיוק כמו שהתכוונו. אם המסר לא הובן כהלכה – נראה שלא תוקשר באופן מספיק מובן לאדם השני.
לכל אחד סגנון תקשורת שונה. תקשורת איכותית מורכבת מההבנה שסגנון התקשורת שלנו לא רלוונטי כאשר אנו מתקשרים עם האחר, שכן המיומנות הנדרשת היא היכולת לזהות ולהתאים עצמנו לסגנון התקשורת של האדם שמולנו. מכאן גם נובע האתגר, אשר לעיתים כתוצאה מחוסר הבנה של המורכבות והשונות בין בני האדם עולים תסכולים, אי הבנות וקונפליקטים.
פרופ’ אדיג’ס, הגדיר לכל אחד מ- 4 סגנונות הניהול המרכזיים (PAEI) את סגנון התקשורת האופיינית לו. להלן דוגמאות למאפיינים הבולטים בהם נתפס כל סגנון:
- מקדם – אנרגטי ותוסס, מלהיב, מלא חיים ומנהיג חברתי שאוהב להיות במרכז העניינים.
- משימתי – מדויק, אמין, סוס עבודה, מאורגן. מדבר ומתנהל קצר ולעניין, מה שחשוב לו זה תכל’ס – השורה תחתונה, ולכן לעיתים יוצר תחושת ניכור בסביבתו.
- מנתח – נעים ומנומס, ענייני, מומחה בתחומו, שואל הרבה שאלות, אוסף מידע רב לפני כל החלטה ומאידך עשוי להיתפס כמשעמם, הססן ובירוקרטי.
- תומך– מתעניין באחר וברגשותיו, נעים, עדין ויציב ומאידך עשוי להיתפס כרגשני מידי וכחסר דעה.
כאמור, לכל סגנון דרך תקשורת ייחודית לו, שיש ללמוד לזהות ולתקשר בהתאם על מנת להשיג תקשורת איכותית ותוצאות אפקטיביות.
על כך בפרשת השבוע, פרשת האזינו, שם נאמר:
“יַֽעֲרֹ֤ף כַּמָּטָר֙ לִקְחִ֔י תִּזַּ֥ל כַּטַּ֖ל אִמְרָתִ֑י כִּשְׂעִירִ֣ם עֲלֵי־דֶ֔שֶׁא וְכִרְבִיבִ֖ים עֲלֵי־עֵֽשֶׂב” (דברים ל”ב, ב).
משה מדמה את דבריו המוכיחים את ישראל כמטר וטל
רש”י מסביר את ההבדל בין טל ומטר – שכן בעוד שבטל כולם שמחים, במטר יש כאלה שחשים עצבות כגון, הולכי דרך ומי שממלא בורו ביין. כלומר, בעוד הטל הינו טיפות המים המלטפים את העלים, המטר הינו גשם היורד בעוצמה.
נשאלת השאלה,
מה כוונת משה בשני דימויים אלה?
נסביר,
נראה כי מדובר בשני סגנונות תקשורת לאנשים שונים. נפרט:
- “יַֽעֲרֹ֤ף כַּמָּטָר֙ לִקְחִ֔י”
- יַֽעֲרֹ֤ף – אנשים שהם עקשנים וקשיי עורף
- כַּמָּטָר – היורד בחוזקה ולכן מתאים למקשים עורפם שיש לדבר אליהם בצורה ברורה וישירה.
- לִקְחִ֔י – לאלה שלא נוהגים כשורה וצריכים ללמוד לקח.
- תִּזַּ֥ל כַּטַּ֖ל אִמְרָתִ֑י
- כַּטַּ֖ל – טיפות המים הנוצרות בעדנה וברוך וכמלטפות את עלי הירק והעצים. ונראה שמיועד לאנשים שלרוב נוהגים נכון ובסדר, איתם יש לנהוג ברוך, עדינות ורגישות. ולכן הביטויים:
- תִּזַּ֥ל – שהמים נוזלים באופן מלטף ורך ולא בחוזקה.
- אִמְרָתִ֑י – מלשון אמירה שהיא רכה בניגוד לדיבור שהוא קשה.
והמשך הפסוק יתפרש בהתאמה.
המטר- כשעירים עלי דשא, מלשון רוח סערה (רש”י) על הדשא שנחשב לעשב חזק. וכרביבים- טיפות גשם רכות על העשב שהוא רך ועדין.
כך שהפסוק בעל מבנה ברור:
מטר
טל
יערוף
תזל
לקחי
אמרתי
כשעירים עלי דשא
כרביבים עלי עשב
אם כן, על סגנון התקשורת להיות בהתייחסות לשונות בין אנשים. ההתאמה של הדרך, השיטה, הצורה והאופן לאדם שמולנו תניב כאמור, תוצאות אופטימליות.
כך למשל יש לפנות לכל אחד מסגנונות התקשורת השונים כטל ומטר:
- בעל סגנון תקשורת מקדם – נלהב ואוהב ליזום רעיונות יצירתיים, אך לעיתים מתקשה להוציאם לפועל, כדאי לחבר אליו עובד “משימתי” אשר יוכל להניע את הרעיון.
- בעל סגנון תקשורת משימתי – יש לפנות אליו באופן קצר, ותמציתי. יש להגדיר נושא מטרות ודרכי פעולה ולהניח לו לפעול.
- בעל סגנון תקשורת מנתח – עליו לקבל מידע רב וכתוב לפני שייגש לבצע את מטלה.
- בעל סגנון תקשורת תומך – זקוק לתשומת לב והתעניינות אישית, כך ניתן לרתום אותו לעשייה ושיתוף פעולה. תחושותיו ורגשותיו חשובים לא פחות מהשגת התוצאות.
שמיני עצרת- בחג שני של סוכות מתפללים על הגשם שיהיה לברכה ולטובה.
שבת שלום וחג שמח.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

האזינו - סוכות
סגנונות תקשורת של טל ומטר
מי מאתנו לא חווה מצב בו התכוון לומר דבר מסוים ובן שיחו הבין משהו אחר ואף נפגע מהדברים.
תקשורת איכותית מוגדרת כתקשורת בה המסר המועבר, מובן ע”י האחר בדיוק כמו שהתכוונו. אם המסר לא הובן כהלכה – נראה שלא תוקשר באופן מספיק מובן לאדם השני.
לכל אחד סגנון תקשורת שונה. תקשורת איכותית מורכבת מההבנה שסגנון התקשורת שלנו לא רלוונטי כאשר אנו מתקשרים עם האחר, שכן המיומנות הנדרשת היא היכולת לזהות ולהתאים עצמנו לסגנון התקשורת של האדם שמולנו. מכאן גם נובע האתגר, אשר לעיתים כתוצאה מחוסר הבנה של המורכבות והשונות בין בני האדם עולים תסכולים, אי הבנות וקונפליקטים.
פרופ’ אדיג’ס, הגדיר לכל אחד מ- 4 סגנונות הניהול המרכזיים (PAEI) את סגנון התקשורת האופיינית לו. להלן דוגמאות למאפיינים הבולטים בהם נתפס כל סגנון:
- מקדם – אנרגטי ותוסס, מלהיב, מלא חיים ומנהיג חברתי שאוהב להיות במרכז העניינים.
- משימתי – מדויק, אמין, סוס עבודה, מאורגן. מדבר ומתנהל קצר ולעניין, מה שחשוב לו זה תכל’ס – השורה תחתונה, ולכן לעיתים יוצר תחושת ניכור בסביבתו.
- מנתח – נעים ומנומס, ענייני, מומחה בתחומו, שואל הרבה שאלות, אוסף מידע רב לפני כל החלטה ומאידך עשוי להיתפס כמשעמם, הססן ובירוקרטי.
- תומך– מתעניין באחר וברגשותיו, נעים, עדין ויציב ומאידך עשוי להיתפס כרגשני מידי וכחסר דעה.
על כך בפרשת השבוע, פרשת האזינו, שם נאמר:
“יַֽעֲרֹ֤ף כַּמָּטָר֙ לִקְחִ֔י תִּזַּ֥ל כַּטַּ֖ל אִמְרָתִ֑י כִּשְׂעִירִ֣ם עֲלֵי־דֶ֔שֶׁא וְכִרְבִיבִ֖ים עֲלֵי־עֵֽשֶׂב” (דברים ל”ב, ב).
משה מדמה את דבריו המוכיחים את ישראל כמטר וטל
רש”י מסביר את ההבדל בין טל ומטר – שכן בעוד שבטל כולם שמחים, במטר יש כאלה שחשים עצבות כגון, הולכי דרך ומי שממלא בורו ביין. כלומר, בעוד הטל הינו טיפות המים המלטפים את העלים, המטר הינו גשם היורד בעוצמה.
נשאלת השאלה,
מה כוונת משה בשני דימויים אלה?
נסביר,
נראה כי מדובר בשני סגנונות תקשורת לאנשים שונים. נפרט:
- “יַֽעֲרֹ֤ף כַּמָּטָר֙ לִקְחִ֔י”
- יַֽעֲרֹ֤ף – אנשים שהם עקשנים וקשיי עורף
- כַּמָּטָר – היורד בחוזקה ולכן מתאים למקשים עורפם שיש לדבר אליהם בצורה ברורה וישירה.
- לִקְחִ֔י – לאלה שלא נוהגים כשורה וצריכים ללמוד לקח.
- תִּזַּ֥ל כַּטַּ֖ל אִמְרָתִ֑י
- כַּטַּ֖ל – טיפות המים הנוצרות בעדנה וברוך וכמלטפות את עלי הירק והעצים. ונראה שמיועד לאנשים שלרוב נוהגים נכון ובסדר, איתם יש לנהוג ברוך, עדינות ורגישות. ולכן הביטויים:
- תִּזַּ֥ל – שהמים נוזלים באופן מלטף ורך ולא בחוזקה.
- אִמְרָתִ֑י – מלשון אמירה שהיא רכה בניגוד לדיבור שהוא קשה.
המטר- כשעירים עלי דשא, מלשון רוח סערה (רש”י) על הדשא שנחשב לעשב חזק. וכרביבים- טיפות גשם רכות על העשב שהוא רך ועדין.
כך שהפסוק בעל מבנה ברור:
מטר | טל |
יערוף | תזל |
לקחי | אמרתי |
כשעירים עלי דשא | כרביבים עלי עשב |
אם כן, על סגנון התקשורת להיות בהתייחסות לשונות בין אנשים. ההתאמה של הדרך, השיטה, הצורה והאופן לאדם שמולנו תניב כאמור, תוצאות אופטימליות.
כך למשל יש לפנות לכל אחד מסגנונות התקשורת השונים כטל ומטר:
- בעל סגנון תקשורת מקדם – נלהב ואוהב ליזום רעיונות יצירתיים, אך לעיתים מתקשה להוציאם לפועל, כדאי לחבר אליו עובד “משימתי” אשר יוכל להניע את הרעיון.
- בעל סגנון תקשורת משימתי – יש לפנות אליו באופן קצר, ותמציתי. יש להגדיר נושא מטרות ודרכי פעולה ולהניח לו לפעול.
- בעל סגנון תקשורת מנתח – עליו לקבל מידע רב וכתוב לפני שייגש לבצע את מטלה.
- בעל סגנון תקשורת תומך – זקוק לתשומת לב והתעניינות אישית, כך ניתן לרתום אותו לעשייה ושיתוף פעולה. תחושותיו ורגשותיו חשובים לא פחות מהשגת התוצאות.
שבת שלום וחג שמח.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה