כתבות
פרשת השבוע ′ויצא′-הדג מצליח או מסריח מהראש
ח' כסלו ה'תש"פ 06/12/2019
גליה אלמליח-הרמן

ויצא-
הדג מצליח או מסריח מהראש
ארגונים רבים נמצאים בימים אלה בעיצומו של תהליך הגדרת תוכנית עבודה ל-2020 – תכנית המורכבת לרוב מיעדים מאתגרים, המפורטים לכדי משימות ביצוע – משימות הנותנות מענה לשאלה: איך נצליח לעמוד ביעדים שהוגדרו?
ככל שמתעמקים בשאלת ה-‘איך?’ עולה ההבנה כי אחת הדרכים המרכזיות להשגת היעדים עוברת בעיקר דרך האנשים. מכאן עולה גם ההבנה של המנהל לגבי מהות תפקידו שכולל בין היתר: לסייע לאנשיו לעבוד יחד באופן סינרגטי, לשפר ביצועיהם בהתמדה, להגביר מוטיבציה ומחויבות, לתת לעובדים את כל הסיבות לרצות להישאר בארגון ולפתח אותם ברמה האישית, המקצועית והניהולית.
עיקר תפקידו של מנהל, אם כן, טמון בשילוב בין פן מקצועי של עמידה ביעדים לבין פן של טיפוח ופיתוח ההון האנושי. שכן הצלחה של ארגון תלויה לא רק במוצריו ובחדשנותו אלא בעיקר בגישה של העומדים בראשו – הדג מצליח או מסריח מהראש.
על עקרונות בניהול בפרשת השבוע, פרשת ויצא:
יעקב בדרכו לחרן פוגש שלושה רועים רובצים ליד באר ואומר להם:
"... הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה הַשְׁקוּ הַצֹּאן וּלְכוּ רְעוּ "(בראשית כ”ט, ז').
רש”י מפרש: אם אתם רועי-צאן שכירים, יום העבודה שלכם טרם הסתיים – “עוד היום גדול”. ואם אתם בעלי הצאן “לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה”.
נשאלת השאלה
מה ראה יעקב, להוכיח רועי צאן זרים לגבי היקף ואיכות עבודתם?
נסביר,
ניתן להבין את דבריו של יעקב אל רועי הצאן לא כתוכחה אלא במספר אופנים המלמדים על אופיו המנהיגותי:
- שאלות לחידוד והעמקה – מאחר ויעקב לא ידע להעריך את המרחק אל העיר חרן, הוא הניח כי הרועים התאספו מוקדם בבוקר – בגלל שהעיר רחוקה. שכן שיער שהרועים יצאו מוקדם כדי להספיק לחזור לעיר לפני רדת החשיכה. עם זאת, מתשובתם הבין שהעיר קרובה והם מחכים לרועים האחרים כדי לגלול את האבן מפי הבאר.
- אל תהפכו את היוצא מן הכלל לכלל – השמש הרי שקעה יום קודם מוקדם מהרגיל כדרך נס, כדי שיעקב יתעכב בבית-אל- “וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם, כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ” (כ”ח, י”א). יעקב אם כן אומר לרועים – השמש שקעה מוקדם רק אתמול, אך היום חזל”ש – השמש תשקע בזמנה הרגיל ולכן – “עוד היום גדול”.
- מנטור מקצועי – יעקב היה רועה צאן, ולכן התייחסותו כאן היא אינה הערה על אופן עבודת הרועים – אלא הארה לטובת הצאן שכן מנקודת מבטו המקצועית איסוף הצאן מוקדם – מהווה צער בעלי חיים – ולכן מייעץ: “השקו הצאן ולכו לרעותו”- כי זהו הצורך של הצאן.
- הוגנות והוקעת התנהגויות לא רצויות – ספורנו מוסיף כי מאחר ויעקב חש שהרועים אינם עושים עבודתם נאמנה, הוא העיר להם על העוול: יש עוד זמן (אור יום) וניתן לאפשר לצאן גם לרעות בטרם ייאסף.
אם כן אנו לומדים מיעקב באמצעות פרשנות דבריו את תמצית עקרונות הניהול שבאים לידי ביטוי ב-4 הפירושים המוצעים לעיל, שכן יעקב מתייחס גם לרובד האנושי בהיבטים של הוגנות והוקעת התנהגויות לא רצויות, ובמקביל גם לרובד המקצועי לרבות: (1) ההבנה שנדרשות שאלות מנחות לחידוד הבנת המצב (המרחק מהיעד…) (2) ההבנה שאין להתייחס לחריגה קיצונית ככלל אלא כמצב יוצא מן הכלל וכן כ- (3) מנטור מקצועי – המשתף אחרים במומחיותו.
ניהול אנשים הוא לחלוטין אינו עניין טכני של ביצוע משימות באופן נכון יותר. הנהגת אנשים היא משימה אינסופית ומאתגרת אך חשובה מאין כמוה להצלחת ארגון. ניהול טוב מושתת על יחסי אנוש, יחסים בינאישיים ותרבות ארגונית. אין ספק כי “החומר הרך” של הארגון הוא החומר הקשה ביותר במימוש ההצלחה הארגונית. נראה כי לא די בתכנון והגדרה של תוכנית עבודה מקיפה אלא חשוב לא פחות כי מנהל יקדיש את תשומת הלב גם לאופן יישומה בין היתר באמצעות פיתוח וטיפוח אנשיו, שכן, זוהי גם מהות עבודתו וגם הדרך הכמעט בלעדית להצליח לעמוד ביעדים המתוכננים.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

ויצא-
הדג מצליח או מסריח מהראש
ארגונים רבים נמצאים בימים אלה בעיצומו של תהליך הגדרת תוכנית עבודה ל-2020 – תכנית המורכבת לרוב מיעדים מאתגרים, המפורטים לכדי משימות ביצוע – משימות הנותנות מענה לשאלה: איך נצליח לעמוד ביעדים שהוגדרו?
ככל שמתעמקים בשאלת ה-‘איך?’ עולה ההבנה כי אחת הדרכים המרכזיות להשגת היעדים עוברת בעיקר דרך האנשים. מכאן עולה גם ההבנה של המנהל לגבי מהות תפקידו שכולל בין היתר: לסייע לאנשיו לעבוד יחד באופן סינרגטי, לשפר ביצועיהם בהתמדה, להגביר מוטיבציה ומחויבות, לתת לעובדים את כל הסיבות לרצות להישאר בארגון ולפתח אותם ברמה האישית, המקצועית והניהולית.
עיקר תפקידו של מנהל, אם כן, טמון בשילוב בין פן מקצועי של עמידה ביעדים לבין פן של טיפוח ופיתוח ההון האנושי. שכן הצלחה של ארגון תלויה לא רק במוצריו ובחדשנותו אלא בעיקר בגישה של העומדים בראשו – הדג מצליח או מסריח מהראש.
על עקרונות בניהול בפרשת השבוע, פרשת ויצא:
יעקב בדרכו לחרן פוגש שלושה רועים רובצים ליד באר ואומר להם:
"... הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה הַשְׁקוּ הַצֹּאן וּלְכוּ רְעוּ "(בראשית כ”ט, ז').
רש”י מפרש: אם אתם רועי-צאן שכירים, יום העבודה שלכם טרם הסתיים – “עוד היום גדול”. ואם אתם בעלי הצאן “לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה”.
נשאלת השאלה
מה ראה יעקב, להוכיח רועי צאן זרים לגבי היקף ואיכות עבודתם?
נסביר,
ניתן להבין את דבריו של יעקב אל רועי הצאן לא כתוכחה אלא במספר אופנים המלמדים על אופיו המנהיגותי:
- שאלות לחידוד והעמקה – מאחר ויעקב לא ידע להעריך את המרחק אל העיר חרן, הוא הניח כי הרועים התאספו מוקדם בבוקר – בגלל שהעיר רחוקה. שכן שיער שהרועים יצאו מוקדם כדי להספיק לחזור לעיר לפני רדת החשיכה. עם זאת, מתשובתם הבין שהעיר קרובה והם מחכים לרועים האחרים כדי לגלול את האבן מפי הבאר.
- אל תהפכו את היוצא מן הכלל לכלל – השמש הרי שקעה יום קודם מוקדם מהרגיל כדרך נס, כדי שיעקב יתעכב בבית-אל- “וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם, כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ” (כ”ח, י”א). יעקב אם כן אומר לרועים – השמש שקעה מוקדם רק אתמול, אך היום חזל”ש – השמש תשקע בזמנה הרגיל ולכן – “עוד היום גדול”.
- מנטור מקצועי – יעקב היה רועה צאן, ולכן התייחסותו כאן היא אינה הערה על אופן עבודת הרועים – אלא הארה לטובת הצאן שכן מנקודת מבטו המקצועית איסוף הצאן מוקדם – מהווה צער בעלי חיים – ולכן מייעץ: “השקו הצאן ולכו לרעותו”- כי זהו הצורך של הצאן.
- הוגנות והוקעת התנהגויות לא רצויות – ספורנו מוסיף כי מאחר ויעקב חש שהרועים אינם עושים עבודתם נאמנה, הוא העיר להם על העוול: יש עוד זמן (אור יום) וניתן לאפשר לצאן גם לרעות בטרם ייאסף.
אם כן אנו לומדים מיעקב באמצעות פרשנות דבריו את תמצית עקרונות הניהול שבאים לידי ביטוי ב-4 הפירושים המוצעים לעיל, שכן יעקב מתייחס גם לרובד האנושי בהיבטים של הוגנות והוקעת התנהגויות לא רצויות, ובמקביל גם לרובד המקצועי לרבות: (1) ההבנה שנדרשות שאלות מנחות לחידוד הבנת המצב (המרחק מהיעד…) (2) ההבנה שאין להתייחס לחריגה קיצונית ככלל אלא כמצב יוצא מן הכלל וכן כ- (3) מנטור מקצועי – המשתף אחרים במומחיותו.
ניהול אנשים הוא לחלוטין אינו עניין טכני של ביצוע משימות באופן נכון יותר. הנהגת אנשים היא משימה אינסופית ומאתגרת אך חשובה מאין כמוה להצלחת ארגון. ניהול טוב מושתת על יחסי אנוש, יחסים בינאישיים ותרבות ארגונית. אין ספק כי “החומר הרך” של הארגון הוא החומר הקשה ביותר במימוש ההצלחה הארגונית. נראה כי לא די בתכנון והגדרה של תוכנית עבודה מקיפה אלא חשוב לא פחות כי מנהל יקדיש את תשומת הלב גם לאופן יישומה בין היתר באמצעות פיתוח וטיפוח אנשיו, שכן, זוהי גם מהות עבודתו וגם הדרך הכמעט בלעדית להצליח לעמוד ביעדים המתוכננים.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה