פ"ת חדשות  פיתה-עושים כבוד לכיפה
פ"ת חדשות  פיתה-עושים כבוד לכיפה
  • כתבות
  • מקומי
  • חינוך
  • תרבות ופנאי
  • נוער
  • ספורט
  • דעות
  • נדל"ן
  • דת- מדינה
  • מלחמת "חרבות ברזל" בפ"ת
  • כתבות
  • מקומי
  • חינוך
  • תרבות ופנאי
  • נוער
  • ספורט
  • דעות
  • נדל"ן
  • דת- מדינה
  • מלחמת "חרבות ברזל" בפ"ת
  • ט"ו אלול ה'תשפ"ה 08/09/2025כבן 70 נפל מחלון ברחוב שלום צלח, פונה לבלינסון במצב בינוני
  • ז' אלול ה'תשפ"ה 31/08/2025מועצת העיר אישרה הערב, יום ראשון, 31 באוגוסט, פה אחד את תקציב התמיכות לאחזקת בתי כנסת וענייני דת. בין השאר אושר תקציב לבניית מקווה ומרכז קהילתי ברחוב פנחס חגין. מעניין יהיה לראות תגובת השכנים באיזור למקווה שיוקם

כתבות

>פרשת השבוע ′שופטים′- האם המטרה מקדשת את האמצעים
> כתבות דף הבית

פרשת השבוע ′שופטים′- האם המטרה מקדשת את האמצעים

א' אלול ה'תש"פ 21/08/2020
גליה אלמליך-הרמן
שופטים
האם המטרה מקדשת את האמצעים?
צוות עם ‘אש בעיניים’, בעלי מוטיבציה גבוהה להצליח, אכפת להם מאד מהחברה והם בהחלט רוצים בהצלחתה. חברי הצוות שואפים לעמוד ביעדיהם, בכל מחיר. מהתנהלותם נדמה כי המטרה מקדשת את האמצעים, גם במחיר של עיגול פינות והתייחסות אל נהלי העבודה כהמלצה בלבד. התנהלות שבאה לידי ביטוי אמנם בעמידה ביעדים הכמותיים, אך באיכות ירודה ובאחוז תקלות גבוה יחסית.
‘המטרה מקדשת את האמצעים’ משמעותה שהתרומה ויתרונות המעשה, מפצים על הנזק אשר נגרם בדרך השגתו. עפ”י טרוצקי – ‘המטרה מקדשת את האמצעים כל עוד קיים דבר המקדש את המטרה’. במילים אחרות, אמנם המטרה מקדשת האמצעים אך, לא תמיד המטרה מספיק קדושה כדי שתקדש האמצעים. נראה כי קשה למצוא מטרות שאכן יקדשו את האמצעים.
על כך בפרשת השבוע פרשת שופטים שם נאמר:
“צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף-לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ” (דברים ט”ז, כ’)
נשאל:
  • מה טעם כפילות המילים “צֶדֶק צֶדֶק”?
  • מה טעם השימוש דווקא בפועל “תִּרְדֹּף” ולא בפעלים אחרים כגון ‘תשפוט’/’תעשה’/’תנהג’ וכו’?
  • מה הקשר בין הצדק למטרה של “לְמַעַן תִּחְיֶה”? וכן, מה הטעם להזכיר כאן את ירושת הארץ?
נסביר,
  • מה טעם הכפילות “צֶדֶק צֶדֶק”? עפ”י הפרשנים:
    1. אבן עזרא – בדרך כלל מניחים שבית הדין והשופטים חפצים בצדק. הכפילות הינה גם פניה לבעלי הריב, שהצדק יהיה גם האינטרס שלהם. מנחה בלולה גם מתייחס באופן זה לכפילות ומפרש שעל האדם לרדוף הצדק בין אם הוא זכאי ובין אם הוא חייב.
    2. רבינו בחיי – הכפילות כדי להדגיש שהצדק צריך להיות גם בדיבור וגם במעשה.
    3. האדמו”ר שמחה בונים מפשיסחה — אילו היה כתוב פעם אחת “צדק תרדוף” יתכן וניתן היה להניח כי רדיפת הצדק כל כך חשובה שמצדיקה את כל האמצעים לרבות אמצעים פסולים ולא ראויים. מכאן שמטרת הכפילות לומר, שגם את הצדק יש לרדוף בצדק ואין המטרה מקדשת את האמצעים, אלא השגת הצדק יש לעשות בדרכים נאותות.
  • מה טעם השימוש דווקא בפועל “תִּרְדֹּף”‘?
    אנו מוצאים שימוש בשורש ר.ד.פ  גם בקשר לשלום, ששם נאמר: “סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב, בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.” (תהילים ל”ד, ט”ו). זאת משום שבשני אלה, בצדק ובשלום, נדרש להשקיע מאמץ מיוחד להשגתם וערך תרומתם לא יסולא מפז, שכן הם המבטיחים את יסוד קיומו של העם. בעוד הצדק – מקיים את החברה ומחזק את לכידותה וכוחותיה הפנימיים, השלום – מגן מפני האויבים מבחוץ. מכאן שהשימוש בפועל תרדוף, הוא במטרה להדגיש כי לא די בבקשת השלום אלא יש לרדוף אותו הלכה למעשה.
  • מה הקשר בין הצדק למטרה, “לְמַעַן תִּחְיֶה”? וכן, מה הטעם להזכיר כאן את ירושת הארץ?
    מדובר בקשר משורשר של סיבה ותוצאה. שכן, אי צדק מוביל לניכור חברתי אשר בא לידי ביטוי למשל בסכסוכים בינאישיים ונקמות וזהו ‘לְמַעַן תִּחְיֶה’. מכאן, שכתוצאה מהניכור החברתי, ישנה התרופפות ברמת הלכידות של העם מה שמחליש אותם גם בהתמודדות מול האויבים מבחוץ וזהו ‘וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ’.
     
אין ספק כי יש למקד את השאיפה, הרצון והאנרגיה בהשגת המטרה באופן אופטימלי. אך, הדרך גם חשובה – על המטרה להיות מושגת בצורה חוקית והומאנית. התנהגות של אי צדק, היא רק תחילת היווצרותו של כדור השלג – בכוחה להרוס לא רק יחסים בינאישיים, אלא הרבה מעבר, כפי שמוצג בפסוק כדוגמא: אי צדק = ניכור חברתי = חוסר לכידות וחולשה גם מול אויבי הארץ.
גם מצבים ארגוניים הנתפסים לכאורה באופן חיובי, כמו ‘אש בעיניים’ ושאיפה לעמידה ביעדים, חשוב לבחון גם את המשמעות הרחבה של אופן השגתן והמחירים הנילווים. שכן, את המטרה יש להשיג בדרכים כשרות וישרות, מקצועיות ואתיות, מתוך גישה של “צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף” – את הצדק יש לרדוף בצדק.
באופן דומה שאלה זו נשאלת למשל גם לגבי האמצעים הננקטים למיגור התפשטות נגיף הקורונה כגון: האיכונים והסגרים, האם המטרה אכן מקדשת את האמצעים? ושאלה נוספת, האם האמצעים הננקטים אכן משרתים את המטרה? וזו שאלה לדיון בפוסט נפרד.
 
 
 
 
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
  • מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
  • גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שופטים
האם המטרה מקדשת את האמצעים?
צוות עם ‘אש בעיניים’, בעלי מוטיבציה גבוהה להצליח, אכפת להם מאד מהחברה והם בהחלט רוצים בהצלחתה. חברי הצוות שואפים לעמוד ביעדיהם, בכל מחיר. מהתנהלותם נדמה כי המטרה מקדשת את האמצעים, גם במחיר של עיגול פינות והתייחסות אל נהלי העבודה כהמלצה בלבד. התנהלות שבאה לידי ביטוי אמנם בעמידה ביעדים הכמותיים, אך באיכות ירודה ובאחוז תקלות גבוה יחסית.
‘המטרה מקדשת את האמצעים’ משמעותה שהתרומה ויתרונות המעשה, מפצים על הנזק אשר נגרם בדרך השגתו. עפ”י טרוצקי – ‘המטרה מקדשת את האמצעים כל עוד קיים דבר המקדש את המטרה’. במילים אחרות, אמנם המטרה מקדשת האמצעים אך, לא תמיד המטרה מספיק קדושה כדי שתקדש האמצעים. נראה כי קשה למצוא מטרות שאכן יקדשו את האמצעים.
על כך בפרשת השבוע פרשת שופטים שם נאמר:
“צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף-לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ” (דברים ט”ז, כ’)
נשאל:
  • מה טעם כפילות המילים “צֶדֶק צֶדֶק”?
  • מה טעם השימוש דווקא בפועל “תִּרְדֹּף” ולא בפעלים אחרים כגון ‘תשפוט’/’תעשה’/’תנהג’ וכו’?
  • מה הקשר בין הצדק למטרה של “לְמַעַן תִּחְיֶה”? וכן, מה הטעם להזכיר כאן את ירושת הארץ?
נסביר,
  • מה טעם הכפילות “צֶדֶק צֶדֶק”? עפ”י הפרשנים:
    1. אבן עזרא – בדרך כלל מניחים שבית הדין והשופטים חפצים בצדק. הכפילות הינה גם פניה לבעלי הריב, שהצדק יהיה גם האינטרס שלהם. מנחה בלולה גם מתייחס באופן זה לכפילות ומפרש שעל האדם לרדוף הצדק בין אם הוא זכאי ובין אם הוא חייב.
    2. רבינו בחיי – הכפילות כדי להדגיש שהצדק צריך להיות גם בדיבור וגם במעשה.
    3. האדמו”ר שמחה בונים מפשיסחה — אילו היה כתוב פעם אחת “צדק תרדוף” יתכן וניתן היה להניח כי רדיפת הצדק כל כך חשובה שמצדיקה את כל האמצעים לרבות אמצעים פסולים ולא ראויים. מכאן שמטרת הכפילות לומר, שגם את הצדק יש לרדוף בצדק ואין המטרה מקדשת את האמצעים, אלא השגת הצדק יש לעשות בדרכים נאותות.
  • מה טעם השימוש דווקא בפועל “תִּרְדֹּף”‘?
    אנו מוצאים שימוש בשורש ר.ד.פ  גם בקשר לשלום, ששם נאמר: “סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב, בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.” (תהילים ל”ד, ט”ו). זאת משום שבשני אלה, בצדק ובשלום, נדרש להשקיע מאמץ מיוחד להשגתם וערך תרומתם לא יסולא מפז, שכן הם המבטיחים את יסוד קיומו של העם. בעוד הצדק – מקיים את החברה ומחזק את לכידותה וכוחותיה הפנימיים, השלום – מגן מפני האויבים מבחוץ. מכאן שהשימוש בפועל תרדוף, הוא במטרה להדגיש כי לא די בבקשת השלום אלא יש לרדוף אותו הלכה למעשה.
  • מה הקשר בין הצדק למטרה, “לְמַעַן תִּחְיֶה”? וכן, מה הטעם להזכיר כאן את ירושת הארץ?
    מדובר בקשר משורשר של סיבה ותוצאה. שכן, אי צדק מוביל לניכור חברתי אשר בא לידי ביטוי למשל בסכסוכים בינאישיים ונקמות וזהו ‘לְמַעַן תִּחְיֶה’. מכאן, שכתוצאה מהניכור החברתי, ישנה התרופפות ברמת הלכידות של העם מה שמחליש אותם גם בהתמודדות מול האויבים מבחוץ וזהו ‘וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ’.
     
אין ספק כי יש למקד את השאיפה, הרצון והאנרגיה בהשגת המטרה באופן אופטימלי. אך, הדרך גם חשובה – על המטרה להיות מושגת בצורה חוקית והומאנית. התנהגות של אי צדק, היא רק תחילת היווצרותו של כדור השלג – בכוחה להרוס לא רק יחסים בינאישיים, אלא הרבה מעבר, כפי שמוצג בפסוק כדוגמא: אי צדק = ניכור חברתי = חוסר לכידות וחולשה גם מול אויבי הארץ.
גם מצבים ארגוניים הנתפסים לכאורה באופן חיובי, כמו ‘אש בעיניים’ ושאיפה לעמידה ביעדים, חשוב לבחון גם את המשמעות הרחבה של אופן השגתן והמחירים הנילווים. שכן, את המטרה יש להשיג בדרכים כשרות וישרות, מקצועיות ואתיות, מתוך גישה של “צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף” – את הצדק יש לרדוף בצדק.
באופן דומה שאלה זו נשאלת למשל גם לגבי האמצעים הננקטים למיגור התפשטות נגיף הקורונה כגון: האיכונים והסגרים, האם המטרה אכן מקדשת את האמצעים? ושאלה נוספת, האם האמצעים הננקטים אכן משרתים את המטרה? וזו שאלה לדיון בפוסט נפרד.
 
 
 
 
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
  • מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
  • גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 שופטים
האם המטרה מקדשת את האמצעים?
צוות עם ‘אש בעיניים’, בעלי מוטיבציה גבוהה להצליח, אכפת להם מאד מהחברה והם בהחלט רוצים בהצלחתה. חברי הצוות שואפים לעמוד ביעדיהם, בכל מחיר. מהתנהלותם נדמה כי המטרה מקדשת את האמצעים, גם במחיר של עיגול פינות והתייחסות אל נהלי העבודה כהמלצה בלבד. התנהלות שבאה לידי ביטוי אמנם בעמידה ביעדים הכמותיים, אך באיכות ירודה ובאחוז תקלות גבוה יחסית.
‘המטרה מקדשת את האמצעים’ משמעותה שהתרומה ויתרונות המעשה, מפצים על הנזק אשר נגרם בדרך השגתו. עפ”י טרוצקי – ‘המטרה מקדשת את האמצעים כל עוד קיים דבר המקדש את המטרה’. במילים אחרות, אמנם המטרה מקדשת האמצעים אך, לא תמיד המטרה מספיק קדושה כדי שתקדש האמצעים. נראה כי קשה למצוא מטרות שאכן יקדשו את האמצעים.
על כך בפרשת השבוע פרשת שופטים שם נאמר:
“צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף-לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ” (דברים ט”ז, כ’)
נשאל:
  • מה טעם כפילות המילים “צֶדֶק צֶדֶק”?
  • מה טעם השימוש דווקא בפועל “תִּרְדֹּף” ולא בפעלים אחרים כגון ‘תשפוט’/’תעשה’/’תנהג’ וכו’?
  • מה הקשר בין הצדק למטרה של “לְמַעַן תִּחְיֶה”? וכן, מה הטעם להזכיר כאן את ירושת הארץ?
נסביר,
  • מה טעם הכפילות “צֶדֶק צֶדֶק”? עפ”י הפרשנים:
    1. אבן עזרא – בדרך כלל מניחים שבית הדין והשופטים חפצים בצדק. הכפילות הינה גם פניה לבעלי הריב, שהצדק יהיה גם האינטרס שלהם. מנחה בלולה גם מתייחס באופן זה לכפילות ומפרש שעל האדם לרדוף הצדק בין אם הוא זכאי ובין אם הוא חייב.
    2. רבינו בחיי – הכפילות כדי להדגיש שהצדק צריך להיות גם בדיבור וגם במעשה.
    3. האדמו”ר שמחה בונים מפשיסחה — אילו היה כתוב פעם אחת “צדק תרדוף” יתכן וניתן היה להניח כי רדיפת הצדק כל כך חשובה שמצדיקה את כל האמצעים לרבות אמצעים פסולים ולא ראויים. מכאן שמטרת הכפילות לומר, שגם את הצדק יש לרדוף בצדק ואין המטרה מקדשת את האמצעים, אלא השגת הצדק יש לעשות בדרכים נאותות.
  • מה טעם השימוש דווקא בפועל “תִּרְדֹּף”‘?
    אנו מוצאים שימוש בשורש ר.ד.פ  גם בקשר לשלום, ששם נאמר: “סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב, בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.” (תהילים ל”ד, ט”ו). זאת משום שבשני אלה, בצדק ובשלום, נדרש להשקיע מאמץ מיוחד להשגתם וערך תרומתם לא יסולא מפז, שכן הם המבטיחים את יסוד קיומו של העם. בעוד הצדק – מקיים את החברה ומחזק את לכידותה וכוחותיה הפנימיים, השלום – מגן מפני האויבים מבחוץ. מכאן שהשימוש בפועל תרדוף, הוא במטרה להדגיש כי לא די בבקשת השלום אלא יש לרדוף אותו הלכה למעשה.
  • מה הקשר בין הצדק למטרה, “לְמַעַן תִּחְיֶה”? וכן, מה הטעם להזכיר כאן את ירושת הארץ?
    מדובר בקשר משורשר של סיבה ותוצאה. שכן, אי צדק מוביל לניכור חברתי אשר בא לידי ביטוי למשל בסכסוכים בינאישיים ונקמות וזהו ‘לְמַעַן תִּחְיֶה’. מכאן, שכתוצאה מהניכור החברתי, ישנה התרופפות ברמת הלכידות של העם מה שמחליש אותם גם בהתמודדות מול האויבים מבחוץ וזהו ‘וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ’.
     
אין ספק כי יש למקד את השאיפה, הרצון והאנרגיה בהשגת המטרה באופן אופטימלי. אך, הדרך גם חשובה – על המטרה להיות מושגת בצורה חוקית והומאנית. התנהגות של אי צדק, היא רק תחילת היווצרותו של כדור השלג – בכוחה להרוס לא רק יחסים בינאישיים, אלא הרבה מעבר, כפי שמוצג בפסוק כדוגמא: אי צדק = ניכור חברתי = חוסר לכידות וחולשה גם מול אויבי הארץ.
גם מצבים ארגוניים הנתפסים לכאורה באופן חיובי, כמו ‘אש בעיניים’ ושאיפה לעמידה ביעדים, חשוב לבחון גם את המשמעות הרחבה של אופן השגתן והמחירים הנילווים. שכן, את המטרה יש להשיג בדרכים כשרות וישרות, מקצועיות ואתיות, מתוך גישה של “צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף” – את הצדק יש לרדוף בצדק.
באופן דומה שאלה זו נשאלת למשל גם לגבי האמצעים הננקטים למיגור התפשטות נגיף הקורונה כגון: האיכונים והסגרים, האם המטרה אכן מקדשת את האמצעים? ושאלה נוספת, האם האמצעים הננקטים אכן משרתים את המטרה? וזו שאלה לדיון בפוסט נפרד.
 
 
 
 
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
  • מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
  • גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 שופטים
האם המטרה מקדשת את האמצעים?
צוות עם ‘אש בעיניים’, בעלי מוטיבציה גבוהה להצליח, אכפת להם מאד מהחברה והם בהחלט רוצים בהצלחתה. חברי הצוות שואפים לעמוד ביעדיהם, בכל מחיר. מהתנהלותם נדמה כי המטרה מקדשת את האמצעים, גם במחיר של עיגול פינות והתייחסות אל נהלי העבודה כהמלצה בלבד. התנהלות שבאה לידי ביטוי אמנם בעמידה ביעדים הכמותיים, אך באיכות ירודה ובאחוז תקלות גבוה יחסית.
‘המטרה מקדשת את האמצעים’ משמעותה שהתרומה ויתרונות המעשה, מפצים על הנזק אשר נגרם בדרך השגתו. עפ”י טרוצקי – ‘המטרה מקדשת את האמצעים כל עוד קיים דבר המקדש את המטרה’. במילים אחרות, אמנם המטרה מקדשת האמצעים אך, לא תמיד המטרה מספיק קדושה כדי שתקדש האמצעים. נראה כי קשה למצוא מטרות שאכן יקדשו את האמצעים.
על כך בפרשת השבוע פרשת שופטים שם נאמר:
“צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף-לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ” (דברים ט”ז, כ’)
נשאל:
  • מה טעם כפילות המילים “צֶדֶק צֶדֶק”?
  • מה טעם השימוש דווקא בפועל “תִּרְדֹּף” ולא בפעלים אחרים כגון ‘תשפוט’/’תעשה’/’תנהג’ וכו’?
  • מה הקשר בין הצדק למטרה של “לְמַעַן תִּחְיֶה”? וכן, מה הטעם להזכיר כאן את ירושת הארץ?
נסביר,
  • מה טעם הכפילות “צֶדֶק צֶדֶק”? עפ”י הפרשנים:
    1. אבן עזרא – בדרך כלל מניחים שבית הדין והשופטים חפצים בצדק. הכפילות הינה גם פניה לבעלי הריב, שהצדק יהיה גם האינטרס שלהם. מנחה בלולה גם מתייחס באופן זה לכפילות ומפרש שעל האדם לרדוף הצדק בין אם הוא זכאי ובין אם הוא חייב.
    2. רבינו בחיי – הכפילות כדי להדגיש שהצדק צריך להיות גם בדיבור וגם במעשה.
    3. האדמו”ר שמחה בונים מפשיסחה — אילו היה כתוב פעם אחת “צדק תרדוף” יתכן וניתן היה להניח כי רדיפת הצדק כל כך חשובה שמצדיקה את כל האמצעים לרבות אמצעים פסולים ולא ראויים. מכאן שמטרת הכפילות לומר, שגם את הצדק יש לרדוף בצדק ואין המטרה מקדשת את האמצעים, אלא השגת הצדק יש לעשות בדרכים נאותות.
  • מה טעם השימוש דווקא בפועל “תִּרְדֹּף”‘?
    אנו מוצאים שימוש בשורש ר.ד.פ  גם בקשר לשלום, ששם נאמר: “סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב, בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.” (תהילים ל”ד, ט”ו). זאת משום שבשני אלה, בצדק ובשלום, נדרש להשקיע מאמץ מיוחד להשגתם וערך תרומתם לא יסולא מפז, שכן הם המבטיחים את יסוד קיומו של העם. בעוד הצדק – מקיים את החברה ומחזק את לכידותה וכוחותיה הפנימיים, השלום – מגן מפני האויבים מבחוץ. מכאן שהשימוש בפועל תרדוף, הוא במטרה להדגיש כי לא די בבקשת השלום אלא יש לרדוף אותו הלכה למעשה.
  • מה הקשר בין הצדק למטרה, “לְמַעַן תִּחְיֶה”? וכן, מה הטעם להזכיר כאן את ירושת הארץ?
    מדובר בקשר משורשר של סיבה ותוצאה. שכן, אי צדק מוביל לניכור חברתי אשר בא לידי ביטוי למשל בסכסוכים בינאישיים ונקמות וזהו ‘לְמַעַן תִּחְיֶה’. מכאן, שכתוצאה מהניכור החברתי, ישנה התרופפות ברמת הלכידות של העם מה שמחליש אותם גם בהתמודדות מול האויבים מבחוץ וזהו ‘וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ’.
     
אין ספק כי יש למקד את השאיפה, הרצון והאנרגיה בהשגת המטרה באופן אופטימלי. אך, הדרך גם חשובה – על המטרה להיות מושגת בצורה חוקית והומאנית. התנהגות של אי צדק, היא רק תחילת היווצרותו של כדור השלג – בכוחה להרוס לא רק יחסים בינאישיים, אלא הרבה מעבר, כפי שמוצג בפסוק כדוגמא: אי צדק = ניכור חברתי = חוסר לכידות וחולשה גם מול אויבי הארץ.
גם מצבים ארגוניים הנתפסים לכאורה באופן חיובי, כמו ‘אש בעיניים’ ושאיפה לעמידה ביעדים, חשוב לבחון גם את המשמעות הרחבה של אופן השגתן והמחירים הנילווים. שכן, את המטרה יש להשיג בדרכים כשרות וישרות, מקצועיות ואתיות, מתוך גישה של “צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף” – את הצדק יש לרדוף בצדק.
באופן דומה שאלה זו נשאלת למשל גם לגבי האמצעים הננקטים למיגור התפשטות נגיף הקורונה כגון: האיכונים והסגרים, האם המטרה אכן מקדשת את האמצעים? ושאלה נוספת, האם האמצעים הננקטים אכן משרתים את המטרה? וזו שאלה לדיון בפוסט נפרד.

המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
  • מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
  • גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
תגובות (1 תגובות) הוסף תגובה
הוסף תגובה
סגור
1. דרושים עובדים לעבודה בהייטק במגוון תפקידים של חומרה, בדיקות,
דרושים עובדים לעבודה בהייטק במגוון תפקידים של חומרה, בדיקות, פיתוח ועוד, לפניות שלחו לי הודעה בוואצפ 051-2266793 יוגב
נועה 21/08/2020 14:16:58

ידיעות בקצרה

י' אב ה'תשפ"ה 04/08/2025 פסטיבל שורשים – מוסיקה * תרבויות * עדות בין התאריכים 24-28.8.25 יתקיים פסטיבל שורשים בפתח תקווה, פסטיבל ייחודי המבטא את היצירה המגוונת של שורשי החברה הישראלית על שלל תחומיה, ומהווה כור היתוך בין מזרח למערב, עבר והווה.
ד' אב ה'תשפ"ה 29/07/2025 הפלג הירושלמי שולחים מפגינים לתחנת המשטרה בפתח תקווה, לטענתם חרדי שבא לתחנה לבקש תעודת יושר, התגלה כעריק והמשטרה הצבאית זומנה למקום. המפגינים ינסו לשבש את המעבר של העריק לידי המשטרה הצבאית
הנחיות מצילות חיים לקראת גל החום כתבות הנחיות מצילות חיים לקראת גל החום 06/08/2025 מרוץ הלילה נדחה  בחודשיים         מקומי מרוץ הלילה נדחה בחודשיים 29/07/2025 חרדים ומשרתים חינוך חרדים ומשרתים 21/07/2025 איך תונצח המלחמה בפ"ת? מקומי איך תונצח המלחמה בפ"ת? 26/06/2025 רחוקות מהבית - קרובות ללב כתבות רחוקות מהבית - קרובות ללב 24/06/2025 ממשיכים בשידרוג מרכז העיר מקומי ממשיכים בשידרוג מרכז העיר 24/06/2025 מה העלתה בחכתה סוכנת קטינה שהפעילה המשטרה בפ"ת? מקומי מה העלתה בחכתה סוכנת קטינה שהפעילה המשטרה בפ"ת? 23/06/2025 פעם מתנדב, תמיד מתנדב כתבות פעם מתנדב, תמיד מתנדב 22/06/2025 פחות אוטובוסים יסעו בשכונה מקומי פחות אוטובוסים יסעו בשכונה 26/05/2025 מתפללים לשחרורם מלחמת "חרבות ברזל" בפתח תקווה מתפללים לשחרורם 14/11/2023

מדורים


כתבות                      נוער
דעות                        ספורט
המלצות                     קופונים
אוכל                         יוצאים
משנים עולם               מוטי זפט
אופנה וסטיילינג           מקומי          נדל"ן                        דת מדינה    חינוך                        לבריאות

לוחות


לוחות
מורים פרטיים               יד 2 ומסירה
דרושים                       לוח רכב
בייביסיטר                    לוח נדל"ן
עוזרות בית                  לוח טרמפים
עסקים

פינות                            הצהרת נגישות     


מזל טוב
בתי כנסת
מבזקים
צור קשר
מה לשים לך בפיתה

מדורים


כתבות                       נוער
דעות                         ספורט
המלצות                     קופונים
אוכל                           יוצאים
משנים עולם               מוטי זפט
אופנה וסטיילינג         איתי אלתרמן                           מקומי

לוחות


לוחות
מורים פרטיים               יד 2 ומסירה
דרושים                       לוח רכב
בייביסיטר                    לוח נדל"ן
עוזרות בית                  לוח טרמפים
עסקים

פינות


מזל טוב
בתי כנסת
מבזקים
צור קשר
מה לשים לך בפיתה

צרו קשר say.pita@gmail.com 054-9797588
בנייה שטיבל קום