- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
פרשת השבוע ′לך-לך′ -משפחה לא מחליפים – על כסף ורגש
י"ב חשון ה'תשפ"א 30/10/2020
גליה אלמליח-הרמן

לך-לך
משפחה לא מחליפים – על כסף ורגש
מדד ת”א-פמילי מציג מאז הקמתו ביצועים טובים ביחס למדדי מניות מובילים. הנתונים מראים כי לעסק משפחתי ביצועים פיננסיים טובים יותר לעומת עסק לא משפחתי. שכן בעסקים משפחתיים רבים יש תכנון לטווח ארוך וקבלת החלטות מהירה יחסית. מכאן גם לא מפתיע, ההישג שפורסם אתמול (27.10.20) של 35% תשואה בשנתיים, במדד זה.
אחד האתגרים העיקריים בעסק משפחתי, הוא הערבוב בין נורמות כלכליות ונורמות חברתיות. נורמות, שעפ”י פרופ’ דן אריאלי, נמצאות בשני עולמות ומופעלות במערכות יחסים שונות. עם זאת, בעסקים משפחתיים, באופן מובנה עולמות אלה מתערבבים, וזהו האתגר.
עפ”י ניסוייו המרתקים של הפרופסור ועמיתיו, כשנורמה חברתית מתנגשת עם נורמה כלכלית, כלומר, כשכסף ורגש מעורבים, לרוב, שיקולים כלכליים יגברו. שכן, נורמות כלכליות חזקות יותר מנורמות חברתיות / רגשיות. חשוב לזכור כי היחסים המשפחתיים הם ארוכי טווח, ולעיתים ישנה השלכה לדורות, למתן עדיפות לשיקולים כלכליים שפעמים רבות ממוקדי ראייה צרה בלבד.
על כך בפרשת השבוע, פרשת לך-לך שם נאמר:
“וְלֹא-נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ, לָשֶׁבֶת יַחְדָּו: כִּי-הָיָה רְכוּשָׁם רָב, וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו.” (בראשית, י”ג, ו’)
כאשר אברהם יוצא לארץ כנען, מצטרף אליו אחיו הרן ומשפחתו. כאשר מת הרן, אברהם לוקח עימו את בנו לוט. מפסוקים ו’-ט’ ניתן לראות את התפתחות מערכת היחסים בין רועי אברהם ורועי לוט והשפעת המורכבות של ערבוב הנורמות החברתיות והכלכליות על יחסיהם. נפרט:
- “וְלֹא-נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ” (ו’) – הרועים חשים שאחד מצר צעדי האחר, ואין די מקום לכולם (=כלכלי).
- “וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו” (ו’) – גם במקום שלא היה צר, לא הצליחו לשבת יחד בשל יחסיהם הרעועים (=למשל ארוחות משותפות).
- “וַיְהִי-רִיב, בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה-אַבְרָם, וּבֵין, רֹעֵי מִקְנֵה-לוֹט” (ז’) – נוצרות קואליציות לצד מחנות.
- “אַל-נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶך” (ח’) – הסכסוך קרוב לפיצוץ וגולש מהרועים גם אל אברהם ולוט.
- “הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי” (ט’) – ניסיון להימנע מפיצוץ היחסים המשפחתיים, בשל סכסוך המחנות ולכן עולה הצעה להיפרדות ושמירת מרחק.
- “אִם-הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה” (ט’) – לא די בריחוק פיזי סימלי אלא ניגוד מוחלט (ימין-שמאל).
דוד ואחיינו, חולקים את אותו שטח מרעה למחייתם, מתוך נורמה ומחויבות משפחתית / חברתית. כאשר עולה סכסוך על בסיס כלכלי בין המחנות, שמגיע כמעט לכדי פיצוץ בין הניצים, הם בוחרים לנהוג בריחוק, אך לא ריחוק סמלי אלא ריחוק קיצוני לחלוטין, כדי למנוע התקרבות וחידוש העימות. נראה כי אברהם ולוט בוחרים בהיפרדות וריחוק כפתרון לסכסוך הכלכלי ובעיקר בכדי למנוע גלישתו גם לכדי סכסוך משפחתי.
דוגמא זו, ממחישה, כאמור, את מורכבות האתגר של ערבוב נורמות חברתיות-משפחתיות עם כלכליות. אברהם, יוזם הפתרון, מצד אחד לא רצה התלקחות הסכסוך גם לקשרים המשפחתיים ומאידך הרגיש מחויב לדאוג לבן אחיו היתום שבא אתו מכנען. מכאן נראה, שעוד טרם המחקר שצוין לעיל, הייתה מודעות לקונפליקט זה. שכן, היפרדותם של לוט ואברהם, היתה במטרה לאפשר פתרון לסכסוך הכלכלי – שכל אחד יתפרנס משטח מרעה אחר מבלי לחלוק את חומרי הגלם, וזאת בכדי לשמור ולשמר את הלכידות המשפחתית. ואכן כאשר לוט נשבה ע”י אמרפל מלך שנער, אברהם יוצא למלחמה על מנת להציל את אחיינו.
במיוחד בעסקים משפחתיים, החלטות שנלקחות מבלי להיות מודעים לאתגר המובנה והמורכב של התנגשות נורמות חברתיות עם כלכליות, עלולות להיות בעלות משמעות מרחיקת לכת – לכמה שנים קדימה ואף כאמור לדורות. יחד עם זאת, הדוגמא של אברהם ולוט מדגימה שעם מודעות, פתיחות ורצון טוב, ניתן לשמור על הרמוניה משפחתית במגוון דרכים יצירתיות לצד האתגרים הכלכליים. לגמרי מדד ת”א-פמילי גירסת התורה J

המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

לך-לך
משפחה לא מחליפים – על כסף ורגש
מדד ת”א-פמילי מציג מאז הקמתו ביצועים טובים ביחס למדדי מניות מובילים. הנתונים מראים כי לעסק משפחתי ביצועים פיננסיים טובים יותר לעומת עסק לא משפחתי. שכן בעסקים משפחתיים רבים יש תכנון לטווח ארוך וקבלת החלטות מהירה יחסית. מכאן גם לא מפתיע, ההישג שפורסם אתמול (27.10.20) של 35% תשואה בשנתיים, במדד זה.
אחד האתגרים העיקריים בעסק משפחתי, הוא הערבוב בין נורמות כלכליות ונורמות חברתיות. נורמות, שעפ”י פרופ’ דן אריאלי, נמצאות בשני עולמות ומופעלות במערכות יחסים שונות. עם זאת, בעסקים משפחתיים, באופן מובנה עולמות אלה מתערבבים, וזהו האתגר.
עפ”י ניסוייו המרתקים של הפרופסור ועמיתיו, כשנורמה חברתית מתנגשת עם נורמה כלכלית, כלומר, כשכסף ורגש מעורבים, לרוב, שיקולים כלכליים יגברו. שכן, נורמות כלכליות חזקות יותר מנורמות חברתיות / רגשיות. חשוב לזכור כי היחסים המשפחתיים הם ארוכי טווח, ולעיתים ישנה השלכה לדורות, למתן עדיפות לשיקולים כלכליים שפעמים רבות ממוקדי ראייה צרה בלבד.
על כך בפרשת השבוע, פרשת לך-לך שם נאמר:
“וְלֹא-נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ, לָשֶׁבֶת יַחְדָּו: כִּי-הָיָה רְכוּשָׁם רָב, וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו.” (בראשית, י”ג, ו’)
כאשר אברהם יוצא לארץ כנען, מצטרף אליו אחיו הרן ומשפחתו. כאשר מת הרן, אברהם לוקח עימו את בנו לוט. מפסוקים ו’-ט’ ניתן לראות את התפתחות מערכת היחסים בין רועי אברהם ורועי לוט והשפעת המורכבות של ערבוב הנורמות החברתיות והכלכליות על יחסיהם. נפרט:
- “וְלֹא-נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ” (ו’) – הרועים חשים שאחד מצר צעדי האחר, ואין די מקום לכולם (=כלכלי).
- “וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו” (ו’) – גם במקום שלא היה צר, לא הצליחו לשבת יחד בשל יחסיהם הרעועים (=למשל ארוחות משותפות).
- “וַיְהִי-רִיב, בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה-אַבְרָם, וּבֵין, רֹעֵי מִקְנֵה-לוֹט” (ז’) – נוצרות קואליציות לצד מחנות.
- “אַל-נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶך” (ח’) – הסכסוך קרוב לפיצוץ וגולש מהרועים גם אל אברהם ולוט.
- “הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי” (ט’) – ניסיון להימנע מפיצוץ היחסים המשפחתיים, בשל סכסוך המחנות ולכן עולה הצעה להיפרדות ושמירת מרחק.
- “אִם-הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה” (ט’) – לא די בריחוק פיזי סימלי אלא ניגוד מוחלט (ימין-שמאל).
דוגמא זו, ממחישה, כאמור, את מורכבות האתגר של ערבוב נורמות חברתיות-משפחתיות עם כלכליות. אברהם, יוזם הפתרון, מצד אחד לא רצה התלקחות הסכסוך גם לקשרים המשפחתיים ומאידך הרגיש מחויב לדאוג לבן אחיו היתום שבא אתו מכנען. מכאן נראה, שעוד טרם המחקר שצוין לעיל, הייתה מודעות לקונפליקט זה. שכן, היפרדותם של לוט ואברהם, היתה במטרה לאפשר פתרון לסכסוך הכלכלי – שכל אחד יתפרנס משטח מרעה אחר מבלי לחלוק את חומרי הגלם, וזאת בכדי לשמור ולשמר את הלכידות המשפחתית. ואכן כאשר לוט נשבה ע”י אמרפל מלך שנער, אברהם יוצא למלחמה על מנת להציל את אחיינו.
במיוחד בעסקים משפחתיים, החלטות שנלקחות מבלי להיות מודעים לאתגר המובנה והמורכב של התנגשות נורמות חברתיות עם כלכליות, עלולות להיות בעלות משמעות מרחיקת לכת – לכמה שנים קדימה ואף כאמור לדורות. יחד עם זאת, הדוגמא של אברהם ולוט מדגימה שעם מודעות, פתיחות ורצון טוב, ניתן לשמור על הרמוניה משפחתית במגוון דרכים יצירתיות לצד האתגרים הכלכליים. לגמרי מדד ת”א-פמילי גירסת התורה J

המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה