- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
פרשת השבוע ′בהעלותך′ עניין של גיל – חניכה של לוי
י"ז סיון ה'תשפ"א 28/05/2021
גליה אלמליח-הרמן

בהעלותך -
עניין של גיל – חניכה של לוי
כשמגיע עובד חדש לחברה, המצב האידיאלי הוא Plug & Play כלומר שהעובד החדש יתחיל לייצר תוצרים איכותיים ומקצועיים ביעילות ובאופן עצמאי. חברות רבות הפנימו זה מכבר כי קיים פער בין המצב האידיאלי למצב הקיים ואף השקיעו מחשבה ומשאבים בתהליך קליטה וחניכה של עובד חדש בכדי לצמצם פער זה, במהלך תקופה קצרה יחסית מתוך הבנה כי טיוב ודיוק התהליך יעודד הישארות העובד בארגון ויתרום להצלחה טובה יותר במילוי תפקידו.
שלב הקליטה מוגדר כתקופה הראשונה של עובד חדש במקום העבודה עד שהוא הופך להיות חלק מהמארג הארגוני. הניסיון מצביע כי ניהול לא מוצלח של תהליך הקליטה עלול לגרום לעובד החדש תסכול רב שיתכן ואף יוביל אותו לעזוב את הארגון, זאת למרות שסביר להניח כי יכול היה להצליח בתפקיד – לו שלב הקליטה היה מדויק יותר. אחת הדרכים לקליטה מהירה ונכונה של עובד חדש לארגון היא באמצעות תהליך חניכה מובנה המגדיר ומתכנן את המסגרת להעברה הדרגתית של המידע, הידע והתפישות הארגוניות.
על כך בפרשת השבוע פרשת בהעלותך, שם נאמר:
“זֹאת אֲשֶׁר לַלְוִיִּם מִבֶּן חָמֵשׁ וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה יָבוֹא לִצְבֹא צָבָא בַּעֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד.” (במדבר ח’, כ”ד)
עפ”י פסוק זה, הלווים מגיעים לעבוד במשכן בגיל עשרים וחמש. עם זאת נאמר גם: “מִבֶּן שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וָמַעְלָה, וְעַד בֶּן-חֲמִשִּׁים שָׁנָה–כָּל-בָּא, לַצָּבָא, לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה, בְּאֹהֶל מוֹעֵד” (במדבר ד’, ג’). רש”י מרחיב כי אדם בגיל שלושים נתמלא כוחו ומגיל חמישים כוחו להיחלש. מכאן גם נאמר בפרקי אבות (ה’, כ”א): “בֶּן שְׁלשִׁים לַכֹּחַ”.
אם כן נשאלת השאלה,
באיזה גיל מתחיל הלוי לעבוד במשכן 25 או 30?
נסביר,
הגמרא במסכת חולין (דף כ”ז) מיישבת סתירה זו לכאורה: מבן עשרים וחמש בא ללמוד הלכות עבודה, לומד חמש שנים ובגיל 30 – מתחיל לעבוד. מכאן אמרו לתלמיד שלא ראה סימן יפה במשנתו (=לא הצליח בלימודיו) במשך חמש שנים, ששוב אינו רואה.
שני עקרונות נלמדים מפסוקים אלה:
- יש צורך וחשיבות בתקופה מוגדרת להכשרה בטרם אדם יתחיל עבודתו בפועל, במקרה הנ”ל תקופה של חמש שנים.
- מנגד, אדם הלומד במשך תקופת החניכה המוגדרת ואינו רואה הצלחה בלימודיו כדאי שיחשב מסלול מחדש – אם בתחום המקצועי או בדרך החניכה וההכשרה.
מכאן שהלוי הצעיר מתחיל לעבוד בפועל בגיל שלושים אך תקופת החניכה וההכשרה, מתחילה בגיל 25 ואף היא נחשבת כתקופת עבודה הצוברת ותק וזכויות כי בשניהם נאמר: “יָבוֹא לִצְבֹא צָבָא”.
מעבר לכך בפסוק כ”ה נאמר: “וּמִבֶּן חֲמִשִּׁים שָׁנָה, יָשׁוּב מִצְּבָא הָעֲבֹדָה; וְלֹא יַעֲבֹד, עוֹד”, מכאן שהגבלת גיל העבודה מבטיחה שהעבודה תבוצע על ידי מקצוענים הנמצאים בשיא כוחם ויכולתם המנטלית (=לימוד) והפיזית (=עבודה) וביעילות הנדרשת.
תהליך מוצלח של קליטת עובד חדש לארגון לרבות תקופת חניכה מוגדרת כולל תכנון והערכות מראש, תשומת לב לפרטים, התאמה אישית לצרכים ייחודיים של העובד והתפקיד כמו-גם ניהול התהליך תוך קביעת יעדים, לוחות זמנים, מעקב ובקרה. תהליך מתוכנן ומדיד יאפשר גם להבין מבעוד מועד האם העובד החדש מתאים לתפקיד ולארגון, לצד למידה והפקת לקחים לגבי האם תהליך החניכה אכן מתבצע באופן נכון ואופטימלי.
אמנם תהליך זה דורש תשומות שלא כל ארגון מודע אליהם או מוכן להשקיע אותם הן מתוך עומס הן מתוך מחשבה שיהיה בסדר… אך אין ספק כי השקעה זו מוחזרת: הן בזמן הכשרה קצר יותר, הן בהפחתת עלויות אי עמידה בזמנים, הן בהפחתת טעויות ובעיקר בעובד מרוצה בעל מוטיבציה לתרום לאורך זמן להצלחת הארגון. כפי שבא לידי ביטוי בתהליך החניכה של הלוי — לגמרי לא Plug & Play.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

בהעלותך -
עניין של גיל – חניכה של לוי
כשמגיע עובד חדש לחברה, המצב האידיאלי הוא Plug & Play כלומר שהעובד החדש יתחיל לייצר תוצרים איכותיים ומקצועיים ביעילות ובאופן עצמאי. חברות רבות הפנימו זה מכבר כי קיים פער בין המצב האידיאלי למצב הקיים ואף השקיעו מחשבה ומשאבים בתהליך קליטה וחניכה של עובד חדש בכדי לצמצם פער זה, במהלך תקופה קצרה יחסית מתוך הבנה כי טיוב ודיוק התהליך יעודד הישארות העובד בארגון ויתרום להצלחה טובה יותר במילוי תפקידו.
שלב הקליטה מוגדר כתקופה הראשונה של עובד חדש במקום העבודה עד שהוא הופך להיות חלק מהמארג הארגוני. הניסיון מצביע כי ניהול לא מוצלח של תהליך הקליטה עלול לגרום לעובד החדש תסכול רב שיתכן ואף יוביל אותו לעזוב את הארגון, זאת למרות שסביר להניח כי יכול היה להצליח בתפקיד – לו שלב הקליטה היה מדויק יותר. אחת הדרכים לקליטה מהירה ונכונה של עובד חדש לארגון היא באמצעות תהליך חניכה מובנה המגדיר ומתכנן את המסגרת להעברה הדרגתית של המידע, הידע והתפישות הארגוניות.
על כך בפרשת השבוע פרשת בהעלותך, שם נאמר:
“זֹאת אֲשֶׁר לַלְוִיִּם מִבֶּן חָמֵשׁ וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה יָבוֹא לִצְבֹא צָבָא בַּעֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד.” (במדבר ח’, כ”ד)
עפ”י פסוק זה, הלווים מגיעים לעבוד במשכן בגיל עשרים וחמש. עם זאת נאמר גם: “מִבֶּן שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וָמַעְלָה, וְעַד בֶּן-חֲמִשִּׁים שָׁנָה–כָּל-בָּא, לַצָּבָא, לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה, בְּאֹהֶל מוֹעֵד” (במדבר ד’, ג’). רש”י מרחיב כי אדם בגיל שלושים נתמלא כוחו ומגיל חמישים כוחו להיחלש. מכאן גם נאמר בפרקי אבות (ה’, כ”א): “בֶּן שְׁלשִׁים לַכֹּחַ”.
אם כן נשאלת השאלה,
באיזה גיל מתחיל הלוי לעבוד במשכן 25 או 30?
נסביר,
הגמרא במסכת חולין (דף כ”ז) מיישבת סתירה זו לכאורה: מבן עשרים וחמש בא ללמוד הלכות עבודה, לומד חמש שנים ובגיל 30 – מתחיל לעבוד. מכאן אמרו לתלמיד שלא ראה סימן יפה במשנתו (=לא הצליח בלימודיו) במשך חמש שנים, ששוב אינו רואה.
שני עקרונות נלמדים מפסוקים אלה:
- יש צורך וחשיבות בתקופה מוגדרת להכשרה בטרם אדם יתחיל עבודתו בפועל, במקרה הנ”ל תקופה של חמש שנים.
- מנגד, אדם הלומד במשך תקופת החניכה המוגדרת ואינו רואה הצלחה בלימודיו כדאי שיחשב מסלול מחדש – אם בתחום המקצועי או בדרך החניכה וההכשרה.
מעבר לכך בפסוק כ”ה נאמר: “וּמִבֶּן חֲמִשִּׁים שָׁנָה, יָשׁוּב מִצְּבָא הָעֲבֹדָה; וְלֹא יַעֲבֹד, עוֹד”, מכאן שהגבלת גיל העבודה מבטיחה שהעבודה תבוצע על ידי מקצוענים הנמצאים בשיא כוחם ויכולתם המנטלית (=לימוד) והפיזית (=עבודה) וביעילות הנדרשת.
תהליך מוצלח של קליטת עובד חדש לארגון לרבות תקופת חניכה מוגדרת כולל תכנון והערכות מראש, תשומת לב לפרטים, התאמה אישית לצרכים ייחודיים של העובד והתפקיד כמו-גם ניהול התהליך תוך קביעת יעדים, לוחות זמנים, מעקב ובקרה. תהליך מתוכנן ומדיד יאפשר גם להבין מבעוד מועד האם העובד החדש מתאים לתפקיד ולארגון, לצד למידה והפקת לקחים לגבי האם תהליך החניכה אכן מתבצע באופן נכון ואופטימלי.
אמנם תהליך זה דורש תשומות שלא כל ארגון מודע אליהם או מוכן להשקיע אותם הן מתוך עומס הן מתוך מחשבה שיהיה בסדר… אך אין ספק כי השקעה זו מוחזרת: הן בזמן הכשרה קצר יותר, הן בהפחתת עלויות אי עמידה בזמנים, הן בהפחתת טעויות ובעיקר בעובד מרוצה בעל מוטיבציה לתרום לאורך זמן להצלחת הארגון. כפי שבא לידי ביטוי בתהליך החניכה של הלוי — לגמרי לא Plug & Play.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה