- כ"ב תשרי ה'תשפ"ד 07/10/2023מצב חירום - מענה ומידע לציבור
כתבות
פרשת השבוע ′תרומה′ וזאת התרומה: מאזן ההלימה
ג' אדר א ה'תשפ"ב 04/02/2022
גליה אלמליח-הרמן
תרומה:
וזאת התרומה: מאזן ההלימה
עפ"י המילון פירוש המילה הלימה היא הַתְאָמָה, מִתְאָם, קוֹרֵלַצְיָה. מתאם למעשה בוחן עקביות וחוזק הקשר ביחסים בין מספר משתנים. בעולם המשפט משתמשים למשל בעקרון ההלימה לקביעת יחס הולם בין חומרת מעשה עבירה בנסיבותיו ומידת אשמו של הנאשם ובין סוג ומידת העונש המוטל (סעיף 04ב לחוק העונשין).
מאזן ההלימה – זה גם הסיפור הארגוני-אנושי.
באחריות ארגון להיות עם יד על הדופק ולבחון באופן שוטף את מאזן ההלימה בין מגוון המרכיבים המשפעים עליו – בין הסביבה החיצונית המשתנה תדיר ובין מיקוד הסביבה הפנימית הכוללת למשל תרבות ארגונית, תפיסות וערכים, אסטרטגיה, מבנה ארגוני, סוג התפקידים והגדרות התפקיד, מדיניות, תהליכי עבודה, מיחשוב, דיגיטציה ועוד.
חוסר הלימה בין המרכיבים השונים, פוגע באפקטיביות וביעילות הארגון לנצל באופן מיטבי את משאביו לרבות משאב האנרגיה האנושית, שבעת רמה גבוהה של חוסר הלימה נראה כי היא מתבזבזת לרוב על כיבוי שריפות ותחושות תסכול לצד הצורך להשקיע באופן שוטף בתקשורת, סינכרון וסינרגיה בין מגוון המרכיבים והמנגנונים, במקום להתמקד – בבניה, בפיתוח ובמהות.
על הלימה בפרשת השבוע, פרשת תרומה, שם נאמר:
"וְזֹאת, הַתְּרוּמָה, אֲשֶׁר תִּקְחוּ, מֵאִתָּם: זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת" (שמות כ"ה, ג')
עפ"י רשי תרומת הכסף, נועדה לשלוש מטרות שונות, ומכאן גם ערכה הכלכלי:
תרומה #1 – עבור האדנים (שמות ל"ח, כו-כז) – סכום של בקע לגולגולת (מחצית השקל שנתנו ישראל כשמנו אותם).
תרומה #2 – עבור תרומת המזבח תרומה לקניית קורבנות ציבור – סכום של בקע לגולגולת.
תרומה #3 – עבור תרומת המשכן – סכום חופשי – נדבת כל אחד ואחד.
כאמור, עבור האדנים והקורבנות, נתרם סכום קבוע כדי שלכל אדם מישראל יהיה חלק שווה במשכן ובקורבנות התמיד. שלא יאמר אדם – מכספי הקורבן ולא יהא אדם שיחוש שאינו שותף בקורבנות ובמשכן.
עפ"י פירוש הכלי יקר, התרומות באו כדי לכפר על חטא העגל, מכאן שייעודם וסכומם נקבעו בהלימה עם מגוון ההיבטים של המעשה. נפרט משמעותה של כל תרומה בראי זה:
תרומה #1 – עבור האדנים: כנגד שעשו את העגל לאלוה ולאדון עליהם ואמרו "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל", מתרומה זו עשו האדנים (אדנים מזכיר אדון) וכולם שווים בתרומתם (= בקע).
תרומה #2 – עבור הקורבנות: שזבחו והקריבו קורבנות לעגל, ומכאן בהלימה מטרת התרומה עבור קניית קורבנות הציבור, גם בתרומה זו כולם שווים.
תרומה #3 – תרומת המשכן: זו תרומה שאדם נותן מרצונו החופשי, כמה שרוצה. נראה כי מטרתה כנגד מה שכל אחד נתן בעגל. נקודת ההנחה שהעשירים תרמו לעגל יותר מהעניים ועל כן גם כאן ניתנה אפשרות לעשירים לתרום יותר, כפי נדבת ליבו – כדי שיחוש הלימה בין תרומתו למעשה לבין תרומתו לתיקונו, לכאורה.
הגדרת התרומות עפ"י קהל יעד וסכום, נקבע בהלימה לייעודו הסופי וכן בהלימה להקשר של מעשה העגל. ההלימה יוצרת את השלם והמושלם. אין ספק כי חיזוק רמת ההלימה הארגונית יאפשר לארגון לממש ולמצות באופן מיטבי את הפוטנציאל הטמון בו.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
תרומה:
וזאת התרומה: מאזן ההלימה
עפ"י המילון פירוש המילה הלימה היא הַתְאָמָה, מִתְאָם, קוֹרֵלַצְיָה. מתאם למעשה בוחן עקביות וחוזק הקשר ביחסים בין מספר משתנים. בעולם המשפט משתמשים למשל בעקרון ההלימה לקביעת יחס הולם בין חומרת מעשה עבירה בנסיבותיו ומידת אשמו של הנאשם ובין סוג ומידת העונש המוטל (סעיף 04ב לחוק העונשין).
מאזן ההלימה – זה גם הסיפור הארגוני-אנושי.
באחריות ארגון להיות עם יד על הדופק ולבחון באופן שוטף את מאזן ההלימה בין מגוון המרכיבים המשפעים עליו – בין הסביבה החיצונית המשתנה תדיר ובין מיקוד הסביבה הפנימית הכוללת למשל תרבות ארגונית, תפיסות וערכים, אסטרטגיה, מבנה ארגוני, סוג התפקידים והגדרות התפקיד, מדיניות, תהליכי עבודה, מיחשוב, דיגיטציה ועוד.
חוסר הלימה בין המרכיבים השונים, פוגע באפקטיביות וביעילות הארגון לנצל באופן מיטבי את משאביו לרבות משאב האנרגיה האנושית, שבעת רמה גבוהה של חוסר הלימה נראה כי היא מתבזבזת לרוב על כיבוי שריפות ותחושות תסכול לצד הצורך להשקיע באופן שוטף בתקשורת, סינכרון וסינרגיה בין מגוון המרכיבים והמנגנונים, במקום להתמקד – בבניה, בפיתוח ובמהות.
על הלימה בפרשת השבוע, פרשת תרומה, שם נאמר:
"וְזֹאת, הַתְּרוּמָה, אֲשֶׁר תִּקְחוּ, מֵאִתָּם: זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת" (שמות כ"ה, ג')
עפ"י רשי תרומת הכסף, נועדה לשלוש מטרות שונות, ומכאן גם ערכה הכלכלי:
תרומה #1 – עבור האדנים (שמות ל"ח, כו-כז) – סכום של בקע לגולגולת (מחצית השקל שנתנו ישראל כשמנו אותם).
תרומה #2 – עבור תרומת המזבח תרומה לקניית קורבנות ציבור – סכום של בקע לגולגולת.
תרומה #3 – עבור תרומת המשכן – סכום חופשי – נדבת כל אחד ואחד.
כאמור, עבור האדנים והקורבנות, נתרם סכום קבוע כדי שלכל אדם מישראל יהיה חלק שווה במשכן ובקורבנות התמיד. שלא יאמר אדם – מכספי הקורבן ולא יהא אדם שיחוש שאינו שותף בקורבנות ובמשכן.
עפ"י פירוש הכלי יקר, התרומות באו כדי לכפר על חטא העגל, מכאן שייעודם וסכומם נקבעו בהלימה עם מגוון ההיבטים של המעשה. נפרט משמעותה של כל תרומה בראי זה:
תרומה #1 – עבור האדנים: כנגד שעשו את העגל לאלוה ולאדון עליהם ואמרו "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל", מתרומה זו עשו האדנים (אדנים מזכיר אדון) וכולם שווים בתרומתם (= בקע).
תרומה #2 – עבור הקורבנות: שזבחו והקריבו קורבנות לעגל, ומכאן בהלימה מטרת התרומה עבור קניית קורבנות הציבור, גם בתרומה זו כולם שווים.
תרומה #3 – תרומת המשכן: זו תרומה שאדם נותן מרצונו החופשי, כמה שרוצה. נראה כי מטרתה כנגד מה שכל אחד נתן בעגל. נקודת ההנחה שהעשירים תרמו לעגל יותר מהעניים ועל כן גם כאן ניתנה אפשרות לעשירים לתרום יותר, כפי נדבת ליבו – כדי שיחוש הלימה בין תרומתו למעשה לבין תרומתו לתיקונו, לכאורה.
הגדרת התרומות עפ"י קהל יעד וסכום, נקבע בהלימה לייעודו הסופי וכן בהלימה להקשר של מעשה העגל. ההלימה יוצרת את השלם והמושלם. אין ספק כי חיזוק רמת ההלימה הארגונית יאפשר לארגון לממש ולמצות באופן מיטבי את הפוטנציאל הטמון בו.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
ידיעות בקצרה
כתבות
פרשת השבוע אחרי מות-על קורבנות ודוגמא אישית
03/05/2024
כתבות
סערה ביב"ע נחלים; הורים ותלמידים הקימו מתחם אוהלים בישיבה
01/05/2024
ספורט
"בשביל הספורט" טור דעה מאת שי מייבסקי עניין של קארמה
01/05/2024
מקומי
פ"ת זוכרת את ניצולי השואה
30/04/2024
כתבות
אירוע פלילי חמור הלילה בפ"ת
09/04/2024
חינוך
די ג′י אולפניסטית
02/04/2024
כתבות
כמה חנייה שתרצו
31/03/2024
חינוך
החינוך הדתי פ"ת - בידיו
27/03/2024
מקומי
נעצר בחשד שחטף תיקים מנשים בעיר
26/03/2024
מלחמת "חרבות ברזל" בפתח תקווה
מתפללים לשחרורם
14/11/2023