- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
פרשת השבוע ′קדושים′ יום הזיכרון לשואה ולגבורה (2022)
כ"ח ניסן ה'תשפ"ב 29/04/2022
גליה אלמליח-הרמן

קדושים -
יום הזיכרון לשואה ולגבורה (2022)
בינואר 2022 התפרסם כי צוות חוקרים בינלאומי גילה את זהות האדם שהסגיר את משפחתה של אנה פרנק לנאצים במלחמת העולם השנייה. נראה כי החשוד במעשה הוא עורך דין יהודי, חבר ביודנראט, שככל הנראה הסגיר את משפחת פרנק כדי להציל את משפחתו. מנגד, כחודשיים לאחר פרסום זה, במרץ 2022 פורסם מחקר שהוביל פרופ' להיסטוריה יהודית מאוניברסיטת אמסטרדם, שהסיק כי לא ניתן לקבוע מי אחראי להלשנה לנאצים וכי המחקר שקבע כי יהודי הוא שהסגיר את משפחת פרנק 'לא מחזיק מים'.
הלשנה והסגרת יהודים או לחילופין הצלתם (=במחיר של סיכון עצמך ומשפחתך) הם חלק ממגוון סוגיות אתיות-אנושיות-קיומיות ובעיקר ערכיות שהיו חלק מהמציאות היהודית-אנושית במלחמת העולם השנייה, סוגיות שמקבלות זרקור ייחודי בעת מלחמה והישרדות.
כך למשל סוכן FBI וינס פנקוק מתאר: "אנשי המשטר תמיד שאלו את כל מי שעצרו אם הם מכירים יהודים שמסתתרים. זו הייתה דרך "יעילה" לגרום לאנשים לדבר בתקווה לעונש קל יותר. השיטה הזו הביאה לתפיסת המוני יהודים…."
על כך בפרשת השבוע, פרשת קדושים שם נאמר:
"לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ, לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ" (ויקרא יט, טז)
נשאלת השאלה,
מה פירוש המילה רָכִיל? והאם יש קשר בין שני חלקי הפסוק – בין רכיל לבין מי שעומד על דם רעהו?
נשיב,
רש"י: "לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל" – 'על שם שכל משלחי מדנים (ריב) ומספרי לשון הרע הולכים בבתי רעיהם לרגל מה יראו או ישמעו רע לספר בשוק'. עפ"י רש"י הכוונה ב-"רָכִיל" הוא ריגול – שאדם מרגל בבית רעהו ומפרסם הרעה שרואה שם. בעוד שהכוונה בציווי "לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ" הוא לתיאור מצב של 'רואה במיתתו ואתה יכול להצילו'.
אבן עזרא – "רָכִיל" – 'מלשון רוכל שקונה פה ומוכר שם, נודד בדרכים ומציע את מרכולתו לעוברים ושבים – מגלה מה שמע וראה ומספרם למי שחושב שימצא חן בעיניו לשמוע'. בעוד שהציווי "לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ" מתכוון עפ"י פירוש זה: 'שלא יתחבר עם אנשי דמים'.
נראה כי לפי פירושם של רש"י ואבן עזרא אין קשר בין שני חלקי הפסוק.
פירושו של ר' יצחק שמואל רג'יו (יש"ר), קושר באופן מעניין בין שני חלקי הפסוק: "לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ" – איסור הרכילות (רוכל או מרגל) רק בעמיך, אך כלפי אויבים ושונאים המבקשים את רעתך מותר לרגל כדי להינצל מידם. "לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ" – אם אתה יודע על רעך שנמצא בסכנה שרודפים מבקשים את רעתו – אל תסתתר תחת הציווי "לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל" אלא על אף הציווי, במקרה של סכנה לדם רעך – אל תעמוד מנגד אלא יש להודיעו על הסכנה.
היום אנו מציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום המוקדש להתייחדות עם זכר השואה שהמיטו הנאצים ועוזריהם על העם היהודי ועם זכר מעשי הגבורה והמרד באותה תקופה. גבורה, אנושיות והישרדות, לצד עננת אתיקה וערכים "מתנגשים" המרחפת על מגוון סוגיות שאולי לא נכון ולא הוגן לדון בהן בעיניים של מי שלא חווה את התופת. פירוש היש"ר מאיר זרקור מעניין לנושא האתי ממנו ניתן להשליך שני עקרונות: (1) נגד אויבך מותר לרגל, בעוד שנגד בני עמך – לא. (2) הצלת חיי אדם גוברת על איסור לא תלך רכיל. הקשר מעניין בהחלט, רלוונטי ואקטואלי. נזכור ולא נשכח.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

קדושים -
יום הזיכרון לשואה ולגבורה (2022)
בינואר 2022 התפרסם כי צוות חוקרים בינלאומי גילה את זהות האדם שהסגיר את משפחתה של אנה פרנק לנאצים במלחמת העולם השנייה. נראה כי החשוד במעשה הוא עורך דין יהודי, חבר ביודנראט, שככל הנראה הסגיר את משפחת פרנק כדי להציל את משפחתו. מנגד, כחודשיים לאחר פרסום זה, במרץ 2022 פורסם מחקר שהוביל פרופ' להיסטוריה יהודית מאוניברסיטת אמסטרדם, שהסיק כי לא ניתן לקבוע מי אחראי להלשנה לנאצים וכי המחקר שקבע כי יהודי הוא שהסגיר את משפחת פרנק 'לא מחזיק מים'.הלשנה והסגרת יהודים או לחילופין הצלתם (=במחיר של סיכון עצמך ומשפחתך) הם חלק ממגוון סוגיות אתיות-אנושיות-קיומיות ובעיקר ערכיות שהיו חלק מהמציאות היהודית-אנושית במלחמת העולם השנייה, סוגיות שמקבלות זרקור ייחודי בעת מלחמה והישרדות.
כך למשל סוכן FBI וינס פנקוק מתאר: "אנשי המשטר תמיד שאלו את כל מי שעצרו אם הם מכירים יהודים שמסתתרים. זו הייתה דרך "יעילה" לגרום לאנשים לדבר בתקווה לעונש קל יותר. השיטה הזו הביאה לתפיסת המוני יהודים…."
על כך בפרשת השבוע, פרשת קדושים שם נאמר:
"לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ, לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ" (ויקרא יט, טז)
נשאלת השאלה,
מה פירוש המילה רָכִיל? והאם יש קשר בין שני חלקי הפסוק – בין רכיל לבין מי שעומד על דם רעהו?
נשיב,
רש"י: "לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל" – 'על שם שכל משלחי מדנים (ריב) ומספרי לשון הרע הולכים בבתי רעיהם לרגל מה יראו או ישמעו רע לספר בשוק'. עפ"י רש"י הכוונה ב-"רָכִיל" הוא ריגול – שאדם מרגל בבית רעהו ומפרסם הרעה שרואה שם. בעוד שהכוונה בציווי "לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ" הוא לתיאור מצב של 'רואה במיתתו ואתה יכול להצילו'.
אבן עזרא – "רָכִיל" – 'מלשון רוכל שקונה פה ומוכר שם, נודד בדרכים ומציע את מרכולתו לעוברים ושבים – מגלה מה שמע וראה ומספרם למי שחושב שימצא חן בעיניו לשמוע'. בעוד שהציווי "לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ" מתכוון עפ"י פירוש זה: 'שלא יתחבר עם אנשי דמים'.
נראה כי לפי פירושם של רש"י ואבן עזרא אין קשר בין שני חלקי הפסוק.
פירושו של ר' יצחק שמואל רג'יו (יש"ר), קושר באופן מעניין בין שני חלקי הפסוק: "לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ" – איסור הרכילות (רוכל או מרגל) רק בעמיך, אך כלפי אויבים ושונאים המבקשים את רעתך מותר לרגל כדי להינצל מידם. "לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ" – אם אתה יודע על רעך שנמצא בסכנה שרודפים מבקשים את רעתו – אל תסתתר תחת הציווי "לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל" אלא על אף הציווי, במקרה של סכנה לדם רעך – אל תעמוד מנגד אלא יש להודיעו על הסכנה.
היום אנו מציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום המוקדש להתייחדות עם זכר השואה שהמיטו הנאצים ועוזריהם על העם היהודי ועם זכר מעשי הגבורה והמרד באותה תקופה. גבורה, אנושיות והישרדות, לצד עננת אתיקה וערכים "מתנגשים" המרחפת על מגוון סוגיות שאולי לא נכון ולא הוגן לדון בהן בעיניים של מי שלא חווה את התופת. פירוש היש"ר מאיר זרקור מעניין לנושא האתי ממנו ניתן להשליך שני עקרונות: (1) נגד אויבך מותר לרגל, בעוד שנגד בני עמך – לא. (2) הצלת חיי אדם גוברת על איסור לא תלך רכיל. הקשר מעניין בהחלט, רלוונטי ואקטואלי. נזכור ולא נשכח.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה