- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
פרשת השבוע ′בראשית ′-זהות ומהות - השם כמותג
כ"ו תשרי ה'תשפ"ג 21/10/2022
גליה אלמליח-הרמן
בראשית
זהות ומהות - השם כמותג
בעבר, כשספר טלפונים היה ספר של ממש, בחירת שם לחברה התבססה פעמים רבות על פוטנציאל מיקומו ב’דפי זהב’. לכן כדי להופיע בעמודיו הראשונים, השקיעו חברות בהגדרה יצירתית של שמות המתחילים ב- "א.א.."
אולם כיום כשעיקר החיפוש מתבצע באמצעים דיגיטליים, מומלץ כי שם החברה ישקף נאמנה את ליבת עיסוקו, ערכיו, ייחודו ורצוי גם את יתרונו היחסי. מכאן שהפתגם 'טוב שם משמן טוב', מקבל משנה חשיבות בעידן המתבסס בעיקר על מנוע החיפוש של גוגל, לכן רצוי ונכון כי שם המותג ייצג בכבוד את זהותו ומהותו – העסקי והתרבותי של הארגון.
על כך בפרשת השבוע, פרשת בראשית שם נאמר:
"וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ, חַוָּה: כִּי הִוא הָיְתָה, אֵם כָּל חָי" (בראשית ג, כ)
נשאלת השאלה,
מדוע אדם קורא לאשה חוה ולא חיה, שם שנראה כי מייצג נכון יותר את מהותה כ-"אֵם כָּל חָי"?
נסביר,
רש"י ואבן עזרא מבארים כי פעמים מתחלף יו"ד בוי"ו. רש"י מפרט, 'חוה היא מלשון חיה – שמחייה את ולדותיה'. אבן עזרא מסביר את התחלפות האותיות כמו למשל בפסוק: "הִנֵּה יַד-ה' הוֹיָה, בְּמִקְנְךָ" (שמות ט, ג) הווה – כמו חוה. אבן עזרא גם מוסיף ומפרש כי האדם קרא לאישה חוה כדי להבדיל בין שמה לבין שם החיות. מכאן שהכוונה ב-"אֵם כָּל חָי" היא ל-"כָּל חָי" מבני האדם.
עפ"י כלי יקר – לפני חטא עץ הדעת, שמה של האישה אכן היה חיה, אך לאחר החטא, שונה שמה לחוה, שם הרומז לגורם המניע לחטא – הנחש – חיויא בארמית. אגב, שמה לא שונה ל-'נחש', מאחר והיה רצון לשמור על זהותה ומהותה כ-"אֵם כָּל חָי" כפי שהשתקף בשמה המקורי.
רבינו בחיי מסביר כי נקראה חוה על שם תכונתה שהייתה דברנית, מלשון 'יחווה דעת'. כפי שנאמר למשל במסכת קידושין (דף מ"ט, ע"ב): "עשרה קבין של שיחה ירדו לעולם, תשעה נטלו נשים".
הפרשנות, אם כן עוסקת באופן שהשם "חוה" מייצג נאמנה את המהות והזהות של האשה, עם קשר וללא קשר לחטא עץ הדעת. הפירושים משלימים זה את זה ומייצגים למעשה את מכלול הסיטואציה, כאמור:
- מייצג את היותה "אֵם כָּל חָי" של האנושות (=אבן עזרא)
- מייצג שיחה כאירוע מכונן שהוביל לחטא עץ הדעת (רבינו בחיי)
- מייצג ע"י דמיון השמות את השותף הגורם והמניע לאירוע המכונן – הנחש (כלי יקר)
- מייצג את הארוע המכונן עצמו מבלי לביישה ולהזכיר את הגזירה שהביאה לעולם (כלי יקר).
חידת ילדים ידועה: "הוא שלי אבל אחרים משתמשים בו יותר ממני מי הוא?". אכן 'שם' או 'מותג' – בין אם מדובר בחברה, שירות, מוצר או אדם פרטי, הוא הדבר היחיד והייחודי ששייך לכל אחד ומייצגו – לטוב ולרע. שכן כמו אצל חוה הוא מייצג זהות ומהות, אירוע מכונן ובידול.
בארגונים שם המותג גם מסייע לחיזוק תחושת הזדהות ושייכות, גאוות יחידה, ורצון ומחויבות להצלחת המותג. מנגד, 'שם' או 'מותג' עם אסוציאציה לא חיובית יתקשה לשרוד בעולם תחרותי כך למשל במארס 2019, מוניקה לוינסקי בראיון לג'ון אוליבר, 20 שנה לאחר הפרשה, הודתה כי היא עדיין מתקשה למצוא עבודה בגלל הפרשייה מעברה….ודוגמאות נוספות למצב זה יש למכביר. עשו לכם שם ובנו לכם מותג – חיובי.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
זהות ומהות - השם כמותג
בעבר, כשספר טלפונים היה ספר של ממש, בחירת שם לחברה התבססה פעמים רבות על פוטנציאל מיקומו ב’דפי זהב’. לכן כדי להופיע בעמודיו הראשונים, השקיעו חברות בהגדרה יצירתית של שמות המתחילים ב- "א.א.."
אולם כיום כשעיקר החיפוש מתבצע באמצעים דיגיטליים, מומלץ כי שם החברה ישקף נאמנה את ליבת עיסוקו, ערכיו, ייחודו ורצוי גם את יתרונו היחסי. מכאן שהפתגם 'טוב שם משמן טוב', מקבל משנה חשיבות בעידן המתבסס בעיקר על מנוע החיפוש של גוגל, לכן רצוי ונכון כי שם המותג ייצג בכבוד את זהותו ומהותו – העסקי והתרבותי של הארגון.
על כך בפרשת השבוע, פרשת בראשית שם נאמר:
"וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ, חַוָּה: כִּי הִוא הָיְתָה, אֵם כָּל חָי" (בראשית ג, כ)
נשאלת השאלה,
מדוע אדם קורא לאשה חוה ולא חיה, שם שנראה כי מייצג נכון יותר את מהותה כ-"אֵם כָּל חָי"?
נסביר,
רש"י ואבן עזרא מבארים כי פעמים מתחלף יו"ד בוי"ו. רש"י מפרט, 'חוה היא מלשון חיה – שמחייה את ולדותיה'. אבן עזרא מסביר את התחלפות האותיות כמו למשל בפסוק: "הִנֵּה יַד-ה' הוֹיָה, בְּמִקְנְךָ" (שמות ט, ג) הווה – כמו חוה. אבן עזרא גם מוסיף ומפרש כי האדם קרא לאישה חוה כדי להבדיל בין שמה לבין שם החיות. מכאן שהכוונה ב-"אֵם כָּל חָי" היא ל-"כָּל חָי" מבני האדם.
עפ"י כלי יקר – לפני חטא עץ הדעת, שמה של האישה אכן היה חיה, אך לאחר החטא, שונה שמה לחוה, שם הרומז לגורם המניע לחטא – הנחש – חיויא בארמית. אגב, שמה לא שונה ל-'נחש', מאחר והיה רצון לשמור על זהותה ומהותה כ-"אֵם כָּל חָי" כפי שהשתקף בשמה המקורי.
רבינו בחיי מסביר כי נקראה חוה על שם תכונתה שהייתה דברנית, מלשון 'יחווה דעת'. כפי שנאמר למשל במסכת קידושין (דף מ"ט, ע"ב): "עשרה קבין של שיחה ירדו לעולם, תשעה נטלו נשים".
הפרשנות, אם כן עוסקת באופן שהשם "חוה" מייצג נאמנה את המהות והזהות של האשה, עם קשר וללא קשר לחטא עץ הדעת. הפירושים משלימים זה את זה ומייצגים למעשה את מכלול הסיטואציה, כאמור:
- מייצג את היותה "אֵם כָּל חָי" של האנושות (=אבן עזרא)
- מייצג שיחה כאירוע מכונן שהוביל לחטא עץ הדעת (רבינו בחיי)
- מייצג ע"י דמיון השמות את השותף הגורם והמניע לאירוע המכונן – הנחש (כלי יקר)
- מייצג את הארוע המכונן עצמו מבלי לביישה ולהזכיר את הגזירה שהביאה לעולם (כלי יקר).
בארגונים שם המותג גם מסייע לחיזוק תחושת הזדהות ושייכות, גאוות יחידה, ורצון ומחויבות להצלחת המותג. מנגד, 'שם' או 'מותג' עם אסוציאציה לא חיובית יתקשה לשרוד בעולם תחרותי כך למשל במארס 2019, מוניקה לוינסקי בראיון לג'ון אוליבר, 20 שנה לאחר הפרשה, הודתה כי היא עדיין מתקשה למצוא עבודה בגלל הפרשייה מעברה….ודוגמאות נוספות למצב זה יש למכביר. עשו לכם שם ובנו לכם מותג – חיובי.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה