- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
פרשת השבוע ′חיי שרה ′
כ"ג חשון ה'תשפ"ג 17/11/2022
גליה אלמליח-הרמן
יאיר מנכ"ל מקצוען, נדרש לבצע שינוי בחברה בעקבות החלטה אסטרטגית שהתקבלה בישיבת דירקטוריון. יאיר מנהל מנוסה ויסודי, ניתח את משמעויות השינוי לרבות ניתוח השוק, המשאבים הפנימיים וכן בנה תכנית מיטיגציה לסיכונים שזיהה כי יעלו בעקבות יישום השינוי.
יאיר ידע בדיוק מה נדרש לעשות וכך יצא לדרך.
אך, למרבה ההפתעה, חברי ההנהלה התנגדו.
יאיר אמר 'אחריי'
ו… אף אחד לא הלך אחריו.
ארגון מורכב ממגוון סוגי סמכויות למשל: (1) סמכות היררכית: הניתנת מכח המיקום במבנה הארגוני, (2) סמכות מקצועית: המבוססת על מומחיות פרופסיונלית בתחום ידע, (3) סמכות מנהיגותית-כריזמטית: המבוססת על אישיות היודעת לכוון התנהגות אנשים בצורה נבונה ונעימה, להשגת המטרות, (4) סמכות א-פורמלית של קבוצה שמעצם גודלה מהווה קבוצת השפעה מייצגת ומעצבת. וכו'.
במרחב הארגוני מתקיימים מגוון מוקדי סמכות והשפעה אשר לעיתים בעלי עניין מנוגד, מכאן חשוב ומסקרן לבדוק בכל היבט ובמיוחד בצמתי החלטה משמעותיים – מי בעל ההשפעה האמיתי בארגון.
על כך בפרשת השבוע, פרשת חיי שרה, שם נאמר:
"וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם-הָאָרֶץ, לִבְנֵי-חֵת" (בראשית כג, ז).
בפרשה מתקיים דיאלוג מעניין בין אברהם המעוניין לקנות אחוזת קבר, לבין עם הארץ ובני חת. דיאלוג שבמהלכו כך נראה, אברהם מנסה להבין מי בעל הסמכות וההשפעה – בני חת או עם הארץ?
כאשר הכוונה בעם הארץ – להמון אשר כוחו טמון במספרו והשפעתו רבה כי בשעה שיראו דבר שאינו לרוחם עלולים למרוד במושלים. בני חת – הנכבדים והשליטים, נראה שעפרון השתייך לשכבה השלטת בעלת הנכסים והקרקעות.
להלן פירוט חלקי של הדינמיקה בדיאלוג:
§ בתחילה אברהם פונה לבני חת: "וַיְדַבֵּר אֶל-בְּנֵי-חֵת, לֵאמֹר" (כג, ג)
§ עפרון משיב לאברהם, תוך שהוא מקפיד לדבר גם לנכבדים וגם לעם: "וַיַּעַן עֶפְרוֹן הַחִתִּי אֶת-אַבְרָהָם בְּאָזְנֵי בְנֵי-חֵת, לְכֹל בָּאֵי שַׁעַר-עִירוֹ לֵאמֹר…לְעֵינֵי בְנֵי-עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ" (כג, י-יא)
§ מכאן, אברהם מבין שבעל ההשפעה על ההחלטה למכור האחוזה הוא ההמון. מה שמסביר את השינוי בהתנהגותו כפי שמתואר בפסוק י"ב: "וַיִּשְׁתַּחוּ אַבְרָהָם, לִפְנֵי עַם הָאָרֶץ", ואף דבריו לעפרון מופנים גם אל העם: "וַיְדַבֵּר אֶל-עֶפְרוֹן בְּאָזְנֵי עַם-הָאָרֶץ (יג) נראה שעם הארץ היה בעל השפעה בעניין ההחלטה העקרונית – האם להיענות לבקשת אברהם. נראה כי היה להם חשוב להיענות לבקשה זו ולמכור לאברהם אחוזת קבר, מאחר שהיה איש עשיר ונכבד וכך הבטיחו את ישיבתו ביניהם.
מנגד, נראה כי בעניין הכסף וערך השדה הייתה השפעה גדולה יותר לבני חת "וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן, אֶת-הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי-חֵת" (טז). נראה כי לבני חת הייתה חשובה העסקה הכספית והסכום ששולם עבור הנכס כך שערך אדמותיהם יעלה בעקבות תקדים המחיר ששילם אברהם.
עפ"י קוטר אחד התנאים הקריטיים להובלה מוצלחת של שינוי או רעיון חדש, הוא גיבוש צוות מחויב ('קואליציה חזקה') התומך בכך. גיבוש קבוצת מנהיגות תכליתית, רב תחומית, המורכבת משחקני עוצמה מרכזיים, בעלי מעמד, ידע רחב ואמינות גבוהה, כאלה שהם בעלי מיומנויות מנהיגותיות אך גם ניהוליות, אנשים רציונליים שיעשו "שכל לראש" אך גם אמוציונליים המלהיבים "את הנשמה". בעולם הבנוי מאינטרסים שונים, קואליציה המייצגת את מגוון הדעות לצד גבולות גזרה מוגדרים יוצרת סינרגיה בה כולם מרוויחים – גם אברהם (=הלקוח), גם עם הארץ וגם בני חת. יתר על כן, נראה כי כוחה של הסמכות ההיררכית אינה תמיד עומדת בפני עצמה, יאיר המנכ"ל לא בנה הקואליציה הנדרשת אלא הנחית השינוי הנדרש, מבלי להתייעץ, לשאול, או להיערך להתנגדויות הצפויות. כתוצאה, כך נראה העובדים וההנהלה מתוך הבנה כח סמכותם הא-פורמלי – החליטו "להצביע ברגליים"..
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
יאיר ידע בדיוק מה נדרש לעשות וכך יצא לדרך.
אך, למרבה ההפתעה, חברי ההנהלה התנגדו.
יאיר אמר 'אחריי'
ו… אף אחד לא הלך אחריו.
ארגון מורכב ממגוון סוגי סמכויות למשל: (1) סמכות היררכית: הניתנת מכח המיקום במבנה הארגוני, (2) סמכות מקצועית: המבוססת על מומחיות פרופסיונלית בתחום ידע, (3) סמכות מנהיגותית-כריזמטית: המבוססת על אישיות היודעת לכוון התנהגות אנשים בצורה נבונה ונעימה, להשגת המטרות, (4) סמכות א-פורמלית של קבוצה שמעצם גודלה מהווה קבוצת השפעה מייצגת ומעצבת. וכו'.
במרחב הארגוני מתקיימים מגוון מוקדי סמכות והשפעה אשר לעיתים בעלי עניין מנוגד, מכאן חשוב ומסקרן לבדוק בכל היבט ובמיוחד בצמתי החלטה משמעותיים – מי בעל ההשפעה האמיתי בארגון.
על כך בפרשת השבוע, פרשת חיי שרה, שם נאמר:
"וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם-הָאָרֶץ, לִבְנֵי-חֵת" (בראשית כג, ז).
בפרשה מתקיים דיאלוג מעניין בין אברהם המעוניין לקנות אחוזת קבר, לבין עם הארץ ובני חת. דיאלוג שבמהלכו כך נראה, אברהם מנסה להבין מי בעל הסמכות וההשפעה – בני חת או עם הארץ?
כאשר הכוונה בעם הארץ – להמון אשר כוחו טמון במספרו והשפעתו רבה כי בשעה שיראו דבר שאינו לרוחם עלולים למרוד במושלים. בני חת – הנכבדים והשליטים, נראה שעפרון השתייך לשכבה השלטת בעלת הנכסים והקרקעות.
להלן פירוט חלקי של הדינמיקה בדיאלוג:
§ בתחילה אברהם פונה לבני חת: "וַיְדַבֵּר אֶל-בְּנֵי-חֵת, לֵאמֹר" (כג, ג)
§ עפרון משיב לאברהם, תוך שהוא מקפיד לדבר גם לנכבדים וגם לעם: "וַיַּעַן עֶפְרוֹן הַחִתִּי אֶת-אַבְרָהָם בְּאָזְנֵי בְנֵי-חֵת, לְכֹל בָּאֵי שַׁעַר-עִירוֹ לֵאמֹר…לְעֵינֵי בְנֵי-עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ" (כג, י-יא)
§ מכאן, אברהם מבין שבעל ההשפעה על ההחלטה למכור האחוזה הוא ההמון. מה שמסביר את השינוי בהתנהגותו כפי שמתואר בפסוק י"ב: "וַיִּשְׁתַּחוּ אַבְרָהָם, לִפְנֵי עַם הָאָרֶץ", ואף דבריו לעפרון מופנים גם אל העם: "וַיְדַבֵּר אֶל-עֶפְרוֹן בְּאָזְנֵי עַם-הָאָרֶץ (יג) נראה שעם הארץ היה בעל השפעה בעניין ההחלטה העקרונית – האם להיענות לבקשת אברהם. נראה כי היה להם חשוב להיענות לבקשה זו ולמכור לאברהם אחוזת קבר, מאחר שהיה איש עשיר ונכבד וכך הבטיחו את ישיבתו ביניהם.
מנגד, נראה כי בעניין הכסף וערך השדה הייתה השפעה גדולה יותר לבני חת "וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן, אֶת-הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי-חֵת" (טז). נראה כי לבני חת הייתה חשובה העסקה הכספית והסכום ששולם עבור הנכס כך שערך אדמותיהם יעלה בעקבות תקדים המחיר ששילם אברהם.
עפ"י קוטר אחד התנאים הקריטיים להובלה מוצלחת של שינוי או רעיון חדש, הוא גיבוש צוות מחויב ('קואליציה חזקה') התומך בכך. גיבוש קבוצת מנהיגות תכליתית, רב תחומית, המורכבת משחקני עוצמה מרכזיים, בעלי מעמד, ידע רחב ואמינות גבוהה, כאלה שהם בעלי מיומנויות מנהיגותיות אך גם ניהוליות, אנשים רציונליים שיעשו "שכל לראש" אך גם אמוציונליים המלהיבים "את הנשמה". בעולם הבנוי מאינטרסים שונים, קואליציה המייצגת את מגוון הדעות לצד גבולות גזרה מוגדרים יוצרת סינרגיה בה כולם מרוויחים – גם אברהם (=הלקוח), גם עם הארץ וגם בני חת. יתר על כן, נראה כי כוחה של הסמכות ההיררכית אינה תמיד עומדת בפני עצמה, יאיר המנכ"ל לא בנה הקואליציה הנדרשת אלא הנחית השינוי הנדרש, מבלי להתייעץ, לשאול, או להיערך להתנגדויות הצפויות. כתוצאה, כך נראה העובדים וההנהלה מתוך הבנה כח סמכותם הא-פורמלי – החליטו "להצביע ברגליים"..
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה