- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
כיכר גורן התמלאה במפגינים בפעם העשירית
י"ט אדר ה'תשפ"ג 12/03/2023
מערכת ′פיתה′
מאות רבות מתושביי כפר גנים הפגינו אמש, מוצ"ש, בכיכר גורן, זו הפעם העשירית ברציפות, נוכח מהלכיי הרפורמה שמקדמים השר לוין וח"כ שמחה רוטמן, וסירובם להקפיא את תהליך החקיקה עד למיצוי הידברות.
ראשון הנואמים בעצרת היה מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשייך. במהלך הערב חתמו מאות מהמשתתפים על מגילת העצמאות שהודפסה על שלטים גדולים למטרה זו. ההמונים עמדו והסתובבו בכיכר כשרבים מהם נושאים דגל ישראל. העצרת הסתיימה בשירת 'התקווה'.
.jpg)

חותמים על נוסח מגילת העצמאות
בין הדוברים האחרים, פרופסור רפי ריש, אדריכל ומתכנן ערים, דתי מתושביי השכונה, שדבריו מובאים לפניכם כאן:
"אני רפי פריבילג ודתי.
לבן. אשכנזי. ממרכז הארץ. פרופסור במגדל השן באוניברסיטה העברית, לשעבר בכיר במשרד הפנים, בוגר של תיכון דתי אליטיסטי, בן של תעשיין בריטי שגדל עם מגרש טניס גנן ורכב
שאבא שלו קנה לו שהגיע לגיל 18.
אני פריבלג שגר כאן בשכונה שבה הסיפורים של רובנו כאן מתאימים להגדרה של אמסלם - פריבילגים. למרות שלרובנו אין רולקסים. וחלק גדול מאוד מאיתנו הפריבילגים כאן בשכונה חובשי כיפה סרוגה. כמוני.
הייתי רוצה לאמר שאני מייצג את דתיי השכונה אבל לצערי אני לא.
יש שאלה שלא עוזבת אותי מאז 2011 בעת מחאת הדיור ומחאת הקוטג'.
למה אין כאן מספיק דתיים? למה בני עקיבא לא כאן? למה הממסד הדתי לא מוחא או זע אפילו קצת בחוסר נוחות לאור הכשלים המוסריים של ההנהגה ? למה כמעט לא רואים דתיים צועדים למען הסביבה או אפילו בעד ההזנחה והאפלייה
נגד אחינו יוצאי קהילות אתיופיה ולמה לא רואים מספיק דתיים- כאן - במחאה.
אז יהיו שישלפו את השפן מהכובע- לא צעדתם איתנו בהתנתקות. וחוץ מזה הכל כאן שמאלני.
אבל הסיבה המרכזית לכך היא, שהדתי אימץ בשנים האחרונות את הנח ואת הנעים.
מרבית הציבור הדתי לאומי עבד קשה שנים למצוא את מקומו בחברה. פעם הוא לקח את
תפקיד הגשר, המפשר, המחבר. עבד עם מפא"י שנים ואחרי 77 לקח את אותו התפקיד בממשלת הימין . עכשיו. הוא רוצה לנוח- וליהנות מעמלו ומהפריבלגיה.
להיות גשר לצערי - כבר לא מעניין.
במקום זה אימץ בלי שאלות את תרועת השמרנות
האמריקאית נגד הפרוגרסיביות. שמרנות שיובאה לכאן במימון זר, ומושמעת עם עיוותים על ידי סמוטריץ' ורוטמן, שאמר בראיון, ששמרנות משמעותה שיש טובים ויש רעים. אין
גם וגם.
אווטאר זה שמאלני, שר הטבעות הוא ימני- יש רשעים ויש טובים. נקודה.
לפי גישה זו . מורכבות זה רע. אם אני בעד ארץ ישראל אני לא יכול להיות סביבתן, אם אני בעד הדת, אני לא יכול להיות בעד שוויון חברתי. שחור ולבן. טוב ורע. אנחנו פריבילגים. עבדנו
קשה בשביל זה ואסור לנו, כפי שבנט אמר פעם בקמפיין בחירות- להתנצל.
אבא שלי זכרונו לברכה עזב את הכל ועלה לארץ כי הוא בחר לפרש אחרת את המושג פריבילגיה- פריבילגיה זו זכות. לא זכות שמגיעה לי, אלא. זכות להיות כאן, זכות כי יש לנו מספיק
בשביל לוותר, בשביל להקשיב, בשביל לשתף אחרים.
לפני שבועיים קראנו בשבת את פרשת משפטים. הפרשה מדברת באופן סמלי ורלבנטי על איך עושים משפט עברי- איך עושים צדק? איך לא לתעדף מקורבים או עתירי ממון? איך לכבד את הדיינים ואת מערכת המשפט כי הם הבסיס שעליו
יושבת החברה, ואיך אסור להונות יתומים אלמנות ובעיקר את הגר היושב בארץ.
הרש"ר הירש רב בן המאה ה-19 יליד גרמניה המקובל על כל הזרמים בחברה הדתית, כתב בפירושו על הפרשה משהו שיכול להיות
בנקל על מגילת העצמאות.
וכך הוא כתב:
"כבוד האדם והאזרח וזכויות האדם והאזרח אינם תלויים בייחוסו ובמולדתו וברכוש, אלא רק בערכה הרוחני-המוסרי של אישיות האדם.
והטעם המיוחד - כי גרים הייתם בארץ מצרים -
כל אסונכם במצרים היה זה, שהייתם גרים שם, ובתור שכאלה לא הייתם זכאים לאומה, למולדת, לקיום, ומותר היה לעשות בכם ככל העולה על רוחם.
בתור גרים הייתם משוללי זכויות במצרים, וזה היה שורש העבדות והעינוי שהוטל עליכם.
על כן הישמרו לכם - זה לשון האזהרה - פן תעמידו את זכויות האדם במדינתכם על יסוד אחר מאשר האנושיות הטהורה השוכנת בלב כל אדם באשר הוא אדם. כל קיפוח של זכויות
האדם יפתח שער לשרירות ולהתעללות באדם.
האסון הגדול שקרה לנו לציבור הדתי הוא ששכחנו שפעם היינו למטה. והתאהבנו במי שהפכנו להיות. בירושלים שהפכה לשלמה אחרי 67, בהצלחות הכלכליות שלנו. בחופש הפולחן אחרי 2009 שנות גלות. אף אחד לא יכול עלינו .
תחושת עליונות שעולה ומתגברת אחרי כל אקזיט. על כל כיבוש של עמדת מפתח - בתעשייה, בחברה ועכשיו גם בממשלת הימין על מלא.
אנחנו עם סגולה. אנחנו כאן כי מגיע לנו. אנחנו פריבילגים ואסור לנו להתבייש בזה.
אבל בדרך שכחנו שגם אנחנו היינו למטה, היינו עבדים, היינו חסרי מדינה היינו חסרי זכויות.
הנביאים, המוזכרים במגילת העצמאות ואותם שכחנו הדהדו את הזעקה- על חוסר מוסר חברתי, של העדר ערבות הדדית, של חוסר שוויון וצדק שהביא עלינו חורבן, גלות ומלחמות אחים
בימי בית המקדש. הציבור הדתי בחר לקרא את הנביאים אבל מעדיף את פרקי הגאולה והתקומה ולא את פרקי המוסר.
בית המקדש חרב בגלל שהיינו עסוקים בתפילה ובעבודת המקדש אבל שכחנו את החובות המוסריות שלנו.
בחרו בטכסים על פני שלמות החברה ותיקון מעשים.
קידוש הארץ על פני קדושת האדם. אבל האמת אחרת - צריך גם וגם!!
אפשר להיות קפיטליסט וגם להאמין בזכויות אדם, אפשר לאהוב את הארץ וגם לקבל את זכויות שכננו הערביים בארץ לצידנו- זכויות שאגב מקבלים גם הרב קוק, הרמב"ם ואחרים.
הרפורמה החוקתית, אינה כולה רעה וגרועה. מערכת המשפט צריכה שינוי. דחוף ובהול.
אבל (וזה אבל גדול). המניעים העומדים מאחורי יוזמיה או מאשריה היא להנציח את החלוקה לטובים ורעים, למי שאיתנו ומי שנגדנו . לזנוח את המוסר היהודי ותיקון העולם ולהעצים את הפריבילגיה.
בנייה לא חוקית מותרת כי האדמה שלנו. פטור מצבא הוא הגיוני כי אנחנו הטובים; ביטול כתבי אישום או פסיקות חוקיות כי הוא מנהיג משלנו. יצאנו אשמים- השופט רשע וצריך להחליף אותו.
ימין זה אנחנו וכל מי שלא בדיוק כמונו- הוא שמאל, בוגד, ושיילך לעזעזל.
גם אם במקרה יש לו כיפה על הראש. הוא לא באמת דתי. כי הוא לא איתנו. הוא מוחא על העדר מוסריות? הוא שמאל.
בואו נודה על האמת. אני כחלק מהציבור הדתי לאומי, חלק מהציבור הכי פריבילגי בארץ הכי מורם מעם, הכי מתוקצב, הכי מקודם ונמצא כיום בכל עמדות המפתח בכלכלה, במשפט,
בממשל, בצבא. אבל הפריבילגיה לא צריכה להיות לשון העדפה אלא צריכה
להיות מלשון זכות . זכות לאמר. המחיר גדול מידי.
השבוע קראנו במגילה שמרדכי שיושב בשער המלך, מטיח
באסתר- מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות.
הציבור הדתי לאומי עתיר הזכויות אינו רשאי עוד לבחור בצד הנוח. אלא חייב לחבק את המורכבות, להבין שזו לא רפורמה
שתקדם את היהדות במדינה או את האחיזה שלנו בארץ, אלא תייצר כאוס, שנאה והפרדה בין ממלכת יהודה לבין ממלכת ישראל.
למדנו בבני עקיבא ובישיבות שיש משולש של ארץ ישראל, תורת ישראל ועם ישראל.
אי אפשר לנתק בין שלושתם- אין אחד חשוב יותר מהאחר, ובלי העם אין תורה ואין ארץ
אני פונה ומתחנן לאחי וחברי לבית הכנסת. אחדות העם חשובה מנקמה, ממימוש עצמי ומימין על מלא. וצריך לזעוק- עד כאן !!
המורכבות דורשת מאיתנו לעזוב את הפריבילגיות שלנו כדתיים, ולצאת להפגין - בעד.
בעד עתיד משותף, בעד שיפור מערכת המשפט ולא הרס שלה
בעד מערכת שתגן על אמא או אחות שלנו,
בעד צדק, אנושיות ומוסריות ברוח הנביאים."
מהמארגנים נמסר כי הפגנה צפויה גם במוצאי שבת הקרובה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
ראשון הנואמים בעצרת היה מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשייך. במהלך הערב חתמו מאות מהמשתתפים על מגילת העצמאות שהודפסה על שלטים גדולים למטרה זו. ההמונים עמדו והסתובבו בכיכר כשרבים מהם נושאים דגל ישראל. העצרת הסתיימה בשירת 'התקווה'.
.jpg)

חותמים על נוסח מגילת העצמאות
בין הדוברים האחרים, פרופסור רפי ריש, אדריכל ומתכנן ערים, דתי מתושביי השכונה, שדבריו מובאים לפניכם כאן:
"אני רפי פריבילג ודתי.
לבן. אשכנזי. ממרכז הארץ. פרופסור במגדל השן באוניברסיטה העברית, לשעבר בכיר במשרד הפנים, בוגר של תיכון דתי אליטיסטי, בן של תעשיין בריטי שגדל עם מגרש טניס גנן ורכב
שאבא שלו קנה לו שהגיע לגיל 18.
אני פריבלג שגר כאן בשכונה שבה הסיפורים של רובנו כאן מתאימים להגדרה של אמסלם - פריבילגים. למרות שלרובנו אין רולקסים. וחלק גדול מאוד מאיתנו הפריבילגים כאן בשכונה חובשי כיפה סרוגה. כמוני.
הייתי רוצה לאמר שאני מייצג את דתיי השכונה אבל לצערי אני לא.
יש שאלה שלא עוזבת אותי מאז 2011 בעת מחאת הדיור ומחאת הקוטג'.
למה אין כאן מספיק דתיים? למה בני עקיבא לא כאן? למה הממסד הדתי לא מוחא או זע אפילו קצת בחוסר נוחות לאור הכשלים המוסריים של ההנהגה ? למה כמעט לא רואים דתיים צועדים למען הסביבה או אפילו בעד ההזנחה והאפלייה
נגד אחינו יוצאי קהילות אתיופיה ולמה לא רואים מספיק דתיים- כאן - במחאה.
אז יהיו שישלפו את השפן מהכובע- לא צעדתם איתנו בהתנתקות. וחוץ מזה הכל כאן שמאלני.
אבל הסיבה המרכזית לכך היא, שהדתי אימץ בשנים האחרונות את הנח ואת הנעים.
מרבית הציבור הדתי לאומי עבד קשה שנים למצוא את מקומו בחברה. פעם הוא לקח את
תפקיד הגשר, המפשר, המחבר. עבד עם מפא"י שנים ואחרי 77 לקח את אותו התפקיד בממשלת הימין . עכשיו. הוא רוצה לנוח- וליהנות מעמלו ומהפריבלגיה.
להיות גשר לצערי - כבר לא מעניין.
במקום זה אימץ בלי שאלות את תרועת השמרנות
האמריקאית נגד הפרוגרסיביות. שמרנות שיובאה לכאן במימון זר, ומושמעת עם עיוותים על ידי סמוטריץ' ורוטמן, שאמר בראיון, ששמרנות משמעותה שיש טובים ויש רעים. אין
גם וגם.
אווטאר זה שמאלני, שר הטבעות הוא ימני- יש רשעים ויש טובים. נקודה.
לפי גישה זו . מורכבות זה רע. אם אני בעד ארץ ישראל אני לא יכול להיות סביבתן, אם אני בעד הדת, אני לא יכול להיות בעד שוויון חברתי. שחור ולבן. טוב ורע. אנחנו פריבילגים. עבדנו
קשה בשביל זה ואסור לנו, כפי שבנט אמר פעם בקמפיין בחירות- להתנצל.
אבא שלי זכרונו לברכה עזב את הכל ועלה לארץ כי הוא בחר לפרש אחרת את המושג פריבילגיה- פריבילגיה זו זכות. לא זכות שמגיעה לי, אלא. זכות להיות כאן, זכות כי יש לנו מספיק
בשביל לוותר, בשביל להקשיב, בשביל לשתף אחרים.
לפני שבועיים קראנו בשבת את פרשת משפטים. הפרשה מדברת באופן סמלי ורלבנטי על איך עושים משפט עברי- איך עושים צדק? איך לא לתעדף מקורבים או עתירי ממון? איך לכבד את הדיינים ואת מערכת המשפט כי הם הבסיס שעליו
יושבת החברה, ואיך אסור להונות יתומים אלמנות ובעיקר את הגר היושב בארץ.
הרש"ר הירש רב בן המאה ה-19 יליד גרמניה המקובל על כל הזרמים בחברה הדתית, כתב בפירושו על הפרשה משהו שיכול להיות
בנקל על מגילת העצמאות.
וכך הוא כתב:
"כבוד האדם והאזרח וזכויות האדם והאזרח אינם תלויים בייחוסו ובמולדתו וברכוש, אלא רק בערכה הרוחני-המוסרי של אישיות האדם.
והטעם המיוחד - כי גרים הייתם בארץ מצרים -
כל אסונכם במצרים היה זה, שהייתם גרים שם, ובתור שכאלה לא הייתם זכאים לאומה, למולדת, לקיום, ומותר היה לעשות בכם ככל העולה על רוחם.
בתור גרים הייתם משוללי זכויות במצרים, וזה היה שורש העבדות והעינוי שהוטל עליכם.
על כן הישמרו לכם - זה לשון האזהרה - פן תעמידו את זכויות האדם במדינתכם על יסוד אחר מאשר האנושיות הטהורה השוכנת בלב כל אדם באשר הוא אדם. כל קיפוח של זכויות
האדם יפתח שער לשרירות ולהתעללות באדם.
האסון הגדול שקרה לנו לציבור הדתי הוא ששכחנו שפעם היינו למטה. והתאהבנו במי שהפכנו להיות. בירושלים שהפכה לשלמה אחרי 67, בהצלחות הכלכליות שלנו. בחופש הפולחן אחרי 2009 שנות גלות. אף אחד לא יכול עלינו .
תחושת עליונות שעולה ומתגברת אחרי כל אקזיט. על כל כיבוש של עמדת מפתח - בתעשייה, בחברה ועכשיו גם בממשלת הימין על מלא.
אנחנו עם סגולה. אנחנו כאן כי מגיע לנו. אנחנו פריבילגים ואסור לנו להתבייש בזה.
אבל בדרך שכחנו שגם אנחנו היינו למטה, היינו עבדים, היינו חסרי מדינה היינו חסרי זכויות.
הנביאים, המוזכרים במגילת העצמאות ואותם שכחנו הדהדו את הזעקה- על חוסר מוסר חברתי, של העדר ערבות הדדית, של חוסר שוויון וצדק שהביא עלינו חורבן, גלות ומלחמות אחים
בימי בית המקדש. הציבור הדתי בחר לקרא את הנביאים אבל מעדיף את פרקי הגאולה והתקומה ולא את פרקי המוסר.
בית המקדש חרב בגלל שהיינו עסוקים בתפילה ובעבודת המקדש אבל שכחנו את החובות המוסריות שלנו.
בחרו בטכסים על פני שלמות החברה ותיקון מעשים.
קידוש הארץ על פני קדושת האדם. אבל האמת אחרת - צריך גם וגם!!
אפשר להיות קפיטליסט וגם להאמין בזכויות אדם, אפשר לאהוב את הארץ וגם לקבל את זכויות שכננו הערביים בארץ לצידנו- זכויות שאגב מקבלים גם הרב קוק, הרמב"ם ואחרים.
הרפורמה החוקתית, אינה כולה רעה וגרועה. מערכת המשפט צריכה שינוי. דחוף ובהול.
אבל (וזה אבל גדול). המניעים העומדים מאחורי יוזמיה או מאשריה היא להנציח את החלוקה לטובים ורעים, למי שאיתנו ומי שנגדנו . לזנוח את המוסר היהודי ותיקון העולם ולהעצים את הפריבילגיה.
בנייה לא חוקית מותרת כי האדמה שלנו. פטור מצבא הוא הגיוני כי אנחנו הטובים; ביטול כתבי אישום או פסיקות חוקיות כי הוא מנהיג משלנו. יצאנו אשמים- השופט רשע וצריך להחליף אותו.
ימין זה אנחנו וכל מי שלא בדיוק כמונו- הוא שמאל, בוגד, ושיילך לעזעזל.
גם אם במקרה יש לו כיפה על הראש. הוא לא באמת דתי. כי הוא לא איתנו. הוא מוחא על העדר מוסריות? הוא שמאל.
בואו נודה על האמת. אני כחלק מהציבור הדתי לאומי, חלק מהציבור הכי פריבילגי בארץ הכי מורם מעם, הכי מתוקצב, הכי מקודם ונמצא כיום בכל עמדות המפתח בכלכלה, במשפט,
בממשל, בצבא. אבל הפריבילגיה לא צריכה להיות לשון העדפה אלא צריכה
להיות מלשון זכות . זכות לאמר. המחיר גדול מידי.
השבוע קראנו במגילה שמרדכי שיושב בשער המלך, מטיח
באסתר- מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות.
הציבור הדתי לאומי עתיר הזכויות אינו רשאי עוד לבחור בצד הנוח. אלא חייב לחבק את המורכבות, להבין שזו לא רפורמה
שתקדם את היהדות במדינה או את האחיזה שלנו בארץ, אלא תייצר כאוס, שנאה והפרדה בין ממלכת יהודה לבין ממלכת ישראל.
למדנו בבני עקיבא ובישיבות שיש משולש של ארץ ישראל, תורת ישראל ועם ישראל.
אי אפשר לנתק בין שלושתם- אין אחד חשוב יותר מהאחר, ובלי העם אין תורה ואין ארץ
אני פונה ומתחנן לאחי וחברי לבית הכנסת. אחדות העם חשובה מנקמה, ממימוש עצמי ומימין על מלא. וצריך לזעוק- עד כאן !!
המורכבות דורשת מאיתנו לעזוב את הפריבילגיות שלנו כדתיים, ולצאת להפגין - בעד.
בעד עתיד משותף, בעד שיפור מערכת המשפט ולא הרס שלה
בעד מערכת שתגן על אמא או אחות שלנו,
בעד צדק, אנושיות ומוסריות ברוח הנביאים."
מהמארגנים נמסר כי הפגנה צפויה גם במוצאי שבת הקרובה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה