מקומי
האם גרינברג הצליחי להרגיע את התושבים המודאגים באם המושבות?
י"ב סיון ה'תשפ"ה 08/06/2025
מערכת פיתה
תושבים רבים בשכונת אם המושבות מודאגים מהפגיעה הצפויה להערכתם באיכות השכונה, באם כביש ראשון לציון שממש צמוד לשכונה, יורחב בהתאם לתוכניות. הרשת החברתית גועשת רועשת בימים האחרונים וגם נערך מפגש בין ראש העיר רמי גרינברג למאות מתושבי השכונה, מפגש שארך קרוב לשלוש שעות. דווח כי היה שם סוער, ממש.
הנושא שבמחלוקת הוא הרחבת כביש ראשון לציון לכביש בן שישה נתיבים, שיקיף את החלק המערבי והצפוני של שכונת אם המושבות, וזאת כחלק מפרויקט ענק שיחבר בין אזור התעשייה סגולה לקריית אריה, רמת גן ותל אביב. זה אמור לכלול בין השאר צירי העדפה לתחבורה ציבורית עבור משתמשי הדרך, לצד הסדרת והנגשת המרחבים הציבוריים וחיבור למוקדי ביקוש בעיר.
בהמשך תבוצע הרחבה של דרך אם המושבות הקיימת, כולל הפרדה מפלסית בצומת העיפרון ובצומת מרטין גהל וכן תתווסף רמפת יציאה מדרך אם המושבות לכביש 4 צפון.
באתר 'מלאבס' דווח כי כבר לפני כשבוע החלו תגובות סוערות ברשתות החברתיות באם המושבות, בעיקר מצד תושבי השכונה שמתגוררים סמוך לכביש ולגשר המיועדים, תושבי הרחובות רבקה גובר, חדרה, שרגא רפאלי וראשון לציון, שמתלוננים על כך שהכביש והמחלף החדש, יפגעו באיכות חייהם, שהעבודות יתבצעו מאחורי בית הספר פאול קור, דבר אשר ישפיע לטענתם באופן ישיר על בריאות הילדים.
תושבים פרסמו עצומה – הקוראת להתנגד לתוכנית הקיימת, לעצור את קידום העבודות עד להצגת התוכנית המלאה, וכן מבקשים מהעירייה לשקול חלופות שלא יפגעו באיכות החיים, בביטחון ובנוף של השכונה. הם מבקשים להיות שותפים בקבלת ההחלטות.
בעקבות התגובות התקיים אתמול מפגש סוער של תושבים עם ראש העירייה רמי גרינברג. נציגי התושבים ביקשו מראש העירייה לעצור את העבודות על מנת לחשוב על דרכים למזער את הפגיעה בציבור ולהקים צוות חשיבה משותף לתושבים.
בשכונה החלה התארגנות לאיסוף כספים לקראת מאבק משפטי נגד העירייה בסוגייה זו.
מדוברות העירייה נמסר: "אמש נערכה פגישה עם התושבים בנוגע לקידום פרויקט דרך אם המושבות', בה הוסברה התכנית בפירוט רב במשך קרוב לשלוש שעות. כפי שנאמר במפגש, ככל שידרשו התאמות נוספות, הן ייבחנו בהתאם. כזכור, מדובר בפרויקט אסטרטגי המקודם בעלות השקעה של קרוב למיליארד ש"ח. הפרויקט אושר לפני עשרות שנים (בשנות ה-90') במסגרת הפיתוח העתידי של האזור, ומטרתו להביא לשיפור משמעותי של רמת השירות לנוסע, בדגש על אמינות ומהירות קווי התחב"צ תוך שימת דגש על פתרונות אקוסטיים משמעותיים בעזרת ביצוע קירות אקוסטיים, אספלט שקט ועוד. כאמור, מדובר בפרויקט אסטרטגי לעיר ולאזור המדובר בפרט, שאמור לתקן את הכשל התחבורתי שקיים גם היום (לפני הפיתוח המתוכנן לאזור) ולהקל על עומסי התנועה על הציר".
בעירייה פירטו את עיקרי הדברים שהוסברו במפגש:
– הכביש יהיה כביש עירוני, בדומה לכביש הרב מלכה וגיסין – ובו תותר נסיעה עד 50 קמ"ש. לאורך הפרויקט יהיו כ-15 צמתים וכן מצלמות אכיפה – מה שיביא להאטת התנועה באופן טבעי.
– הכביש ישרת בעיקר את תושבי האזור ובשל ההסבר שצוין בסעיף הקודם – התנועה לא תוסט מהכבישים המהירים אל דרך אם המושבות.
– הפרויקט יצור קישוריות מהירה יותר לתחנת הרכבת סגולה ולתחנות המטרו המתוכננות באזור.
– הפרויקט נועד לתת מענה תחבורתי גם לפיתוח המקודם באזור, ובסמוך לשכונה עם תוספת של אלפי יחידות דיור.
– הפרויקט ישפר את החיבורים לאזורי התעשייה ובכך להביא הלכה למעשה את ההתחדשות הצפויה בסגולה – מבני משרדים ותעסוקה במקום תעשייה ישנה.
– בעניין תכנון אפשרי לשיקוע בצומת ראשון לציון-זבולון המר במקום גשר – חלופה זו נבחנה בעבר ע"י הצוות המקצועי, אך לאור העובדה כי מפלס ההצפה של נחל הירקון נמצא מתחת למפלס הכביש הקיים, החלופה ירדה מהפרק ונמצאה לא ישימה. בנוסף, נעשו בדיקות קרקע בצומת והתבהר כי יש באזור מי תהום בגובה נמוך.
– לא ניתן להסיט את הפרויקט צפונה, בין היתר, בגלל שהדבר יגרור שנים רבות של תכנון מחדש, כאשר במקביל הפיתוח באזור יחל להתממש בקרוב וייצור מעמסה נוספת על הכביש שכבר היום נרשמים בו עומסי תנועה כבדים.
– הפרויקט כולל פתרונות אקוסטיים משמעותיים, כמו יישום אספלט שקט וקירות אקוסטיים. בהתאם לצורך תיבחן תוספת של אמצעים אקוסטיים.
– הפרויקט כולל הוספת נתיב שלישי לתחבורה ציבורית, לצד שבילי אופניים דו סטריים, פיתוח תשתיות עירוניות, נטיעת מאות עצים חדשים, תחנות אוטובוס משודרגות, הטמנת תשתיות ועוד.
– הפרויקט יאפשר גישה לקאנטרי העירוני המתוכנן לקום באזור.
– הפרויקט יאפשר גישה מלאה דרומה וצפונה לכביש 4, מה שלא קיים היום.
– כניסת משאיות לאזור התעשייה סגולה היא בעיקר מכיוונים צפון ודרום, ופחות מכיוון מערב (תל אביב). לכן החיבור החדש בין רח' ראשון לציון לרחוב גליס, לא יהווה אלטרנטיבה למשאיות כי בכל מקרה הכביש החדש לא יקשר בין כיווני ההגעה המרכזיים של מעברי הסחורות וחומרי הגלם. מה גם, שהפרויקט יתמוך בהתחדשות אזור התעשייה סגולה, כאשר המטרה, כאמור, להחליף את התעשייה הישנה שברובה נשענת על נסיעות של כלי רכב כבדים, במשרדים ותעסוקה".

פארק בשכונת אם המושבות. צילום: מיכאל יעקובסון/ויקידפדיה
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
הנושא שבמחלוקת הוא הרחבת כביש ראשון לציון לכביש בן שישה נתיבים, שיקיף את החלק המערבי והצפוני של שכונת אם המושבות, וזאת כחלק מפרויקט ענק שיחבר בין אזור התעשייה סגולה לקריית אריה, רמת גן ותל אביב. זה אמור לכלול בין השאר צירי העדפה לתחבורה ציבורית עבור משתמשי הדרך, לצד הסדרת והנגשת המרחבים הציבוריים וחיבור למוקדי ביקוש בעיר.
בהמשך תבוצע הרחבה של דרך אם המושבות הקיימת, כולל הפרדה מפלסית בצומת העיפרון ובצומת מרטין גהל וכן תתווסף רמפת יציאה מדרך אם המושבות לכביש 4 צפון.
באתר 'מלאבס' דווח כי כבר לפני כשבוע החלו תגובות סוערות ברשתות החברתיות באם המושבות, בעיקר מצד תושבי השכונה שמתגוררים סמוך לכביש ולגשר המיועדים, תושבי הרחובות רבקה גובר, חדרה, שרגא רפאלי וראשון לציון, שמתלוננים על כך שהכביש והמחלף החדש, יפגעו באיכות חייהם, שהעבודות יתבצעו מאחורי בית הספר פאול קור, דבר אשר ישפיע לטענתם באופן ישיר על בריאות הילדים.
תושבים פרסמו עצומה – הקוראת להתנגד לתוכנית הקיימת, לעצור את קידום העבודות עד להצגת התוכנית המלאה, וכן מבקשים מהעירייה לשקול חלופות שלא יפגעו באיכות החיים, בביטחון ובנוף של השכונה. הם מבקשים להיות שותפים בקבלת ההחלטות.
בעקבות התגובות התקיים אתמול מפגש סוער של תושבים עם ראש העירייה רמי גרינברג. נציגי התושבים ביקשו מראש העירייה לעצור את העבודות על מנת לחשוב על דרכים למזער את הפגיעה בציבור ולהקים צוות חשיבה משותף לתושבים.
בשכונה החלה התארגנות לאיסוף כספים לקראת מאבק משפטי נגד העירייה בסוגייה זו.
מדוברות העירייה נמסר: "אמש נערכה פגישה עם התושבים בנוגע לקידום פרויקט דרך אם המושבות', בה הוסברה התכנית בפירוט רב במשך קרוב לשלוש שעות. כפי שנאמר במפגש, ככל שידרשו התאמות נוספות, הן ייבחנו בהתאם. כזכור, מדובר בפרויקט אסטרטגי המקודם בעלות השקעה של קרוב למיליארד ש"ח. הפרויקט אושר לפני עשרות שנים (בשנות ה-90') במסגרת הפיתוח העתידי של האזור, ומטרתו להביא לשיפור משמעותי של רמת השירות לנוסע, בדגש על אמינות ומהירות קווי התחב"צ תוך שימת דגש על פתרונות אקוסטיים משמעותיים בעזרת ביצוע קירות אקוסטיים, אספלט שקט ועוד. כאמור, מדובר בפרויקט אסטרטגי לעיר ולאזור המדובר בפרט, שאמור לתקן את הכשל התחבורתי שקיים גם היום (לפני הפיתוח המתוכנן לאזור) ולהקל על עומסי התנועה על הציר".
בעירייה פירטו את עיקרי הדברים שהוסברו במפגש:
– הכביש יהיה כביש עירוני, בדומה לכביש הרב מלכה וגיסין – ובו תותר נסיעה עד 50 קמ"ש. לאורך הפרויקט יהיו כ-15 צמתים וכן מצלמות אכיפה – מה שיביא להאטת התנועה באופן טבעי.
– הכביש ישרת בעיקר את תושבי האזור ובשל ההסבר שצוין בסעיף הקודם – התנועה לא תוסט מהכבישים המהירים אל דרך אם המושבות.
– הפרויקט יצור קישוריות מהירה יותר לתחנת הרכבת סגולה ולתחנות המטרו המתוכננות באזור.
– הפרויקט נועד לתת מענה תחבורתי גם לפיתוח המקודם באזור, ובסמוך לשכונה עם תוספת של אלפי יחידות דיור.
– הפרויקט ישפר את החיבורים לאזורי התעשייה ובכך להביא הלכה למעשה את ההתחדשות הצפויה בסגולה – מבני משרדים ותעסוקה במקום תעשייה ישנה.
– בעניין תכנון אפשרי לשיקוע בצומת ראשון לציון-זבולון המר במקום גשר – חלופה זו נבחנה בעבר ע"י הצוות המקצועי, אך לאור העובדה כי מפלס ההצפה של נחל הירקון נמצא מתחת למפלס הכביש הקיים, החלופה ירדה מהפרק ונמצאה לא ישימה. בנוסף, נעשו בדיקות קרקע בצומת והתבהר כי יש באזור מי תהום בגובה נמוך.
– לא ניתן להסיט את הפרויקט צפונה, בין היתר, בגלל שהדבר יגרור שנים רבות של תכנון מחדש, כאשר במקביל הפיתוח באזור יחל להתממש בקרוב וייצור מעמסה נוספת על הכביש שכבר היום נרשמים בו עומסי תנועה כבדים.
– הפרויקט כולל פתרונות אקוסטיים משמעותיים, כמו יישום אספלט שקט וקירות אקוסטיים. בהתאם לצורך תיבחן תוספת של אמצעים אקוסטיים.
– הפרויקט כולל הוספת נתיב שלישי לתחבורה ציבורית, לצד שבילי אופניים דו סטריים, פיתוח תשתיות עירוניות, נטיעת מאות עצים חדשים, תחנות אוטובוס משודרגות, הטמנת תשתיות ועוד.
– הפרויקט יאפשר גישה לקאנטרי העירוני המתוכנן לקום באזור.
– הפרויקט יאפשר גישה מלאה דרומה וצפונה לכביש 4, מה שלא קיים היום.
– כניסת משאיות לאזור התעשייה סגולה היא בעיקר מכיוונים צפון ודרום, ופחות מכיוון מערב (תל אביב). לכן החיבור החדש בין רח' ראשון לציון לרחוב גליס, לא יהווה אלטרנטיבה למשאיות כי בכל מקרה הכביש החדש לא יקשר בין כיווני ההגעה המרכזיים של מעברי הסחורות וחומרי הגלם. מה גם, שהפרויקט יתמוך בהתחדשות אזור התעשייה סגולה, כאשר המטרה, כאמור, להחליף את התעשייה הישנה שברובה נשענת על נסיעות של כלי רכב כבדים, במשרדים ותעסוקה".

פארק בשכונת אם המושבות. צילום: מיכאל יעקובסון/ויקידפדיה
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה