- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
חינוך
משרד החינוך: הישגים בבגרויות הם לא חזות הכל
ח' אייר ה'תשע"ו 16/05/2016
מערכת ′פיתה′
משרד החינוך פותח היום (ב') בהליך היוועצות שמטרתו גיבוש "תמונה חינוכית" הכוללת נתונים ומדדים אודות ההישגים הערכיים והלימודיים בבתי הספר העל יסודיים. ה"תמונה החינוכית" תשקף בצורה הולמת יותר את מגוון העשייה בבתי הספר. זאת, לאור העובדה שבמסגרת רפורמת ה"למידה המשמעותית" הורחבו ומוסדו בתוך בתי הספר פעילויות חינוכיות ערכיות אשר מהוות כיום חלק בלתי נפרד מתעודת הבגרות של התלמיד. כמו כן, לאורך שנים רבות קידמו בתי הספר ערכים חינוכיים, קהילתיים וחברתיים אשר לא קיבלו ביטוי ראוי בפני הציבור, מאחר שעד היום בתי הספר נמדדו על פי שיעור הזכאות לבגרות בלבד.
במשרד החינוך מדגישים כי מדידה בהתאם לשיעור הזכאות לבגרות בלבד יוצרת רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא חזות הכל – בעוד שעשייה חינוכית, ערכית ומשמעותית חשובה לא פחות.
יובהר כי משרד החינוך מעודד שקיפות של העשייה החינוכית אך מתנגד מכל וכל ל"טבלאות ליגה" ולדירוג בתי הספר.
במשרד החינוך מציינים שכדי למנוע תחרות לא הוגנת בין מוסדות החינוך, תינתן תמונה חינוכית לכל בית ספר בנפרד, התמונה תציג את הישגי המוסד החינוכי לאורך השנים, וביחס לבתי הספר הדומים לו – מבחינת גודל ומדד הטיפוח (לדוגמא: לא ניתן יהיה להשוות בין בית ספר במדד טיפוח נמוך לבין בית ספר במדד טיפוח גבוה). כמו-כן, יודגש כי המדדים לא ישוקללו לציון אחד, אלא כל מדד יעמוד בפני עצמו, כך למשל בית ספר אחד עשוי להצטיין בקליטה של מגוון אוכלוסיות ובכלל זה עם צרכים מיוחדים, ואחר עשוי להצטיין במעורבות בקהילה.
בנוסף, "התמונה החינוכית" תשמש כלי עבודה בידי מנהל בית הספר וצוותו, שכן הוא יפרוס בפניהם תמונה רחבה של העשייה הבית ספרית, ויאפשר להם לקבוע יעדים לחיזוק, לשינוי ולשיפור.

הליך ההיוועצות
לקראת הליך ההיוועצות, קיים צוות מקצועי של המשרד עבודה מקיפה בנושא, בשיתוף עם אנשי מקצוע ומנהלי מוסדות חינוך. בתום העבודה, ולקראת הליך ההיוועצות, גיבש הצוות המקצועי חמישה אשכולות של מדדים שלדעת המשרד משקפים את התמונה המלאה על העשייה בבית הספר: חברה וקהילה, הכלה ושילוב, יושרה וטוהר, התמדה והישגים. יובהר שרשימת אשכולות זו היא טיוטה להיוועצות בלבד - ההחלטה הסופית תתקבל בתום הליך ההיוועצות. הליך זה צפוי להסתיים תוך חודשיים (עד יולי 2016), אז תפורסם התמונה החינוכית במלואה ותחליף את פרסום מדד הזכאות לבגרות השנתי. בשלב הראשון תועבר התמונה החינוכית לבתי הספר, ובהמשך תפורסם לציבור הרחב.
הליך ההיוועצות יתקיים באמצעות שולחן עגול אשר יכיל את כלל העוסקים במלאכת החינוך, בהם: מנהלים, מורים, מפקחים, הורים, תלמידים, נציגי הרשויות המקומיות, אנשי אקדמיה ועוד. כמו כן, משרד החינוך הקים אתר ייעודי אשר ילווה את התהליך וישמש כזירת דעות הכוללת מגוון רחב של אנשי חינוך, נציגי שלטון מקומי ומגזר שלישי אשר יוכלו להביע את עמדתם, להצביע על המדדים החשובים בעיניהם ולהציע כיצד לדעתם כדאי לנהל את ההליך באופן מיטבי. ההחלטה בדבר מספרם הסופי של המדדים ייקבע בהתאם להמלצותיהם ועמודותיהם של הלוקחים חלק בתהליך.
מצ"ב בנספח רשימת האשכולות על פי חלוקה להישגים ערכיים והישגים לימודיים
- הישגים ערכיים
חברה וקהילה
הכלה ושילוב
יושרה וטוהר
שיעור המתגייסים (לצבא או לשירות לאומי/ אזרחי)
שיעור תלמידי החינוך המיוחד המשולבים בחינוך הרגיל
שיעור מחברות פסולות בבחינות הבגרות
עידוד מעורבות חברתית ואזרחית
עידוד לסובלנות וקבלת האחר
שיעור השאלונים בהם נמצא פער בין הציון השנתי לציון הבחינה
יחסי קרבה מורה-תלמיד
שיעור האלימות במוסד החינוכי
- הישגים לימודיים
הישגים
התמדה
שיעור הזכאים ל- 4 יח"ל לימוד באנגלית (סף הכניסה לאוניברסיטה
שיעור מגישי עבודות הגמר/ חקר
שיעור מסיימי יב' מתוך כלל התלמידים במוסד החינוכי
שיעור הזכאים לבגרות מוגברת
(4/5 יח"ל במתמטיקה)
עידוד התלמידים למיצוי הפוטנציאל
שיעור התלמידים שנשרו ממערכת החינוך
שיעור הזכאים לבגרות
שיעור מקבלי תעודות סיום
שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת

תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
aZAhJudCxk
Ciao Luigi, mi sa che questa volta non riesco a esserci ma sicuramente lo vedo in "differita" al pomeriggio di domani.Cmq. speriamo che tutto prosegua nel migliore dei modi.Specialmente per l&qms;e#uipaggio.Mas9i3a tutela!.GO!!.... SalutiMAX
Sunshine
11/10/2016 20:35:11
במשרד החינוך מדגישים כי מדידה בהתאם לשיעור הזכאות לבגרות בלבד יוצרת רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא חזות הכל – בעוד שעשייה חינוכית, ערכית ומשמעותית חשובה לא פחות.
יובהר כי משרד החינוך מעודד שקיפות של העשייה החינוכית אך מתנגד מכל וכל ל"טבלאות ליגה" ולדירוג בתי הספר.
במשרד החינוך מציינים שכדי למנוע תחרות לא הוגנת בין מוסדות החינוך, תינתן תמונה חינוכית לכל בית ספר בנפרד, התמונה תציג את הישגי המוסד החינוכי לאורך השנים, וביחס לבתי הספר הדומים לו – מבחינת גודל ומדד הטיפוח (לדוגמא: לא ניתן יהיה להשוות בין בית ספר במדד טיפוח נמוך לבין בית ספר במדד טיפוח גבוה). כמו-כן, יודגש כי המדדים לא ישוקללו לציון אחד, אלא כל מדד יעמוד בפני עצמו, כך למשל בית ספר אחד עשוי להצטיין בקליטה של מגוון אוכלוסיות ובכלל זה עם צרכים מיוחדים, ואחר עשוי להצטיין במעורבות בקהילה.
בנוסף, "התמונה החינוכית" תשמש כלי עבודה בידי מנהל בית הספר וצוותו, שכן הוא יפרוס בפניהם תמונה רחבה של העשייה הבית ספרית, ויאפשר להם לקבוע יעדים לחיזוק, לשינוי ולשיפור.

הליך ההיוועצות
לקראת הליך ההיוועצות, קיים צוות מקצועי של המשרד עבודה מקיפה בנושא, בשיתוף עם אנשי מקצוע ומנהלי מוסדות חינוך. בתום העבודה, ולקראת הליך ההיוועצות, גיבש הצוות המקצועי חמישה אשכולות של מדדים שלדעת המשרד משקפים את התמונה המלאה על העשייה בבית הספר: חברה וקהילה, הכלה ושילוב, יושרה וטוהר, התמדה והישגים. יובהר שרשימת אשכולות זו היא טיוטה להיוועצות בלבד - ההחלטה הסופית תתקבל בתום הליך ההיוועצות. הליך זה צפוי להסתיים תוך חודשיים (עד יולי 2016), אז תפורסם התמונה החינוכית במלואה ותחליף את פרסום מדד הזכאות לבגרות השנתי. בשלב הראשון תועבר התמונה החינוכית לבתי הספר, ובהמשך תפורסם לציבור הרחב.
הליך ההיוועצות יתקיים באמצעות שולחן עגול אשר יכיל את כלל העוסקים במלאכת החינוך, בהם: מנהלים, מורים, מפקחים, הורים, תלמידים, נציגי הרשויות המקומיות, אנשי אקדמיה ועוד. כמו כן, משרד החינוך הקים אתר ייעודי אשר ילווה את התהליך וישמש כזירת דעות הכוללת מגוון רחב של אנשי חינוך, נציגי שלטון מקומי ומגזר שלישי אשר יוכלו להביע את עמדתם, להצביע על המדדים החשובים בעיניהם ולהציע כיצד לדעתם כדאי לנהל את ההליך באופן מיטבי. ההחלטה בדבר מספרם הסופי של המדדים ייקבע בהתאם להמלצותיהם ועמודותיהם של הלוקחים חלק בתהליך.
מצ"ב בנספח רשימת האשכולות על פי חלוקה להישגים ערכיים והישגים לימודיים
- הישגים ערכיים
חברה וקהילה | הכלה ושילוב | יושרה וטוהר |
שיעור המתגייסים (לצבא או לשירות לאומי/ אזרחי) | שיעור תלמידי החינוך המיוחד המשולבים בחינוך הרגיל | שיעור מחברות פסולות בבחינות הבגרות |
עידוד מעורבות חברתית ואזרחית | עידוד לסובלנות וקבלת האחר | שיעור השאלונים בהם נמצא פער בין הציון השנתי לציון הבחינה |
יחסי קרבה מורה-תלמיד | ||
שיעור האלימות במוסד החינוכי |
- הישגים לימודיים
הישגים | התמדה | |
שיעור הזכאים ל- 4 יח"ל לימוד באנגלית (סף הכניסה לאוניברסיטה | שיעור מגישי עבודות הגמר/ חקר | שיעור מסיימי יב' מתוך כלל התלמידים במוסד החינוכי |
שיעור הזכאים לבגרות מוגברת (4/5 יח"ל במתמטיקה) |
עידוד התלמידים למיצוי הפוטנציאל | שיעור התלמידים שנשרו ממערכת החינוך |
שיעור הזכאים לבגרות | שיעור מקבלי תעודות סיום | |
שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת |

תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
aZAhJudCxk
Ciao Luigi, mi sa che questa volta non riesco a esserci ma sicuramente lo vedo in "differita" al pomeriggio di domani.Cmq. speriamo che tutto prosegua nel migliore dei modi.Specialmente per l&qms;e#uipaggio.Mas9i3a tutela!.GO!!.... SalutiMAX
Sunshine
11/10/2016 20:35:11