- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
מבקרת העירייה; המאבק בעבירות בנייה – אינו אפקטיבי
י"א תמוז ה'תשע"ז 05/07/2017
מערכת ′פיתה′
בין הנושאים שנבחנו השנה בדוח מבקרת העירייה, רו"ח איילה קדוש, היה גם נושא הטיפול בעבירות בנייה, תחת מינהל ההנדסה.
להלן סיכום פרק זה מהדו"ח:
"הבניה הבלתי חוקית עלולה להוות סיכון לשלום הציבור ואף לגרום נזק ישיר לאיכות החיים
והסביבה של התושבים. לפיכך, קיימת חשיבות רבה לכך שהרשות תקיים פיקוח נאות במטרה
למנוע את התופעה ולהגביר את כושר ההרתעה כנגד עברייני תכנון ובנייה.
מאבק אפקטיבי בעבירות תכנון ובנייה מחייב, בראש ובראשונה, שיתוף פעולה בין כל הגורמים שיש להם חלק בתהליך. דהיינו , הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אגף הפיקוח על הבנייה והלשכה המשפטית.
כל אחד מהגורמים לעיל מהווה חוליה חיונית בתוך השרשרת כולה. כדי שהתהליך בכללותו יצליח כל החוליות חייבות לפעול בתיאום ובסנכרון כתהליך אחד רציף.
שיתוף פעולה כאמור יושג, בין היתר, באמצעות זרימת מידע שוטף בין כל הגורמים , קיום ממשקי עבודה שוטפים ותקינים לרבות, מערכות מידע משותפות התומכות בניהול התהליך כולו מתחילתו ועד סופו, עיגון נהלי עבודה לתהליכים המשותפים וקיום מעקב ובקרות לאורך התהליך כולו ע"י כל אחד מהגורמים.
מהביקורת עולה תמונה כי תהליך המאבק בעבירות תכנון ובניה בכללותו במתכונתו הנוכחית איננו אפקטיבי, ועשוי לפגוע בכושר ההרתעה של העירייה כנגד עברייני תכנון ובניה.
ממצאי הביקורת מצביעים על ליקויים בניהול התהליך בכללותו, היעדר ביצוע מעקב ובקרה נאות ע"י כל אחד מן הגורמים, וליקויים בממשקים ביניהם אשר גורמים, בין היתר , להתמשכות זמני הטיפול בעבירות בניה. כפועל יוצא נגרמת פגיעה ביכולתה של הרשות לשמור על הסדר הציבורי ועל איכות חיי התושבים.

רו"ח איילה קדוש, מבקרת העירייה
מהביקורת עולה כי בלשכה המשפטית, הניהול האדמיניסטרטיבי והתפעולי לוקה בחסר רב, לא
מתקיימים תהליכי עבודה מסודרים, אין תוכניות עבודה ונהלי עבודה, לא מבוצע ניהול ותיעוד של כל נתוני פעילות התביעה באופן שיאפשר תכנון נכון ומושכל של העבודה הנדרשת תוך ניצול
משאבים יעיל, מה שמוביל לזמני טיפול ממושכים מעבר לסביר , ובסופו של דבר לפגיעה ביישום
אכיפת הוראות חוק התכנון והבניה בכל הנוגע לבניה בלתי חוקית.
באגף הפיקוח על הבנייה ניכר שיפור ביחס לעבר, הבא לידי ביטוי בנקיטת פעולות אכיפה מנהליות רבות . עם זאת נמצאו ליקויים באשר לביצוע מעקב ובקרה אחר יעדים, משכי זמן טיפול ארוכים בתיקים עד להעברתם ללשכה המשפטית, ביצוע פיקוח באופן יזום במינון נמוך וקיומה של תוכנית עבודה חלקית.
ליקויים אלו הן באגף והן בלשכה, פוגעים בכושר ההרתעה כנגד עברייני תכנון ובנייה, קובע דוח הביקורת.
להלן תמצית ההמלצות הנדרשות לשיפור התהליך בכללותו:
קביעת גורם ייעודי בעירייה שיהיה אמון על קיום מעקב ובקרה אחר הטיפול בעבירות בניה.
הטמעת נהלי עבודה חסרים בתהליך הן באגף הפיקוח והן בלשכה.
קביעת תכניות עבודה מפורטות לרבות מעקב אחר ביצוען הן בלשכה המשפטית והן באגף
הפיקוח.
שיתוף פעולה רציף ופורה בין הלשכה המשפטית לאגף הפיקוח בין היתר באמצעות נהלי
עבודה משותפים, מערכות מחשוביות בעלות ממשקים משותפים ועוד.
בחינה ושיפור משמעותי של תהליכי העבודה באגף הפיקוח על הבניה, במטרה לקצר
משמעותית את משך הטיפול בתיק עד להעברתו ללשכה המשפטית, הגברת איכות התיקים
המוגשים ללשכה )בהיבט שלמות ואיכות המסמכים והנתונים בתיק, והן מהיבט של סוגי
עבירות בסדרי עדיפות גבוהה עפ"י מדיניות האכיפה(.
מניעת פתיחת תיקים שאינם בהלימה למדיניות האכיפה, על מנת למנוע בזבוז משאבים הן של
הפקחים והן של התובעים העירוניים.
שיפור מערכות המחשוב התומכות בתהליך כולו על מנת שיתאפשר לנהל את התהליך הכולל
באמצעות מערכת אחת אשר תשרת גם את צרכי האגף וגם את צרכי הלשכה המשפטית, תוך
יצירת יכולת לנהל ולהפיק מידע ניהולי ממערכת זו ובכדי לייצר תהליך עבודה יעיל, אפקטיבי
ומבוקר.
ביצוע בחינה ארגונית מחודשת בלשכה המשפטית וביצוע שיפורים משמעותיים בתהליכי
העבודה ואופן ניהולם, לרבות גיבוש מדיניות לפעילות התביעה בנושא תכנון ובנייה אשר תיגזר ממדיניות האכיפה העירונית כפי שנקבעה על ידי הועדה המקומית, ואשר תנחה את התובעים לגבי אופן הטיפול המשפטי בתיק משלב ההחלטה על הגשת כתב אישום , סגירת עסקאות טיעון
ועד רמת הענישה המומלצת.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
להלן סיכום פרק זה מהדו"ח:
"הבניה הבלתי חוקית עלולה להוות סיכון לשלום הציבור ואף לגרום נזק ישיר לאיכות החיים
והסביבה של התושבים. לפיכך, קיימת חשיבות רבה לכך שהרשות תקיים פיקוח נאות במטרה
למנוע את התופעה ולהגביר את כושר ההרתעה כנגד עברייני תכנון ובנייה.
מאבק אפקטיבי בעבירות תכנון ובנייה מחייב, בראש ובראשונה, שיתוף פעולה בין כל הגורמים שיש להם חלק בתהליך. דהיינו , הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אגף הפיקוח על הבנייה והלשכה המשפטית.
כל אחד מהגורמים לעיל מהווה חוליה חיונית בתוך השרשרת כולה. כדי שהתהליך בכללותו יצליח כל החוליות חייבות לפעול בתיאום ובסנכרון כתהליך אחד רציף.
שיתוף פעולה כאמור יושג, בין היתר, באמצעות זרימת מידע שוטף בין כל הגורמים , קיום ממשקי עבודה שוטפים ותקינים לרבות, מערכות מידע משותפות התומכות בניהול התהליך כולו מתחילתו ועד סופו, עיגון נהלי עבודה לתהליכים המשותפים וקיום מעקב ובקרות לאורך התהליך כולו ע"י כל אחד מהגורמים.
מהביקורת עולה תמונה כי תהליך המאבק בעבירות תכנון ובניה בכללותו במתכונתו הנוכחית איננו אפקטיבי, ועשוי לפגוע בכושר ההרתעה של העירייה כנגד עברייני תכנון ובניה.
ממצאי הביקורת מצביעים על ליקויים בניהול התהליך בכללותו, היעדר ביצוע מעקב ובקרה נאות ע"י כל אחד מן הגורמים, וליקויים בממשקים ביניהם אשר גורמים, בין היתר , להתמשכות זמני הטיפול בעבירות בניה. כפועל יוצא נגרמת פגיעה ביכולתה של הרשות לשמור על הסדר הציבורי ועל איכות חיי התושבים.

רו"ח איילה קדוש, מבקרת העירייה
מהביקורת עולה כי בלשכה המשפטית, הניהול האדמיניסטרטיבי והתפעולי לוקה בחסר רב, לא
מתקיימים תהליכי עבודה מסודרים, אין תוכניות עבודה ונהלי עבודה, לא מבוצע ניהול ותיעוד של כל נתוני פעילות התביעה באופן שיאפשר תכנון נכון ומושכל של העבודה הנדרשת תוך ניצול
משאבים יעיל, מה שמוביל לזמני טיפול ממושכים מעבר לסביר , ובסופו של דבר לפגיעה ביישום
אכיפת הוראות חוק התכנון והבניה בכל הנוגע לבניה בלתי חוקית.
באגף הפיקוח על הבנייה ניכר שיפור ביחס לעבר, הבא לידי ביטוי בנקיטת פעולות אכיפה מנהליות רבות . עם זאת נמצאו ליקויים באשר לביצוע מעקב ובקרה אחר יעדים, משכי זמן טיפול ארוכים בתיקים עד להעברתם ללשכה המשפטית, ביצוע פיקוח באופן יזום במינון נמוך וקיומה של תוכנית עבודה חלקית.
ליקויים אלו הן באגף והן בלשכה, פוגעים בכושר ההרתעה כנגד עברייני תכנון ובנייה, קובע דוח הביקורת.
להלן תמצית ההמלצות הנדרשות לשיפור התהליך בכללותו:
קביעת גורם ייעודי בעירייה שיהיה אמון על קיום מעקב ובקרה אחר הטיפול בעבירות בניה.
הטמעת נהלי עבודה חסרים בתהליך הן באגף הפיקוח והן בלשכה.
קביעת תכניות עבודה מפורטות לרבות מעקב אחר ביצוען הן בלשכה המשפטית והן באגף
הפיקוח.
שיתוף פעולה רציף ופורה בין הלשכה המשפטית לאגף הפיקוח בין היתר באמצעות נהלי
עבודה משותפים, מערכות מחשוביות בעלות ממשקים משותפים ועוד.
בחינה ושיפור משמעותי של תהליכי העבודה באגף הפיקוח על הבניה, במטרה לקצר
משמעותית את משך הטיפול בתיק עד להעברתו ללשכה המשפטית, הגברת איכות התיקים
המוגשים ללשכה )בהיבט שלמות ואיכות המסמכים והנתונים בתיק, והן מהיבט של סוגי
עבירות בסדרי עדיפות גבוהה עפ"י מדיניות האכיפה(.
מניעת פתיחת תיקים שאינם בהלימה למדיניות האכיפה, על מנת למנוע בזבוז משאבים הן של
הפקחים והן של התובעים העירוניים.
שיפור מערכות המחשוב התומכות בתהליך כולו על מנת שיתאפשר לנהל את התהליך הכולל
באמצעות מערכת אחת אשר תשרת גם את צרכי האגף וגם את צרכי הלשכה המשפטית, תוך
יצירת יכולת לנהל ולהפיק מידע ניהולי ממערכת זו ובכדי לייצר תהליך עבודה יעיל, אפקטיבי
ומבוקר.
ביצוע בחינה ארגונית מחודשת בלשכה המשפטית וביצוע שיפורים משמעותיים בתהליכי
העבודה ואופן ניהולם, לרבות גיבוש מדיניות לפעילות התביעה בנושא תכנון ובנייה אשר תיגזר ממדיניות האכיפה העירונית כפי שנקבעה על ידי הועדה המקומית, ואשר תנחה את התובעים לגבי אופן הטיפול המשפטי בתיק משלב ההחלטה על הגשת כתב אישום , סגירת עסקאות טיעון
ועד רמת הענישה המומלצת.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה