- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
פרשת השבוע ′וישב′ חג חנוכה שמח
כ"א כסלו ה'תשפ"ב 25/11/2021
גליה אלמליח-הרמן
ו
ישב -
ג'וב, קריירה ושליחות – הכוונה שמניעה פעולה
עפ"י בארי שוורץ, הגישה לעבודה היא שתגדיר את יכולת העובד למצוא הנעה, הנאה, משמעות וסיפוק בעבודתו. שוורץ מבחין בין 3 גישות: ג'וב, קריירה ושליחות. אנשים המתייחסים לעבודה שלהם כג'וב, כמעט לא חשים מעורבים ולא מוצאים בה משמעות רבה, הם עובדים עבור השכר וישמחו להחליף מקום עבודה אם יציעו להם עבודה רווחית יותר. לעומתם, אנשים המתייחסים לעבודתם כקריירה, אמנם לרוב חשים מעורבות גדולה יותר במקום העבודה ואולי אף נהנים מעבודתם, אך מה שבאמת מעניין אותם זה הקידום שלהם במסלול הקריירה. הקבוצה השלישית מאופיינת באנשים הרואים בעבודתם שליחות, עבודתם היא מהדברים החשובים בחייהם והם מבצעים אותה בשמחה.
מהמחקר עולה כי השונות בין אנשים מתבטאת בין היתר, בגורמים המניעים אותם לפעולה ונמצאים בטווח שבין הרגשי לכלכלי – תגמולים פסיכולוגיים לצד תגמולים כספיים, נראה כי בכוחם של מניעים להעניק משמעות שונה לאותה עבודה, אשר תבוא לידי ביטוי גם בכמות ובאיכות התפוקות.
על כך בפרשת השבוע, פרשת וישב:
בתחילה נאמר: "וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סֹחֲרִים, וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר, וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים, בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף; וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף, מִצְרָיְמָה" (בראשית ל"ז, כ"ח)
אח"כ נאמר: "וְהַמְּדָנִים–מָכְרוּ אֹתוֹ, אֶל מִצְרָיִם: לְפוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה, שַׂר הַטַּבָּחִים" (ל"ז, ל"ו).
מפסוק כ"ח נראה כי המדיינים העלו את יוסף מהבור ומכרו אותו לישמעאלים. אך בהמשך, בפסוק ל"ו נראה כי פוטיפר קנה את יוסף מהמדיינים. יתר על כן, נראה על פי הנאמר כי האחים הם לא אלה שמכרו את יוסף.
נשאל אם כן,
מי מכר את יוסף? למי? ולמה? וכן מה משמעות הסכום "עֶשְׂרִים כָּסֶף" שקיבלו תמורת מכירתו?
כדי להשיב ננתח את השלבים בהשתלשלות האירועים:
- יהודה מציע למכור את יוסף לישמעאלים (ל"ז, כ"ז)
- בינתיים שהיו מתדיינים עם הישמעאלים יוסף שהה בבור.
- באותה עת עברו במקום גם סוחרים מדיינים, וכנראה שמעו אדם צועק לעזרה מהבור והם העלו את יוסף כדי להצילו.
- האחים סיימו את המו"מ, ומכרו את יוסף לישמעאלים, בהתאם לערך שנקבע לאדם הנודר את חייו למקדש: "וְאִם מִבֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים, וְעַד בֶּן-עֶשְׂרִים שָׁנָה–וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר, עֶשְׂרִים שְׁקָלִים" (ויקרא כ"ז, ה'), אף כי נראה שאחיו של יוסף יכלו לקבל עבורו סכום כסף גבוה יותר, מטרתם הייתה למכור אותו כעבד כי יוסף רצה למלוך ולנהוג בהם כעבדים. מכאן שהמניע של האחים למחיר שנקבע היה רגשי שכן הם הונעו ממידה כנגד מידה.
- הישמעאלים מוכרים את יוסף למדיינים. המדיינים העריכו כי על אף שישלמו לישמעאלים יותר ממה שהם קנוהו, עדיין ירוויחו ממכירת יוסף במצרים. מכאן שהמניע של הישמעאלים והמדיינים בסחר של יוסף היה שיקול כלכלי של מקסום רווח.
- פוטיפר קונה את יוסף מהמדיינים ואכן משלם עבורו סכום כסף נאה.
כך שבעוד האחים מכרו את יוסף לישמעאלים בסכום פעוט של עשרים שקל ממניע רגשי. הישמעאלים והמדיינים פעלו ממניעי סחר ורווח. מכאן שגם מחירו של יוסף נקבע על פי המניעים והכוונות של המוכר. אותה פעולה של מכירת יוסף כעבד – מניעים שונים ומכאן גם תפוקות שונות.
באופן דומה, שונות בין אנשים מתבטאת בין היתר, בגורמים המניעים אותם לפעולה. כך למשל עובד שמונע מרצון להתקדם ולהתפתח, בונוס ועליה בשכר לרוב לא יניעו אותו כמצופה ובוודאי לא לטווח ארוך. עמדת האנשים כלפי העבודה ולא רק מהות העבודה, היא זו שתהווה עבורם את המניע המרכזי לאופן ביצועה. עמדה המתבססת כאמור על המתח והטווח שבין הרגשי לכלכלי – תגמולים פסיכולוגיים לצד תגמולים כספיים. מתפקידו של מנהל להכיר את גישת כל אחד מהעובדים לעבודה, את העדפותיהם ואת מניעיהם, ועל בסיס זה לטפח מרכיב מתאים לכל עובד מתוך קפיטריית התגמולים והאמצעים העומדים לרשותו. שכן, כאמור ג'וב, קריירה ושליחות אינן מילים נרדפות, ופעולת מכירה, טומנת בחובה לא רק שיקולים כלכליים של רווח והפסד.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה

ישב -
ג'וב, קריירה ושליחות – הכוונה שמניעה פעולה
עפ"י בארי שוורץ, הגישה לעבודה היא שתגדיר את יכולת העובד למצוא הנעה, הנאה, משמעות וסיפוק בעבודתו. שוורץ מבחין בין 3 גישות: ג'וב, קריירה ושליחות. אנשים המתייחסים לעבודה שלהם כג'וב, כמעט לא חשים מעורבים ולא מוצאים בה משמעות רבה, הם עובדים עבור השכר וישמחו להחליף מקום עבודה אם יציעו להם עבודה רווחית יותר. לעומתם, אנשים המתייחסים לעבודתם כקריירה, אמנם לרוב חשים מעורבות גדולה יותר במקום העבודה ואולי אף נהנים מעבודתם, אך מה שבאמת מעניין אותם זה הקידום שלהם במסלול הקריירה. הקבוצה השלישית מאופיינת באנשים הרואים בעבודתם שליחות, עבודתם היא מהדברים החשובים בחייהם והם מבצעים אותה בשמחה.
מהמחקר עולה כי השונות בין אנשים מתבטאת בין היתר, בגורמים המניעים אותם לפעולה ונמצאים בטווח שבין הרגשי לכלכלי – תגמולים פסיכולוגיים לצד תגמולים כספיים, נראה כי בכוחם של מניעים להעניק משמעות שונה לאותה עבודה, אשר תבוא לידי ביטוי גם בכמות ובאיכות התפוקות.
על כך בפרשת השבוע, פרשת וישב:
בתחילה נאמר: "וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סֹחֲרִים, וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר, וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים, בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף; וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף, מִצְרָיְמָה" (בראשית ל"ז, כ"ח)
אח"כ נאמר: "וְהַמְּדָנִים–מָכְרוּ אֹתוֹ, אֶל מִצְרָיִם: לְפוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה, שַׂר הַטַּבָּחִים" (ל"ז, ל"ו).
מפסוק כ"ח נראה כי המדיינים העלו את יוסף מהבור ומכרו אותו לישמעאלים. אך בהמשך, בפסוק ל"ו נראה כי פוטיפר קנה את יוסף מהמדיינים. יתר על כן, נראה על פי הנאמר כי האחים הם לא אלה שמכרו את יוסף.
נשאל אם כן,
מי מכר את יוסף? למי? ולמה? וכן מה משמעות הסכום "עֶשְׂרִים כָּסֶף" שקיבלו תמורת מכירתו?
כדי להשיב ננתח את השלבים בהשתלשלות האירועים:
- יהודה מציע למכור את יוסף לישמעאלים (ל"ז, כ"ז)
- בינתיים שהיו מתדיינים עם הישמעאלים יוסף שהה בבור.
- באותה עת עברו במקום גם סוחרים מדיינים, וכנראה שמעו אדם צועק לעזרה מהבור והם העלו את יוסף כדי להצילו.
- האחים סיימו את המו"מ, ומכרו את יוסף לישמעאלים, בהתאם לערך שנקבע לאדם הנודר את חייו למקדש: "וְאִם מִבֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים, וְעַד בֶּן-עֶשְׂרִים שָׁנָה–וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר, עֶשְׂרִים שְׁקָלִים" (ויקרא כ"ז, ה'), אף כי נראה שאחיו של יוסף יכלו לקבל עבורו סכום כסף גבוה יותר, מטרתם הייתה למכור אותו כעבד כי יוסף רצה למלוך ולנהוג בהם כעבדים. מכאן שהמניע של האחים למחיר שנקבע היה רגשי שכן הם הונעו ממידה כנגד מידה.
- הישמעאלים מוכרים את יוסף למדיינים. המדיינים העריכו כי על אף שישלמו לישמעאלים יותר ממה שהם קנוהו, עדיין ירוויחו ממכירת יוסף במצרים. מכאן שהמניע של הישמעאלים והמדיינים בסחר של יוסף היה שיקול כלכלי של מקסום רווח.
- פוטיפר קונה את יוסף מהמדיינים ואכן משלם עבורו סכום כסף נאה.
באופן דומה, שונות בין אנשים מתבטאת בין היתר, בגורמים המניעים אותם לפעולה. כך למשל עובד שמונע מרצון להתקדם ולהתפתח, בונוס ועליה בשכר לרוב לא יניעו אותו כמצופה ובוודאי לא לטווח ארוך. עמדת האנשים כלפי העבודה ולא רק מהות העבודה, היא זו שתהווה עבורם את המניע המרכזי לאופן ביצועה. עמדה המתבססת כאמור על המתח והטווח שבין הרגשי לכלכלי – תגמולים פסיכולוגיים לצד תגמולים כספיים. מתפקידו של מנהל להכיר את גישת כל אחד מהעובדים לעבודה, את העדפותיהם ואת מניעיהם, ועל בסיס זה לטפח מרכיב מתאים לכל עובד מתוך קפיטריית התגמולים והאמצעים העומדים לרשותו. שכן, כאמור ג'וב, קריירה ושליחות אינן מילים נרדפות, ופעולת מכירה, טומנת בחובה לא רק שיקולים כלכליים של רווח והפסד.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה