- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
פרשת השבוע ′נשא′ תשובה שיטתית
ד' סיון ה'תשפ"ב 03/06/2022
גליה אלמליח-הרמן
נשא -
תשובה שיטתית
שגרת היומיום של ארגונים מבוססת תהליכים במגוון תחומים כגון: שיווק, מכירות, פיתוח, שירות, רכש, משאבי אנוש, תפעול וכו'. תהליכים שלרוב מתממשקים ומסתנכרנים כחלק משרשרת הערך הארגוני. נראה כי הנחת העבודה להצלחה תהליכית טמונה בין היתר בעבודה שיטתית – עבודה המוגדרת על פי סטנדרטים ומנוהלת מא-ת באופן קבוע ועקבי בלי לעגל פינות ובלי לדלג על שלבים, תוך הקפדה על שגרות בקרה, טיוב והפקת לקחים.
שיטתיות מייצרת מיקוד, סדר ועקביות, שקיפות והבנה מערכתית, מאפשרת לעבוד בהרמוניה, בבהירות וכן מסייעת להסדיר אי של יציבות בסביבת עבודה מורכבת.
אמנם צמד המילים 'עבודה שיטתית' לרוב אינה נכללת כחלק מרשימת הבאז וורדס הזוהרים של העולם הארגוני, אך ערכה לא יסולא מפז, זהו כלי ניהולי משמעותי ורב עוצמה. עבודה שיטתית גם מסייעת לארגון להצליח לעמוד ביעדים מאתגרים בקביעות ובעקביות, באופן יעיל ואפקטיבי.
על כך בפרשת השבוע פרשת נשא שם נאמר:
"וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ וְהֵשִׁיב אֶת אֲשָׁמוֹ בְּרֹאשׁוֹ וַחֲמִישִׁתוֹ יֹסֵף עָלָיו וְנָתַן לַאֲשֶׁר אָשַׁם לוֹ" (במדבר ה, ז)
נשאלת השאלה,
מה טעם להוסיף לאחר "וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם" את המילים "אֲשֶׁר עָשׂוּ" הרי האדם מודה על החטא שעשה – אחרת על מה מתוודה?
(כפי שנאמר: "וְהָיָה כִי-יֶאְשַׁם, לְאַחַת מֵאֵלֶּה: וְהִתְוַדָּה אֲשֶׁר חָטָא, עָלֶיהָ")
נשיב,
כדי שהתשובה לא תעשה באופן טכני וחיצוני בלבד, עיקרון התיקון והתשובה מושתת על תהליך הכולל 6 שלבים עיקריים:
- הכרה בחטא – האדם מבין שעשה מעשה לא נכון.
- חרטה – מצטער על המעשה.
- עזיבת החטא – מפסיק לעשות את המעשה הפסול.
- וידוי – מפרט החטא שעשה ומתוודה לפני האל.
- קבלה לעתיד – מקבל על עצמו לא לחזור על מעשה זה.
- תיקון הרע (נזק) – פיצוי או תשלום על הנזק בגין המעשה.
תיקון יסודי ופנימי המטפל בגורמי השורש (בדומה לטיפול בנגע הצרעת) ולא רק בסממנים החיצוניים, מבוסס על יישום נכון ושיטתי של 6 שלבי תהליך התשובה המוגדרים.
עוד נציין כי בתחילה הפסוק נוקט לשון רבים "וְהִתְוַדּוּ" "אֲשֶׁר עָשׂוּ" אך בהמשכו עובר ללשון יחיד "וְהֵשִׁיב", "וְנָתַן". נראה כי ככל שאדם מתעמק וחוקר את סיבת השורש שהובילה אותו לחטא, הוא מבין שמדובר בעניין סובייקטיבי – לכל אחד מניע אחר למעשה. כך גם התיקון מעשה הגזל – לא כל גזילה שווה בערכה ולכן התיקון יושלם רק לאחר שישלם את ערך הנזק בתוספת חמישית קנס כשלב שישי ומסכם של תהליך התשובה.
תהליך התשובה, אם כן, תהליך שיטתי המורכב משלבים עוקבים ועקביים אשר יישומם בסדר הנכון ובעומק הרצוי יסייע למגר את ההתנהגות הלא רצויה מחד ולהגיע לתוצאה רצויה מנגד.
עפ"י הוראס סמית 'התכונה העקבית היחידה בבני האדם היא חוסר עקביות'. נראה כי היעדר עקביות מהווה אחד המכשולים העיקריים העומדים בפני אנשים וארגונים בדרך להשגת מטרותיהם. שכן, פעולה עקבית דורשת משמעת עצמית ומחויבות אישית אשר מהווים עבור רובנו אתגר לא פשוט, ברגע שההתלהבות הראשונית מהמטרה יורדת.
אמנם מסגרת שיטתית לא תתן מענה לכל אתגר או תקלה, אך בכוחה אם תוגדר ותוטמע נכון, ליצור סדר ועקביות, תיאום, התאמה והלימה, כיוון ברור ואף הורדת % הטעויות והתקלות. שיטתיות בונה ארגון שאנשיו יודעים לרוץ קדימה ולהשיג את היעדים
כך למשל תהליך התשובה על מעשה הגזל הוא דוגמא לחשיבותו של תהליך שיטתי המורכב משלבים מוגדרים המסייעים להשיג יעדים רצויים
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
תשובה שיטתית
שגרת היומיום של ארגונים מבוססת תהליכים במגוון תחומים כגון: שיווק, מכירות, פיתוח, שירות, רכש, משאבי אנוש, תפעול וכו'. תהליכים שלרוב מתממשקים ומסתנכרנים כחלק משרשרת הערך הארגוני. נראה כי הנחת העבודה להצלחה תהליכית טמונה בין היתר בעבודה שיטתית – עבודה המוגדרת על פי סטנדרטים ומנוהלת מא-ת באופן קבוע ועקבי בלי לעגל פינות ובלי לדלג על שלבים, תוך הקפדה על שגרות בקרה, טיוב והפקת לקחים.
שיטתיות מייצרת מיקוד, סדר ועקביות, שקיפות והבנה מערכתית, מאפשרת לעבוד בהרמוניה, בבהירות וכן מסייעת להסדיר אי של יציבות בסביבת עבודה מורכבת.
אמנם צמד המילים 'עבודה שיטתית' לרוב אינה נכללת כחלק מרשימת הבאז וורדס הזוהרים של העולם הארגוני, אך ערכה לא יסולא מפז, זהו כלי ניהולי משמעותי ורב עוצמה. עבודה שיטתית גם מסייעת לארגון להצליח לעמוד ביעדים מאתגרים בקביעות ובעקביות, באופן יעיל ואפקטיבי.
על כך בפרשת השבוע פרשת נשא שם נאמר:
"וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ וְהֵשִׁיב אֶת אֲשָׁמוֹ בְּרֹאשׁוֹ וַחֲמִישִׁתוֹ יֹסֵף עָלָיו וְנָתַן לַאֲשֶׁר אָשַׁם לוֹ" (במדבר ה, ז)
נשאלת השאלה,
מה טעם להוסיף לאחר "וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם" את המילים "אֲשֶׁר עָשׂוּ" הרי האדם מודה על החטא שעשה – אחרת על מה מתוודה?
(כפי שנאמר: "וְהָיָה כִי-יֶאְשַׁם, לְאַחַת מֵאֵלֶּה: וְהִתְוַדָּה אֲשֶׁר חָטָא, עָלֶיהָ")
נשיב,
כדי שהתשובה לא תעשה באופן טכני וחיצוני בלבד, עיקרון התיקון והתשובה מושתת על תהליך הכולל 6 שלבים עיקריים:
- הכרה בחטא – האדם מבין שעשה מעשה לא נכון.
- חרטה – מצטער על המעשה.
- עזיבת החטא – מפסיק לעשות את המעשה הפסול.
- וידוי – מפרט החטא שעשה ומתוודה לפני האל.
- קבלה לעתיד – מקבל על עצמו לא לחזור על מעשה זה.
- תיקון הרע (נזק) – פיצוי או תשלום על הנזק בגין המעשה.
עוד נציין כי בתחילה הפסוק נוקט לשון רבים "וְהִתְוַדּוּ" "אֲשֶׁר עָשׂוּ" אך בהמשכו עובר ללשון יחיד "וְהֵשִׁיב", "וְנָתַן". נראה כי ככל שאדם מתעמק וחוקר את סיבת השורש שהובילה אותו לחטא, הוא מבין שמדובר בעניין סובייקטיבי – לכל אחד מניע אחר למעשה. כך גם התיקון מעשה הגזל – לא כל גזילה שווה בערכה ולכן התיקון יושלם רק לאחר שישלם את ערך הנזק בתוספת חמישית קנס כשלב שישי ומסכם של תהליך התשובה.
תהליך התשובה, אם כן, תהליך שיטתי המורכב משלבים עוקבים ועקביים אשר יישומם בסדר הנכון ובעומק הרצוי יסייע למגר את ההתנהגות הלא רצויה מחד ולהגיע לתוצאה רצויה מנגד.
עפ"י הוראס סמית 'התכונה העקבית היחידה בבני האדם היא חוסר עקביות'. נראה כי היעדר עקביות מהווה אחד המכשולים העיקריים העומדים בפני אנשים וארגונים בדרך להשגת מטרותיהם. שכן, פעולה עקבית דורשת משמעת עצמית ומחויבות אישית אשר מהווים עבור רובנו אתגר לא פשוט, ברגע שההתלהבות הראשונית מהמטרה יורדת.
אמנם מסגרת שיטתית לא תתן מענה לכל אתגר או תקלה, אך בכוחה אם תוגדר ותוטמע נכון, ליצור סדר ועקביות, תיאום, התאמה והלימה, כיוון ברור ואף הורדת % הטעויות והתקלות. שיטתיות בונה ארגון שאנשיו יודעים לרוץ קדימה ולהשיג את היעדים
כך למשל תהליך התשובה על מעשה הגזל הוא דוגמא לחשיבותו של תהליך שיטתי המורכב משלבים מוגדרים המסייעים להשיג יעדים רצויים
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים חברות בתהליכי שיפור והתייעלות בהיבט האישי, הניהולי והתהליכי. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה