- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
כתבות
פקוק לכם בדרכים בפ"ת? הנה הבשורות שיש למהנדסת העיר
ד' כסלו ה'תשע"ח 22/11/2017
מערכת ′פיתה′
מי שלא נתקע בפקקי תנועה, מן הסתם לא נסע בפתח תקווה. (נכון, לא רק בה). רכבת קלה? נתיב התחבורה הציבורית בז'בוטינסקי שסגור כבר כמה שנים לאחר ש-18 בני אדם מצאו בו את מותם? מה יש למהנדסת עיריית פ"ת, ד"ר חוה ארליך, לומר לנו על התחבורה הציבורית בפתח תקווה וכל הכרוך בה? הרושם העולה מדבריה הוא של ביקורת לא קטנה (וגם נראית מוצדקת) על מה שחושבת המדינה כנכון בסוגיות אלה.
אתם תוהים, מה על נתיב התחבורה הציבורית בז'בוטינסקי? בעתיד זה ישמש את הרכבת הקלה.
להלן החשיפה שנתנה מהנדסת העיר ל'שבתון':
כל העוסקים בתכנון בשנים האחרונות הבינו והפנימו שיש צורך דחוף לקדם את נושא התחבורה הציבורית , ולשם כך מקדמת המדינה באמצעות חברות שונות – נת"ע, נתיבי ישראל, נתיבי איילון ועוד- פתרונות שונים להעדפה של תחבורה ציבורית בנתיבי תחבורה קיימים.
עיריית פתח תקוה נרתמת למאמצים, אולם סבורה שיש אינטרסים מקומיים ואיזוריים שיש להגן עליהם ולדאוג שיקבלו מענה בכל תכנון שמובילה המדינה באמצעות זרועותיה השונות.
ניתן להגיד שהפתרונות בשלב זה לא נותנים, להערכת עיריית פתח תקוה, פתרון מערכתי סביר וברמה מספקת מהסיבות הבאות:
לדעתנו החשיבה אינה מספיק מערכתית עם חזון לטבעת המזרחית של המטרופולין, כולל הבנה שחלק מהפתרון יהיה לחזק את הטבעת המזרחית כך שיופחתו נסיעות למערב (לתל-אביב).
ניתן לזהות תחושת בהילות ה"היסטריות" , מנסים לתקן בתקופה קצרה יחסית מה שלא נעשה שנים, לפעמים זה בא על חשבון איכות הפתרונות.
מקדמים פתרונות קלים ומיידים כגון נתצי"ם בתחומי רצועות דרך קיימות וללא הרחבה.
הפתרונות על עורקי התנועה האיזוריים כגון כביש 5 וכביש 471 לא תמיד מקושרים לתחבורה ציבורית מקומית ולכן לא מהווים רשת.
החתכים המוצעים לרחובות שבהם יעברו נתצי"ם נערכו בחוסר התחשבות בכך שעדיין תישאר הרבה מאוד תחבורה פרטית שצריכה לנוע בדרכים.
אין פתרון לכמות האוטובוסים, הנהגים, הקווים והתחנות שיידרשו כדי באמת לעמוד בקיבולת הרצויה והמתוכננת.
למרות האמור לעיל, עירית פתח תקוה מצטרפת למאמץ לקדם תחבורה ציבורית ובגדול!

מהנדסת העיר פ"ת, ד"ר חוה ארליך
הפרוייקטים שמקודמים כיום בעיר:
נתצי"ם: כחלק מהסכם "מהיר לעיר" יתוכננו מחדש כמה צירים חשובים בעיר, וישולב בהם נתיב לתחבורה ציבורית. הפרוייקט נמצא בתכנון מתקדם והביצוע יתחיל בעוד כשנה.
נתיבי תחבורה ציבורית נוספים מתוכננים במסגרת פרוייקטים אחרים כגון – השלמת הנתיבים אל התחנה המרכזית החדשה וממנה, תחנה שמשלבת גם תחנה מרכזית לאוטובוסים וגם לרכבת הקלה.
רכבת קלה: הקו האדום נמצא בתהליך הקמה מואץ, המינהרות הצפוניות (מה"דיפו" הצפוני) לכיוון תחנת "אם המושבות" שנמצאת בבני ברק כבר חפורות! הפורטל לכניסה לחפירה של המינהרות מצומת שנקר לכיוון מערב לקראת סיום, ותחילת חפירת המנהרות שם מתוכננת תוך כחודשיים! אנו מאמינים בפרוייקט זה ובטוחים שברגע שייפתח, הוא "יזניק" את כל התעסוקה בקרית אריה וברמת סיב. שימו לב לתנופת הבניה לאורך צירים אלה! השוק מאמין גם הוא בהקמת הרכבת וביעילותה!
רכבות נוספות: בשלב זה המדינה החליטה על הקמת 3 קווים- האדום שנמצא בהקמה בין בת ים לפתח תקוה , הירוק באיזור תל אביב, הסגול שמגיע עד לאיזור גבעת שמואל – תחנה ארוכה בכביש רבין צומת העצמאות. עיריית פתח תקוה סבורה שמערכת תחבורה להסעת המונים (מתע"נ) אינה חייבת להיות רכבת. מחקרים מסויימים אף מראה שקיבולת של אוטובוסים רבי קיבולת על ציר עירוני מעבירה יותר נוסעים מרכבת קלה! לכן, כרגע לא מתוכנן קו נוסף של רכבת קלה בתוך העיר.
משרד התחבורה מקדם תכנון מוקדם לקווי מטרו במטרופולין ששניים מתוכם מתוכננים לעבור ולהשיק לפתח תקוה!
נתיבים ושבילים לאופניים: לעיריית פתח תקוה תוכני-אב לשבילי אופניים, אשר מתקדמת בביצוע בכפוף לתכנון ולתקצוב. בנוסף, בכל רחוב בו מתוכנן נת"צ יתוכנן גם שביל אופניים. בכל תוכנית חדשה של התחדשות עירונית שאנו מתכננים, תכלול נספח שבילי אופניים מחייב.
בנוסף, מדינת ישראל מתכננת "אוטוסטרדה" של שבילי אופניים שתחבר את הרשתות העירוניות לרשתות איזוריות מתוך מחשבה שניתן יהיה להגיע לעבודה על אופניים בקלות ובמהירות ולא פחות חשוב בבטיחות!
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
אתם תוהים, מה על נתיב התחבורה הציבורית בז'בוטינסקי? בעתיד זה ישמש את הרכבת הקלה.
להלן החשיפה שנתנה מהנדסת העיר ל'שבתון':
כל העוסקים בתכנון בשנים האחרונות הבינו והפנימו שיש צורך דחוף לקדם את נושא התחבורה הציבורית , ולשם כך מקדמת המדינה באמצעות חברות שונות – נת"ע, נתיבי ישראל, נתיבי איילון ועוד- פתרונות שונים להעדפה של תחבורה ציבורית בנתיבי תחבורה קיימים.
עיריית פתח תקוה נרתמת למאמצים, אולם סבורה שיש אינטרסים מקומיים ואיזוריים שיש להגן עליהם ולדאוג שיקבלו מענה בכל תכנון שמובילה המדינה באמצעות זרועותיה השונות.
ניתן להגיד שהפתרונות בשלב זה לא נותנים, להערכת עיריית פתח תקוה, פתרון מערכתי סביר וברמה מספקת מהסיבות הבאות:
לדעתנו החשיבה אינה מספיק מערכתית עם חזון לטבעת המזרחית של המטרופולין, כולל הבנה שחלק מהפתרון יהיה לחזק את הטבעת המזרחית כך שיופחתו נסיעות למערב (לתל-אביב).
ניתן לזהות תחושת בהילות ה"היסטריות" , מנסים לתקן בתקופה קצרה יחסית מה שלא נעשה שנים, לפעמים זה בא על חשבון איכות הפתרונות.
מקדמים פתרונות קלים ומיידים כגון נתצי"ם בתחומי רצועות דרך קיימות וללא הרחבה.
הפתרונות על עורקי התנועה האיזוריים כגון כביש 5 וכביש 471 לא תמיד מקושרים לתחבורה ציבורית מקומית ולכן לא מהווים רשת.
החתכים המוצעים לרחובות שבהם יעברו נתצי"ם נערכו בחוסר התחשבות בכך שעדיין תישאר הרבה מאוד תחבורה פרטית שצריכה לנוע בדרכים.
אין פתרון לכמות האוטובוסים, הנהגים, הקווים והתחנות שיידרשו כדי באמת לעמוד בקיבולת הרצויה והמתוכננת.
למרות האמור לעיל, עירית פתח תקוה מצטרפת למאמץ לקדם תחבורה ציבורית ובגדול!

מהנדסת העיר פ"ת, ד"ר חוה ארליך
הפרוייקטים שמקודמים כיום בעיר:
נתצי"ם: כחלק מהסכם "מהיר לעיר" יתוכננו מחדש כמה צירים חשובים בעיר, וישולב בהם נתיב לתחבורה ציבורית. הפרוייקט נמצא בתכנון מתקדם והביצוע יתחיל בעוד כשנה.
נתיבי תחבורה ציבורית נוספים מתוכננים במסגרת פרוייקטים אחרים כגון – השלמת הנתיבים אל התחנה המרכזית החדשה וממנה, תחנה שמשלבת גם תחנה מרכזית לאוטובוסים וגם לרכבת הקלה.
רכבת קלה: הקו האדום נמצא בתהליך הקמה מואץ, המינהרות הצפוניות (מה"דיפו" הצפוני) לכיוון תחנת "אם המושבות" שנמצאת בבני ברק כבר חפורות! הפורטל לכניסה לחפירה של המינהרות מצומת שנקר לכיוון מערב לקראת סיום, ותחילת חפירת המנהרות שם מתוכננת תוך כחודשיים! אנו מאמינים בפרוייקט זה ובטוחים שברגע שייפתח, הוא "יזניק" את כל התעסוקה בקרית אריה וברמת סיב. שימו לב לתנופת הבניה לאורך צירים אלה! השוק מאמין גם הוא בהקמת הרכבת וביעילותה!
רכבות נוספות: בשלב זה המדינה החליטה על הקמת 3 קווים- האדום שנמצא בהקמה בין בת ים לפתח תקוה , הירוק באיזור תל אביב, הסגול שמגיע עד לאיזור גבעת שמואל – תחנה ארוכה בכביש רבין צומת העצמאות. עיריית פתח תקוה סבורה שמערכת תחבורה להסעת המונים (מתע"נ) אינה חייבת להיות רכבת. מחקרים מסויימים אף מראה שקיבולת של אוטובוסים רבי קיבולת על ציר עירוני מעבירה יותר נוסעים מרכבת קלה! לכן, כרגע לא מתוכנן קו נוסף של רכבת קלה בתוך העיר.
משרד התחבורה מקדם תכנון מוקדם לקווי מטרו במטרופולין ששניים מתוכם מתוכננים לעבור ולהשיק לפתח תקוה!
נתיבים ושבילים לאופניים: לעיריית פתח תקוה תוכני-אב לשבילי אופניים, אשר מתקדמת בביצוע בכפוף לתכנון ולתקצוב. בנוסף, בכל רחוב בו מתוכנן נת"צ יתוכנן גם שביל אופניים. בכל תוכנית חדשה של התחדשות עירונית שאנו מתכננים, תכלול נספח שבילי אופניים מחייב.
בנוסף, מדינת ישראל מתכננת "אוטוסטרדה" של שבילי אופניים שתחבר את הרשתות העירוניות לרשתות איזוריות מתוך מחשבה שניתן יהיה להגיע לעבודה על אופניים בקלות ובמהירות ולא פחות חשוב בבטיחות!
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה